Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2416934_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4305
Doknr.
428078
Dato
17-06-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 20. maj 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 650 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 650:
”Vil
ministeren oplyse, hvorvidt det efter ministerens vurdering vil være
forbundet med statslige merudgifter at indføre bestemmelser, der forpligter
kommunerne til - i lighed med bestemmelserne i servicelovens § 19.a om
overgangen fra barn til voksen - at udarbejde en plan forud for overgangen til
pensionsalderen for borgere, der modtager hjælp på grund af et fysisk eller
psykisk handicap, således at planen er færdigbehandlet inden overgangen til
folkepension? Vil ministeren i givet fald give en vurdering af omkostningerne?”
Svar:
Overgangen til folkepensionsalderen er ikke så markant, som overgangen fra
barn til voksen, hvor man skifter regelsæt. Ved overgangen til
folkepensionsalderen fortsætter hjælpen i udgangspunktet uændret med
undtagelse af hjælp til dækning af nødvendige merudgifter og beskyttet
beskæftigelse, som ophører ved folkepensionsalderen. Derudover har
kommunen pligt til løbende at revurdere hjælpebehovet, hvis der sker
ændringer i borgerens livssituation. Denne pligt gælder også ved overgang til
folkepensionsalderen.
Det forudsættes i ministeriets skøn, at de foreslåede ændringer for overgangen
til pensionsalderen er tilsvarende til ændringerne indført med LOV nr 2216 af
29/12/2020 (Lov om ændring af lov om social service -
Forberedelse af
overgangen til voksenlivet for unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse).
Med dette udgangspunkt skønnes, at forslagets proceskrav om at igangsætte
forberedelsen af overgangen til folkepensionsalderen, når borgeren med
handicap fylder 63 år, vil medføre offentlige merudgifter for ca. 0,5 mio. kr.
årligt (2022-pl). Det skønnes at ca. 830 personer årligt vil blive omfattet af
ændringen, og at ændringen vil gælde for personer, der modtager hjælp efter
mindst én af følgende paragraffer i serviceloven: §§85, 95-98, 102-104 og 107-
108. Derudover forudsættes det, at ændringen alene vedrører personer, der på
tidspunktet for en evt. lovændrings ikrafttræden endnu ikke er fyldt 63 år.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
1