Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2412186_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4686
Doknr.
432833
Dato
08-06-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 4. juni 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 704 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 704:
”Hvad
er ministerens holdning til forslaget om, at man vender hjælpen om,
f.eks. således at kommunen som udgangspunkt skal fastholde ansættelsen af
hjælpere ved sygehusindlæggelse?”
Svar:
Det skal ikke være en kamp at få eller beholde den nødvendige hjælp, der
modsvarer den enkeltes hjælpebehov. Derfor skal vi værne om
hjælperordningerne, der har til formål at skabe grundlag for fleksible ordninger,
der tager udgangspunkt i borgerens selvbestemmelse, så borgeren kan
fastholde eller opbygge et selvstændigt liv.
Det følger af sektoransvarlighedsprincippet, at når en borger med en
hjælperordning indlægges, er det sundhedssektorens ansvar at sikre den
nødvendige behandling og hjælp i den forbindelse. Der skal dog altid foretages
en konkret og individuel vurdering af spørgsmålet om opsigelse af hjælperne i
borgerens hjælperordning ved borgerens indlæggelse. Det betyder, at
kommunen skal vurdere, om det er hensigtsmæssigt at opsige hjælpere under
hensyntagen til, at borgeren kan bibeholde et stabilt hjælperteam under og
efter endt indlæggelse. Samtidig kan der være særlige behov hos borgeren
omkring eksempelvis kommunikation, som kan nødvendiggøre at
hjælperteamet også under indlæggelse kan yde støtte til borgeren.
Kommunen må ikke nedsætte eller frakende hjælp efter servicelovens §§ 95
eller 96 uden at træffe en begrundet afgørelse herom. Det følger af
servicelovens § 3 a, at der gælder et varsel på 14 uger, hvis kommunen træffer
afgørelse om nedsættelse eller frakendelse af bevilget hjælp efter
servicelovens §§ 95 eller 96. I disse varslingssager har Ankestyrelsen otte uger
til at behandle klagen, hvis kommunens afgørelse påklages.
Varslingsreglerne gælder kun ved frakendelse eller nedsættelse af hjælpen.
Ændringer, der giver mulighed for i højere grad end i dag at medtage hjælpere i
en hjælperordning under indlæggelse, og som dermed berører det helt
grundlæggende princip om sektoransvar, bør overvejes nøje, ligesom sådanne
ændringer vil føre til merudgifter.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 704: Spm. om, hvad er ministerens holdning til forslaget om, at man vender hjælpen om, f.eks. således at kommunen som udgangspunkt skal fastholde ansættelsen af hjælpere ved sygehusindlæggelse, til social- og ældreministeren
2412186_0002.png
Når der fra interessenterne på området gives udtryk for bekymring, er der
behov for at se nærmere på det. Derfor vil bl.a. problemstillingen om
medtagelse af hjælpere på sygehus blive inddraget i det interne arbejde, der er
igangsat i Social- og Ældreministeriet vedrørende væsentlige problemstillinger
omkring servicelovens hjælperordninger samt mulige løsningsforslag.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2