Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2405010_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samråd om BPA
SOU alm. del
samrådsspm. Å-AB
Den 25. maj 2021 kl. 15:30-16:30
SOU
Ca. 17 minutter.
Besvare samrådsspm. Å-AB
-
Samrådsspørgsmål Å-AB stillet efter ønske fra Jakob
Sølvhøj (EL)
Samrådsspørgsmål Å
”Vil
ministeren redegøre for sin vurdering af årsagerne til, at
færre personer får tildelt en BPA-ordning, og herunder
redegøre for sine overvejelser om, i hvilket omfang
økonomiske overvejelser påvirker kommunernes afgørelse,
og redegøre for, hvad ministeren agter at gøre for at sikre, at
borgere med handicap, der har behov for en BPA-ordning for
at leve et liv på lige fod med andre, får tildelt en BPA-
ordning?”
Samrådsspørgsmål AA
”Vil
ministeren redegøre for, hvad ministeren agter at gøre
for at stoppe en kommunal praksis, hvor kommuner udmåler
rådighedstimer i BPA-ordninger i et omfang, der indebærer,
at rådighedstimer ikke kun anvendes i helt særlige tilfælde,
men erstatter almindelige løntimer i situationer, hvor
borgeren er afhængig af hjælp fra sin personlige hjælper?”
Samrådsspørgsmål AB
”Vil
ministeren redegøre for sin opfattelse af Ankestyrelsens
praksis i forhold til afgørelser og vejledning vedrørende
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
anvendelse af rådighedstimer i BPA-ordninger, og hvad
agter ministeren at foretage sig i anledning af den skarpe
kritik af Ankestyrelsen, som fagforbundet FOA har rejst i en
åben henvendelse til ministeren, offentliggjort på FOA฀s
hjemmeside den 23. april 2021?”
Det talte ord gælder
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
[Indledning]
Først og fremmest skal der lyde en tak til stilleren af
samrådsspørgsmålene. For servicelovens hjælperordninger
er nogle helt centrale ordninger i den danske handicappolitik.
De hjælper nemlig nogle af de allermest udsatte borgere
med størst hjælpebehov.
Så derfor tak for anledningen til at drøfte dem her i dag.
Formålet med ordningerne med
kontant tilskud til ansættelse
af hjælpere
og
Borgerstyret Personlig Assistance (BPA)
efter
servicelovens §§ 95 og 96
bedre kendt som
hjælperordningerne
er at skabe mulighed for en
helhedsorienteret hjælp for borgere med et omfattende
hjælpebehov.
Vi snakker altså her om nogle af de allermest udsatte
borgere, der har brug for denne helt særlige hjælp.
Det er borgere, der har så massive hjælpebehov, at de ikke
selv er i stand til at gøre mange af de ting, vi andre hver dag
tager for givet.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
Tag f.eks. sådan noget, som et måltid. Det er en situation,
som mange af os uden handicap, tager som en selvfølge
hver dag.
Men for mennesker, der er i målgruppen for
hjælperordninger, kan det at stable et måltid mad sammen,
være en nærmest umulig opgave, hvis den skulle klares
alene.
For hvordan skal man f.eks. købe maden ind, hvis man har
et meget omfattende bevægehandicap og
funktionsnedsættelse i bevægeapparatet?
Og hvordan skal man kunne stå for madlavning og opvask?
For slet ikke at snakke om at være i stand til at deltage i
fritidsaktiviteter og kulturelle arrangementer, og hvad der
ellers hører livet til for mennesker med
og uden
handicap.
En anden årsag til, at hjælperordningerne er en så værdsat
del af den hjælp, vi i det danske velfærdssamfund tilbyder
mennesker med handicap, skyldes ikke mindst relationen
mellem hjælper og bruger.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
For mennesker med en hjælperordning, som f.eks. har
talevanskeligheder, kan alene kommunikationen i hverdagen
være en kæmpe udfordring.
Derfor er det helt centralt for borgere, der oplever dette
besvær, at have et fast hold af hjælpere, som kan bistå
borgeren som den forlængede arm og krop i hverdagen.
Et fast hold af hjælpere, der kender borgerens situation og
behov, og kan afkode borgerens mimik og gestik. Et fast
hold af hjælpere, der kan give præcis den hjælp og støtte,
som borgeren har behov for i hverdagen.
Hjælperordningerne skal altså gribe denne gruppe af sårbare
borgere, ved at skabe grundlag for fleksible ordninger, der
tager udgangspunkt i borgerens selvbestemmelse, så
borgeren kan fastholde eller opbygge et selvstændigt liv.
Jeg er både stolt og glad for at leve i et velfærdssamfund,
hvor fællesskabet yder en så stor og skræddersyet støtte og
hjælp til mennesker med omfattende handicap, sådan som vi
i her Danmark gør med hjælpeordningerne. Og jeg tror ikke,
at man i ret mange andre lande i Verden vil kunne finde
samme omfattende ordninger.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
For med eller uden handicap, er vi alle mennesker med
forskellige behov og interesser. Og derfor hverken kan eller
skal vi kun have ens standardløsninger, der passer til alle.
Derfor er det vigtigt, at vi har hjælperordningerne.
For jeg tror på, at man som menneske kan leve det liv, som
man ønsker, selvom man har nogle begrænsninger.
Jeg tror, vi alle er enige om, at hjælperordningerne har en
positiv betydning for de borgere, der har massive
hjælpebehov og efter en konkret og individuel vurdering brug
for de her ordninger.
Og lad det være afsættet for min besvarelse af de tre
forskellige samrådsspørgsmål, som vi skal drøfte i dag.
Da spørgsmålene hænger tæt sammen, vil jeg besvare dem
samlet.
[Samrådsspørgsmål Å
Fald i nytilkendelser af BPA-
ordninger]
I samrådsspørgsmål Å spørges til tilgangen til BPA-
ordninger. I spørgsmålet bliver jeg desuden spurgt ind til de
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
økonomiske overvejelser i kommunernes afgørelser, og
hvad jeg agter at gøre fremadrettet på området.
Hvis et menneske har behov for en særlig hjælp og efter en
konkret og individuel vurdering opfylder lovgivningens krav,
skal man selvfølgelig have den hjælp, der modsvarer
hjælpebehovet.
For det skal ikke være en kamp at få hjælp, og ingen
mennesker skal lades alene med udækkede hjælpebehov.
En ordning efter servicelovens § 95
om kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere
er
og har hele tiden været
rettet
mod borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne, som har et behov for hjælp til
personlig pleje og til at løse praktiske opgaver i hjemmet i
mere end 20 timer om ugen.
Og en ordning efter servicelovens § 96 om
BPA
er
ligeledes uændret
rettet mod borgere med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et
behov, som gør det nødvendigt at yde denne ganske særlige
støtte, herunder behov for støtte til pleje, overvågning og
ledsagelse.
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
[Samrådsspørgsmål Å
Begrænset data om tilgang til
ordningerne]
Hvis man kigger på
tilgangen
til hjælperordningerne, forstået
som ”nye” modtagere i et givent år, så viser ministeriets tal,
jf. også et tidligere alm. del-svar fra mig, at tilgangen til
begge ordninger er faldet i 2018 og 2019 sammenlignet med
2017.
Men kigger man i stedet på
det samlede antal modtagere
af
de to hjælperordninger, så ser man et noget mindre
dramatisk billede. Det samlede antal modtagere er ikke
som jeg læser tallene
faldet meget dramatisk. Fra 2015 til
2019 er antallet af modtagere af § 95 faldet fra 530 til 490
personer, og antallet af modtagere af § 96 er faldet fra 1.800
til 1.780 personer.
Ser man på
udgifterne
til de to ordninger, jf. samme svar,
fremgår det yderligere, at de samlede udgifter til de to
ordninger, hverken i årene 2017-2019 eller set over en
længere periode fra 2009 til 2019 er faldet. Der er enkelte
udsving mellem årene, men ingen tendens til et støt fald.
Samlet set kan man altså sige, at der
ikke
er tale om en
meget markant reduktion i det samlede antal
modtagere
af
ordningerne, eller når det gælder
udgifterne
i perioden 2015-
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
2019. Men at der dog er tegn på, at antallet af modtagere
falder lidt i de seneste år, samt tegn på et fald i tilgangen af
modtagere.
Når alt dette er sagt, så hører det også med til historien, at
de tal for både
tilgang
og
modtagere,
jeg refererer til, er
behæftet med en række usikkerheder, for eksempel at de
beror på data fra kun 45 kommuner og er opregnet til
landsplan.
Vi har altså ikke de faktiske tal fra kommunerne, som kan
vise os det fulde billede.
Dertil kommer, at tallene kun fortæller os om udviklingen i
antallet modtagere, men de siger ikke noget om årsagerne
altså hvad der driver udviklingen og faldet i tilkendelsen af
nye modtagere af hjælpeordningerne. Er det kommunerne,
der er blevet mere tilbageholdende i tilkendelsen af
ordningerne? Sådan som det også er den underliggende
præmis i samrådsspørgsmålene. Eller er der færre borgere,
der opfylder kravene i lovgivningen for at modtage
ordningerne?
Det kan vi sådan set ikke med sikkerhed sige noget om.
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
Jeg har naturligvis noteret mig, at der er organisationer på
området, der mener, der er tale om det første
altså at det
er blevet sværere at få tilkendt en hjælpeordning. Jeg
noterer mig også, at man fra kommunernes side omvendt
hælder til det sidste: At man i kommunerne
sådan lidt groft
sagt
tidligere har været for rundhåndet med at tilkende
ordningerne.
[Samrådsspørgsmål Å
Økonomiske overvejelser i
BPA-afgørelser]
Hvad angår den del af spørgsmålet, som handler om, hvilke
økonomiske hensyn kommunerne tager, så gælder her, at
lovgivningen på området er klar.
Det fremgår af servicelovens § 1, at alle afgørelser efter
serviceloven træffes på baggrund af faglige og økonomiske
hensyn. Og det gælder også afgørelser om
hjælperordningerne.
Det er altså ikke
alene
faglige hensyn eller
alene
økonomiske hensyn, der skal ligge til grund for afgørelsen
om hjælp.
Det er et
både og.
Og sådan har det altid været. Den
lovændring tilbage fra 2012, hvor formuleringen blev skrevet
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
ind i loven, var efter lovforarbejderne en lovfæstelse af, hvad
der allerede var gældende ret, fordi kommunerne har en
generel forpligtelse til at handle økonomisk ansvarligt.
Kommunerne kan altså ikke inden for lovgivningens rammer
give afslag på en hjælperordning alene ud fra økonomiske
hensyn.
[Samrådsspørgsmål Å
Hvad ministeren agter at gøre
fremadrettet]
Hvad angår den sidste del af samrådsspørgsmål Å, om hvad
jeg agter at gøre fremadrettet, så har jeg netop haft
muligheden for at indgå i en konstruktiv dialog med KL, DH
og Dansk Socialrådgiverforening om netop denne
problemstilling.
Helt specifikt drøftede vi problemstillingen den 3. maj til
første møde i partnerskabet om tillid og retssikkerhed på
handicapområdet.
Jeg håber, at vores drøftelse der kan være med til at holde
fokus på formålet med servicelovens hjælperordninger, som
jeg beskrev indledningsvis, så alle involverede parter kan
være med til at understøtte, at ordningerne altid tilkendes i
overensstemmelse med reglerne.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
Hvad angår det økonomiske perspektiv, så anerkender jeg,
at hjælperordningerne også er ressourcekrævende
hvilket
kommunerne også er kompenseret for. Men økonomisk krise
og en tidligere borgerlig regering, der ikke lod
velfærdskronerne følge med det stigende antal børn og
ældre, har også presset den kommunale økonomi. Det
anerkender jeg også. Dét har denne regering som ambition
at rette op på.
Derfor har vi også allerede løftet kommunernes økonomi
med mere end 3 mia. kr. i de seneste to økonomiaftaler med
kommunerne. Ligesom vi har gennemført en
udligningsreform, der sikrer en større omfordeling fra de
velstillede kommuner til de økonomisk udfordrede
kommuner, så der er råd til en ordentlig velfærd i alle
kommuner.
Derudover har jeg igangsat et internt arbejde i ministeriet
med at se på hjælperordningerne, som skal kortlægge
problemstillingerne på området.
Det interne arbejde skal kortlægge de væsentlige
problemstillinger omkring hjælperordningerne, som f.eks.
brugen af rådighedstimer, som også indgår i dette samråd
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
og mulighederne for at ligestille den hjælp, man får i §§ 95
og 96.
På baggrund af kortlægningen skal arbejdet give bud på
mulige løsningsforslag på de væsentlige problematikker.
[Samrådsspørgsmål AA
Rådighedstimer]
I samrådsspørgsmål AA bliver jeg bedt om at redegøre for,
hvad jeg agter at gøre for at stoppe en kommunal praksis,
hvor kommuner udmåler rådighedstimer i hjælperordninger i
et omfang, der indebærer, at rådighedstimer ikke kun
anvendes i helt særlige tilfælde, men erstatter almindeli ge
løntimer i situationer, hvor borgeren er afhængig af hjælp fra
sin personlige hjælper.
På dette punkt er lovgivningen allerede meget klar:
Kommunerne kan
kun
i helt særlige tilfælde, hvor hjælperen
er til stede, men kun undtagelsesvis udfører aktiviteter for
borgeren, udmåle rådighedstimer.
Ved rådighedstimer skal der altså forstås timer, hvor
hjælperen er til stede, men hvor hjælperen kun helt
undtagelsesvis udfører hjælp for borgeren. Det kan f.eks.
være i forbindelse med delt tjeneste eller ved et mere spredt
hjælpebehov.
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
Det er altså hverken acceptabelt eller inden for lovgivningens
rammer, hvis rådighedstimer anvendes i større omfang end
dette.
[Samrådsspørgsmål AB
Ankestyrelsens vejledning af
kommuner]
I forlængelse heraf vil jeg gå videre til det sidste
samrådsspørgsmål, AB, om Ankestyrelsens praksis i forhold
til afgørelser og vejledning vedrørende anvendelse af
rådighedstimer i hjælperordninger.
Her bliver der også spurgt til, hvad jeg agter at gøre i
anledning af FOAs kritik af Ankestyrelsen, som er rejst i en
åben henvendelse til mig.
FOA anfører bl.a., at Ankestyrelsen i flere tilfælde i
afgørelser og i sin vejledning går direkte ind i fortolkningen af
overenskomster eller vejleder om, at overenskomster ikke
skal følges i forhold til beregning af tilskud i BPA-ordninger,
f.eks. når det gælder honorering af rådighedstimer.
Til brug for svaret på dette spørgsmål har jeg indhentet en
udtalelse fra Ankestyrelsen.
14
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
Styrelsen har oplyst, at de alene træffer afgørelser og
vejleder om forståelsen af serviceloven og
udmålingsbekendtgørelsen.
Ankestyrelsen har også oplyst, at det er deres vurdering, at
kommunen også ved beregning af tilskud til dækning af
rådighedstimer skal tage udgangspunkt i grundlønnen for
sammenlignelige faggrupper og anvende dette
udgangspunkt ved beregningen af tilskuddet.
Jeg vil på baggrund af kritikken af Ankestyrelsen invitere
FOA til en drøftelse heraf, ligesom mit ministerium allerede i
er kontakt med Ankestyrelsen om sagen, så eventuelle
misforståelser kan ryddes af vejen.
[Afslutning]
Hvis jeg så skal samle lidt op her til sidst:
Intentionen med hjælperordningerne er, at de skal skabe
mulighed for en helhedsorienteret hjælp for borgere med et
omfattende hjælpebehov.
Men når jeg gennem nogen tid er blevet opmærksom på
udfordringer ved hjælperordningerne, og der samtidig fra
15
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
flere sider bliver givet udtryk for bekymringer, vil jeg
selvfølgelig gerne se nærmere på det.
For det skal ikke være en kamp at få den nødvendige hjælp.
Derfor vil jeg naturligvis også medtage problemstillinger om
tilkendelse af hjælperordningerne, anvendelsen af
rådighedstimer og øvrige relevante problemstillinger i det
interne arbejde, som jeg har igangsat på området.
Som nævnt har jeg allerede en konstruktiv dialog med KL,
DH og Dansk Socialrådgiverforening i partnerskabet for tillid
og retssikkerhed, hvor tror jeg, at vi sammen kan
understøtte, at hjælperordningerne ikke undermineres.
Vi har i regeringen allerede har løftet kommunernes økonomi
med mere end 3 mia. kr. i de seneste to økonomiaftaler
vi
har dækket demografien og mere til. Så kommunerne får
bedre mulighed for at prioritere hjælpen til mennesker med
handicap. Herunder, at mennesker, der efter en konkret og
individuel vurdering har brug for en hjælperordning, kan få
en sådan.
For formålet med hjælperordningerne er at skabe grundlag
for fleksible ordninger, der tager udgangspunkt i borgerens
16
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 673: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 25/5-21 om BPA-ordning og rådighedstimer, til social- og ældreministeren
hjælpebehov og selvbestemmelse, så borgeren kan
fastholde eller opbygge et selvstændigt liv.
Og det vil jeg fortsat værne om.
Tak for ordet.
17