Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2435622_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål AG stillet efter ønske fra Marie
Bjerre, Marlene Ambo-Rasmussen (V) og Mette Thiesen
(NB):
”Mener
ministeren, at problemerne i Familieretshuset alene
handler om underfinansiering og lange ventetider? Eller ser
ministeren, at skilsmissesystemet i praksis forskelsbehandler
bopæl- og samværsforældre, så det kan blive urimeligt svært
for samværsforælder at opretholde samvær med sit barn, og
ser ministeren retssikkerhedsmæssige betænkeligheder
ved, at samværsforælder, der er offer for
forældrefremmedgørelse og samværschikane efter
nugældende praksis, kan miste samværet med sit barn, selv
om forælderen er fuldt ud egnet, fordi der efter lovgivningen
ikke tages hensyn til, hvem der skaber konflikten?”
[Indledning]
SOU alm. del samrådsspørgsmål AG
19. august 2021, kl. 13.00
14.00.
Social- og Ældreudvalget
Ca. 10-12 minutter
Tak for samrådsspørgsmålet.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
Inden jeg går i gang med besvarelsen, vil jeg minde
om, at jeg før ferien opfordrede udvalget til at tage på
besøg i Familieretshuset for at se reformen arbejde i
virkeligheden.
Jeg synes, at et sådant besøg vil give rigtig god
mening, så jeg har taget sagen i egen hånd og faktisk
allerede sendt en invitation til udvalget om at tage med
på tur til Familieretshusets afdeling i Odense til
september. Jeg håber, at I vil tage imod invitationen.
Vi omlagde sammen skilsmissesystemet, så fokus
kom på barnets bedste, på at skærme barnet bedst
muligt gennem forældrenes skilsmisse og på at give
forældrene de bedste værktøjer til et godt samarbejde
omkring barnet efter skilsmissen. Hvis Venstre og Nye
Borgerlige ikke er enige i de ambitioner og mener, vi
bør ændre systemet, så det ikke er hensynet til barnet,
der vejer tungest, er det nye og bekymrende toner.
Det bliver vi måske klogere på under samrådet her i
dag, hvor jeg nu vil gå til besvarelse af spørgsmålets
forskellige dele.
[Handler problemerne i Familieretshuset alene om
underfinansiering og ventetider]
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
I første del af spørgsmålet bliver jeg spurgt, om jeg
mener, at problemerne i Familieretshuset alene
handler om underfinansiering og lange ventetider.
Eller om jeg også ser problemer i måden, reglerne
forvaltes på.
Spørgsmålets præmis er altså, at der er store
problemer med det nye skilsmissesystem, som rækker
ud over underfinansiering og deraf følgende
ventetider, og at vi som politikere er nødt til at gribe
ind.
Den præmis deler jeg ikke.
Ved sidste samråd sagde spørgerne bl.a.:
o
At undersøgelser viser, at familieretssystemet
skaber konflikter.
o
At ombudsmanden har udtalt sig kritisk om
systemet.
o
At vi skal reagere på og få løst de meget
konfliktfyldte sager, bl.a. ved at italesætte over
for forældrene, at de har et ansvar over for
barnet.
o
Og at der skal rettes op på det, der ikke virker,
fx i forhold til chikane-pakken.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
Jeg ved ikke, hvad, spørgerne mener, understøtter de
udsagn. Men det, jeg ved, er:
o
At ombudsmanden med den seneste udtalelse
har forholdt sig til ventetider,
ikke
til
Familieretshusets praksis i konfliktfyldte
samværssager.
o
At den
”temperaturmåling” af retssikkerheden,
som Advokatsamfundet har gennemført, og som
spørgerne henviser til, når de siger, at
retssikkerheden krænkes i Familieretshuset,
bygger på ret få besvarelser. Kun 267 ud af ca.
6.000 advokater har svaret på undersøgelsen,
og heraf oplyser de 45 af dem, at de
beskæftiger sig med familieret. I øvrigt er
utilfredsheden med retssikkerheden i forhold til
det familieretlige område lavere end
utilfredsheden generelt.
o
Jeg ved også, at reformen ikke er evalueret
endnu
og er dermed nysgerrig efter på hvilket
grundlag, spørgerne drager deres konklusioner.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
o
Og jeg ved, at det ikke ligger som et
succesparameter for reformen, at det nye
skilsmissesystem skulle kunne sætte en
endegyldig stopper for alle meget konfliktfyldte
skilsmisser. Det ville være fuldstændigt
fantastisk, hvis vi kunne lovgive os til et fuldt
stop for svært konfliktramte skilsmisser, der jo
giver sår og ar for både børn og voksne og ofte
også familie og venner omkring skilsmissen, og
som kan trække meget, meget lange skygger
ind i det videre liv. Gid vi herinde på
Christiansborg kunne lovgive, så de sværeste
skilsmisser ville blive fortid. Men som jeg også
brugte lidt tid på at illustrere på sidste samråd,
så er der nok desværre tale om en nogenlunde
konstant størrelse. Som også VIVE er kommet
frem til i den undersøgelse, jeg henviste til sidst
og efterfølgende har sendt til udvalget. Der har
over årene uafhængigt af skilsmissesystemer
været en nogenlunde konstant mængde af de
allersværeste skilsmisser
og selvom jeg
håber, at det mere konfliktmæglende sigte i det
nye skilsmissesystem på sigt også kan få
betydning i de sværeste sager, så er det ikke
det nye skilsmissesystem, der har medført, at
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
der er de her meget ulykkelige og svære
skilsmissesager. At tegne det billede er urimeligt
og useriøst.
Det er i de sager ikke systemet, der skaber
konflikterne. De starter hos forældrene, og det er
forældrene, der holder dem i live.
Og så til en anden pointe fra spørgerne på sidste
samråd: at det ville være en god ide, hvis vi italesatte
over for forældrene, at de har et ansvar for barnet. Jeg
ved ikke, hvad spørgerne forestiller sig, der sker i
Familieretshuset. Men jeg vil gerne bekræfte, at det er
forældrenes ansvar og opgave at få deres barn så
skånsomt igennem et brud som muligt. Dét ansvar er
der ikke noget i det nye skilsmissesystem, der
anfægter.
Derfor har vi netop lavet et system, der skal hjælpe
forældrene, så konflikter ikke eskalerer, og de får
redskaber til at kunne håndtere konflikter. Og et
system, der har fokus på at støtte og skærme barnet
særligt i de mest voldsomme sager.
Jeg ved godt, at ventetiderne har påvirket familierne,
men jeg er simpelthen ikke enig i, at der er belæg for
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
at påstå, at der er grundlæggende problemer med
tilgangen i det nye skilsmissesystem.
[Forskelsbehandling af bopæls- og samværsforældre]
I anden del af spørgemålet bliver jeg spurgt, om jeg
ser, at skilsmissesystemet i praksis forskelsbehandler
bopæls- og samværsforældre.
Spørgerne pegede ved sidste samråd på,
at
afbrydelse af samvær tit sker,
at
det er faren, det går
ud over, og
at
det er skadeligt for et barn ikke at se
den ene forælder.
Jeg tror, at vi
på baggrund af mediesager og
henvendelser fra kun den ene forælder og den ene
side i en konflikt
skal være meget forsigtige med at
konstatere så håndfast, som spørgerne gjorde.
For det er et faktum, at i langt de fleste sager, som
myndighederne behandler, så følges lovens helt
grundlæggende udgangspunkt om, at barnets
forbindelse til begge forældre skal bevares.
Der findes ikke statistik over domstolenes afgørelser
om ophævelse af samvær. Derfor er det ikke muligt at
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
få et samlet overblik over alle sager om ophævelse af
samvær.
Men Familieretshuset har til brug for samrådet opgjort
antallet af § 6-sager i første halvår 2021, hvor der er
truffet afgørelse i Familieretshuset på baggrund af en
ansøgning fra den ene forælder om, at der ikke skal
være samvær.
§ 6-sager er som bekendt de sager, hvor der ikke er
risikofaktorer såsom vold og misbrug. Og
Familieretshuset har oplyst, at modstanden mod
samvær i disse sager ofte er begrundet i et meget højt
konfliktniveau og i, at parterne har en meget forskellig
opfattelse af, hvad der er bedst for barnet.
I det udsnit af Familieretshusets samlede
sagsportefølje, som de 105 afgørelser fra første halvår
2021 udgør, har Familieretshuset kun i 3 af sagerne
truffet afgørelse om ikke at fastsætte samvær eller om
at ophæve et allerede aftalt eller fastsat samvær. Bare
lige for at få det faktuelle på bordet: kun i 3 ud af 105
sager er der truffet afgørelse om ikke at fastsætte
samvær eller om at ophæve et samvær.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
Hertil kommer de rigtig mange forældre, som det
lykkes systemet at forlige ved de vigtige tilbud om
konflikthåndtering. Så at påstå, at Familieretshuset tit
nægter et barn samvær med en forælder, er efter min
mening ikke retvisende.
Det er samtidig vigtigt at holde fast i, at
forældreansvarsloven ikke er en ligestillingslov, hvor
forældre skal tildeles lige meget i forhold til barnet.
Loven skal først og fremmest tage hensyn til barnet.
Det hensyn
altså hensynet til barnet
skal altid
være vigtigere end hensynet til forældrene. Det var
noget af det helt grundlæggende og sådan, vi alle ville
have det, da vi blev enige om reformen tilbage under
den borgerlige regering.
Og så er lovens klare udgangspunkt jo i øvrigt
og det
er også vigtigt at slå fast
at barnet har ret til begge
forældre.
Vi skal derfor også huske på, at når samvær afslås
eller ophæves, og når en ansøgning afvises, så er det
ikke noget, der tages let på. For udgangspunktet er, at
barnet har ret til begge forældre. Derfor sker det også
kun efter grundig sagsbehandling. Og det sker for at
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
skærme barnet i de sager, hvor forældrene ikke kan
finde ud af at skærme barnet i en svær skilsmisse.
Spørgerne henviste ved sidste samråd til nogle
konkrete sager, og jeg forstår det sådan, at spørgerne
kun har hørt sagen fra den ene side. Det er jo helt
generelt ikke en god måde at sætte sig ind i en konflikt
på, kun at høre sagen fra én side.
I husker måske Anna, som jeg nævnte ved sidste
samråd. Det var Anna, der som 5-årig kunne sige
”Statsforvaltningen”, og hvis forældre var igennem 13
retssager i forbindelse med deres skilsmisse og
løbende uenigheder omkring deres fælles barn.
Anna fortalte som 16-årig Børns Vilkår, hvordan det
havde været at stå som et lille barn midt i forældrenes
voldsomme konflikt. Jeg har sendt det interview til
udvalget, så I har haft lejlighed til at læse det og ikke
skal nøjes med mine henvisninger.
Det er barsk læsning
om en ung kvinde, der har
svært ved at mærke sig selv, fordi hun er vokset op
med igennem hele sin barndom at skulle balancere
sine ord og handlinger midt i forældrenes endeløse
konflikt. Det er barsk læsning.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
Så når jeg bliver spurgt, om ikke det er bedst for
barnet at have kontakt med begge sine forældre, så er
mit svar: Jo, det er bedst for langt de fleste børn at se
begge forældre, og det er jo som nævnt også lovens
udgangspunkt. Og det, der er virkeligheden i langt,
langt, langt de fleste tilfælde. Men i nogle tilfælde må
kontakten afbrydes for at skærme et meget klemt og
skadet barn. Dét hensyn, har vi
i al fald indtil nu
været enige om, var det rigtige at tage i de ulykkelige
sager, hvor andet ikke lader sig gøre.
[Bør lovgivningen tage hensyn til, hvem der er skyld i
konflikten]
Endelig er jeg bedt om at forholde mig til, om ikke
lovgivningen skal tage hensyn til, hvem af forældrene
der er skyld i konflikten, når der skal tages stilling til,
om et samvær skal afslås eller ophæves.
Det kunne lyde meget enkelt. Men det er det desværre
ikke.
For det er ikke altid lige til at afdække, hvem der bærer
ansvaret for konflikten.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
Og hvis det var muligt helt entydigt at afklare, hvem
der er den skyldige i de konfliktfyldte sager
kunne
man så forestille sig, at det af lovgivningen skal
fremgå, at hvis det lykkes
”at
pege den skyldige ud”,
så skal der ikke tages hensyn til, hvad der er det
bedste for barnet? Nej, vel?
Hvis skyld skal tillægges betydning i samværssager,
så vil man uundgåeligt komme til at tilsidesætte
barnets bedste i nogle tilfælde. Her mener jeg, at
vores ansvar for barnet må og skal komme først.
Den forælder, der mener sig chikaneret, kan rejse en
forældremyndighedssag. Og lovgivningen er allerede
skruet sådan sammen, at samarbejdschikane kan få
betydning i forhold til, hvem der skal have
forældremyndigheden over barnet.
Det kan man også se i de domme, jeg har sendt
udvalget uddrag af. Domstolene har her draget
konsekvensen af en forælders chikane og tillagt
forældremyndigheden til den anden forælder, fordi
denne forælder vurderes at være bedre egnet til at
samarbejde og på sigt sørge for, at barnet har kontakt
til begge forældre.
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
[Afrunding]
Lad mig slutte af med sige, at ja, reformen er kommet
skidt fra start, og familierne mødes af uacceptabelt
lange ventetider. Ventetider, der øger konflikterne i
nogle familier, og som vi som bredt flertal er gået til
kamp imod med en særlig opbakning fra
finanslovspartierne, der i to Finanslove har afsat 941
mio. kroner til at få ventetider bragt ned. Ingen kan
være tilfredse med de ventetider. Og vi er i fuld gang
med at rette op
sammen.
Samtidig er der tildelt midler til Børns Vilkår og
Mødrehjælpen, så nogle af de forældre, der har en
sag i Familieretshuset, kan få rådgivning, mens de
venter.
Det er også aftalt, at vi løbende kan drøfte mulige
tilpasninger. Men at skyde på reformen, fordi systemet
søger at beskytte barnet mod voldsomme
forældrekonflikter, det synes jeg ikke er på sin plads.
Et helt centralt element i reformen er jo netop at
beskytte barnet og sikre dets trivsel. Det var alle
partier også enige om.
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 787: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/8-21, om problemerne i Familieretshuset omhandler underfinansiering og lange ventetider, eller at skilsmissesystemet forskelsbehandler bopæl- og samværsforældre, til social- og ældreministeren
Det fokus håber jeg, og tror jeg kommer til at gøre en
forskel. Så børn som Anna mødes af professionelle
voksne, der har faglig viden om, hvor hårdt og
opslidende det er for et barn at være fanget i
forældreskabte konflikter. Og har værktøjerne til at
hjælpe barnet og også give forældrene redskaber, der
kan mindske deres konflikter
hvis de vel at mærke
selv ønsker at nedbringe konflikterne omkring deres
barn eller børn. Så vi skåner og skærmer børn mest
muligt, når deres forældre skilles.
Reformens fokus på barnet er rigtigt og vigtigt, så det
vil efter min mening virkelig være synd, hvis ikke vi
giver reformen tid til at virke.
Og med det: tak for ordet for nu.
14