Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4305
Doknr.
452231
Dato
05-10-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 20. maj 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 645 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 645:
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt det efter ministerens opfattelse
vil være
forbundet med statslige merudgifter, hvis reglerne om varsling i SEL § 3.a
udvides til at omfatte hjælp til mennesker med handicap efter §§ 41, 44, 83, 84
stk. 1, 85, 103, 104, 107 og 108 i serviceloven, og vil ministeren i givet fald give
sin vurdering af, hvor stor en eventuel statslig merudgift vil være ved at indføre
14 ugers varsel på ændring af hjælp efter ovennævnte paragraffer, opgjort pr.
paragraf?”
Svar:
I 2017 blev servicelovens § 3 a indført. Den giver borgere ret til et
minimumsvarsel på mindst 14 uger ved nedsættelse eller frakendelse af hjælp
efter visse af servicelovens paragraffer. De omfattede indsatser er valgt som
følge af, at nedsættelse eller frakendelse af disse indsatser i serviceloven altid
har vidtrækkende konsekvenser, som ikke eller kun vanskeligt lader sig
genoprette. Den aktuelle afgrænsning af § 3 a er således baseret på særlige
karakteristika ved de omfattede indsatser.
Det antages i det følgende, at der med formuleringen ”ændring af hjælp efter
serviceloven” menes ændring i nedadgående retning dvs. ved nedsættelse
eller frakendelse af hjælpen i lighed med nugældende § 3 a. Endvidere
antages det, at der spørges ind til de samlede offentlige merudgifter.
En udvidelse af § 3 a i serviceloven vurderes at medføre merudgifter i en
række sager. Beregninger af de konkrete merudgifter beror på en række
skønnede forudsætninger og er derfor behæftet med stor usikkerhed.
De samlede merudgifter ved en udvidelse af reglerne om varsling i
servicelovens § 3 a til at omfatte de af spørgsmålet omfattede paragraffer kan
ikke opgøres, da det ikke er muligt at opgøre udgifterne for samtlige af de
relevante indsatser. Det skyldes, at enhedsudgifter ikke kan opgøres på
baggrund af den autoriserede kommunale kontoplan, og/eller at der ikke er
datagrundlag for at opgøre antallet af modtagere. På den baggrund medtages
indsatser efter servicelovens §§ 44, 83 og 84 stk. 1 ikke i beregningen.
Endvidere får mennesker med sociale eller psykiatriske problemer hjælp efter
flere af bestemmelserne, som mennesker med handicap modtager hjælp på
1