Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2419966_0001.png
Social- og Ældreministeriet
Afdækning af interesse i de nordiske lande for en nordisk model
for international adoptionsformidling (SIM Id nr.: 343769)
Social- og Indenrigsministeriet (nu Social- og Ældreministeriet) bad den
24. november 2020 Ankestyrelsen om at kontakte de nordiske
adoptionsmyndigheder med henblik på at afsøge interessen for en fælles
samarbejdsmodel for international adoptionsformidling. Ministeriet
henviste til Social- og Indenrigsudvalgets beretning af 22. oktober 2020,
hvor udvalget pålægger ministeren at afsøge mulighederne for at
etablere et formaliseret nordisk samarbejde, herunder at tage kontakt til
de nordiske ministerkollegaer.
Ankestyrelsen har på den baggrund rettet henvendelse til
Adoptionsnævnet i Finland, Justitsministeriet i Island, Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratet i Norge og Myndigheten för Familjerätt och
Förældreskapsstöd i Sverige.
Disse myndigheder er centralmyndigheder efter Haagerkonventionen af
1993 om international adoption. Myndighederne indgår sammen med
Ankestyrelsen i et netværk, der gennem flere år har samarbejdet tæt og
udveksler viden om relevante forhold på det nationale og internationale
adoptionsområde i de nordiske lande.
Ankestyrelsen har i henvendelsen bedt om at modtage de nordiske
landes bemærkninger og overvejelser om at indgå i et formaliseret
samarbejde om international adoptionsformidling mellem de nordiske
adoptionsformidlende organisationer og de nordiske centralmyndigheder.
Vi har særligt spurgt, om myndighederne kunne være interesserede i at
arbejde på en model for et nordisk samarbejde om international
adoptionsformidling, der på sigt vil kunne lede til etableringen af et
16. april 2021
J.nr. 20-51989
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om udviklingen i arbejdet med at etablere et formaliseret nordisk samarbejde om adoption, som ministeren pålægges i beretning af almen art nr. 1, til social- og ældreministeren
formidlingssystem, der er økonomisk bæredygtigt trods et varierende
antal adoptioner.
Vi har også bedt de nordiske centralmyndigheder om input til, hvordan
man eventuelt kan udbygge, formalisere eller på anden måde styrke det
samarbejde, der allerede eksisterer mellem de nordiske formidlende
organisationer og de nordiske centralmyndigheder.
Ankestyrelsen har i slutningen af marts 2021 modtaget bemærkninger
fra de nordiske centralmyndigheder. Bemærkningerne er opsummeret
neden for og kan læses i sin helhed i vedlagte bilag.
Island
Justitsministeriet i Island oplyser, at man vil se velvilligt på en videre
drøftelse mellem de nordiske lande om mulighederne for at etablere et
nordisk samarbejde om international adoptionsformidling.
Den islandske regering er dog ikke på nuværende tidspunkt klar til at
tilkendegive, om man ønsker at støtte op om forslaget, da der er mange
forhold, der bør undersøges og drøftes nærmere, før en sådan beslutning
kan træffes.
Norge
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (BufDir) oplyser, at forslaget
om at etablere et fælles nordisk samarbejde om international
adoptionsformidling i udgangspunktet er interessant, men må forventes
at byde på store udfordringer i praksis.
Der tænkes i denne forbindelse særligt på, at de nordiske lande har
fastsat forskellige vilkår for godkendelse af adoptionsansøgere, og at de
nordiske formidlende organisationer er selvstændige organisationer
(retssubjekter), der er akkrediteret af de enkelte nordiske myndigheder.
BufDir bemærker endvidere, at det i en nordisk konstellation kan fremstå
uklart for afgiverlandene, hvilke lande de samarbejder med, og hvilket
land det konkrete barn bortadopteres til. Et fælles nordisk samarbejde vil
efter BufDir’s opfattelse dermed afhænge af, om afgiverlandene vil
acceptere at samarbejde med en nordisk union.
BufDir stiller sig til rådighed for at drøfte eventuelle yderligere tanker,
konkrete forslag eller løsningsmuligheder, Danmark måtte have, for at få
et nordisk samarbejde til at fungere i praksis.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om udviklingen i arbejdet med at etablere et formaliseret nordisk samarbejde om adoption, som ministeren pålægges i beretning af almen art nr. 1, til social- og ældreministeren
Sverige
Myndigheten för Familjerätt och Förældreskapsstöd (MFoF) er åben over
for at deltage i en videre drøftelse af et nordisk samarbejde om den
internationale adoptionsformidling, herunder at udveksle overvejelser om
behovet herfor og de nærmere omstændigheder.
MFoF har noteret sig, at Danmark synes at ville påtage sig ansvaret for
at tage et eventuelt initiativ til sådanne drøftelser.
Finland
Det finske Social- og Sundhedsministerium har oplyst, at Finland på
dette tidlige stadie i overvejelserne ikke har en konkret holdning til en
nordisk samarbejdsmodel, og at Finland aktuelt tilslutter sig den
eksisterende struktur for international adoptionsformidling. Ministeriet
har dog ingen indvendinger over for eventuelle videre overvejelser om
mulighederne for et nordisk samarbejde om international
adoptionsformidling, hvis der er interesse for dette i de øvrige nordiske
lande.
I relation til et øget samarbejde mellem de nordiske centralmyndigheder
har det finske Adoptionsnævn formuleret følgende initiativer:
Identificere mulige fælles nordiske kriterier og standarder for
tilsyn og akkreditering
Deling af information og viden i relation til tilsynet med
adoptionsformidlingen i udlandet
Styrke samarbejdet med andre europæiske centralmyndigheder i
form af et årligt møde mellem de europæiske
centralmyndigheder.
Udvide omfanget af møder mellem de nordiske
centralmyndigheder, der i dag mødes en gang årligt
Det finske Adoptionsnævn har med de finske adoptionsformidlende
organisationer drøftet mulighederne for et øget samarbejde mellem de
nordiske organisationer. De finske organisationer gav udtryk for, at
Nordic Adoption Council (NAC
en eksisterende sammenslutning af de
nordiske formidlende organisationer) er et godt fungerende netværk,
hvor man blandt andet har samarbejdet om håndteringen af Covid-19-
pandemien.
Inden for de nuværende rammer for formidlingen har de finske
organisationer dog peget på en række områder, hvor der er mulighed for
et øget samarbejde mellem de nordiske organisationer:
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 717: Spm. om udviklingen i arbejdet med at etablere et formaliseret nordisk samarbejde om adoption, som ministeren pålægges i beretning af almen art nr. 1, til social- og ældreministeren
2419966_0004.png
Informationsindsamling og tilpasninger til ændringer på det
internationale adoptionsområde
Dele erfaringer og god praksis i relation til fælles
samarbejdsparter og samarbejdslande
Udvikling af PAS-tilbud, særligt set i forhold til sager fra lande,
som de enkelte organisationer ikke længere har et aktivt
samarbejde med
”Advocacy work” og fælles udmeldinger
Sammenligning af finansieringsmodeller og tilpasning til
økonomiske udfordringer
På baggrund af de modtagne bemærkninger vil Ankestyrelsen i den
løbende dialog og møder med de nordiske myndigheder følge op på
mulighederne for et styrket samarbejde inden for de gældende
lovgivningsmæssige rammer. Ankestyrelsen vil også orientere Danish
International Adoption (DIA) om de overvejelser, de finske
organisationer har oplyst som relevante for det videre samarbejde i NAC.
Ankestyrelsen afventer en eventuel anmodning fra Social- og
Ældreministeriet, før der iværksættes eventuelle yderligere tiltag i
relation til de nordiske landes tilbagemeldinger og en fælles
samarbejdsmodel mellem de nordiske adoptionsformidlende
organisationer.
Vi henviser i øvrigt til vores brev af 15. marts 2021.
Venlig hilsen
Merete Pantmann
Bilag:
Bilag 1
Bilag 2
Bilag 2
Bilag 4
bidrag
bidrag
bidrag
bidrag
fra
fra
fra
fra
Finland
Island
Norge
Sverige
4