Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2422458_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Samråd med social- og
ældreministeren om ESS og ØA-
aftaletekst
Torsdag d. 24. juni kl. 13.15
(Hvis afstemningerne varer længere
end 15 min., afholdes samrådet 5
min. efter afstemningerne.)
Social- og Ældreudvalget
Ca. 14 minutter
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål AF stillet af Kristian Hegaard (RV):
”Vil ministeren
forklare, hvorfor man har lagt sig fast på
passagen »rammerne for en sammenhængende og
helhedsorienteret indsats på det specialiserede
socialområde forankres bedst i kommunerne« i den
indgåede aftale om kommunernes økonomi for 2022, inden
evalueringen af det specialiserede socialområde er
færdiggjort? Vil ministeren forklare, hvorledes evalueringen
overhovedet giver mening nu, samt om det ikke havde være
mest hensigtsmæssigt at afvente evalueringen inden
stillingtagen til fremtidig fordeling af opgaver på
handicapområdet?”
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 24/6-21 om hvorfor kommunernes økonomi for 2022 er blevet aftalt inden evalueringen af det specialiserede socialområde er færdiggjort, til social- og ældreministeren
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for invitationen til samrådet i dag om
Evalueringen af det specialiserede socialområde og den
Økonomiaftale, som regeringen har indgået med
kommunerne. Jeg er glad for at få mulighed for at drøfte
dette emne her i dag og forhåbentligt få ryddet nogle af de
misforståelser af vejen, der har floreret i kølvandet på
aftalen.
[Socialområdet ligger overordnet set godt tæt på
borgerens levede liv]
I samrådsspørgsmålet bliver der, som det første spurgt ind
til, hvorfor man har lagt sig fast på passagen »rammerne for
en sammenhængende og helhedsorienteret indsats på det
specialiserede socialområde forankres bedst i kommunerne«
i den indgåede aftale om kommunernes økonomi for 2022,
inden Evalueringen af det specialiserede socialområde er
færdiggjort.
I dag er det et bærende princip for socialområdet, at vi som
samfund skal møde borgerens sociale behov i tæt
sammenhæng med borgerens øvrige behov, fx
beskæftigelse, skolegang og fritidsliv.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 24/6-21 om hvorfor kommunernes økonomi for 2022 er blevet aftalt inden evalueringen af det specialiserede socialområde er færdiggjort, til social- og ældreministeren
Regeringen ønsker at holde fast ved, at mennesker med
handicap får den hjælp og støtte man har behov for, der hvor
man bor og lever
uden at man skal flytte for at få den rette
hjælp.
Det er ikke noget nyt, at kommunerne har ansvar for
handicapområdet. Også før kommunalreformen havde
kommunerne ganske stort ansvar på handicapområdet
fx
var bostøtte og det, der i dag er BPA-ordningen, også før
kommunalreformen en kommunal opgave, ligesom
hovedparten af hjælpemiddeltildelingen.
Som jeg også fremhævede fra Folketingets talerstol i
forbindelse med behandlingen af borgerforslaget fra
#enmillionstemmer om at flytte handicapområdet væk fra
kommunerne [B 139], så mener regeringen ikke, at en
opgaveflytning i sig selv vil løse de reelle udfordringer på det
specialiserede socialområde.
En flytning af opgaverne kan desuden betyde, at indsatserne
bliver mindre helhedsorienterede og sammentænkt med
øvrige lokale velfærdsindsatser i kommunerne.
For regeringen er det vigtigt at få styrket den
helhedsorienterede indsats
så borgerne oplever en
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 24/6-21 om hvorfor kommunernes økonomi for 2022 er blevet aftalt inden evalueringen af det specialiserede socialområde er færdiggjort, til social- og ældreministeren
koordineret, fælles indsats på tværs af social–,
beskæftigelses-, uddannelses- og sundhedsområdet. Det er
den kontekst, Økonomiaftalen skal ses i lyset af.
Jeg har også bemærket, at synspunktet om, at en flytning af
opgaver i sig selv ikke løser problemerne, også har været
fremført af flere interessenter på området. Risikoen er helt
enkel sagt, at så flytter nissen bare med.
[Velfærdsløft i de tre seneste ØA-aftaler]
Når jeg nu er ved Økonomiaftalen vil jeg gerne benytte
lejligheden til at knytte et par generelle bemærkninger til den.
Med aftalen løfter vi
i modsætning til den tidligere regering
kommunernes velfærdsøkonomi til næste år med 1,4 mia.
kr. Og derudover har vi aftalt med kommunerne, at de kan
frigøre 600 mio. kr. til borgernær velfærd. Penge, der vel at
mærke bliver i kommunerne.
Med økonomiaftalen styrker vi kommunernes mulighed for at
levere velfærd
også på socialområdet. Vi har i hvert fald,
siden denne regering kom til, kunnet se, at når vi har løftet
velfærdsøkonomien i kommunerne bredt set, så er det også
kommet det specialiserede socialområde til gode
også
selvom pengene ikke har været øremærkede.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 24/6-21 om hvorfor kommunernes økonomi for 2022 er blevet aftalt inden evalueringen af det specialiserede socialområde er færdiggjort, til social- og ældreministeren
Vi har med de sidste tre økonomiaftaler løftet kommunernes
økonomi med 4,6 milliarder kroner. Det er et større løft af
kommunernes økonomi end i de foregående 10 år til
sammen. Kommunernes økonomi er med de foregående 10
års økonomiaftaler faktisk reduceret med samlet 3,3 mia. kr.
Mens regeringen, siden vi trådte til, har løftet kommunernes
økonomi med 4,6 mia. kr. i økonomiaftalerne.
Jeg kan ikke genkende det billede, der af nogen bliver tegnet
på de sociale medier om, at det specialiserede socialområde
ikke får gavn af det generelle velfærdsløft, der ligger i den
økonomiaftale, regeringen tidligere på måneden har indgået
med kommunerne. For når regeringen prioriterer velfærden,
så viser de seneste års erfaringer, at det også kommer
socialområdet til gavn. Til sammenligning er de kommunale
budgetter fra 2018-2021 på det specialiserede socialområde
steget med 3 mia. kr.
Aftalerne har altså løftet kommunernes økonomi med 4,6
milliarder kroner. Det giver kommunerne mulighed for at
prioritere velfærden i kommunerne, herunder også
socialområdet. Hvad der konkret løftes i den enkelte
kommune, er en lokalpolitisk beslutning ud fra lokale behov.
Det er helt almindelig praksis, at økonomiaftalerne ikke
øremærkes de enkelte områder. Sådan har det heller ikke
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 24/6-21 om hvorfor kommunernes økonomi for 2022 er blevet aftalt inden evalueringen af det specialiserede socialområde er færdiggjort, til social- og ældreministeren
været de andre år, hvor vi altså i budgetterne kan se, at
kommunerne har prioriteret et løft af socialområdet.
[Resultaterne af evalueringen er fortsat væsentlige, og
der er ikke foretaget konklusioner endnu]
Nu vil jeg gå over til den anden del af samrådsspørgsmålet,
hvor der spørges ind til, hvorvidt evalueringen overhovedet
giver mening nu, samt om det ikke havde være mest
hensigtsmæssigt at afvente evalueringen inden stillingtagen
til fremtidig fordeling af opgaver på handicapområdet?
Hertil kan jeg svare meget kort og præcist - det er jo nogle
gange en mangelvare hos os politikere, så lad mig gøre det
ja! Evalueringen giver
uden tvivl for mig at se
fortsat
virkelig god mening. Den er
ikke
aflyst.
Og jeg vil også gerne slå fast
med syvtommers søm
at
der altså ikke med Økonomiaftalen er taget forskud på
konklusionerne i forlængelse af evalueringen af det
specialiserede socialområde. Regeringen mener, som vi
hele tiden har gjort, at socialområdet generelt er godt
placeret i kommunerne
fordi det er vigtigt, at området
møder borgerne så tæt på som muligt. Og i tæt
sammenhæng til fx beskæftigelse, skolegang og fritidsliv.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 24/6-21 om hvorfor kommunernes økonomi for 2022 er blevet aftalt inden evalueringen af det specialiserede socialområde er færdiggjort, til social- og ældreministeren
Men det betyder ikke, at vi ikke kan have en diskussion om,
hvorvidt der fx kan være højt specialiserede tilbud til
specifikke målgrupper, som bedst varetages i en anden
organisering. Det hører jeg også, at flere partier er optaget
af, og det kommer vi derfor også til at drøfte, når vi har en
færdig evaluering.
Som sagt er der ikke taget forskud på konklusionerne.
Det er fortsat en vigtig opgave at udvikle en model for
specialeplanlægning, der kan favne områdets kompleksitet.
Og det er derfor også stadig en del af opgaven både at se på
den nuværende planlægning og organisering af
handicapområdet med henblik på at styrke indsatsen, at se
på den nationale vidensdeling og sikre den mest
hensigtsmæssige opgavefordeling mellem kommuner og
regioner. Det har regeringen aftalt, da vi skrev
forståelsespapir og indgik Finanslovsaftalen for 2020
og
det står vi ved.
[Evalueringen er en historisk milepæl på socialområdet]
Regeringen gik til valg på at igangsætte evalueringen, og vi
har efterfølgende aftalt det med Enhedslisten, SF og
Radikale Venstre i forståelsespapiret, fordi interessenterne
og brugerorganisationer
siden kommunalreformen tilbage i
2007
har udtrykt bekymring for, at der er sket en
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 24/6-21 om hvorfor kommunernes økonomi for 2022 er blevet aftalt inden evalueringen af det specialiserede socialområde er færdiggjort, til social- og ældreministeren
afspecialisering af socialområdet, at vigtig viden er gået tabt,
og at højt specialiserede tilbud er forsvundet.
Med kommunalreformen blev der iværksat en række
initiativer med henblik på at sikre opretholdelsen af
specialiseret viden og tilbud fx etablering af rammeaftaler og
specialrådgivningsfunktionen VISO. Som opfølgning på
evalueringen af kommunalreformen i 2013 blev den
nationale koordinationsstruktur (NATKO) oprettet til at sikre
det fornødne udbud af højt specialiserede indsatser og tilbud
til borgere på det mest specialiserede social- og
specialundervisningsområde.
De iværksatte initiativer har imidlertid ikke været
tilstrækkelige i forhold til bekymringen for afspecialisering,
ligesom det heller ikke har været muligt at be- eller afkræfte,
hvorvidt der reelt er sket en afspecialisering.
Jeg er derfor stolt af, at regeringen sammen med Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
har igangsat en omfattende evalueringen af området, som
bidrager med et overblik og en viden om området, som vi
ikke tidligere har haft. Allerede nu har vi via evalueringen
fået etableret helt ny viden fx om uddannelse blandt
medarbejdere på døgntilbud
det er faktisk ret vildt at tænke
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 24/6-21 om hvorfor kommunernes økonomi for 2022 er blevet aftalt inden evalueringen af det specialiserede socialområde er færdiggjort, til social- og ældreministeren
over, at vi ikke tidligere har haft viden om det. Og vi har fået
mere viden om den kommunale visitation, brugen af botilbud
samt den geografiske dækning af tilbud på området.
Som en del af evalueringen har Socialstyrelsen været i gang
med at afprøve en specialiseringsmodel på det
specialiserede socialområdet
det er altså en historisk
milepæl på området, fordi vi får en ny type viden om
målgrupperne og specialiseringsgrader på tilbuddene.
Modellen er i gang med at blive evaluereret og forventes
færdig efter sommerferien. Derefter skal Socialstyrelsen
komme med bud på en justeret model for
specialeplanlægning på det specialiserede socialområde.
Med evalueringen tager vi et vigtigt første skridt og skaber et
nationalt overblik over målgrupper og tilbud på området. Med
det overblik i hånden skal vi indrette området sådan, at vi er
sikre på, at alle får den bedst mulige støtte til at leve et godt
liv.
Med forslag til en model i hånden
og med al den øvrige
viden, som bliver skabt i forbindelse med evalueringen af det
specialiserede socialområde, tror jeg, at vi kommer til at stå
med de nødvendige byggeklodser, som kan bidrage til, at vi
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 24/6-21 om hvorfor kommunernes økonomi for 2022 er blevet aftalt inden evalueringen af det specialiserede socialområde er færdiggjort, til social- og ældreministeren
får støbt et stærkere fundament for det specialiserede
socialområde.
Hvis vi skal styrke det specialiserede område, forudsætter
det, at vi har bedre viden om området. I dag ved vi ikke nok
om de tilbud, der er på området og vi ved ikke, om
tilbuddene dækker behovet.
Evalueringen bidrager med nødvendig og fundamental
viden, som kan danne grundlag for, at vi indretter området,
så borgeren får den bedst mulige hjælp og støtte.
Vi skal sikre, at de rigtige tilbud er der for de
forskellige målgrupper, og at der ikke er højt specialiserede
tilbud og indsatser, der forsvinder.
I den sammenhæng er det vigtigt for mig også at
understrege, som jeg gjort før, at det er et langt sejt træk at
løfte det specialiserede socialområde. Det kommer til at tage
tid, og der findes ikke én snuptagsløsning.
[B 139]
Jeg synes i øvrigt, at vi under 1. behandlingen af
borgerforslaget havde en rigtig god drøftelse, som blandt
andet understregede, at det er et utrolig komplekst område
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 24/6-21 om hvorfor kommunernes økonomi for 2022 er blevet aftalt inden evalueringen af det specialiserede socialområde er færdiggjort, til social- og ældreministeren
med mange gensidige afhængigheder. Mange partier
tilkendegav således også under behandlingen, at vi med
evalueringen får ny og værdifuld viden, som kan bidrage til
den videre udvikling af området.
Jeg glæder mig derfor til, at vi får evalueringen senere på
året, så vi kan forsætte de gode drøftelser om udviklingen af
området.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg nævne, at jeg håber, at dagens samråd
har været med til at få ryddet nogle af misforståelserne i
kølvandet på Økonomiaftalen af vejen. Evalueringen er ikke
aflyst, og Økonomiaftalen skal ses i lyset af, at det er vigtigt
for regeringen sikre, at mennesker med handicap tilbydes en
helhedsorienteret indsats så tæt på borgerne som muligt.
Konklusionerne på Evalueringen af det specialiserede
socialområde er bestemt ikke skrevet på forhånd. Så ville vi
ikke have sat evalueringen i gang. Vi ville ikke have skrevet
det i forståelsespapiret efter valget i 2019 og i
Finanslovsaftalen for 2020. Og Socialdemokratiet ville ikke
selv have foreslået evalueringen som en del af vores
handicappolitiske udspil i valgkampen.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 24/6-21 om hvorfor kommunernes økonomi for 2022 er blevet aftalt inden evalueringen af det specialiserede socialområde er færdiggjort, til social- og ældreministeren
Regeringen leverer på sine løfter, når det handler om at
styrke velfærden i kommunerne. Og regeringen har sammen
forståelsespapir-partierne igangsat en ambitiøs evalueringen
af det specialiserede socialområde, som kan blive
startskuddet til at få skabt et stærkere
mere vidensbaseret
fundament for området. Og det har vi brug for.
Tak for ordet.
12