Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2418750_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4417
Doknr.
430987
Dato
21-06-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 25. maj 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 671 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(SF).
Spørgsmål nr. 671:
”Hvad er ministerens holdning til forslaget om generelt at medtage
repræsentanter fra handicaporganisationerne i ethvert udvalg under
Ankestyrelsen, som KL er repræsenteret i, så ingen kan sætte spørgsmålstegn
ved Ankestyrelsens upartiskhed?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet er der indhentet en udtalelse fra
Ankestyrelsen vedr. styrelsens inddragelse af interessenter.
Ankestyrelsen har oplyst følgende:
”Ankestyrelsen har efter retssikkerhedsloven pligt til at koordinere praksis på
landsplan, og den opgave opfylder styrelsen bl.a. ved at være i løbende dialog
med førsteinstanser og andre interessenter og samarbejdspartnere om
forståelsen af regler og praksis.
Dialogen med omverdenen i forhold til praksiskoordinering foregår blandt andet
ved, at Ankestyrelsen afholder dialogmøder, offentliggør principmeddelelser,
udarbejder undersøgelser af førsteinstansernes praksis, afholder webinarer,
udsender nyhedsbreve, udbyder kurser og læringsforløb samt løbende
systematiserer og optimerer vejlednings- og læringsmateriale på ast.dk.
Formålet med Ankestyrelsens bredere dialog med omverdenen er at
understøtte retssikkerheden gennem udveksling af viden mellem Ankestyrelsen
og både myndigheder, interesseorganisationer og øvrige samarbejdsparter.
Ankestyrelsens dialog med interessenterne på området sker både på grundlag
af styrelsens forpligtelser efter retssikkerhedsloven, i formelt fastsatte fora og i
en bredere dialog med interessenter på enten ad hoc basis eller i aftalte
tidsintervaller
Formelt fastsatte fora
Efter retssikkerhedslovens § 80 er der etableret et centralt rådgivende og bredt
sammensat forum
Det Rådgivende Praksisudvalg
der har til opgave at
rådgive i forbindelse med Ankestyrelsens indsats med at koordinere
førsteinstansernes praksis.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om, hvad er ministerens holdning til forslaget om generelt at medtage repræsentanter fra handicaporganisationerne i ethvert udvalg under Ankestyrelsen, som KL er repræsenteret i, til social- og ældreministeren
2418750_0002.png
Ankestyrelsens direktør er formand for udvalget, og de øvrige medlemmer
udpeges efter indstilling fra Kommunernes Landsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation og Danske
Handicaporganisationer
Det fremgår af retssikkerhedsloven § 80, stk. 2, at udvalget har til opgave at:
følge og rådgive Ankestyrelsen om koordinering af praksis,
rådgive Ankestyrelsen om kriterierne for at udvælge op til 1.200 klagesager,
hvor afgørelsen skal træffes med deltagelse af beskikkede medlemmer,
rådgive om behov for særlige indsatsområder på baggrund af gennemførte
målinger af de kommunale afgørelser, som Ankestyrelsen behandler som
klageinstans og rådgive om generel formidling og vejledning af Ankestyrelsens
praksis.
Som led i kommuneøkonomiaftalen for 2019 er der etableret et ”Dialogforum
mellem Ankestyrelsen og kommuner”.
Det fremgår af kommissoriet for dialogforummet,
at ”Formålet med
dialogforrummet er at drøfte kommunale problemstillinger, udfordringer og
muligheder med henblik på at bidrage til at styrke kvaliteten i kommunernes
myndighedsarbejde på social-
og beskæftigelsesområdet”.
Det fremgår videre, at forummet
ikke har ”afgørelseskompetence, men
dialogen mellem parterne kan danne grundlag for bedre dialog om større
udfordringer og tendenser og give anbefalinger til fremadrettede initiativer.”.
Dialog med interesseorganisationer og øvrige samarbejdsparter
Ankestyrelsen har på det sociale område også løbende dialogaktiviteter med
interesseorganisationer og øvrige samarbejdsparter.
Ved at have denne dialogaktivitet sideløbende med borgerinddragelsen i de
konkrete klagesager får Ankestyrelsen også relevant viden om borgernes
perspektiver på et generelt plan.
Dialogen med borgerne gennem interesseorganisationerne og de øvrige
relevante samarbejdsparter sker gennem såvel skriftlige eller mundtlige
henvendelser som ved egentlige dialogmøder, hvoraf nogle afholdes med et
fast interval, mens andre afholdes ad hoc.
Ankestyrelsen har bl.a. haft dialog med følgende interesseorganisationer og
øvrige samarbejdsparter:
Borgerrådgivere
Kritiske Venner (repræsentanter for kommuner og
interesseorganisationer)
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH)
Danske Handicaporganisationer (DH)
Muskelsvindfonden
Diabetesforeningen
Justitia
Scleroseforeningen
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 671: Spm. om, hvad er ministerens holdning til forslaget om generelt at medtage repræsentanter fra handicaporganisationerne i ethvert udvalg under Ankestyrelsen, som KL er repræsenteret i, til social- og ældreministeren
2418750_0003.png
Den viden, som Ankestyrelsen får om borgernes perspektiver både fra de
konkrete klagesager og gennem interesseorganisationerne og
samarbejdsparter, indgår i Ankestyrelsens arbejde med at praksiskoordinere
på tværs af kommunerne, herunder ved offentliggørelse af nye
principmeddelelser.
Ankestyrelsens dialog med henholdsvis KL og handicaporganisationerne
afspejler de forskellige perspektiver, de hver især kan tilføje til Ankestyrelsens
vidensopsamling.”
Som det fremgår af Ankestyrelsens udtalelse, er handicaporganisationerne
allerede i dag i vidt omfang inddraget i styrelsens arbejde, ligesom arbejdet
allerede i dag er organiseret, så uafhængigheden i Ankestyrelsens afgørelser
sikres.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3