Folketingets Social- og Ældreudvalg
Christiansborg
24. august 2021
Svar på Social- og Ældreudvalgets spørgsmål nr. 778 (Alm. del) af
29. juli 2021 stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren sikre, at også personer med ordblindhed, som i dag oplever vanske-
ligheder med at bruge NemID, i fremtiden trygt kan anvende NemID, eksempel-
vis ved at sikre, at ”Regler for NemID” bliver tilgængelige på anden
måde end på
skrift, og ved at etablere en sikker ordning, hvor ordblinde kan få hjælp til at
håndtere koder m.v., uden at risikere tyveri og bedrageri m.v.?
Svar
Det er vigtigt, at alle brugere af NemID har tillid til løsningen og er trygge ved at
logge ind med NemID.
Udstedelse af NemID foregår i Borgerservice, hvor borgere bliver spurgt, om de
har gjort sig bekendt med reglerne for NemID og kan acceptere dem, inden ud-
stedelsen påbegyndes. Reglerne omhandler bl.a. forsvarlig anvendelse af offentlig
digital signatur samt NemID bruger-id og adgangskoder.
Borgere får udleveret reglerne i fysisk form, og medarbejderen i Borgerservice vil
typisk give en kort introduktion til reglernes indhold og vigtige opmærksomheds-
punkter.
Reglerne for NemID kan også tilgås på hjemmesiden nemid.nu og digst.dk, hvor
personer med ordblindhed har mulighed for at få oplæst teksten digitalt med en
skærmlæser.
For så vidt angår håndteringen af koder kan personer med ordblindhed med for-
del anvende NemID nøgleappen, som er et supplement til nøglekortet. Ved brug
af nøgleappen skal login og underskrift med NemID godkendes med et swipe i
stedet for indtastning af en engangskode.
Udover nøgleappen kan personer med ordblindhed også vælge at benytte sig af en
IVR-løsning (Interactive Voice Response). Her bliver personen automatisk ringet
op og får oplyst en engangskode via telefonen, som vedkommende skal bruge i
forbindelse med log-in og signering.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K