Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2455736_0001.png
Folketingets Social og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 4305
Doknr.
452231
Dato
05-10-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 20. maj 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 644 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 644:
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt det efter ministerens opfattelse
vil være
forbundet med statslige merudgifter, hvis reglerne om varsling i SEL § 3.a
udvides til at omfatte al hjælp til mennesker med handicap efter serviceloven,
og vil ministeren i givet fald give sin vurdering af, hvor stor en eventuel statslig
merudgift vil være ved at indføre 14 ugers varsel på ændring af hjælp efter
serviceloven?”
Svar:
I 2017 blev servicelovens § 3 a indført. Den giver borgere ret til et varsel på
mindst 14 uger ved nedsættelse eller frakendelse af hjælp efter visse af
servicelovens paragraffer. De omfattede indsatser er valgt som følge af, at
nedsættelse eller frakendelse af disse indsatser i serviceloven altid har
vidtrækkende konsekvenser, som ikke eller kun vanskeligt lader sig genoprette.
Den aktuelle afgrænsning af § 3 a er således baseret på særlige karakteristika
ved de omfattede indsatser.
Det antages i det følgende, at der med formuleringen ”ændring af hjælp efter
serviceloven” menes ændring i nedadgående retning dvs. ved nedsættelse
eller frakendelse af hjælpen i lighed med nugældende § 3 a. Endvidere
antages det, at der spørges ind til de samlede offentlige merudgifter.
En udvidelse af § 3 a i serviceloven vurderes at medføre merudgifter i en
række sager. Beregninger af de konkrete merudgifter beror på en række
skønnede forudsætninger og er derfor behæftet med stor usikkerhed.
De samlede merudgifter ved udvidelse af reglerne om varsling i servicelovens
§ 3 a til at omfatte al hjælp til mennesker med handicap efter serviceloven kan
ikke opgøres, da det ikke er muligt at opgøre udgifterne for samtlige af de
relevante indsatser. Det skyldes, at enhedsudgifterne ikke kan opgøres på
baggrund af den autoriserede kommunale kontoplan, og/eller at der ikke er
datagrundlag for at opgøre antallet af modtagere. Derudover medtages § 118
ikke, da denne er tidsbegrænset i op til 6 måneder. Endvidere får mennesker
med sociale eller psykiatriske problemer hjælp efter flere af bestemmelserne,
som mennesker med handicap modtager hjælp på baggrund af. Det er derfor
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om, hvorvidt det vil være en statslig merudgift, hvis reglerne om varsling i SEL § 3.a udvides til at omfatte al hjælp til mennesker med handicap efter serviceloven, til social- og ældreministeren
2455736_0002.png
ikke muligt at isolere ændringen til handicapområdet alene for en række af
bestemmelserne.
Beregningen af merudgifterne ved indførelse af en varslingsperiode for
frakendelse eller nedsættelse af hjælp tager derfor udgangspunkt i § 32 a
hjemmetræning, § 41 merudgiftsydelser, § 45 ledsagelse, § 85
socialpædagogisk støtte, § 97 ledsagelse, § 100 merudgifter, § 103 beskyttet
beskæftigelse, § 104 aktivitets- og samværstilbud, § 107 midlertidige botilbud
og § 108 længerevarende botilbud. Der beregnes dermed ikke på samtlige
indsatser til mennesker med handicap efter serviceloven, og det nedenfor
opgjorte beløb kan derfor kun henregnes til de ovenfor nævnte indsatser, som
fsva. §§ 85, 103, 104, 107 og 108 også omfatter yderligere målgrupper på
socialområdet.
Social- og Ældreministeriet har ikke kendskab til hvor stor en andel af
kommunernes afgørelser om nedsættelse eller frakendelse efter de omfattede
paragraffer, der påklages. Det forudsættes derfor med betydelig usikkerhed, at
klagefrekvensen er 50 pct.
Social- og Ældreministeriet har derudover ikke kendskab til, hvor mange
afgørelser der træffes vedrørende frakendelse eller nedsættelse af hjælpen for
de ovennævnte indsatser. Antallet af afgørelser, hvor indsatsen fremover
forudsættes opretholdt i en lidt længere periode end i dag, er derfor skønnet
med udgangspunkt i antal ankesager, der vedrører frakendelse eller
nedsættelse af hjælpen for nogle af de aktuelt omfattede indsatser i
servicelovens § 3 a. Andelen af sager vedr. indsatser, der aktuelt er omfattet af
§ 3 a, som vedrører frakendelser eller nedsættelser, varierer meget på tværs af
de forskellige paragraffer. Beregningsmæssigt antages andelen af klagesager,
der vedrører reduktion eller frakendelse af hjælpen for de indsatser, som der
her regnes på, at være 30 pct.
I beregningerne varierer antagelsen om længden af kommunernes nuværende
varslingsperiode fra 4 til 12 uger i forbindelse med nedsættelse eller
frakendelse af hjælp for de enkelte indsatser afhængig af indsatsernes
karakter, hvorved perioden, hvori det antages, at der skal ske kompensation for
opretholdelsen af indsatserne, varierer.
For alle de berørte afgørelser og ikke kun dem, der klages over, forudsættes
endvidere en gennemsnitlig nedsættelse af indsatsen, som ligger til grund for
beregning af de merudgifter, der vil være forbundet med at opretholde
indsatsen i en længere periode. Det antages, at hjælpen nedsættes med 50
pct. for sager vedrørende § 32 a hjemmetræning, § 41 merudgiftsydelser, § 45
ledsagelse, § 85 socialpædagogisk støtte, § 97 ledsagelse, § 100 merudgifter,
§ 103 beskyttet beskæftigelse og § 104 aktivitets- og samværstilbud. For § 107
midlertidige botilbud og § 108 længerevarende botilbud forudsættes
varslingsperioden kun at gælde ved frakendelse af tilbud. Beregningerne er
eksklusiv evt. modgående besparelser, vedr. indsatser som borgerne
forventeligt måtte modtage i stedet for en indsats, der frakendes, da ministeriet
ikke har forudsætninger for at vurdere hvilke indsatser, borgerne måtte
modtage i stedet.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om, hvorvidt det vil være en statslig merudgift, hvis reglerne om varsling i SEL § 3.a udvides til at omfatte al hjælp til mennesker med handicap efter serviceloven, til social- og ældreministeren
2455736_0003.png
På baggrund af de ovenfor nævnte beregningsforudsætning estimeres det med
betydelig usikkerhed, at de samlede offentlige merudgifter ved indførelse af en
varslingsperiode for §§ 32 a, 41, 45, 85, 97, 100, 103, 104, 107 og 108 vil være
11,1 mio. kr. årligt (2021-pl).
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3