Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4735
Doknr.
434546
Dato
25-06-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 8. juni 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 712 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 712:
”Vil
ministeren i forlængelse af SOU alm. del - spørgsmål 711 oplyse, om en
svensk kommune f.eks. kan vælge at anbringe børnene uden for hjemme i
Sverige, hvis en familie, hvor børnene er danske statsborgere, vælger at flytte
fra Sverige tilbage til Danmark, eller om sagen i så fald skal overgives til de
danske myndigheder, hvis forældremyndighedsindehaverne bor i Danmark? Vil
ministeren oplyse, hvilke proces der er i sådanne sager, herunder hvilke hjælp
og støtte forældre bosat i Danmark er berettiget til, hvis børnene er anbragt i
Sverige, men forældrene er flyttet tilbage til Danmark?”
Svar:
Danmark har inkorporeret Haagerbørnebeskyttelseskonventionen, der bl.a.
indeholder regler om (international) kompetence og samarbejde mellem lande i
sager om beskyttelse af børn i internationale situationer, herunder i
anbringelsessager. Social- og Ældreministeriet er dansk centralmyndighed i
henhold til konventionen.
Det følger af konventionens artikel 5, at udgangspunktet er, at myndighederne i
den stat, hvor barnet har sit sædvanlige opholdssted (dvs. bopæl), har
kompetence til at træffe afgørelse om beskyttelsesforanstaltninger omfattet af
konventionen, herunder anbringelse af børn uden for hjemmet.
Hvis et eller flere børn i en familie har bopæl i eksempelvis Sverige, er det
således som udgangspunkt de relevante svenske myndigheder, som efter
konventionen har kompetence til at træffe afgørelse om anbringelse uden for
hjemmet.
Konventionens artikel 8 og 9 giver i visse situationer mulighed for overførsel af
kompetence til en myndighed i en anden kontraherende stat i bl.a.
anbringelsessager. Efter disse artikler kan kompetence til at træffe afgørelse
om beskyttelsesforanstaltninger over for et barn således overføres til en
myndighed i en anden stat, hvis det er til barnets bedste, og begge staters
myndigheder er enige heri. Det kan fx være kompetence til at træffe afgørelse
om anbringelse uden for hjemmet.
Efter artikel 8 kan overførelsen ske ved, at den myndighed, der har
kompetencen, henvender sig til en myndighed i en anden konventionsstat og
1