Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4417
Doknr.
430987
Dato
21-06-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 25. maj 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 670 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(SF).
Spørgsmål nr. 670:
”Kan det efter ministerens vurdering styrke kvaliteten af Ankestyrelsens
sagsbehandling på handicapområdet, hvis alle nyansatte medarbejdere
kommer igennem et introduktionsforløb, som også omfatter kontakt med
borgere med handicap?”
Svar:
Der er til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra
Ankestyrelsen angående nyansatte medarbejderes opstart i styrelsen.
Ankestyrelsen oplyser følgende herom:
”Ankestyrelsens medarbejdere gennemgår, som det fremgår af
svaret på SOU
alm. del - spørgsmål 669, alle et fælles oplæringsprogram af seks måneders
varighed. Medarbejderne introduceres til Ankestyrelsens opgaver og til det
enkelte kontors fagområder. Derudover får de en dybdegående oplæring og
undervisning i de sagsområder, som de skal arbejde med. Oplæringen bliver
understøttet ved brug af håndbøger, skabeloner, sparringsmøder, godkendelse
af sager samt løbende feedback.
Det fælles oplæringsprogram er med til at sikre en stærk læringskultur, som
understøtter, at borgerne får en afgørelse af høj og ensartet kvalitet.
Læringskulturen hviler på, at Ankestyrelsen behandler sager på skriftligt
grundlag og foretager en retlig prøvelse af kommunale klagesager bl.a. på
handicapområdet. Det indebærer, at styrelsen tager stilling til, om kommunen
har anvendt regler og praksis korrekt, om sagen er tilstrækkeligt oplyst, om
relevante hensyn er inddraget, og om sagsbehandlingsreglerne i form af
partshøring, aktindsigt, vejledning og begrundelse er overholdt.
Herudover er åbenhed et fokusområde i Ankestyrelsens strategi for perioden
2018-2022, og Ankestyrelsen undersøger i den forbindelse en række yderligere
tiltag for at øge inddragelsen af borgerne i sagsbehandlingen og borgernes
perspektiv på styrelsens sagsbehandling bredt.”
Jeg kan på baggrund af Ankestyrelsens svar konstatere, at nyansatte
medarbejdere allerede i dag gennemgår et fælles oplæringsprogram, og at
Ankestyrelsen løbende ser på yderligere tiltag for at øge borgerinddragelsen.
Ankestyrelsens medarbejdere får således allerede i dag en oplæring i
problemstillingerne
–
også på handicapområdet.
1