Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2296687_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 10994
Doknr.
336461
Dato
03-12-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 6. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 75 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 75:
”Vil
ministeren oplyse, hvor lang tid der går efter en anbringelse uden samtykke af et
barn, før der etableres samvær med hhv. forældre og øvrige pårørende, så som bedste-
forældre? Spørgsmålet stilles som opfølgning på foretræde ved Bedsteforeningen Øst-
jylland om tvangsfjernelser og adoption uden samtykke den 5. november 2020.”
Svar:
Jeg kan indledningsvist oplyse, at der ikke er nationale data om afgørelser om samvær,
som kommunerne træffer efter servicelovens § 71. Jeg kan derfor ikke oplyse, hvor
lang tid der generelt går, fra at der sker anbringelse af et barn uden for hjemmet, til
kommunen evt. træffer afgørelse om samvær efter servicelovens § 71.
I forlængelse heraf vil jeg gerne understrege, at udgangspunktet efter servicelovens
regler er, at børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, har ret til samvær og kon-
takt med forældre og netværk, herunder søskende, bedsteforældre og øvrige familie-
medlemmer, venner mv. under anbringelsen. Det fremgår af servicelovens § 71. Ved
tilrettelæggelsen af samværet skal der lægges vægt på, at barnet eller den unge også på
længere sigt har mulighed for at skabe og bevare nære relationer til forældre og net-
værket.
Barnets samvær og kontakt med familie og netværk skal finde sted under hensyntagen
til barnets eller den unges bedste og under hensyntagen til beskyttelsen af barnets eller
den unges sundhed eller udvikling. Kommunen skal derfor, hvis det er nødvendigt,
træffe afgørelse om omfanget af og udøvelsen af samværet og kontakten og kan fast-
sætte nærmere vilkår for dette, fx at samværet skal støttes ved, at der er en tredje per-
son til stede.
Kommunens børn og unge-udvalg kan træffe afgørelse om afbrydelse af samvær
og/eller kontakt i to situationer. Når det er nødvendigt af hensyn til barnets eller den
unges sundhed eller udvikling, kan børn og unge-udvalget efter servicelovens § 71, stk.
3, træffe afgørelse om afbrydelse af samvær eller om at samværet for en bestemt peri-
ode kun må foregå under tilstedeværelse af en repræsentant for kommunen. Ved viden
eller formodning om, at den person, som barnet skal have samvær med, har begået
overgreb mod barnet, kan børn og unge-udvalget efter servicelovens § 71, stk. 4, træffe
afgørelse om at afbryde forbindelsen i form af samvær og kontakt.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om, hvor lang tid der går efter en anbringelse uden samtykke af et barn, før der etableres samvær med hhv. forældre og øvrige pårørende, så som bedsteforældre, til social- og indenrigsministeren
2296687_0002.png
For at opsummere er udgangspunktet altså helt klart, at barnet har ret til at bevare
relationen til forældre og netværk under anbringelsen, og kommunen skal derfor bistå
til at vedligeholde samvær og kontakt. Samvær og kontakt kan alene afbrydes, hvis
betingelserne i servicelovens § 71, stk. 3 eller 4, er opfyldt
det vil sige, når samværet
og kontakten er skadelig for barnet. Det, mener jeg, er fornuftigt, at man kan, for det
bør altid være barnets tarv, der vejer tungest og tungere end hensynet til forældrenes
og netværkets behov.
Regeringen ønsker, at reglerne i højere grad skal understøtte dette. Det skal altid være
barnets bedste, der er styrende for beslutninger om barnets liv. Derfor ønsker vi at
styrke barnets rettigheder og herunder også barnets ret til at sige fra, og dette vil være
en del af det kommende Børnene Først-udspil
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2