Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2293688_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 10897
Doknr.
336280
Dato
01-12-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 5. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 68 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. 68:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange penge kommunerne bruger på bostøtteord-
ninger, herunder den gennemsnitlige udgift til en bostøtteindsats til en borger?”
Svar:
Kommunerne kan yde bostøtte bl.a. som socialpædagogisk støtte visiteret efter ser-
vicelovens § 85. Servicelovens § 85 omfatter hjælp, omsorg eller støtte samt optræning
og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af be-
tydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Udgifter til socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85 kan opgøres på baggrund
af kommunernes regnskaber for 2019. I besvarelsen tages der udgangspunkt i udgifter
til socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85 til voksne med særlige behov. Ud-
gifter til støtte efter servicelovens § 85 på ældreområdet kan ikke opgøres separat og
indgår ikke.
Det bemærkes, at kommunerne kan yde støtte efter servicelovens § 85 til en række for-
skellige målgrupper af voksne med særlige behov, herunder også personer, der ikke er
berørt af hjemløshed, eksempelvis personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der ikke har en hjemløseproblematik.
Kommunerne skal i de kommunale regnskaber fordele udgifterne til socialpædagogisk
støtte efter servicelovens § 85 til voksne med særlige behov på tre forskellige målgrup-
per, hhv. 1) personer med særlige sociale problemer, 2) personer med betydelig nedsat
funktionsevne og 3) personer med sindslidelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at en borger have sammenfaldende problemstillinger,
eksempelvis både en sindslidelse og særlige sociale problemer. I disse tilfælde kan det
være vanskeligt entydigt at fordele udgiften efter målgruppe, og der kan være forskelle
i registreringspraksis mellem kommuner.
Ovenstående forhold betyder, at det ikke er muligt direkte at udlede af de kommunale
regnskaber, hvor mange penge kommunerne bruger til bostøtte til personer, der har
været berørt af hjemløshed.
Tabel 1 viser de offentlige nettodriftsudgifter til socialpædagogisk støtte i 2019 i alt og
for hver af de tre målgrupper kommunerne har mulighed for at sondre imellem.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, hvor mange penge kommunerne bruger på bostøtteordninger og den gennemsnitlige udgift til en bostøtteindsats til en borger, til social- og indenrigsministeren
2293688_0002.png
Tabel 1
Samlede offentlige nettodriftsudgifter til socialpædagogisk støtte (§ 85) til voksne med særlige behov i
alt og efter målgruppe, 2019
Målgruppe
Personer med særlige sociale problemer
Personer med betydelig nedsat funktionsevne
Personer med sindslidelse
I alt
Mia. kr.
0,5
1,5
0,9
2,8
Anm.: 2020-pl. Udgifter til socialpædagogisk støtte er opgjort som de samlede offentlige nettodriftsudgifter (dranst 1) på funktio-
nerne 5.38.39.003-5.38.39.005 baseret på de kommunale regnskaber for 2019. Udgifterne er inkl. en forholdsmæssig an-
del af udgifterne på 5.38.39.200 (ledelse og administration) og 5.38.39.999 (sum af uautoriserede grupperinger). Der er
ikke korrigeret for meropgaver som følge af DUT. Udgifterne er opgjort ekskl. tjenestemandspensioner og refusion for sær-
ligt dyre enkeltsager. Der knytter sig forbehold til fordelingen af udgifter på målgrupper.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Det er på baggrund af kommunernes regnskaber ikke muligt at opgøre den gennem-
snitlige udgift til bostøtte til personer berørt af hjemløshed alene, jf. også ovenfor. Det
er muligt at opgøre den gennemsnitlige enhedsudgift for socialpædagogisk støtte efter
servicelovens § 85 samlet set.
Enhedsudgiften udtrykker, hvad socialpædagogisk støtte i gennemsnit koster for en
helårsperson, dvs. for en person, der modtager ydelsen i et år. Man skal være opmærk-
som på, at enhedsudgiften er en beregnet størrelse og behæftet med usikkerhed. Den
skal derfor tolkes med varsomhed.
Enhedsudgiften er opgjort ved at sammenholde de årlige nettodriftsudgifter til social-
pædagogisk støtte med antallet af helårspersoner, der har modtaget socialpædagogisk
støtte. Antallet af helårspersoner er opgjort på baggrund af Danmarks Statistiks regi-
ster Handicap og udsatte (voksne). Ved seneste offentliggørelse af registret har 57
kommuner godkendt alt data. I opgørelsen af enhedsudgiften tages udgangspunkt i
ydelsen ӯvrig
socialpædagogisk støtte (socialpædagogisk støtte, som ikke leveres på
botilbud eller botilbudslignende tilbud, fx borgernes private hjem)”. Det bemærkes, at
der er konstateret usikkerheder i data i forbindelse med kommunernes implemente-
ring af nye indberetningskrav, og at Danmarks Statistik forventes at offentliggøre et
revideret datagrundlag ultimo 2020.
Tabel 2 viser den gennemsnitlige enhedsudgift for socialpædagogisk støtte efter ser-
vicelovens § 85 for 2018, der er seneste år med registerdata.
Tabel 2
Gennemsnitlig enhedsudgift for socialpædagogisk støtte (§ 85), 2018
Gennemsnitlig enhedsudgift (kr.)
Socialpædagogisk støtte (§ 85)
78.000
Anm.: 2020-pl. Udgifter til socialpædagogisk støtte er opgjort som de samlede offentlige nettodriftsudgifter (dranst 1) på funkti-
onerne 5.38.39.003-5.38.39.005 baseret på de kommunale regnskaber for 2018. Udgifterne er inkl. en forholdsmæssig
andel af udgifterne på 5.38.39.200 og 5.38.39.999. Antal helårspersoner er baseret på indberetninger fra 57 kommuner
til Danmarks Statistiks register Handicap og udsatte (voksne)
og omfatter ydelsen ӯvrig
socialpædagogisk støtte (soci-
alpædagogisk støtte, som ikke leveres på botilbud eller botilbudslignende tilbud, fx borgernes private hjem)”. Danmarks
Statistik forventes at offentliggøre et revideret datagrundlag ultimo 2020. Der er usikkerheder forbundet med opgørelsen
og enhedsudgiften skal tolkes med varsomhed. Der er afrundet til nærmeste 1.000 kr. Se i øvrigt Socialpolitisk Redegø-
relse 2019 for yderligere om opgørelsesmetode og forbehold.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om, hvor mange penge kommunerne bruger på bostøtteordninger og den gennemsnitlige udgift til en bostøtteindsats til en borger, til social- og indenrigsministeren
2293688_0003.png
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3