Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2411436_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Samråd om Familieretshuset
SOU
alm. del samrådsspørgsmål AE
3. juni 2021 kl. 13-14
Social- og Ældreudvalget
Ca. 10 minutter
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål AE stillet efter ønske fra Marlene
Ambo-Rasmussen og Marie Bjerre (V)
”Hvad
mener ministeren om, at Familieretshuset begrænser
forældres samvær med deres børn med den forklaring, at
forældres gentagne ansøgninger om samvær og klager over
afgørelser, vurderes at være konfliktoptrappende, som det
fremgår af artiklen ”Jan kæmper for at få sin søn tilbage: Jeg
har mistet tilliden til det danske system” bragt i BT den 2. maj
2021, og hvad er ministerens holdning til, at Familieretshuset
krænker børn og forældres retssikkerhed ved for lange
sagsbehandlingstider og vilkårlig sagsbehandling,
som det fremgår af ”Retssikkerhedsbarometer-
undersøgelsen 2021” Advokatsamfundet, 3.
februar 2021)?”
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 699: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om at Familieretshuset begrænser forældres samvær med deres børn, til social- og ældreministeren
[Indledning]
Tak for samrådsspørgsmålet.
Lad mig starte med at slå fast, at det er ulykkeligt hver
eneste gang, der er børn, som bliver taget som gidsler
i forældrenes årelange konflikter om samvær og
forældremyndighed.
Når det kommer helt der ud, at Familieretshuset
afviser en ansøgning, eller at retten ophæver et
samvær, så er det ikke noget, der sker med et
snuptag. Der er et langt forudgående forløb, hvor der
oftest er truffet flere afgørelser, og det sker først, når
forældrene selv spiller fallit.
Og midt i sagen står et klemt barn. Et barn, som
forældrene ikke har formået at skærme for skænderier
og vedvarende konflikter.
Læser man børnenes egne beretninger om, hvad
årelange konflikter og gentagne retssager har gjort
ved dem, så gør det ondt langt ind i hjertet.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 699: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om at Familieretshuset begrænser forældres samvær med deres børn, til social- og ældreministeren
Og hvor det for de fleste børn er en selvfølge og helt
naturligt, at der er kontakt til begge forældre, så er det
ikke altid tilfældet for de børn, der er fanget i de
værste konflikter og har været det længe. Det er
skadende og kan kalde på, at der skæres igennem for
at skabe bare smule fred.
[Ansvaret for konflikten ligger hos forældrene]
Jeg læser samrådsspørgsmålet sådan, at spørgsmålet
tager afsæt i de sager, hvor der ikke er risikofaktorer,
som for eksempelvis vold og misbrug. At det handler
om sager med et meget højt konfliktniveau mellem
forældrene, hvor der ikke er en åbenbar grund til
konflikten.
Jeg synes, at der er behov for, at vi minder hinanden
om, hvor det er, at de her konflikter starter. Det er jo
hos de forældrene, der ikke selv formår at finde en
løsning.
Det er nu en gang sådan, at det er forældrenes ansvar
at samarbejde og at få deres barn bedst muligt
gennem et brud. De voksne skal være voksne og
passe på børnene. Tage voksenrollen på sig.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 699: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om at Familieretshuset begrænser forældres samvær med deres børn, til social- og ældreministeren
Jeg er med på, at samarbejdet åbenlyst er svært, hvis
ikke umuligt, i de meget konfliktfyldte sager. At der kan
være mange følelser på spil, og at der er forældre
derude, som ikke evner at samarbejde. Og jeg forstår
godt, at det må være frustrerende. Især når det
betyder, at kontakten til det, der er mest dyrebart
nemlig barnet
bliver svær.
Det berører os alle, når vi læser de henvendelser, som
vi får fra forældre, der af forskellige årsager og nogle
gange tilsyneladende helt uforskyldt ikke ser deres
børn.
Det gør det også, når henvendelserne kommer fra
forældre, som ikke synes, at myndighederne gør nok
for at skærme deres barn. Som skriver til os, når retten
bestemmer, at samværet skal fortsætte, selvom det
efter forælderens opfattelse skader barnet.
Det er meget svære sager, vi har at gøre med her.
Sager som altid har to sider, og hvor udredningen ikke
er ukompliceret. Fordi to forældres synspunkter står
skarpt over for hinanden, og hvor det nogle gange er
svært at genkende, at det er den samme sag, der
beskrives.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 699: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om at Familieretshuset begrænser forældres samvær med deres børn, til social- og ældreministeren
At det er svære sager viser forskellige undersøgelser
og kortlægninger da også.
I en analyse, som VIVE lavede i 2016 om udviklingen i
familieretlige konflikter, blev der peget på, at andelen
af forældre med familieretlige konflikter gennem en
længere årrække havde været nogenlunde stabilt.
Og en kortlægning om erfaringer fra andre lande, som
ministeriet lavede forud for forhandlinger om reformen,
viste, at man i de omfattede lande, bl.a. Norge, også
har udfordringer med at ”løse” de mest konfliktfyldte
og komplekse sager.
[Afvisning af en ansøgning kan i nogle tilfælde være
nødvendigt/Hensynet til barnet er altafgørende]
Formålet med at afvise en ansøgning er ene og alene
at skærme barnet mod gentagne ansøgninger og
sager
at skabe den nødvendige ro om barnet, så det
ikke befinder sig i en evig proces.
Forud for en afvisning ligger der et langt forløb. Med
årelange konflikter og utallige myndighedsafgørelser,
hvor forældrene igen og igen henvender sig om
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 699: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om at Familieretshuset begrænser forældres samvær med deres børn, til social- og ældreministeren
nogenlunde det samme spørgsmål og placerer barnet
i konstant proces og konflikt.
Er der eksempelvis allerede truffet flere afgørelser om
samvær, og har spørgsmålet om forældremyndighed
også for nylig været behandlet, så kan en ny
ansøgning om forældremyndighed eller ændring i
samværet blive afvist. Fordi forholdene ikke har
ændret sig siden, der sidst blevet taget stilling til det
samme spørgsmål.
Jeg ved ikke, om der i den konkrete sag blev afvist
ansøgninger, men for nogle år siden talte Børns Vilkår
med store børn, der havde været klemt i meget
konfliktfyldte sager. Et af børnene i undersøgelsen
fortalte, at forældrene var gennem 13 retssager.
Der skal altså ganske meget til, før Familieretshuset
afviser forældres ansøgninger. Det kan vi også se, når
vi kigger på tallene.
I 2020 traf Familieretshuset knap 11.000 afgørelser
om samvær i § 6 og § 7-sager, og kun i 129 tilfælde
gik afgørelsen på at afvise ansøgningen
eller hvad
der svarer til ca. 1 procent
.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 699: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om at Familieretshuset begrænser forældres samvær med deres børn, til social- og ældreministeren
Når Familieretshuset afviser at behandle en
ansøgning, så sker det altså heldigvis sjældent. En
afvisning betyder i øvrigt ikke, at man er afholdt fra at
søge igen på et senere tidspunkt. Hvis forholdene
forandrer sig, har man altså mulighed for at komme
igen.
Afgørelserne skal nemlig altid afspejle, hvad der
vurderes at være bedst for barnet, og derfor er der
heller ikke en ”karensperiode” for ansøgninger, hvad
nogle forældre gerne ville, at der var.
Muligheden for at afvise en ansøgning blev i øvrigt
udvidet af et enigt Folketing ved evalueringen af
forældreansvarsloven i 2011 til også at omfatte
ansøgninger om forældremyndighed og bopæl.
Fordi man ville sikre:
”at
en forælder ikke gentagne
gange kan rejse en sag om forældremyndighed eller
barnets bopæl, uden at dette reelt er begrundet i
forandrede forhold.”
Det, mener jeg, var et rigtigt udgangspunkt tilbage i
2011. Fordi det handler om at skærme barnet. Og her
mener jeg ikke, at vi står et andet sted i dag. Hensynet
til barnet må altid veje tungest.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 699: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om at Familieretshuset begrænser forældres samvær med deres børn, til social- og ældreministeren
[Lange sagsbehandlings- og ventetider]
I spørgsmålets anden del bliver jeg bedt om at
forholde mig til en undersøgelse fra
Advokatsamfundet, som spørgerne mener, peger på,
at de
og jeg citerer fra samrådsspørgsmålet:
‘lange
ventetider og vilkårlig sagsbehandling i
Familieretshuset krænker retssikkerheden’.
Først et par indledende ord om undersøgelsen. Der er
tale om en spørgeskemaundersøgelse, hvor
Advokatsamfundet har spurgt alle deres medlemmer,
det vil sige ca. 6.000 advokater, om, hvordan de
oplever retssikkerheden generelt og på en række
specifikke retsområder, herunder bl.a. skatteret,
erhvervsret, udlændingeret og familieret.
267 advokater, svarende til godt 4 procent, har valgt at
deltage i undersøgelsen. 72 procent svarer, at
retssikkerheden generelt set overvejende er god i
Danmark.
På spørgsmål om, hvilket område advokaten primært
beskæftiger sig med, svarer godt 17 procent, at de
beskæftiger sig med familieret, og nogle af dem
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 699: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om at Familieretshuset begrænser forældres samvær med deres børn, til social- og ældreministeren
kommenterer, at de lange sagsbehandlingstider i
Familieretshuset og sagsbehandlingen på det
familieretlige område er et problem.
På et spørgsmål om den generelle udvikling af
retssikkerheden i samfundet de sidste 5 år, noterer jeg
mig, at 50 procent mener, at den er blevet dårligere.
På et tilsvarende spørgsmål for det familieretlige
område svarer kun 27 procent, at retssikkerheden er
blevet dårligere.
At nogle er utilfredse med de lange ventetider er svært
at være overrasket over og svært at være uenig i.
Det er en kendsgerning, at Familieretshuset slås med
lange ventetider lige nu. En kendsgerning som
Ombudsmanden også for nylig har fokuseret på.
Og en kendsgerning som vi
sammen, politisk bredt
her i Folketinget, som også Ombudsmanden noterer
sig
har handlet på.
Først med regeringens første Finanslov, hvor vi
afsatte 104 mio. til at nedbringe
sagsbehandlingstiderne i det underfinansierede
Familieretshus. Og siden med endnu et tre-cifret beløb
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 699: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om at Familieretshuset begrænser forældres samvær med deres børn, til social- og ældreministeren
på Finansloven for 2021 med 837 mio. over de næste
4 år for at sikre, at der ansættes tilstrækkeligt med
kvalificerede medarbejdere til skilsmissesystemet. Og
endelig med aftalen om at sætte reformen på pause
for at målrette flest mulige ressourcer til at afvikle
sagspuklen, så ventetiderne kan nedbringes.
Herudover har vi foretaget justeringer af reformen og
fjernet refleksionsperioden og tvungen delt bopæl,
fordi vi kunne høre fra interessenterne på området, at
de to elementer forstærkede konflikter og gjorde, at
nogle børn kom endnu mere i klemme. Herudover har
vi afsat en pulje på 5 mio. kr. til, at civilsamfundet kan
hjælpe familier i konflikt i 2021 og 2022.
Det nye skilsmissesystem kom underfinansieret til
verden under den tidligere regering, men vi har været
på opgaven med at få rettet op på det fra første færd.
Det ved spørgerne godt, ikke kan løses natten over,
for der har været løbende og tæt kontakt mellem
regeringen og Folketinget i sagen her og jo også, som
jeg netop har redegjort for, en række politiske aftaler
og initiativer for at få skilsmissesystemet på ret køl
igen.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 699: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om at Familieretshuset begrænser forældres samvær med deres børn, til social- og ældreministeren
Og som vi også har aftalt, vil jeg
indtil ventetiderne
er bragt ned
også fortsat løbende orientere jer om,
hvordan det står til i Familieretshuset.
Status på arbejdet fik I senest i april, hvor
Familieretshuset deltog på vores møde og kunne give
status og her fortælle, at man nu har ansat alle de nye
medarbejdere og er i fuld gang med oplæringen, så
der kommer flere hænder på sagerne, og
sagspuklerne kan nedbringes.
[Afrunding]
Afslutningsvist vil jeg sige, at reformens fornemste
målsætning er, at systemet først og fremmest har
fokus på barnet. At man får barnet så skånsomt
igennem sagen som overhovedet muligt.
Derfor er der oprettet en særlig enhed kun for
børnene, hvor barnet bl.a. kan få sin helt egen
kontaktperson. En erfaren børnesagkyndig som støtter
barnet undervejs. Det er en ordning, som vi allerede
nu kan se, at forældrene er glade for.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 699: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om at Familieretshuset begrænser forældres samvær med deres børn, til social- og ældreministeren
Vi har også styrket tilbuddet om konflikthåndtering. Så
forhåbentligt endnu flere selv finder en løsning, så
konflikter ikke optrappes, og forældrene ikke bliver ved
med at henvende sig til systemet.
Når det er sagt, så er virkeligheden desværre, at der
findes forældre, der ikke formår at skærme deres
børn. Der findes forældre, der har årelange konflikter,
og der findes også forældre, der uden grund forhindrer
den anden i at se barnet. Det er der også sat ind
overfor med den chikane-pakke, som blev vedtaget i
2015.
Vi er bare også nødt til at erkende, at vi ikke kan få
alle skilsmisser til at være gnidningsløse og konfliktfri.
Det var heller ikke forventningen til reformen.
Og det vil nok også være svært at forestille sig et
system af denne type, uanset serviceniveau, hvor alle
brugere vil være glade, bl.a. fordi systemet behandler
partstvister, som kan indebære afgørelser, som går
imod den ene part.
Begge de pointer hører også med til diskussionen her.
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 699: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 3/6-21 om at Familieretshuset begrænser forældres samvær med deres børn, til social- og ældreministeren
13