Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2455746_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4305
Doknr.
452231
Dato
05-10-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 20. maj 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 646 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 646:
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt det efter ministerens opfattelse
vil være
forbundet med statslige merudgifter, hvis der i retssikkerhedslovens § 72
indskrives opsættende virkning ved fratagelse af hjælp omfattet af reglerne i
SEL § 3 a, såfremt sagsbehandlingstiden strækker sig ud over de 14 ugers
varsel, og vil ministeren i givet fald give sin vurdering af, hvor stor en eventuel
merudgift vil være? Vil ministeren i forlængelse heraf give sin vurdering af,
hvordan merudgiften vil være ved at indføre opsættende virkning i forhold til
hjælp efter §§ 41, 44, 83, 84 stk. 1, 85, 103, 104, 107 og 108, opgjort pr.
paragraf?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg fremhæve, at regeringen fortsat mener, at lovgivningen
skal sikre at kommunerne træffer den rigtige afgørelse i første omgang, frem
for at der laves yderligere regler for opsættende virkning.
Derudover bemærkes det, at klager i sager, der er omfattet af den nuværende
varslingsbestemmelse (servicelovens § 3 a), i udgangspunktet skal
færdigbehandles inden for varslingsperioden på 14 uger. Ankestyrelsen kan i
forlængelse heraf tillægge opsættende virkning ud over de 14 uger, hvis sagen
ikke er færdigbehandlet. Som følge heraf beregnes der nedenfor ikke på
udgifterne forbundet med indførsel af opsættende virkning efter
retssikkerhedslovens § 72 ved fratagelse af hjælp, der i dag er omfattet af
servicelovens § 3 a.
Indførsel af opsættende virkning ved fratagelse af hjælp efter servicelovens §§
41, 44, 83, 84 stk. 1, 85, 103, 104, 107 og 108 vurderes at medføre merudgifter
i en række sager. Beregningerne af de konkrete merudgifter beror på en række
skønnede forudsætninger, og er derfor behæftet med stor usikkerhed.
Jeg antager, at ordføreren spørger ind til de samlede offentlige merudgifter
frem for alene statslige merudgifter. Endvidere antages det, at der spørges til
opsættende virkning ved både nedsættelse og frakendelse af hjælp.
Social- og Ældreministeriet har ikke mulighed for at skønne de samlede
merudgifter ved indførsel af opsættende virkning for alle paragrafferne omfattet
af spørgsmålet. Det skyldes, at enhedsudgifter ikke kan opgøres på baggrund
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om, hvorvidt det vil være en statslig merudgift, hvis der i retssikkerhedslovens § 72 indskrives opsættende virkning ved fratagelse af hjælp omfattet af reglerne i SEL § 3.a, såfremt sagsbehandlingstiden strækker sig ud over de 14 ugers varsel, til social- og ældreministeren
2455746_0002.png
af den autoriserede kommunale kontoplan, og/eller der ikke er datagrundlag for
at opgøre antallet af modtagere for §§ 44, 83 og 84 stk. 1. Derfor medtages
disse indsatser ikke i beregningen. Det bemærkes, at både mennesker med
sociale eller psykiske problemer samt mennesker med handicap modtager
hjælp efter flere af bestemmelserne. Det er derfor ikke muligt at isolere
ændringen til en specifik målgruppe alene for en række af bestemmelserne.
Beregningen af merudgifterne ved indførelse af opsættende virkning tager
derfor udgangspunkt i § 41 merudgiftsydelser, § 85 socialpædagogisk støtte, §
103 beskyttet beskæftigelse, § 104 aktivitets- og samværstilbud, § 107
midlertidige botilbud og § 108 længerevarende botilbud. Der beregnes dermed
ikke på samtlige af de forespurgte indsatser, og det nedenfor opgjorte beløb
kan derfor kun henregnes til de ovenfor nævnte indsatser.
Social- og Ældreministeriet har ikke kendskab til, hvor mange afgørelser der
træffes vedrørende frakendelse eller nedsættelse af hjælpen for de
ovennævnte indsatser. Antallet af afgørelser, hvor indsatsen fremover
forudsættes opretholdt i en længere periode end i dag, er derfor skønnet med
udgangspunkt i antal ankesager, der vedrører frakendelse eller nedsættelse af
hjælpen for nogle af de aktuelt omfattede indsatser i servicelovens § 3 a.
Andelen af sager vedrørende indsatser, der aktuelt er omfattet af § 3 a, som
vedrører frakendelser eller nedsættelser, varierer meget på tværs af de
forskellige paragraffer. Beregningsmæssigt antages andelen af klagesager, der
vedrører reduktion eller frakendelse af hjælpen for de indsatser, som der her
regnes på, at være 30 pct.
Jævnfør retssikkerhedslovens § 67 skal klage til Ankestyrelsen ske inden 4
uger efter, at klager har fået meddelelse om afgørelsen. Det forudsættes i
beregningerne, at borgere klager 4 uger efter meddelelse om afgørelse.
Rigsrevisionens undersøgelse af Ankestyrelsens sagsbehandlingstider (2019),
viser hertil en gennemsnitlig sagsbehandlingstid for kommunale socialsager i
Ankestyrelsen på 20,8 uger. Perioden for opretholdelse af indsatserne antages
derfor at være de 4 ugers klagefrist fra borgeren har fået meddelelse om
afgørelsen tillagt 20,8 ugers sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen fratrukket et
estimat over kommunernes nuværende varsling i forbindelse med nedsættelse
eller frakendelse af hjælp afhængig af indsatsernes karakter. Perioden for
opretholdelse af indsatserne ved indførsel af opsættende virkning antages
derfor at variere fra 12,8 til 20,8 uger.
For alle de berørte afgørelser, der klages over, forudsættes, at hjælpen
nedsættes med 50 pct. for sager vedrørende merudgiftsydelser (§ 41),
socialpædagogisk støtte (§ 85), beskyttet beskæftigelse (§ 103) samt aktivitets-
og samværstilbud (§ 104). For midlertidige botilbud (§ 107) og
længerevarende botilbud (§ 108) vil opsættende virkning kun være relevant
ved frakendelse af tilbud. Beregningerne er eksklusiv evt. modgående
besparelser vedrørende indsatser, som borgerne forventeligt måtte modtage i
stedet for en indsats, der frakendes, da ministeriet ikke har forudsætninger for
at vurdere hvilke indsatser, borgerne måtte modtage i stedet.
Af tabel 1 nedenfor fremgår de samlede merudgifter ved indførsel af
opsættende virkning opgjort pr. paragraf.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 646: Spm. om, hvorvidt det vil være en statslig merudgift, hvis der i retssikkerhedslovens § 72 indskrives opsættende virkning ved fratagelse af hjælp omfattet af reglerne i SEL § 3.a, såfremt sagsbehandlingstiden strækker sig ud over de 14 ugers varsel, til social- og ældreministeren
2455746_0003.png
Tabel 1
Skønnede økonomiske konsekvenser vedr. opretholdelse af pågældende indsats i ekstra uger
(2021-PL)
Mio. kr. 2021-pl
§ 41 Merudgiftsydelse
§ 85 socialpædagogisk støtte
§ 103 Beskyttet beskæftigelse
§ 104 Aktivitets- og samværstilbud
§ 107 Midlertidige botilbud
§ 108 Længerevarende botilbud
I alt
Merudgift
2,2
1,4
0,1
0,5
13,2
6,4
23,7
Kilder: Socialpolitisk redegørelse 2019 for enhedsudgifter pr. modtager for §§ 85, 103, 104, 107 samt 108.
Danmarks Statistik og skøn over egne beregninger for udgifter pr. modtager for §§ 41.
På baggrund af de ovenfor nævnte beregningsforudsætninger estimeres det
med betydelig usikkerhed, at de samlede årlige offentlige merudgifter ved
indførelse af en opsættende virkning for §§ 41, 85, 103, 104, 107 og 108 til
23,7 mio. kr. (2021-pl).
Beregningerne er som nævnt behæftet med stor usikkerhed, som følge af at
der er foretaget en række beregningsforudsætninger. Herunder er der forudsat
en uændret klageadfærd ved indførsel af opsættende virkning. Det kan dog
forventes, at antallet af klager vil stige, såfremt der indføres opsættende
virkning, og merudgifterne således vil blive højere som følge heraf.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3