Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2433299_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 5515
Doknr.
452622
Dato
12-08-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 15. juli 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 769 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Spørgsmål nr. 769:
”Vil ministeren oplyse, hvilken hjælp ofre for partnervold kan få til
at etablere
sig med geografisk afstand til den tidligere partner?”
Svar:
Alle kommuner skal sørge for, at enhver har mulighed for at få gratis
rådgivning. Denne rådgivning er ikke snævert begrænset til rådgivning inden
for det sociale område, men skal være et bredt tilbud, der kan bidrage til at
forebygge, at der opstår sociale problemer og hjælpe borgeren over
øjeblikkelige vanskeligheder. Ofre for partnervold har derfor mulighed for at
henvende sig til deres kommune for råd og vejledning i relation til ophold på
kvindekrisecenter eller andre problemstillinger i forbindelse med vold i familien.
I forbindelse med en kvindes ophold på et kvindekrisecenter skal kommunen
tilbyde koordinerende rådgivning, der gives i forhold til bolig, økonomi,
arbejdsmarked, skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen m.v. Formålet med
rådgivningsordningen er at støtte og vejlede voldsramte kvinder til at etablere
en selvstændig tilværelse uden vold. Rådgivningen iværksættes, senest når
forberedelsen til udflytning fra krisecentret påbegyndes, og gives, indtil kvinden
og eventuelle børn er etableret i egen bolig.
Den koordinerende rådgivning skal være gennemgående bindeled, som skaber
kontakt til relevante myndigheder, og sikrer at ingen myndighed eller instans
slipper, inden en anden har taget over i forhold til kvinden og eventuelle børn.
Når en kvinde tager ophold på et kvindekrisecenter i en anden kommune end
den, hvor hendes bolig ligger, vil det fortsat være den kommune, hvor kvinden
kommer fra (den oprindelige opholdskommune), der er forpligtet til at yde hjælp
og støtte efter serviceloven. Denne pligt består, så længe kvinden har ophold
på kvindekrisecenteret. Når kvinden ikke længere har ophold på
kvindekrisecenteret, vil forpligtelsen til at yde hjælp og støtte efter serviceloven
påhvile den kommune, hvor kvinden får bopæl eller sædvanligvis opholder sig.
Der er efter de gældende regler i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 12, mulighed
for, at kommunerne kan aftale, at en tidligere opholdskommune fortsat afholder
udgifterne efter serviceloven samt en række love på Beskæftigelsesministeriets
område, selvom en borger er flyttet til en anden kommune. Dette betyder
konkret, at kvindens oprindelige opholdskommune har mulighed for at aftale
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 769: MFU spm. om, hvilken hjælp ofre for partnervold kan få til at etablere sig med geografisk afstand til den tidligere partner, til social- og ældreministeren
2433299_0002.png
med en anden kommune, at når den voldsudsatte kvinde flytter til en anden
kommune, betaler den oprindelige opholdskommune fortsat for bl.a. den hjælp
efter serviceloven, som kvinden modtager fra den nye kommune.
Kommunerne har efter almenboliglovens almindelige bestemmelser om
kommunal anvisning mulighed for at anvise voldsudsatte kvinder en almen
bolig på baggrund af en konkret vurdering af kvindens situation og behov.
Det er Indenrigs- og Boligministeriets vurdering, at reglerne ikke forhindrer, at
en kommune foretager anvisning af boliger til personer, der er bosat uden for
den pågældende kommune. I sådanne tilfælde skal den boligsøgendes behov
vurderes på lige fod med kommunens egne borgere, og der skal i hvert enkelt
tilfælde foretages en konkret vurdering af, hvilke boligsøgende der har det mest
påtrængende behov for at få anvist en bolig,
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2