Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2421410_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4735
Doknr.
434546
Dato
25-06-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 8. juni 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 712 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 712:
”Vil
ministeren i forlængelse af SOU alm. del - spørgsmål 711 oplyse, om en
svensk kommune f.eks. kan vælge at anbringe børnene uden for hjemme i
Sverige, hvis en familie, hvor børnene er danske statsborgere, vælger at flytte
fra Sverige tilbage til Danmark, eller om sagen i så fald skal overgives til de
danske myndigheder, hvis forældremyndighedsindehaverne bor i Danmark? Vil
ministeren oplyse, hvilke proces der er i sådanne sager, herunder hvilke hjælp
og støtte forældre bosat i Danmark er berettiget til, hvis børnene er anbragt i
Sverige, men forældrene er flyttet tilbage til Danmark?”
Svar:
Danmark har inkorporeret Haagerbørnebeskyttelseskonventionen, der bl.a.
indeholder regler om (international) kompetence og samarbejde mellem lande i
sager om beskyttelse af børn i internationale situationer, herunder i
anbringelsessager. Social- og Ældreministeriet er dansk centralmyndighed i
henhold til konventionen.
Det følger af konventionens artikel 5, at udgangspunktet er, at myndighederne i
den stat, hvor barnet har sit sædvanlige opholdssted (dvs. bopæl), har
kompetence til at træffe afgørelse om beskyttelsesforanstaltninger omfattet af
konventionen, herunder anbringelse af børn uden for hjemmet.
Hvis et eller flere børn i en familie har bopæl i eksempelvis Sverige, er det
således som udgangspunkt de relevante svenske myndigheder, som efter
konventionen har kompetence til at træffe afgørelse om anbringelse uden for
hjemmet.
Konventionens artikel 8 og 9 giver i visse situationer mulighed for overførsel af
kompetence til en myndighed i en anden kontraherende stat i bl.a.
anbringelsessager. Efter disse artikler kan kompetence til at træffe afgørelse
om beskyttelsesforanstaltninger over for et barn således overføres til en
myndighed i en anden stat, hvis det er til barnets bedste, og begge staters
myndigheder er enige heri. Det kan fx være kompetence til at træffe afgørelse
om anbringelse uden for hjemmet.
Efter artikel 8 kan overførelsen ske ved, at den myndighed, der har
kompetencen, henvender sig til en myndighed i en anden konventionsstat og
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 712: Spm., om en svensk kommune f.eks. kan vælge at anbringe børnene uden for hjemme i Sverige, hvis en familie, hvor børnene er danske statsborgere, vælger at flytte fra Sverige tilbage til Danmark, til social- og ældreministeren
2421410_0002.png
beder denne om at påtage sig kompetencen. Den stats myndighed, som
anmodningen rettes til, kan kun overtage kompetencen, hvis den mener, at
dette er bedst for barnet.
På samme måde giver artikel 9 myndighederne i en anden konventionsstat end
den stat, hvor barnet har sit sædvanlige opholdssted, mulighed for at anmode
den kompetente myndighed i barnets sædvanlige opholdsstat om at få tillagt
kompetence. Den myndighed, der anmoder om at få overført kompetencen, må
først behandle sagen, når den kompetente myndighed positivt har accepteret
at overføre kompetencen til den pågældende myndighed.
I Danmark er det kommunerne, som behandler anmodninger om
kompetenceoverførsel i anbringelsessager.
Afgørelse om at fremsætte, acceptere eller afslå en anmodning om at overtage
kompetencen i en anbringelsessag træffes af kommunalbestyrelsen. Der er
tale om en afgørelse i forvaltningslovens forstand, hvorfor de almindelige regler
om partshøring mv. skal iagttages. Kommunens afgørelse kan indbringes for
Ankestyrelsen af personer og myndigheder med en retlig interesse i sagen.
Der spørges desuden til forældres mulighed for at modtage støtte i tilfælde,
hvor forældrene bor i Danmark, mens børnene er anbragt i et andet land. Hvis
forældrene har et støttebehov, er der forskellige muligheder for at modtage
hjælp. Servicelovens generelle bestemmelser på voksenområdet kan således
være relevante, ligesom andre lovgivninger kan være relevante afhængigt af,
hvilket støttebehov der er tale om.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2