Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2420550_0001.png
Transportministeren
Social- og Ældreudvalget
Folketinget
24. juni 2021
2021-3673
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Social- og Ældreudvalget har i brev af 10. maj stillet mig følgende
spørgsmål (SOU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 604:
Hvad er ministerens kommentar til Institut for Menneskerettighe-
ders (IMF) undersøgelse ”Busser for alle” fra den 29. april 2021, og
hvad vil regeringen gøre for at leve op til instituttets anbefalinger
om, at
indføre en pligt for trafikselskaberne til at sikre retten til at
blive befordret i den almindelige kollektive bustransport
for mennesker med handicap, herunder ved assistance fra
buschaufføren,
tage initiativ til en ændring af handicapdiskriminationslo-
ven, således at loven kommer til at omfatte en pligt til ri-
melig tilpasning på alle samfundsområder, herunder på
transportområdet,
tage initiativ til at indføre en pligt til overholdelse af eksi-
sterende tilgængelighedsstandarder i handicapdiskrimina-
tionsloven,
tage initiativ til at udforme en national handlingsplan for
tilgængelighed på transportområdet, herunder kollektiv
bustransport, herunder en plan for gradvis fjernelse af bar-
rierer i det kollektive transportsystem og en plan for
fremme af tilgængelighed via universelt design og målbare
målsætninger?
Svar:
Spørgsmålet indeholder flere spørgsmål, som jeg nedenfor besva-
rer i den oplistede række følge.
For så vidt angår det første spørgsmål kan jeg oplyse, at de regio-
nale trafikselskaber allerede er ansvarlige for at sikre en korrekt ef-
terlevelse af FN’s handicapkonvention, idet de er direkte
forplig-
tede efter konventionen. Der foreligger derfor allerede en pligt til at
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om, hvad er ministerens kommentar til Institut for Menneskerettigheders (IMF) undersøgelse Busser for alle fra den 29/4-21, til transportministeren
2420550_0002.png
Side 2/3
sikre tilgængelighed i busser i form af en rimelig tilpasning, som
FN konventionen foreskriver.
Transportministeriet har anmodet Social- og Ældreministeriet om
at bidrage til besvarelsen af det andet og tredje spørgsmål, som
vedrører handicapdiskriminationsloven. Social- og Ældreministe-
riet oplyser følgende, som jeg henholder mig til:
”Social-
og Ældreministeriet oplyser, at der for nuværende ikke er
et tilstrækkeligt oplyst grundlag til at stille yderligere krav til til-
gængelighed og rimelig tilpasning i lov om forbud mod forskels-
behandling på grund af handicap, end hvad der gælder i loven og
efter sektorlovgivningen.
Sektoransvarlighedsprincippet betyder, at ansvaret for tilgænge-
lighed for mennesker med handicap er fordelt ud på samfundets
forskellige sektorer. Tilgængelighed i tilbud og ydelser på eksem-
pelvis transportområdet bør, i det omfang det vurderes relevant,
reguleres i den pågældende sektorlovgivning eller gennem anden
international sektorregulering. Ligeledes bør det i overensstem-
melse med sektoransvarlighedsprincippet høre under de pågæl-
dende sektormyndigheder at fastsætte og håndhæve eventuelle
bestemmelser om klager over manglende overholdelse af tilgæn-
gelighedskrav inden for eget sektorområde.
Indførelse af yderligere krav om tilgængelighed og en generel for-
pligtelse til at yde rimelig tilpasning i lov om forbud mod forskels-
behandling på grund af handicap vil desuden - uanset at tilpas-
ningen ikke må indebære en uforholdsmæssig stor eller unødven-
dig byrde
kunne medføre samfundsøkonomiske udgifter, herun-
der for både offentlige institutioner og private virksomheder, som
det vil være vanskeligt at beregne størrelsen af.
Af hensyn til såvel vurdering af økonomiske konsekvenser, som
effekt af at indføre ret til rimelig individuel tilpasning, vurderes
det hensigtsmæssigt at afvente de kommende opfølgninger samt
den evaluering af praksis, som indgik ved vedtagelsen af hovedlo-
ven og med tydeliggørelsen af retten til rimelig individuel tilpas-
ning i skoler og daginstitutioner, inden det vurderes, om kravet
om rimelig individuel tilpasning vil kunne udvides til øvrige sam-
fundsområder og behovet herfor.”
Jeg kan supplerende oplyse, at der allerede er indskrevet tilgænge-
lighedskrav i EU-forordningen om buspassagerers rettigheder.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om, hvad er ministerens kommentar til Institut for Menneskerettigheders (IMF) undersøgelse Busser for alle fra den 29/4-21, til transportministeren
2420550_0003.png
Side 3/3
Endelig kan jeg oplyse, at jeg har inviteret de regionale trafiksel-
skaber til et møde efter sommerferien, hvor vi skal drøfte, hvad der
findes af realistiske og rimelige tiltag for at fremme tilgængelighe-
den i bustrafikken. Jeg mener i første omgang, at det bør være tra-
fikselskaberne, der finder tilgængelighedsløsninger, som passer til
deres geografiske områder. I forhold til spørgsmålet om et univer-
selt design er en mulig udfordring således, at der er forskellige for-
hold og behov i de forskellige geografiske områder.
Det vil derfor være at foretrække, hvis trafikselskaberne selv kan
finde en løsning, der passer for dem, og som de kan justere under-
vejs, skulle det blive nødvendigt.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht