Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 10993
Doknr.
335148
Dato
30-11-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 6. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 80 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 80:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 22. september 2020 fra Manderådet om
nyt familieretssystem, samt kommentere præsentationsmateriale modtaget i forbin-
delse med foretrædet for udvalget den 5. november 2020, jf. SOU alm. del - bilag 4 og
43?”
Svar:
I henvendelsen og tilhørende bilag beskriver foreningen
”Manderådet”,
hvad de beteg-
ner som en meget problematisk udvikling i det familieretlige system, og som udvalget
og jeg derfor opfordres til at tage alvorligt og gribe ind overfor. Foreningen fremsætter
en række bemærkninger om systemet og lovgivningen samt nogle forskellige forslag,
som foreningen mener vil løse problemerne.
Indledningsvist bemærker jeg til foreningens overordnede præmis om, at det nye fa-
milieretlige system slet ikke fungerer, og at der skal en helt anderledes og ny tilgang til,
at det følger af aftalen om ét samlet familieretligt system af marts 2018, at der skal
gennemføres en evaluering af systemet på baggrund af erfaringerne fra de første 4 år
med et nyt system. Henset til at den meget omfattende reform kun har virket i 1 �½ år,
og at implementeringen er påvirket af økonomien i reformen samt situationen med
COVID-19, mener jeg ikke, at det er en fair konklusion at drage på nuværende tids-
punkt.
Foreningen peger bl.a. på en konklusion fra en nylig offentliggjort rapport fra VIVE
(”Forældres tilfredshed med de familieretlige myndigheder”, VIVE, 7. september
2020), som eksempel på, hvordan det er helt galt med det nye familieretlige system.
Jeg bemærker hertil, at undersøgelsen er foretaget lige efter reformens ikrafttræden og
i en periode med store udfordringer med lange ventetider, hvorfor VIVE i rapporten da
også peger på, at det er for tidligt at konkludere, at den mindre tilfredshed med syste-
met skyldes reformen.
Foreningen mener videre, at det ikke er sandt, at det nye familieretlige system er un-
derfinansieret, men at analyserne forud for reformen derimod ikke har holdt stik, idet
der er flere komplekse sager, end det oprindeligt blev lagt til grund. Det er korrekt, at
det efterfølgende har vist sig, at der er flere komplekse sager end først antaget. Jeg
bemærker dog også, at det efter Familieretshusets etablering i foråret 2019 blev kon-
stateret, at de økonomiske forudsætninger bag aftalen om ét samlet familieretligt sy-
stem var forkerte, og at Familieretshuset dermed stod med en underfinansieret drifts-
bevilling. På den baggrund besluttede regeringen og de øvrige partier bag finansloven
for 2020 i december 2019 at tilføre 104 mio. kr. ekstra i 2020 til Familieretshuset.
Dertil igangsatte regeringen en budgetanalyse af Familieretshuset med henblik på at