Folketingets Social og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4305
Doknr.
452231
Dato
05-10-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 20. maj 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 644 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 644:
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt det efter ministerens opfattelse
vil være
forbundet med statslige merudgifter, hvis reglerne om varsling i SEL § 3.a
udvides til at omfatte al hjælp til mennesker med handicap efter serviceloven,
og vil ministeren i givet fald give sin vurdering af, hvor stor en eventuel statslig
merudgift vil være ved at indføre 14 ugers varsel på ændring af hjælp efter
serviceloven?”
Svar:
I 2017 blev servicelovens § 3 a indført. Den giver borgere ret til et varsel på
mindst 14 uger ved nedsættelse eller frakendelse af hjælp efter visse af
servicelovens paragraffer. De omfattede indsatser er valgt som følge af, at
nedsættelse eller frakendelse af disse indsatser i serviceloven altid har
vidtrækkende konsekvenser, som ikke eller kun vanskeligt lader sig genoprette.
Den aktuelle afgrænsning af § 3 a er således baseret på særlige karakteristika
ved de omfattede indsatser.
Det antages i det følgende, at der med formuleringen ”ændring af hjælp efter
serviceloven” menes ændring i nedadgående retning dvs. ved nedsættelse
eller frakendelse af hjælpen i lighed med nugældende § 3 a. Endvidere
antages det, at der spørges ind til de samlede offentlige merudgifter.
En udvidelse af § 3 a i serviceloven vurderes at medføre merudgifter i en
række sager. Beregninger af de konkrete merudgifter beror på en række
skønnede forudsætninger og er derfor behæftet med stor usikkerhed.
De samlede merudgifter ved udvidelse af reglerne om varsling i servicelovens
§ 3 a til at omfatte al hjælp til mennesker med handicap efter serviceloven kan
ikke opgøres, da det ikke er muligt at opgøre udgifterne for samtlige af de
relevante indsatser. Det skyldes, at enhedsudgifterne ikke kan opgøres på
baggrund af den autoriserede kommunale kontoplan, og/eller at der ikke er
datagrundlag for at opgøre antallet af modtagere. Derudover medtages § 118
ikke, da denne er tidsbegrænset i op til 6 måneder. Endvidere får mennesker
med sociale eller psykiatriske problemer hjælp efter flere af bestemmelserne,
som mennesker med handicap modtager hjælp på baggrund af. Det er derfor
1