Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2422360_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4562
Doknr.
437195
Dato
28-06-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 1. juni 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 693 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 693:
”Kan
ministeren sende eksempler til udvalget, der viser, hvordan man konkret
udmåler en borgers behov i forhold til hjælpernes faglige baggrund og i forhold
til at sikre, at en borger kan ansætte hjælpere til at varetage opgaverne på de
tidspunkter, hvor borgeren har behovet, f.eks. om natten, idet der henvises til
svar på SOU alm. del - spørgsmål 556? Spørgsmålet er stillet som opfølgning
på samråd den 25. maj 2021 om BPA og rådighedstimer, jf. SOU alm. del -
samrådsspørgsmålene Å og AB.”
Svar:
Social- og Ældreministeriet har ikke mulighed for at opstille de efterspurgte
eksempler på konkret udmåling. Noget sådant fordrer kendskab til et større
antal afgørelser i enkeltsager, og sådanne oplysninger er ministeriet ikke i
besiddelse af.
Mere generelt kan det oplyses, at kommunalbestyrelsen ifølge vejledningen om
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og BPA skal udmåle et tilskud til løn
efter udmålingsbekendtgørelsens § 5, der reelt gør det muligt at rekruttere og
fastholde de nødvendige hjælpere. Det er en forudsætning, at der ved
fastlæggelse af niveauet for udmålingen af omkostningerne til aflønning af
hjælperne foretages en konkret og individuel vurdering af den enkelte borgers
hjælpebehov og eventuelle forhold hos ansatte hjælpere, som kan have
betydning. Det skal vurderes, om der er behov for at ansætte hjælpere med
særlige faglige kvalifikationer og/eller en særlig faglig baggrund.
Særlige forhold kan eksempelvis være opgaver, der kræver en sygeplejefaglig
baggrund, betjening af respirator, kendskab til særlige hjælpemidler,
kommunikationsmetoder m.v. Disse særlige forhold skal herefter indgå i
beregningen af tilskuddet til den enkelte ordning. Det er altså den konkrete
borgers situation, der skal være styrende for, hvordan tilskuddet beregnes.
Det fremgår endvidere af vejledningen, at der i beregningen af tilskuddet til løn
pr. time skal tages stilling til, hvornår på døgnet der er behov for, at hjælpen
ydes, så det sikres, at tilskuddet udmåles tilstrækkeligt rummeligt til at tage
højde for samtlige tidsbestemte tillæg (aften, nat, weekend og søn- og
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 693: Spm. om ministeren kan sende eksempler til udvalget, der viser, hvordan man konkret udmåler en borgers behov i forhold til hjælpernes faglige baggrund, til social- og ældreministeren
2422360_0002.png
helligdagstillæg). Samtidig skal der tages højde for formålet med ordningen om
borgerens selvbestemmelse og muligheden for at fastholde eller opbygge et
selvstændigt liv.
Det vil sige, at kommunalbestyrelsen i beregningen af det kontante tilskud skal
foretage en vurdering af, hvornår hjælpen primært forventes leveret.
Vurderingen skal foretages med afsæt i formålet med hjælpen i servicelovens
hjælperordninger, og må således ikke være så snævert, at timerne kun kan
anvendes til hjælp på helt bestemte tidspunkter, da det vil mindske den
fleksibilitet og selvbestemmelse, der er forudsat i ordningen.
Er der tale om en borger med et mindre massivt hjælpebehov, skal
kommunalbestyrelsen i forhold til den enkelte borger overveje, om
hjælpebehovet primært ligger i de vågne timer. Desuden skal det overvejes,
om hjælpebehovet for den enkelte borger i den konkrete sag primært ligger i
hverdagene eller er spredt på alle ugens dage.
Beregningen skal således tage højde for, om der eksempelvis er tale om en
borger med et mindre massivt hjælpebehov, og hvor hjælpebehovet ofte kan
være placeret i dagtimerne og i hverdagen til eksempelvis hjælp til spisning,
toiletbesøg og hjælp til at komme ud af og i seng, foruden praktisk bistand i
hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse være opmærksom på,
om der er særlige forhold, der gør sig gældende for den enkelte borger, og
herunder sikre den nødvendige fleksibilitet og sammenhæng i ordningen,
ligesom man skal være opmærksom på, at nogle borgere kan have et
varierende behov for hjælp, f.eks. på grund af udsving i funktionsnedsættelsen.
Kommunalbestyrelsen skal være opmærksom på, at f.eks. tidsbestemte tillæg
kan være forskellige, afhængig af det udgangspunkt for udmåling af tilskud til
løn m.v., kommunalbestyrelsen vælger at anvende.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2