Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2390333_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samråd om forholdene på
døgninstitutioner og opholdssteder
06-05-2021
Kl. 13.00-14.00
Mødelokale S-092
12 min (2600 ord)
Besvarelse af samrådsspm. V og W
Social- og Ældreudvalget
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål V
Hvordan mener ministeren, at regeringens udspil, der lægger
op til flere og tidligere anbringelser, kan hjælpe anbragte
børn, når systemet allerede i dag svigter anbragte børn og
unge, der beder om hjælp fra systemet ved at anmelde vold
og magtanvendelser, som det bl.a. fremgår af TV2-
dokumentaren
”Nødråb
fra børnehjemmet”.
Samrådsspørgsmål W
Hvad er ministerens holdning til, at nogle børn, der er
anbragt udenfor hjemmet, bliver behandlet på den måde, vi
så i TV2-dokumentaren
”Nødråb
fra børnehjemmet
når
systemet netop har anbragt børnene uden for hjemmet med
henblik på at sikre dem en tryg og stabil barndom og
ungdom, og er ministeren enig i, at systemet svigter sårbare
børn og deres familier?
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Indledning
Tak for ordet og muligheden for at drøfte et emne, som
ligger mig og regeringen meget på sinde: Hvordan vi
sikrer, at udsatte børn og unge får den bedste støtte og
omsorg, og at alle børn og unge vokser op i et trygt hjem.
I samrådsspørgsmålene V og W bliver jeg bedt om at
forholde mig til forholdene på opholdssteder og
døgninstitutioner efter TV-2
dokumentaren ”Nødråb
fra
børnehjemmet”, samt hvordan regeringens udspil
”Børnene Først” forholder sig til de problemstillinger, som
dokumentaren sætter fokus på.
Jeg har for nylig været i samråd om dette emne. Der vil
således være nogle gentagelser for de af jer, der også
deltog eller så med sidst.
Men ikke desto mindre ser jeg frem til en time med nogle
gode drøftelser.
Børnene Først og ambitionerne på anbringelsesområdet
Som jeg også indledte med at slå fast på sidste samråd,
skal børn og unge naturligvis ikke anbringes på
anbringelsessteder, hvor de ikke kan få den rette støtte
og omsorg.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Dokumentaren viser desværre, at der er en række
anbringelsessteder, hvor der har været gjort unødig brug
af magtanvendelser, samtidig med at magtanvendelserne
ikke er blevet indberettet, som de skal.
Dokumentaren viser også, at der er anbringelsessteder,
hvor kvaliteten af indsatsen og personalets faglighed
simpelthen ikke har været god nok.
Derudover så vi, at de børn og unge, der var modige
nok til at tale højt i dokumentaren, generelt havde en
oplevelse af, at de ikke blev lyttet til eller troet på.
Det er ikke godt nok.
Vi skylder de udsatte børn og unge at tage os godt af
dem, når de bliver anbragt uden for hjemmet. Ellers er det
et dobbelt svigt
.
Vi skylder dem også, at de bliver hørt og taget alvorligt.
Dette er kerneelementet i regeringens udspil Børnene
Først; Børn skal anerkendes i deres egen ret og som
selvstændige individer med egen stemme og rettigheder,
som man ikke kan forbigå.
At der er nogle anbringelsessteder, hvor kvaliteten og
fagligheden ikke er høj nok, er dog ikke ens betydende
med, at vi ikke generelt skal sætte tidligere ind, så alle
børn kan få en chance for en tryg og stabil barndom.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Vi skal både sørge for, at flere af de allermest udsatte
børn, som har behov for et nyt hjem, får det, og vi skal
sørge for bedre kvalitet og mere stabilitet i
anbringelserne.
Som jeg også pointerede sidst, er dette ikke et
enten/eller. Det er et både/og.
At give alle børn retten til et trygt hjem er en stor og
markant ambition. Der er mange problemer og
udfordringer. Det viser dokumentaren også.
Vi løser ikke dem alle på én gang med ét udspil. Men
med Børnene Først tager vi et markant første skridt.
Flere og tidligere anbringelser
Der bliver spurgt ind til, hvordan flere og tidligere
anbringelser kan hjælpe, når dokumentaren viser, at
nogle af de anbragte børn er blevet svigtet af systemet.
Vi ved, at dem der anbringes første gang som teenagere,
klarer sig dårligere end dem, der har været anbragt som
små. De får en kortere uddannelse, er oftere på
kontanthjælp og kæmper mere med kriminalitet og
misbrug end tidligt anbragte.
Samtidig viser statistikkerne, at de fleste anbringelser i
dag sker blandt store børn. Vi anbringer næsten syv
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
gange så mange 16-årige som etårige, toårige eller
treårige.
Når et barn bliver anbragt, viser tallene, at der ofte har
været en lang periode forinden med underretninger og
forebyggende foranstaltninger.
Omkring 80 pct. af de førstegangsanbragte børn i alderen
3-17 år, som blev anbragt uden for hjemmet i 2018,
havde i årene op til anbringelsen modtaget en
forebyggende indsats.
Ankestyrelsen undersøgte i 2019 fire kommuners praksis
i sager om tvangsanbringelse. Her svarede de
deltagende kommuner selv, at de først afprøver alle
forebyggende støttemuligheder, før de vælger at indstille
til en anbringelse uden samtykke.
Det vidner om, at anbringelse alt for ofte bliver betragtet
som sidste udvej. Og hver gang vi giver forældrene en ny
chance, og de stadig ikke lykkes med at skabe et godt og
trygt hjem
så er der et barn, der betaler prisen.
Til sidste samråd brugte jeg et eksempel fra
dokumentaren, som jeg gerne vil fremhæve igen.
I dokumentaren fortæller en ung dreng, hvordan han
bliver anbragt efter at have har begået et væbnet røveri i
den lokale brugs.
Dette står for mig som et klart eksempel på en dreng,
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
der skulle have haft noget mere hjælp tidligere. Meget
tidligere endda.
Jeg tror, at vi alle sammen kan blive enige om, at man
som ung er kommet ud på et alvorligt sidespor, når man
begår et våbnet røveri(!).
Der må have været en lang række skridt, inden det ender
med væbnet røveri, hvor voksne omkring barnet burde
have grebet ind og sørget for hjælp.
Vi vil med regeringens udspil sikre, at børn, der har brug
for at få et nyt hjem, får det tidligere, end de får det i dag.
Hjælpen SKAL komme, inden problemerne vokser sig for
store. Det skylder vi børnene.
Barnets stemme og rettigheder
Når det så er sagt, vil jeg gerne gøre det meget klart, at
de svigt, vi ser i dokumentaren, ikke må kunne finde
sted.
Derfor har regeringen også med Børnene Først spillet ud
med 43 initiativer, der har til formål at sikre et trygt hjem
og flere rettigheder til alle børn i Danmark.
Som det forhåbentlig står meget klart af Børnene Først
vil regeringen sætte barnets rettigheder først. Børn skal
anerkendes i deres egen ret og som selvstændige
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
individer med egen stemme og rettigheder, som man ikke
kan forbigå.
Børn og unges mening, håb og drømme skal bæres med
ind i sagsbehandlingen, så de oplever, at de anbringes et
sted, der giver mening, og hvor matchet er bedst.
Derudover skal de mødes af et system, hvor de oplever
at blive lyttet til, taget alvorligt og ikke mindst troet på.
Det var nedslående at se, at de børn og unge, der var
modige nok til at tale højt i dokumentaren, ikke
oplevede, at de blev troet på eller taget alvorligt.
Når børn råber højt om noget så alvorligt som vold og
magtanvendelser, SKAL de lyttes til.
Hvad jeg så i dokumentaren var en overdreven brug af
magtanvendelser og et for nogle af de ansatte trist
børnesyn. Og det er simpelthen ikke i orden.
Anbringelsessteder har udsatte børn og unge i deres
varetægt. Dem skal vi selvsagt passe særligt på.
Der skal naturligvis altid være mindst mulig brug af magt.
En magtanvendelse må kun bruges undtagelsesvist og
må ALDRIG erstatte omsorg og en socialpædagogisk
indsats.
I dag er reglerne sådan, at i de tilfælde, hvor man som led
i varetagelsen af den daglig omsorg er nød til at anvende
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
magt, skal der ske en indberetning og registrering af
magtanvendesen.
Som jeg også sagde sidste gang, ved vi desværre fra
den fra nyligt offentliggjorte evaluering af
voksenansvarsloven, at indberetningsskemaerne som
oftest ikke indeholder en udtalelse fra barnet eller den
unge, som der ellers er mulighed for.
Vi vil derfor sikre os, at barnets eller den unges
opfattelse af en konkret magtanvendelse bliver hørt og
indgår i indberetningen.
Dette vil vi gøre ved at stille et nyt krav om, at det
fremgår af indberetningen, hvorfor der ikke er en
udtalelse fra barnet eller den unge.
Det skal fremgå klart, om barnet eller den unge ikke har
ønsket at udtale sig eller ikke har haft mulighed for det.
Vi vil også stille et nyt krav om, at der ifm. med en
anbringelse udleveres skriftligt materiale til børnene og
deres familier om deres rettigheder og klageadgange.
Heldigvis viser evalueringen os, at voksenansvarsloven
- som trådte i kraft i 1. januar 2017 og sætter rammerne
for adgangen til at anvende magt og foretage indgreb
overfor anbragte børn og unge - har ført gode ting med
sig.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Evalueringen viser, at anbringelsessteder og socialtilsyn
generelt oplever, at voksenansvarsloven har bidraget til et
øget fokus på at undgå magtanvendelser, samt har haft
en positiv betydning for håndteringen af magtanvendelser
og konfliktsituationer.
Evalueringen viser også, at voksenansvarsloven
overordnet set har givet en sådan klarhed over ansvar og
handlemuligheder, at personalet kan handle i
overensstemmelse med lovens indhold og intentioner.
Evalueringen peger på, at magtanvendelse og andre
indgreb i selvbestemmelsesretten generelt først
forekommer, når alle muligheder for frivillig medvirken er
afprøvet, og at det ikke erstatter omsorg og en
socialpædagogisk indsats.
Nu skal vi så sikre os, at dette er gældende praksis på
ALLE anbringelsessteder, og at vi får gjort op med de
brodne kar, der ikke handler i overensstemmelse med
loven.
Som jeg også nævnte sidst, kommer vi til at følge op på
resultaterne af evalueringen af voksenansvarsloven. I
forbindelse med, at jeg oversendte evalueringen til
Socialudvalget og Retsudvalget, gjorde jeg det klart, at vi
senere på året inviterer til en drøftelse heraf.
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Magtanvendelser som ikke bliver indberettet til
socialtilsynet
Magtanvendelse eller andre indgreb i
selvbestemmelsesretten skal som sagt registreres og
indberettes
–både
til socialtilsynet og til den anbringende
kommune. Det står meget klart i loven.
Jeg er derfor også dybt forarget over, at nogle
anbringelsessteder ikke indberetter, som de skal.
Det er naturligvis helt afgørende, at socialtilsynet og
kommunen får kendskab til disse oplysninger og
episoder, så de kan føre et ordentligt og effektivt tilsyn
Nå det så er sagt, mener jeg også, at dokumentaren
viser, at der er nogle kommuner, som har sovet i timen.
Den anbringende kommune skal føre løbende tilsyn med
barnets eller den unges forhold, når barnet eller den unge
er anbragt uden for hjemmet
det kaldes det
personrettede tilsyn og skal foretages minimum to gange
årligt.
Tilsynet skal som udgangspunkt bl.a. bestå i en samtale
med barnet eller den unge, og så vidt muligt gennemføres
uden tilstedeværelse af personer fra anbringelsesstedet.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Hvis barnet her fortæller om magtanvendelser, som
kommunen ikke er blevet oplyst om, bør kommunen
selvsagt følge op på dette.
På samme vis bør alle medarbejdere på
anbringelsessteder eller andre voksne omkring barnet
råbe højt, hvis de oplever, at noget ikke er, som det skal
være. Vi har alle et ansvar.
Som noget nyt foreslår regeringen også med Børnene
Først, at alle børn og unge, som er anbragt på en
institution, skal have ret til et tilbud om en
venskabsfamilie, som de selv vælger. Dette vil
forhåbentligt give barnet et sted, hvor de føler sig trygge
til at fortælle, hvis alt ikke er, som det skal være.
Jeg vil også meget gerne ligesom sidst fremhæve
whistleblowerordningen, der giver beboere, pårørende,
ansatte og andre mulighed for anonymt at rette
henvendelse til socialtilsynet, hvis de oplever
bekymrende forhold i et tilbud.
Vi ved, at ordningen bliver brugt i stigende grad, og vi
ved, at socialtilsynene får værdifulde oplysninger via
ordningen.
Når socialtilsynet bliver orienteret om f.eks. svigt eller
overdrevent brug af magt, er det selvsagt helt nødvendigt,
at det tages alvorligt.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Socialtilsynet skal ved alle henvendelser om bekymrende
forhold tage stilling til, hvilken reaktion henvendelsen
giver dem anledning til.
Jeg vil i samme ombæring gerne understrege, at flere af
de tilbud, der indgår i dokumentaren, som følge af netop
Socialtilsynets reaktion i dag faktisk er lukket. Det gælder
fx opholdsstederne Fredsø og Nelton.
Dokumentaren viser dog også, ligesom andre tidligere
sager, at der er behov for, at socialtilsynene får flere
muskler, så det sikres, at tilbuddene lever op til de
kvalitetskrav, som stilles til dem.
Jeg er derfor rigtig glad for, at regeringen og flere af
folketingets partier netop har indgået Aftale om styrkelse
af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med
sociale tilbud.
Med aftalen styrker vi rammerne for socialtilsynets
arbejde, så socialtilsynet får bedre mulighed for at gribe
ind over for sociale tilbud, hvor kvaliteten ikke er i orden.
Kvaliteten på opholdssteder og institutioner og bedre
anbringelser
Det giver sig selv, at kvaliteten skal være i orden på vores
anbringelsessteder.
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Når børn og unge anbringes overgår omsorgen fra
forældre til personalet på anbringelsesstederne.
Det skal således være mennesker med rette
kompetencer og hjertet på det rette sted, der skal passe
på vores udsatte børn og unge.
Vi skal sørge for, at der er voksne omkring barnet, som
forstår barnets eller den unges behov og kan støtte det i
hverdagen.
Vi er lige nu i gang med en større evaluering af hele det
specialiserede socialområde og blandt andet
opholdssteder for anbragte børn og unge. Her kigger vi
netop også på uddannelsesniveau og kompetencer hos
medarbejderne.
Udover at kvalitet naturligvis handler om faglighed, mener
jeg også, at kvalitet handler om, at der er tryghed og
stabilitet.
I dokumentaren så vi nogle unge mennesker, der i den
grad mangler stabilitet og ro.
En af de unge drenge, vi møder, har været anbragt fire
forskellige steder på tre år.
Vi vil med Børnene Først sørge for, at anbragte børn og
unge får en langt mere stabil opvækst i trygge rammer,
hvor de kan slå rod og danne trygge relationer
.
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Vi vil derfor sørge for, at der bliver færre skift i anbragte
børns liv og voksne man kan stole på.
Derudover mener vi, at der skal færre forskellige
myndighedspersoner i barnets liv. Alt for mange udsatte
børn efterlades med ansvaret for at skabe sammenhæng
i eget liv og sag, når sagsbehandleren ofte skiftes ud.
Vi skal sikre mere kontinuitet for børnene og færre
sagsbehandlerskift, så barnet eller den unge ved, hvor de
kan henvende sig, hvis de ikke trives.
Vi foreslår med Barnets Lov et nyt princip om færrest
mulige voksne myndighedspersoner omkring barnet.
Vi vil også styrke anbragte børn og unges retssikkerhed
ved at give dem ret til en second opinion, så de får mere
at skulle have sagt i deres egen sag.
Konkret foreslår vi, at anbragte børn og unge over 10 år
får en second opinion hos Ankestyrelsen, hvis kommunen
mod barnet eller den unges vilje beslutter, at der skal ske
skift af anbringelsessted eller hjemgivelse.
Afslutning (opsummering)
Jeg vil afslutningsvist slutte af med samme opsummering
som sidst:
14
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 600: Spm. om at sende sit talepapir fra samrådet den 6/5-21 om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Vi vil i regeringen både sørge for, at flere af de allermest
udsatte børn, som har behov for et nyt hjem får det, og vi
vil sørge for bedre kvalitet og mere stabilitet i
anbringelserne.
Vi vil sætte ind med hjælpen tidligt, og det betyder, at der
er børn, der skal anbringes tidligere, end de bliver i dag.
Med Barnets Lov vil vi give børn stemme mere vægt og
indflydelse på egen sag. Og så skal vi have et moderne
børnesyn, der afspejler sig i loven såvel som i
behandlingen af børn og unge.
Derudover kommer vi til at følge op på evalueringen af
voksensansvarsloven ved fx at sætte krav om, at det skal
fremgå klart af indberetningsskemaerne, hvorfor der ikke
er en udtalelse fra barnet eller den unge.
Regeringen ved godt, at Børnene Først løser ikke alle
problemer. Men vi mener, at det er et ambitiøst skridt i
den rigtige retning.
Hertil kommer evalueringen af det specialiserede
socialområde, som skal sikre et langsigtet kvalitetsløft af
det specialiserede socialområde, herunder også
børneområdet.
15