Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2434759_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 5420
Doknr.
455171
Dato
19-08-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 5. juli 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 760 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 760:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det kan lade sig gøre,
at et opholdssted i
20 år kan bruge ulovlige metoder og straf, uden at blive stoppet, idet der
henvises til artiklen "I 20 år brugte opholdssted ulovlige og straffende metoder
uden at blive stoppet" bragt på jp.dk den 4. juli 2021? Og hvordan sikrer man
fremadrettet, at det ikke sker igen?”
Svar:
Det er smertefuld læsning, at der i årevis tilsyneladende har været problemer
på Schuberts Minde med kollektive afstraffelser, ydmygelser og overdreven
brug af magtanvendelser. Det er først og fremmest de voksne omkring de
udsatte børn og unge, som har svigtet. Det må ikke ske. Hele formålet med
bl.a. anbringelsessteder for udsatte børn er netop at give dem en bedre start
på livet, end de kunne få derhjemme.
Derfor er det også vigtigt, at der føres et grundigt tilsyn med f.eks.
anbringelsessteder, så denne slags forhold bliver opdaget, og så der bliver
grebet ind og rettet op i tide.
På baggrund af fremstillingen af sagen i pressen, har jeg bedt Socialtilsyn Midt
og Ringkøbing-Skjern Kommune, som har ført tilsyn med Schuberts Minde som
anbringelsessted, om at redegøre for forløbet i sagen.
Jeg har modtaget redegørelserne den 12. august 2021, hvoraf jeg vedlægger
Socialtilsyn Midt’s redegørelse til udvalgets orientering, da Socialtilsyn Midt er
det tilsyn, der senest har ført driftsorienteret tilsyn med Schuberts Minde, og da
Ringkøbing-Skjern Kommunes redegørelse i væsentligt omfang indeholder
personhenførbare oplysninger.
Overordnet viser redegørelserne, at både Ringkøbing-Skjern Kommune fra
2007 til 2013 og Socialtilsyn Midt fra 2014 til 2020 har ført et grundigt og
intensiveret tilsyn med anbringelsesstedet.
Ringkøbing-Skjern Kommune har både aflagt anmeldte og uanmeldte
tilsynsbesøg og haft et skærpet fokus på brugen af magtanvendelser, som
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 760: Spm. om, hvordan et opholdssted i 20 år kan bruge ulovlige metoder og straf, uden at blive stoppet, til social- og ældreministeren
2434759_0002.png
også blev påpeget over for den daværende ledelse og ved overleveringen af
tilsynsopgaven til socialtilsynet.
Det samme gør sig gældende for Socialtilsyn Midts tilsyn. Socialtilsynet har
endvidere været i dialog med de anbragte børn og personalet om
magtanvendelserne på stedet og den pædagogiske tilgang. Derudover har der
været trianguleret med de relevante kommuner om brugen af magtanvendelser
og metoderne på stedet. Socialtilsynet har også løbende iværksat sanktioner i
form af flere påbud, skærpet tilsyn samt varsling og afgørelse om ophør af
Schuberts Minde. Sanktionerne førte bl.a. til, at Schuberts Minde udskiftede
hele det øverste ledelseslag og fokus på deres brug af magtanvendelser.
Selvom tilsynet har opfyldt de krav, som lovgivningen opstiller, er det min
opfattelse, at sagen er dybt beklagelig. Det forekommer ikke tilfredsstillende, at
tilbuddet fik lov at være i drift i så mange år i lyset af de mange bekymrende
forhold og hændelser og dette uanset, at der blev skiftet ud i ledelsen og
foretaget forbedringer løbende. Det beklager Socialtilsyn Midt da også i deres
redegørelse, og socialtilsynet oplyser i den forbindelse, at tilsynet ikke har
været bekendt med de oplysninger, som er fremkommet i pressen, hvilket jo er
dybt beklageligt.
Derfor er jeg også glad for, at et bredt flertal af Folketingets partier i april 2021
indgik
Aftale om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn
med sociale tilbud,
som netop skal medvirke til at sikre, at socialtilsynet får
oplysninger om bekymrende forhold på bl.a. anbringelsessteder, som de ellers
ikke ville have fået kendskab til på tilsynsbesøg, så socialtilsynet kan nå at
gribe ind i tide over for tilbud, hvor kvaliteten og forholdene for de udsatte børn
og unge ikke er gode nok. Det er essentielt, at alle relevante oplysninger tilgår
tilsynet, så der kan reageres hurtigt og relevant.
Til det hører også, at det med
Aftale om Børnene Først,
der blev indgået i maj
2021, blev besluttet, at der skal udformes en ny Barnets Lov med et
tidssvarende børnesyn, der både i lovgivning og praksis skal sikre, at børn ses
i deres egen ret, får flere rettigheder, og at rettighederne og barnets stemme
får større betydning i sagsbehandlingen.
Hertil kommer det, at der ses et behov for at sikre barnets perspektiv i relation
til magtanvendelser. I dag er reglerne sådan, at i de tilfælde hvor man som led i
varetagelsen af den daglig omsorg er nødt til at anvende magt, skal der ske en
indberetning og registrering af magtanvendelsen.
Desværre ved vi fra
evalueringen af voksenansvarsloven, at indberetningsskemaerne som oftest
ikke indeholder en udtalelse fra barnet, som der ellers er mulighed for. Som
en del af opfølgningen på evalueringen af voksenansvarsloven vil vi også
søge at sikre barnets perspektiv ved at stille et krav om, at det fremgår af
indberetningen, om en manglende udtalelse fra barnet skyldes, at barnet
ikke har ønsket at udtale sig eller ikke har haft mulighed for det.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1
Redegørelse fra Socialtilsyn Midt om tilsynet med Schuberts Minde
2