Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2443300_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 5966
Doknr.
458771
Dato
09-09-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 19. august 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 786 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 786:
”Vil ministeren kommentere artiklerne "Plejehjem og kommunal hjemmehjælp
er udelukket i mange muslimske familier” og "Muslimske familiers fravalg af
kommunal ældrepleje giver udfordringer” bragt på videnskab.dk den 16. og 17.
august 2021, herunder sætningen "I ordningen, som er beskrevet i
Servicelovens §94, får den selvudpegede hjælper løn af kommunen for det
antal timer, det vurderes, at ældreplejen tager, i stedet for at den kommunale
hjemmepleje udfører jobbet.”, og redegøre for, hvor mange udlændinge og
efterkommere i Danmark, der bliver lønnet af kommunerne for at undgå danske
plejere?”
Svar:
I spørgsmålet henvises der til to artikler, der omhandler bevilling af en ordning
efter servicelovens § 94 til muslimske familier, og der spørges blandt andet
konkret til foreliggende data på området.
Jeg kan indledningsvist svare, at Social- og Ældreministeriet ikke er bekendt
med, at der foreligger data på, hvor mange udlændinge og efterkommere i
Danmark, der er bevilget en ordning efter servicelovens § 94.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at det fremgår af servicelovens § 94, at en person, som
er berettiget til hjælp eller støtte efter § 83 (hjemmehjælp), selv kan vælge at
udpege en person til at udføre opgaverne. Den udpegede person skal
godkendes af kommunalbestyrelsen, som herefter skal indgå kontrakt med den
pågældende om omfang og indhold af opgaverne, om leverancesikkerhed og
om betaling m.v.
Det forudsættes, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med
godkendelsesproceduren tager udgangspunkt i de krav med hensyn til
uddannelse og kvalifikationer i øvrigt, som stilles til det udførende personale.
Det forudsættes også, at der ved aftaleindgåelsen tages udgangspunkt i de
almindelige overenskomstmæssige forhold mv., der gælder på området.
Kommunalbestyrelsen er arbejdsgiver i forhold til den udpegede og godkendte
person. Kommunen udbetaler derfor løn og udøver instruktionsbeføjelse over
for den pågældende.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 786: MFU spm. om kommentar til to artikler vedr. ældrepleje i muslimske familier, til social- og ældreministeren
2443300_0002.png
Der er ingen begrænsninger med hensyn til, hvem modtageren kan udpege til
opgaveudførelsen, hvis vedkommende i øvrigt opfylder kommunalbestyrelsens
kvalitetskrav, f.eks. i relation til uddannelse mv. Der kan f.eks. være tale om en
pårørende, en nabo eller en ven/bekendt.
Kommunalbestyrelsen skal fortsat som offentlig myndighed træffe afgørelse om
indhold og omfang af hjælpen, og aftalen med den udpegede person skal være
i nøje overensstemmelse med afgørelsen om hjælp. Kommunalbestyrelsen
skal føre tilsyn med, at der leveres den hjælp, der er truffet afgørelse om, at
opgaverne løses forsvarligt, og at det sker i overensstemmelse med den
kvalitet og de målsætninger, som kommunalbestyrelsen har fastlagt i
kvalitetsstandarden for hjælpen mv.
Det er desuden vigtigt, at den udpegede person pålægges at indberette både
bedring og forværring i modtagerens funktionsevne til forvaltningen, således at
afgørelsen, og dermed hjælpen, løbende kan justeres efter det aktuelle behov.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2