Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2414473_0001.png
Ministeren
Social- og Ældreudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 21. maj 2021 har udvalget efter ønske fra Mette Abildgaard (KF)
stillet mig følgende spørgsmål:
SOU alm. del spørgsmål 661
Vil ministeren svare på, hvor stor en andel af undervisningen, der omhandler de-
mente og dementes forhold, udgør i timetal på den samlede uddannelse på hhv.
sygeplejerskeuddannelsen, SOSU-hjælper- og SOSU assistentuddannelserne?
Svar
Svar for så vidt angår sygeplejerskuddannelsen
På sygeplejerskeuddannelsen
er ældreområdet ”geriatisk pleje og geriati” en obli-
gatorisk del uddannelsen, jf. anerkendelsesdirektivet, som på EU-niveau regulerer
krav til indholdet i uddannelsen.
Ældreområdet indgår både i den teoretiske og kliniske del af sygeplejerskeuddan-
nelsen. Demente og dementes forhold er en naturlig del af ældreområdet, hvorfor
alle sygeplejerskestuderende i dag stifter bekendtskab med demente og dementes
forhold bl.a. i den obligatoriske praktik, i kommunalt regi (primær sektor) samt i so-
matisk og/eller psykiatrisk praktik (sekundære sektor).
Ansvaret for tilrettelæggelsen af sygeplejerskeuddannelsen påhviler i dag de en-
kelte professionshøjskoler, som udbyder uddannelsen. Der kan derfor være en va-
riation i, hvor meget demente og dementes forhold fylder i den teoretiske del af
uddannelsen.
På Professionshøjskolen UCN udbydes eksempelvis 32 lektioner svarende til godt
3 ECTS, mens der på Professionshøjskolen Absalon og Professionshøjskolen VIA
udbydes henholdsvis 20 lektioner og 19 lektioner svarende til omkring 2 ECTS.
Hertil kommer, at der på flere professionshøjskoler udbydes særligt tilrettelagte
valgfrie og/eller tværprofessionelle elementer med fokus på sygepleje til demente.
Svar for så vidt angår uddannelserne til SOSU-hjælper og SOSU-assistenter
Da uddannelserne til SOSU-hjælper og SOSU-assistent hører under børne- og
undervisningsministerens område, har Børne- og Undervisningsministeriet bidra-
get med følgende svar:
14. juni 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
237791
Side 1/3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, hvor stor en andel af undervisningen, der omhandler demente og dementes forhold, til uddannelses- og forskningsministeren
2414473_0002.png
”Det
er det faglige udvalg for uddannelserne (Fællesudvalget for erhvervsrettede
velfærdsuddannelser
FEVU), der består af arbejdsmarkedets parter, der fast-
sætter varighed og indhold i uddannelsens mål, således at elevens kompetencer
svarer til arbejdsmarkedets behov.
På grundforløbene på SOSU-assistentuddannelsen og SOSU-hjælperuddannel-
sen indgår undervisning i hyppigt forekommende sygdomme, herunder demens.
På hovedforløbet indgår demens og forhold, der vedrører borgere og patienter
med demens i de obligatoriske og valgfri uddannelsesspecifikke fag i både SOSU-
hjælper- og SOSU-assistentuddannelsen. Da undervisningen omhandlende de-
mente og dementes forhold imidlertid ikke indgår i alle fagenes delmål, er det dog
vanskeligt at opgøre den præcise undervisningsandel. Den konkrete tilrettelæg-
gelse af faget er udmøntet i skolens lokale undervisningsplan. Uddannelsesspeci-
fikke fag på hovedforløbet omfatter praktisk og teoretisk undervisning.
SOSU-assistentuddannelsen indeholder det obligatoriske uddannelsesspecifikke
fag ”Psykisk sygdom og sygepleje”. Faget har en vejledende varighed på 6,5 uger
ud af i alt 48 uger på hovedforløbet. Faget har fokus på psykiske sygdomme og
symptomer, og demens indgår i to af otte af fagets mål. Det ene mål er: at eleven
kan anvende viden om de hyppigst forekommende psykiske sygdomme og deres
symptomer herunder demenssygdomme, skizofreni, affektive lidelser, angsttil-
stande, personlighedsforstyrrelser og dobbeltdiagnoser til selvstændigt at vare-
tage sygepleje af borgere/patienter med psykisk sygdom. Det andet mål er: at ele-
ven kan anvende viden om socialpsykologi og omgivelsernes betydning for bor-
gere med psykisk sygdom, herunder demens, til at kunne bevare respekt og vær-
dighed for den enkelte borger/patient samt forebygge udadreagerende adfærd og
magtanvendelse.
På SOSU-hjælperuddannelsen indgår demens i to obligatoriske uddannelsesspe-
cifikke fag, ”Mødet med borgeren” og ”Personlig hjælp, omsorg og pleje”. Hvert fag
har en vejledende varighed på 4 uger, dvs. i alt 8 uger ud af 17 uger på hovedfor-
løbet. I de to fag indgår demens i 1 ud af fagenes 11 mål. Målene er dels: at ele-
ven kan anvende viden om redskaber til at forebygge udadreagerende adfærd og
magtanvendelse til at forklare og arbejde med, hvordan respekt og værdighed be-
vares i plejen af borgeren, herunder borgere med demens. Og dels: at eleven kan
anvende viden om de hyppigst forekommende demenssygdomme, deres årsager,
symptomer og udvikling til at forklare demenssygdommes betydning for borgerens
hverdagsliv.
Elever på social- og sundhedsassistentuddannelsen kan ud over de obligatoriske
fag tage det valgfrie fag ’Social-
og sundhedsassistentens rolle ved indlæggelse af
borger med demens’ af 1 uges varighed, mens eleverne på social-
og sundheds-
hjælperuddannelsen har mulighed
for at vælge faget ’Samarbejde med borgeren
med demens og deres pårørende’ af 1 uges varighed.
Endelig vil elever i deres praktikperioder møde borgere med demens i det nære
sundhedsvæsen, og for elever på social- og sundhedsassistentuddannelsen ind-
går arbejdet med demens også i deres anden praktikperiode, som omhandler psy-
kiatrisk sygepleje og rehabilitering i det sammenhængende sundhedsvæsen. I
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, hvor stor en andel af undervisningen, der omhandler demente og dementes forhold, til uddannelses- og forskningsministeren
2414473_0003.png
praktikken anvender eleven det teoretiske fra undervisningen i mødet med borge-
ren/patienten med demens og dennes pårørende.”
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3