Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 10887
Doknr.
333714
Dato
23-11-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 4. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 63 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 63:
”Vil
ministeren undersøge, hvilke af de 56 kommuner, der ikke har en borgerrådgiver,
som har en alternativ måde at sikre borgernes retssikkerhed på, og vil ministeren ind-
hente beskrivelser af disse alternative ordninger?”
Svar:
Som jeg oplyste i mit svar på SOU alm. del spørgsmål 40, er det den enkelte kommu-
nalbestyrelses ansvar, at kommunen sikrer borgerne den retssikkerhed og yder den
service, de har krav på. Dette ansvar løfter kommunalbestyrelsen som udgangspunkt
gennem kommunens sagsbehandleres ordentlige, grundige og korrekte sagsbehand-
ling inden for lovgivningens rammer og i overensstemmelse med god forvaltningsskik.
Jeg er, som jeg også oplyste i mit svar på SOU alm. del spørgsmål 40, mest optaget af
målet, nemlig at kommunerne træffer lovlige og rigtige afgørelser, leverer en ordentlig
og grundig sagsbehandling inden for lovgivningens rammer og yder borgerne den
hjælp og service, de har ret til. Og jeg ser selvfølgelig helst, at dette sker ved, at sagsbe-
handlingen over for borgeren i den enkelte sag er i orden med det samme.
Kommunalbestyrelsen kan efter behov iværksætte tiltag for at højne kvaliteten af
sagsbehandlingen. Det kan være tiltag, der retter sig direkte imod kvaliteten af forvalt-
ningens behandling af den enkelte sag, f.eks. opnormeringer, omorganiseringer eller
kursusaktiviteter for sagsbehandlere. Kommunalbestyrelsen kan også vælge at iværk-
sætte alternative ordninger eller tiltag, som ikke direkte retter sig imod sagsbehand-
lingen i den enkelte sag, herunder f.eks. at oprette en borgerrådgiverfunktion eller en
anden enhed i kommunen, der ikke behandler den enkelte sag, men som fører et in-
ternt tilsyn med sagsbehandlingen i kommunen og eventuelt vejleder borgerne.
Når det er sagt, er jeg som nævnt i mit svar på SOU alm. del spørgsmål 41 helt op-
mærksom på, at der på socialområdet er behov for, at kommunerne har fokus på at
styrke kvaliteten af sagsbehandlingen. Derfor afsatte partierne bag satspuljeaftalen for
2018-2021 netop midler til en handlingsplan til styrkelse af kvaliteten i sagsbehand-
lingen på handicapområdet, ligesom Ankestyrelsens løbende aktiviteter med dialog-
møder, undervisning, længerevarende læringsforløb og offentliggørelse af praksisnota-
ter gerne skulle medvirke til at højne kvaliteten af sagsbehandlingen i kommunerne.