Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2410627_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samråd om hjælperordninger
SOU
alm. del
samrådsspm. AC-AD
Den 3. juni 2021 kl. 14:00-15:00
SOU
Ca. 12 minutter.
Besvare samrådsspm. AC-AD
-
Samrådsspørgsmål AC-AD stillet efter ønske fra
Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Samrådsspørgsmål AC
”Vil
ministeren redegøre for den lange sagsbehandlingstid i
Ankestyrelsen på næsten 2 �½ år i sag vedrørende
kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret
personlig assistance (BPA), og finder ministeren, at så lange
sagsbehandlingstider er en rimelig behandling af udsatte
borgere? Der henvises til SOU alm. del -
bilag 271?”
Samrådsspørgsmål AD
”Mener
ministeren, at Ankestyrelsen i tilstrækkelig grad har
undersøgt, om Brønderslev Kommune har foretaget de
nødvendige individuelle vurderinger af behovet for at have
hjælpere med på sygehuset, når kommunen i en
orienteringsskrivelse af 30. september 2020 til udsatte
borgere skriver, at enten betaler regionen, eller også betaler
man selv for en handicaphjælper? Der henvises til SOU alm.
del - bilag 271?”
Det talte ord gælder
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om sag i Brønderslev Kommune vedrørende kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance (BPA), til social- og ældreministeren
[Indledning]
Tak for motivationen til stilleren af samrådsspørgsmålene
og også tak for at sætte fokus på servicelovens
hjælperordninger i tilknytning til borgerens indlæggelse.
Servicelovens hjælperordninger er nogle helt centrale
ordninger i den danske handicappolitik.
De hjælper nemlig nogle af de allermest udsatte borgere
med størst hjælpebehov.
Formålet med ordningerne med
kontant tilskud til ansættelse
af hjælpere
og
Borgerstyret Personlig Assistance (BPA)
efter
§§ 95 og 96
bedre kendt som hjælperordningerne - er at
skabe mulighed for en helhedsorienteret hjælp for borgere
med et omfattende hjælpebehov.
Vi snakker altså her om nogle af de allermest udsatte
borgere, der har brug for denne helt særlige hjælp.
Det er borgere, der har så massive hjælpebehov, at de ikke
selv er i stand til at gøre mange af de ting, vi andre hver dag
tager for givet, f.eks. lave et måltid mad eller tage en tur på
café eller i biografen.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om sag i Brønderslev Kommune vedrørende kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance (BPA), til social- og ældreministeren
En anden årsag til, at hjælperordningerne er en så vigtig
hjørnesten i handicappolitikken, hænger sammen med
relationen mellem hjælper og bruger.
For mennesker med en hjælperordning, som har nogle helt
særlige behov for hjælp, eller som f.eks. har kommunikative
vanskeligheder og derfor kommunikerer via aftalte tegn,
kropssprog eller gestik, er det helt centralt at have et fast og
stabilt hold af hjælpere, som kan bistå borgeren i hverdagen.
Det gælder selvfølgelig også i forbindelse med indlæggelser
på hospitalet og ved hjemkomsten efter endt behandling.
Derfor er jeg også glad for, at vi her i dag får lejlighed til at
drøfte kommunernes praksis omkring opsigelse af hjælpere i
hjælperordninger i forbindelse med borgernes indlæggelse.
De to samrådsspørgsmål hænger sammen på den måde, at
de begge tager afsæt i en sag, hvor Ankestyrelsen som
tilsynsmyndighed har set på Brønderslev Kommunes
kvalitetsstandard for hjælperordninger, bl.a. kommunens
praksis for opsigelse af hjælpere ved indlæggelse. Jeg vil
derfor besvare dem i én indledende tale.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om sag i Brønderslev Kommune vedrørende kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance (BPA), til social- og ældreministeren
[Samrådsspørgsmål AC
redegørelse for
sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen]
Først bliver jeg i samrådsspørgsmål AC bedt om at redegøre
for sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen på næsten 2 �½ år i
sagen om Brønderslev Kommunes kvalitetsstandarder for
hjælperordninger.
Jeg vil lige indledningsvis pointere, at sagen her ikke er en
klagesag over kommunens afgørelse om hjælp til en konkret
borger, men derimod en sag, hvor tilsynet i Ankestyrelsen er
blevet bedt om at beslutte, hvorvidt der er grundlag for at
rejse en tilsynssag.
Til forskel for en klagesag over kommunens afgørelse om
hjælp til en konkret borger, adskiller denne sag sig på den
måde, at tilsynet påser om en kommune generelt har handlet
i strid med den lovgivning, der særligt gælder for offentlige
myndigheder. Sagen her handler altså ikke om en konkret
borger, som har fået frataget eller nedsat sin hjælp.
Og der er dermed heller ikke en borger, der har siddet og
ventet på en afgørelse i den periode sagsbehandlingen har
pågået.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om sag i Brønderslev Kommune vedrørende kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance (BPA), til social- og ældreministeren
Omkring sagsforløbet har ministeriet indhentet en udtalelse
fra Ankestyrelsen, som har beskrevet tidsforløbet sådan, at
Dansk Handicap Forbund og Muskelsvindfonden henvender
sig til det kommunale tilsyn hos Ankestyrelsen den 12.
september 2018, og Klubben for Brugere og Hjælpere i
Nordjylland henvender sig den 14. maj 2019.
Der bliver løbende sendt forlængelsesbreve til
organisationerne, fordi den angivne forventede
sagsbehandlingstid ikke kan overholdes. Begrundelsen for
den forlængede sagsbehandlingstid i forlængelsesbrevene
er, at Ankestyrelsen har mange tilsynssager.
Den 12. januar 2021 hører Ankestyrelsen Brønderslev
Kommune, og den 22. marts afviser Ankestyrelsen at rejse
en tilsynssag.
Dermed bliver den samlede sagsbehandlingstid af
tilsynssagen i Ankestyrelsen på ca. 2 �½ år.
[Samrådsspørgsmål AC
rimeligheden af så lange
sagsbehandlingstider]
Dernæst bliver jeg i samme samrådsspørgsmål naturligt nok
spurgt, om så lange sagsbehandlingstider er en rimelig
behandling af udsatte borgere.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om sag i Brønderslev Kommune vedrørende kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance (BPA), til social- og ældreministeren
Og til det vil jeg blot sige:
Nej, en sagsbehandlingstid på 2 �½ år for en henvendelse
med ønske om at der rejses en tilsynssag er ikke
tilfredsstillende.
Og det er Ankestyrelsen også enig i og har i øvrigt beklaget
det over for organisationerne.
Ankestyrelsen har i den forbindelse oplyst til ministeriet, at
styrelsen hele tiden bestræber sig på at nedbringe
sagsbehandlingstiden i tilsynet.
Sagsbehandlingstiden på de 2 �½ år for henvendelsen fra
organisationerne er heller ikke udtryk for den almindelige
sagsbehandlingstid i tilsynet.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i tilsynssager var
13,7 uger i 2020.
Ankestyrelsen har ud over tilførsel af ekstra
sagsbehandlingsressourcer på flere måder det seneste
halve år ændret organiseringen af tilsynet. Der er f.eks.
etableret en visitationsprocedure, som er med til at sikre, at
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om sag i Brønderslev Kommune vedrørende kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance (BPA), til social- og ældreministeren
sager af overordnet, generel betydning identificeres, så
sagsbehandlingen kan gå i gang straks eller hurtigt efter, at
sagerne er indkommet.
Til sidst vil jeg som noget meget væsentligt understrege, at
den utilfredsstillende lange sagsbehandlingstid i
Ankestyrelsens tilsyn ikke har betydet, at borgere i
Brønderslev Kommune har været frataget muligheden for at
få den hjælp, som de har krav på efter loven.
Borgere, der i perioden har modtaget afgørelser fra
kommunen om deres hjælperordninger, har således haft
mulighed for at klage over afgørelserne til Ankestyrelsen
som øverste klageinstans på socialområdet.
[Samrådsspørgsmål AD
Har Ankestyrelsen i
tilstrækkelig grad undersøgt Brønderslev Kommunes
praksis]
Hvis vi så går over til samrådsspørgsmål AD, så bliver jeg
spurgt, om jeg mener, at Ankestyrelsen i tilstrækkelig grad
har undersøgt, om Brønderslev Kommune har foretaget de
nødvendige individuelle vurderinger af behovet for at have
hjælpere med på sygehuset, når kommunen i en
orienteringsskrivelse af 30. september 2020 til udsatte
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om sag i Brønderslev Kommune vedrørende kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance (BPA), til social- og ældreministeren
borgere skriver, at enten betaler regionen, eller også betaler
man selv for en handicaphjælper.
Jeg vil gerne starte med at sige, at det fremgår af den
skrivelse fra september 2020, som der henvises til i
spørgsmålet, at kommunen altid foretager en konkret og
individuel vurdering, sådan som det også er beskrevet i
sagens øvrige oplysninger, som jeg her om lidt vil
gennemgå.
Jeg kan også se i sagen, at Ankestyrelsen i sin udtalelse til
Brønderslev Kommune har noteret sig, at kommunen nu vil
genbesøge formuleringerne i sin kvalitetsstandard, fordi
kommunen ikke har sat skøn under regel, men at man
fejlagtigt kan få det indtryk, når man læser
kvalitetsstandarden.
Der er ikke noget i sagen, der giver mig grund til at sætte
spørgsmålstegn ved Ankestyrelsens undersøgelse.
Det baserer jeg på de oplysninger, der fremgår af SOU alm.
del
bilag 271 og Ankestyrelsens udtalelse til ministeriet.
Ankestyrelsen har over for ministeriet bl.a. oplyst, at
Muskelsvindfonden og Klubben for Brugere og Hjælpere i
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om sag i Brønderslev Kommune vedrørende kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance (BPA), til social- og ældreministeren
Nordjylland har tilkendegivet, at det fremgik af Brønderslev
Kommunes kvalitetsstandard, at udbetalingerne til
hjælperordninger stoppes med dags varsel, hvis borgeren
bliver indlagt på sygehus.
Ankestyrelsen bad herefter Brønderslev Kommune om en
udtalelse, herunder for, om kommunens kvalitetsstandarder
for hjælperordningerne
efter kommunens opfattelse
er i
overensstemmelse med den forvaltningsretlige
grundsætning om, at en myndighed ikke må opstille regler,
der afskærer eller begrænser en skønsmæssig afvejning
(skøn under regel).
Kommunen oplyste til Ankestyrelsen, at kvalitetsstandarden
bliver brugt som en vejledning til borgerne om, hvilket
serviceniveau de som minimum kan forvente.
Kommunen oplyste endvidere, at den altid foretager en
konkret og individuel sagsbehandling, og at
kvalitetsstandarden ikke betyder, at der ikke kan bevilges
ydelser ud over det, der fremgår af den. Kommunen oplyste i
den forbindelse, at der er flere eksempler på sager i
kommunen, hvor der er bevilget ydelser, der ligger ud over
det udgangspunkt, der fremgår af kvalitetsstandarden.
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om sag i Brønderslev Kommune vedrørende kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance (BPA), til social- og ældreministeren
Endelig oplyste kommunen, at den ville foretage en
gennemgang af kvalitetsstandarden på området for at
vurdere, om der er vendinger, der kan omformuleres, så
forståelsen bliver bedre.
Ankestyrelsen vurderede på den baggrund, at kommunens
kvalitetsstandard ikke var ulovlig, og rejste derfor ikke en
tilsynssag.
Ankestyrelsen har oplyst til ministeriet, at det kontor i
Ankestyrelsen, der behandler konkrete kommunale
klagesager om hjælperordninger, var inddraget i vurderingen
af indholdet af kvalitetsstandarden og kommunens svar.
Ankestyrelsen har også oplyst, at de som tilsynsmyndighed
som udgangspunkt lægger en kommunes oplysninger om
faktum og kommunens praksis, f.eks. om anvendelse af
kvalitetsstandarder i de konkrete sager, til grund ved
behandlingen af sagen.
Kommunen har, som det også fremgår af SOU alm. del
bilag 271, over for Ankestyrelsen oplyst følgende:
”Spørgsmålet omkring medtagning af hjælpere under
indlæggelse bliver også behandlet konkret og individuelt fra
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om sag i Brønderslev Kommune vedrørende kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance (BPA), til social- og ældreministeren
borger til borger. Der har været en udbredt misforståelse ved
nogle BPA-borger i kommunen, der havde fået indtryk af, at
Brønderslev Kommune opsiger hjælpere når en BPA-borger
indlægges.
Dette er aldrig sket og har ifølge kommunen heller aldrig
været formidlet ud til BPA-borgerne.”
Ankestyrelsen har oplyst til ministeriet, at styrelsen har lagt
denne oplysning til grund ved vurderingen af, at der ikke var
anledning til at rejse en tilsynssag.
[Afrunding]
Hvis jeg så skal samle lidt op her til sidst:
Så har sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen på
henvendelsen været utilfredsstillende.
Jeg vil også sige, at selv om der ikke fra Ankestyrelsens side
er vurderet grundlag for at rejse en tilsynssag mod
Brønderslev Kommune, så påpeges udfordringen omkring
medtagelse af hjælpere under indlæggelse helt generelt af
interessenterne på området.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om sag i Brønderslev Kommune vedrørende kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance (BPA), til social- og ældreministeren
Denne udfordring indgår derfor også i det interne arbejde,
som jeg har igangsat på området, hvor vi kortlægger
problematikker og kommer med bud på løsningsforslag.
Og jeg har også rejst udfordringen
og vil bringe den op
igen - i partnerskabet om tillid og retssikkerhed på
handicapområdet. Det er jo som bekendt i dette forum, jeg
sammen med KL, DH og Dansk Socialrådgiverforening
forsøger at finde frem til konstruktive løsninger på forskellige
problemstillinger på handicapområdet.
Tak for ordet.
12