Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2422820_0001.png
Folketinget
Social- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. juni 2021
Formueretskontoret
Julie Biel Johnsen
2021-0032/49-0002
2006319
Besvarelse af spørgsmål nr. 686 (Alm. del) fra Folketingets Social- og
Ældreudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 686 (Alm. del), som Folketin-
gets Social- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 31. maj 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 686: Spm. om status på arbejdet med at sikre oprettelsen af et erstatningsnævn til udenretslige forlig i sager, hvor børn er blevet svigtet i det offentlige sociale system, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 686 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren give en status på arbejdet med at sikre oprettel-
sen af et erstatningsnævn til udenretlige forlig i sager, hvor børn
er blevet svigtet i det offentlige sociale system, f.eks. ved mang-
lende indgriben, overgreb begået under anbringelse m.v., som
Folketinget tidligere har besluttet?”
Svar:
1.
Der har desværre været eksempler på, at kommuner ikke har levet op til
deres ansvar, og at udsatte børn er blevet svigtet. Det er alvorligt for børnene
og deres familier, som med rette kan forvente, at samfundet er der for dem
og støtter dem, når der er behov for det. De svigt kan vi som samfund ikke
være bekendt.
Er der sket et svigt, og har en myndighed i den forbindelse tilsidesat sine
forpligtelser i sådan en grad, at der er grundlag for godtgørelse eller erstat-
ning, skal der ikke være unødige eller formalistiske juridiske hindringer for,
at et barn kan få taget stilling til kravet. Det var bl.a. baggrunden for den
ændring af de civilretlige forældelsesregler, som trådte i kraft i 2018. Ved
lovændringen blev forældelsesfristen i sager om myndighedssvigt ophævet
med tilbagevirkende kraft for erstatnings- og godtgørelseskrav i anledning
af, at en forvaltningsmyndighed har tilsidesat lovbestemte forpligtelser,
f.eks. efter serviceloven, over for en person under 18 år i forbindelse med
overgreb begået over for denne. Det betyder, at der ikke indtræder foræl-
delse for krav, der måtte være forældet efter de hidtidige regler før lovens
ikrafttræden. Ændringen sikrer, at også gamle erstatnings- og godtgørelses-
krav kan fremsættes og pådømmes ved domstolene.
2.
Der kan anføres argumenter for og imod oprettelsen af et særligt nævn,
der skal behandle myndighedssvigt på det sociale område. Jeg mener, at det
er vanskeligt entydigt at konkludere, at oprettelsen af et særligt nævn vil
være til ubetinget gavn for de personer, som har været udsat for et myndig-
hedssvigt. Eksempelvis vil en nævnsbehandling også indebære en proces
med bevisførelse, herunder partsforklaringer, som kan føles belastende for
den erstatningssøgende. Endvidere vil en nævnsafgørelse kunne indbringes
for domstolene, og dermed kan nævnsbehandlingen i realiteten ende med at
forlænge afgørelsen af et erstatningsspørgsmål.
Side 2/3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 686: Spm. om status på arbejdet med at sikre oprettelsen af et erstatningsnævn til udenretslige forlig i sager, hvor børn er blevet svigtet i det offentlige sociale system, til justitsministeren
I dag behandles sager om offentlige myndigheders erstatningsansvar ved
domstolene i den civile retsplejes former. Der kan være et særligt hensyn at
tage til de personer, der har et erstatnings- eller godtgørelseskrav som følge
af et myndighedssvigt, og domstolene har i den forbindelse allerede i dag
inden for rammerne at retsplejeloven mulighed for konkret at tilpasse tilret-
telæggelsen og gennemførelsen af en sag om myndighedssvigt, så der tages
hensyn til de særlige behov, som kan gøre sig gældende.
Det er for eksempel muligt at afvikle hovedforhandlingen i mere uformelle
omgivelser, såsom et mødelokale, ligesom dommeren efter omstændighe-
derne kan vælge ikke at bære kappe. Dommeren kan også tillade, at den
erstatningssøgende afgiver forklaring i et andet lokale end retslokalet eller
ved hjælp af videoafhøring.
Der gælder således allerede i dag fleksible rammer for sagernes konkrete
tilrettelæggelse og gennemførelse.
Justitsministeriet er i dialog med Danmarks Domstole om vigtigheden af, at
retterne er opmærksomme på de eksisterende muligheder for konkret at til-
passe tilrettelæggelsen og gennemførelsen af sager om myndighedssvigt,
når behovet for at tage særlige hensyn opstår. Justitsministeriet kan dog ikke
udstede instruktioner mv. til domstolene om, hvordan de skal tilrettelægge
deres dømmende virksomhed. Det håber jeg, at spørgeren har forståelse for.
3.
Justitsministeriet har supplerende til brug for besvarelsen anmodet om et
bidrag fra Social- og Ældreministeriet. På grund af sommerferie forventer
Justitsministeriet at kunne vende tilbage over for udvalget i august 2021.
Side 3/3