Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2286490_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Christiansborg
20. november 2020
Svar på Social- og Indenrigsudvalgets spørgsmål nr. 60 af 2.
november 2020 stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at ældre medborgere
ikke bliver snydt med NemID, således at gerningsmanden f.eks. ikke kan overføre
NemKonto-udbetalinger til tredjepart konti, optage lån og lignende, og vil mini-
steren oplyse, om regeringen vil lade bevisbyrden ligge hos banken i sager om æl-
dre medborgere og snyd med deres NemID?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Svar
I hverken NemID- eller i NemKonto-systemet er der set eksempler på, at hackere
er lykkedes med at bryde ind i it-systemerne. Der er dog desværre eksempler på, at
det er lykkedes at foretage identitetstyveri, hvor borgere mister eller franarres ek-
sempelvis NemID-koder. Regeringen er meget opmærksom på svindelscenarier af
denne type og har fokus på at gennemføre tiltag, der skal øge beskyttelsen mod
dem.
Styringen af adgangen til NemKonto-systemets selvbetjeningsløsning, hvor man
kan oprette og ændre sin NemKonto, foregår med brug af NemID. For at undgå
misbrug foretages der løbende kontrol og tilsyn med NemID og NemKonto-sy-
stemerne, ligesom der er opstillet procedurer, som skal følges i forvaltningen af
systemet.
I videreudviklingen af NemID og NemKonto arbejder Digitaliseringsstyrelsen
med yderligere tiltag til at forebygge svindel, samtidig med, at borgerne fortsat op-
lever de digitale løsninger som fleksible og brugervenlige. Desværre er det ikke
muligt at sikre sig 100 procent mod kriminelle, i hverken den fysiske eller digitale
verden. Men de offentlige myndigheder arbejder tæt sammen, så man som borger
kan føle sig tryg og få den nødvendige hjælp, hvis man bliver udsat for misbrug el-
ler forsøg på svindel.
Digitaliseringsstyrelsen gennemfører også kampagner for at informere om, hvor-
dan man som borger beskytter sin NemID-adgangskode og spærrer sit nøglekort,
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at ældre medborgere ikke bliver snydt med NemID, og om regeringen vil lade bevisbyrden ligge hos banken i sager om ældre medborgere og snyd med deres NemID, til finansministeren
Side 2 af 2
hvis dette er mistet, eller man får mistanke om, at det er blevet misbrugt. Styrelsen
har også stort fokus på at informere om, at borgere skal politianmelde deres sag,
så de kan få hjælp, når det kræves, og i sidste ende kan føle sig trygge ved de digi-
tale løsninger.
I forhold til bankernes ansvar oplyser Erhvervsministeriet følgende:
”Som
oplyst på samrådet den 27. august 2020 ved besvarelsen af samrådsspørgsmål
AF, er bankerne i dag forpligtet til at vejlede deres kunder om, hvad de skal gøre,
hvis de bliver udsat for, at deres NemID bliver stjålet, samt om de regler, der gælder
på området, hvis kunden kommer med en indsigelse imod et lån eller køb af ydelser,
fordi kunden mistænker identitetstyveri, samt om mulighederne for at få denne ind-
sigelse prøvet.
Erhvervsministeren bad i forbindelse med samrådet Finanstilsynet om at gå i dialog
med sektoren, så det sikres, at alle låneudbydere er fuldt ud opmærksomme på deres
forpligtigelser og vejleder deres kunder, hvis de oplever identitetstyveri, og der for
eksempel bliver optaget lån i deres navn. Finanstilsynet har oplyst Erhvervsmini-
steriet, at de har afholdt et indledende møde med Finans Danmark, LOPI, Finans
& Leasing, Dansk Kredit Råd, Forbrugerrådet og Forbrugerombudsmanden den
30. oktober 2020. Der vil på baggrund af mødet være en opfølgende dialog med
sektoren.”
Jeg kan henholde mig hertil.
Jeg vil i øvrigt til enhver tid anbefale, at man følger Digitaliseringsstyrelsen og øv-
rige myndigheders anbefalinger, når det kommer til sikker digital adfærd.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister