Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2405777_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4412
Doknr.
428383
Dato
31-05-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 26. maj 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 674 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål nr. 674:
”Vil ministeren redegøre for/skønne, hvad det vil koste at begrænse
kommunernes muligheder for at reducere i tildelte hjælpetimer for borgere med
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse, således at der kun kan ske reducering i tildelt støtte, såfremt
der er sket ændringer i borgerens livssituation, der kan inddrages ny
velfærdsteknologi, kommunen kan dokumentere, at der er sket klare fejl i
grundlaget for den oprindelige bevilling, eller ændringen sker som følge af
overgangen til voksenbestemmelserne i servicelovens afsnit 5?”
Svar:
Som det fremgår af spørgsmålet vil en kommunal beslutning om at ændre en
afgørelse om allerede tilkendt hjælp kunne ske i forbindelse med ændringer i
borgerens forhold.
Kommunerne har dog også som led i det kommunale selvstyre ret til politisk at
fastsætte lokale serviceniveauer for tildelingen af hjælp
herunder bevillinger
af hjælpertimer - efter serviceloven.
Serviceniveauerne er udtryk for de politiske prioriteringer i den enkelte
kommune, men danner alene et vejledende udgangspunkt for den hjælp, som
man som borger kan forvente at få i den pågældende kommune. Men så længe
det sker inden for lovgivningens rammer, vil en kommune lovligt kunne ændre
et tidligere fastsat serviceniveau i nedadgående retning, og med afsæt i det
nye serviceniveau vurdere, om der er grundlag for at reducere hjælpen til
enkelte borgere, også selv om borgernes forhold i øvrigt er uændrede.
Det er dog vigtigt at slå fast, at kommunen i sådanne situationer altid skal
træffe en ny, begrundet afgørelse, på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af den enkelte borgers behov. Endvidere vil en afgørelse om at
reducere hjælpen skulle ske under iagttagelse af reglerne om tilbagekaldelse af
begunstigende forvaltningsakter, herunder kravet om rimeligt varsel, skærpet
begrundelsespligt og et tungtvejende hensyn til borgerens berettigede
forventninger om at kunne beholde den hidtidige hjælp.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 674: Spm. om, hvad det vil koste at begrænse kommunernes muligheder for at reducere i tildelte hjælpetimer for borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, til social- og ældreministeren
2405777_0002.png
En begrænsning af adgangen til lovligt at kunne reducere tildelt støtte i form af
hjælpertimer, som den, der foreslås i spørgsmålet, vil således indebære et
indgreb i kommunernes ret til i medfør af det kommunale selvstyre at prioritere
forskelligt gennem de lokale serviceniveauer.
Social- og Ældreministeriet har ikke tilstrækkelig indsigt i hvor mange borgere,
der får reduceret deres tildelte hjælp med henvisning til en reduktion af
kommunernes serviceniveau. Det er derfor ikke muligt at give et kvalificeret
skøn over merudgifterne ved at gennemføre den foreslåede omlægning af
rammerne for det kommunale selvstyre.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2