Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2406939_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3883
Doknr.
421198
Dato
01-06-2021
Folketingets Social- og ældreudvalg har d. 5. maj 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 594 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann (V) og
ikkemedlem af udvalget Sophie Løhde (V).
Spørgsmål nr. 594:
”I henhold til bemærkningerne
til servicelovens § 91, nr. 1, jf. L 121 Forslag til
lov om ændring af lov om social service (Kommunalbestyrelsens
tilrettelæggelse af borgernes frie valg af leverandør af hjemmehjælp og
fritvalgsbevis), (folketingsåret 2012-13), skal kommunerne sikre, at
afregningsprisen i forhold til de private leverandører justeres løbende, når
kommunerne bliver bekendt med, at omkostningerne ikke længere stemmer
overens med afregningsprisen. Hvor lang tid mener ministeren, der må gå, fra
en kommune er blevet bekendt med, at omkostningerne ikke længere stemmer
overens med afregningsprisen, til at afregningsprisen efterberegnes og
reguleres, og kan ministeren bekræfte, at kommunerne er forpligtet til at
efterberegne og justere afregningsprisen, så snart kommunen bliver bekendt
med at omkostningerne ikke længere stemmer overens med omkostningerne,
og dermed ikke kan nøjes med at efterberegne og justere afregningsprisen én
gang årligt, hvis omkostningerne ændrer sig væsentligt i løbet af året?”
Svar:
Det fremgår af servicelovens § 91, stk. 1, at kommunen skal skabe grundlag
for, at modtagere af hjælp efter § 83 kan vælge mellem to eller flere
leverandører af denne hjælp, hvoraf den ene leverandør kan være kommunal.
Af stk. 2, fremgår det, at kommunen for at opfylde forpligtelsen efter stk. 1, som
minimum skal 1) indgå kontrakt med to eller flere leverandører, eller 2) tilbyde
modtagerne et fritvalgsbevis, som giver borgere, der er visiteret til hjælp efter §
83, adgang til selv at indgå aftale med en cvr-registreret virksomhed om
hjælpens udførelse.
Kommunen kan fx tilrettelægge borgernes frie valg af leverandør efter § 91,
stk. 2, nr. 1, ved en udbuds- eller godkendelsesordning.
Det fremgår af bemærkningerne til § 91, stk. 2, nr. 1, at ”Anvender
kommunalbestyrelsen en godkendelsesordning, hvormed at prisen fastsættes
uden priskonkurrence, fastsættes afregningsprisen på markedsvilkår i den
forstand, at afregningsprisen fastsættes på baggrund af de gennemsnitlige,
langsigtede omkostninger, som den kommunale leverandør har ved at
producere og levere tilsvarende ydelse.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 594: Spm./MFU spm. om, hvor lang tid ministeren mener, der må gå, fra en kommune er blevet bekendt med, at omkostningerne ikke længere stemmer overens med afregningsprisen, til at afregningsprisen efterberegnes og reguleres, til social- og ældreministeren
2406939_0002.png
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at afregningsprisen justeres løbende, når den
bliver bekendt med, at omkostningerne ikke længere stemmer overens med
afregningsprisen. Der er således behov for, at kommunalbestyrelsen med
passende mellemrum foretager en efterberegning heraf ved en
omkostningskalkulation”
Af servicelovens § 92, stk. 5, fremgår det endvidere, at kommuner, der benytter
en godkendelsesordning ved tilvejebringelse af det frie valg af personlig pleje
og praktisk hjælp, hvormed prisen fastsættes uden priskonkurrence, skal
foretage efterberegning af afregningspriser løbende efter behov og mindst en
gang årligt.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2