Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2411434_0001.png
Social- og Ældreministeriet
Anmodning om bidrag til SOU alm. del - spm. 702
6. juni 2021
Social- og Ældreministeriet har i en e-mail af 4. juni 2021 bedt
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af SOU alm. del - spm. 702.
Ankestyrelsen skal hertil oplyse følgende:
Ankestyrelsens beslutning om ikke at rejse en tilsynssag om
Brønderslev Kommunes kvalitetsstandard
Den 12. januar 2021 bad Ankestyrelsen Brønderslev Kommune om en
udtalelse og om særligt at redegøre for, om kommunens
kvalitetsstandarder for borgerstyret personlig assistance (BPA) og
kontant tilskud
efter kommunens opfattelse
er i overensstemmelse
med den forvaltningsretlige grundsætning om, at en myndighed ikke
lovligt kan opstille regler, der afskærer eller begrænser en
skønsmæssig afvejning (skøn under regel).
Den 1. februar 2021 fremsendte Brønderslev Kommune de tre
kvalitetsstandarder på BPA-området, der havde været gældende i
perioden fra organisationernes henvendelse i september 2018 til nu og
oplyste, at kvalitetsstandarden bliver brugt som en vejledning til
borgerne om, hvilket serviceniveau de som minimum kan forvente.
Kommunen oplyste endvidere, at den altid foretager en konkret og
individuel sagsbehandling, og at kvalitetsstandarden ikke betyder, at
der ikke kan bevilges ydelser ud over det, der fremgår af den.
Kommunen oplyste i den forbindelse, at der er flere eksempler på
sager i kommunen, hvor der er bevilget ydelser, der ligger ud over det
udgangspunkt, der fremgår af kvalitetsstandarden.
J.nr. 21-24836
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om, hvilke undersøgelser eller lignende Ankestyrelsen har foretaget, og hvilken dokumentation Ankestyrelsen baserer sin vurdering på, til social- og ældreministeren
Endelig oplyste kommunen, at den ville foretage en gennemgang af
kvalitetsstandarden på området for at vurdere, om der er vendinger,
der kan omformuleres, så forståelsen bliver bedre.
Kontoret i Ankestyrelsen, der behandler konkrete kommunale
klagesager om BPA-ordninger, var inddraget i vurderingen af
lovligheden af indholdet af kvalitetsstandarden og kommunens svar.
Ankestyrelsen rejste herefter ikke en tilsynssag, da vi på baggrund af
kommunens beskrivelse af, at der i alle tilfælde blev foretaget en
konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers behov,
vurderede, at kommunens kvalitetsstandard ikke var ulovlig. I
forlængelse af den konklusion beskrev tilsynet, hvad vi havde lagt
vægt på ved vurderingen, ligesom vi beskrev, hvilke oplysninger der lå
til grund for vores vurdering.
Ankestyrelsen har i perioden 2018 til 2020 realitetsbehandlet i alt 13
klagesager om BPA efter servicelovens § 96 fra Brønderslev Kommune.
Der har i perioden ikke været klagesager om kontant tilskud efter
servicelovens § 95.
Ankestyrelsens klagesagsbehandling har således ikke ført til en
konstatering af, at Brønderslev Kommune har sat skøn under regel.
Generelt om sagsoplysning i tilsynssager
Når tilsynet skal vurdere, om der er anledning til at rejse en tilsynssag,
foretager tilsynet en samlet vurdering af sagen
bl.a. efter indhentelse
af en redegørelse fra kommunalbestyrelsen.
En kommunalbestyrelse er forpligtet til at tilvejebringe og meddele
Ankestyrelsen de oplysninger, Ankestyrelsen forlanger om forhold i
kommunen. Det fremgår af § 49, stk. 1, i kommunestyrelsesloven.
Bestemmelsen indebærer, at kommunalbestyrelsen efter anmodning
ud over at videregive alle oplysninger, den i forvejen er i besiddelse af
også skal tilvejebringe, indsamle og bearbejde oplysninger.
Ankestyrelsen som tilsynsmyndighed lægger som udgangspunkt en
kommunalbestyrelses oplysninger om faktum og kommunens praksis,
f.eks. om anvendelse af kvalitetsstandarder i de konkrete sager, til
grund ved vores behandling af sagen. Hvis der foreligger faktuelle
oplysninger, som sandsynliggør, at en kommune ikke har givet tilsynet
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 702: Spm. om, hvilke undersøgelser eller lignende Ankestyrelsen har foretaget, og hvilken dokumentation Ankestyrelsen baserer sin vurdering på, til social- og ældreministeren
korrekte og fyldestgørende oplysninger, oplyser tilsynet sagen
yderligere.
Tilsynet behandler sager på et overvejende skriftligt grundlag og har
ikke
som f.eks. Folketingets Ombudsmand og Rigsrevisionen
hjemmel til at foretage generel inspektionsvirksomhed eller
sagsgennemgang hos kommuner.
Tilsynet i Ankestyrelsen og Ankestyrelsens kontorer, der behandler
konkrete kommunale klagesager fra borgere, har et systematisk
samarbejde, og tilsynet inddrager klagesagskontorerne ved
behandlingen af tilsynssager, som vedrører den lovgivning, som er
omfattet af Ankestyrelsens kompetence som klageinstans.
Tilsynet har således på baggrund af klagesagskontorernes konkrete
klagesager en direkte adgang til at opdage evt. ulovligheder i
kommunernes administration af den lovgivning, de behandler
klagesager indenfor.
De tilsynssager, som Ankestyrelsen har rejst på social- og
beskæftigelsesområdet fra 1. april 2017, er ofte indledt på baggrund af
viden fra Ankestyrelsens klagesagskontorer. Ankestyrelsen behandlede
i 2017 193 tilsynssager på det sociale område og i årene 2018, 2019
og 2020 henholdsvis 78, 86 og ca. 40 tilsynssager på det sociale
område.
Venlig hilsen
Anne Birgitte Hassing
Ankechef
3