Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2419646_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Christiansborg
22. juni 2021
Svar på Social- og Ældreudvalgets spørgsmål nr. 707 (Alm. del) af
7. juni 2021 stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål
Hvordan vil ministeren sikre, at der altid er en let og enkel løsning for de mange
borgere, der pga. alder, handicap, hjemløshed eller andet, ikke er i stand til at
bruge digitale løsninger, som med stigende hast bliver en del af borgernes kontakt
med det offentlige
?
Svar
Langt de fleste borgere kommunikerer i dag digitalt med de offentlige myndighe-
der. Der er dog borgere, der er udfordret af den digitale kommunikation. Regerin-
gen er optaget af at sikre, at alle borgere får den vejledning og hjælp, de har brug
for.
Der skal være hjælp at hente for borgere, der ikke kan anvende de digitale ind-
gange til den offentlige sektor. De skal fortsat kunne komme i kontakt med og
kommunikere med den offentlige sektor. Konkret kan borgeren altid hente hjælp
til de digitale løsninger i den borgerservice, som borgeren er tilknyttet. Endvidere
tilbyder mange biblioteker og frivillige organisationer hjælp til digital selvhjælp til
de borgere, der ønsker det.
Som led i digitaliseringsindsatsen er der fokus på at inkludere de borgere, der har
svært ved at kommunikere digitalt. Inklusionsindsatsen omfatter eksempelvis visu-
elle vejledninger, undervisningsmaterialer til frivillige it-undervisere samt en gene-
rel kommunikationsindsats til de borgere, der endnu ikke er så digitale. Indsat-
serne løber kontinuerligt og foregår i nært samarbejde med Netværk for digital in-
klusion, der består af organisationer, der repræsenterer it-udfordrede borgere, fx
ældreorganisationer og forskellige patient- og handicaporganisationer. Alle offent-
lige myndigheder skal desuden leve op til lov om webtilgængelighed, som sikrer, at
hjemmesider, selvbetjeningsløsninger og fra juni 2021 også apps kan anvendes af
borgere med handicaps.
Det er dertil værd at bemærke, at den øgede digitalisering ikke kun er en udfor-
dring for de nævnte målgrupper. Digitalisering er en fordel for mange borgere
med handicaps. Der er fx borgere, der før kun kunne læse dokumenter, hvis de
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 707: Spm. om, hvordan vil ministeren sikre, at der altid er en let og enkel løsning for de mange borgere, der pga. alder, handicap, hjemløshed eller andet, ikke er i stand til at bruge digitale løsninger, til finansministeren
Side 2 af 2
var skrevet med blindskrift, men som i dag har stor glæde af, at digitaliseringen
hjælper dem til at få læst deres kommunikation op.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister