Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2406972_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3877
Doknr.
422408
Dato
01-06-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 5. maj 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 589 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 589:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen ”Tal og realiteter vedrørende
årsager til anbringelser” fra en gruppe mødre
til ikke-anbragte børn med
sociale handicap, jf. SOU alm. del -
bilag 273?”
Svar:
Jeg vil gerne indledningsvis slå fast, at jeg fuldt ud kan stå ved mine udtalelser
på samrådet den 22. oktober 2020, ligesom jeg kan stå inde for det materiale,
det daværende Social- og Indenrigsministerium oversendte til udvalget i
forlængelse af samrådet.
Jeg skal dog for en god ordens skyld nævne, at ministeriet blev opmærksom
på en mindre fejl i en tabeloverskrift i en opgørelse over anbringelsesårsager,
som blev oversendt til udvalget d. 15. januar 2021. Denne beklagelige fejl blev
berigtiget over for udvalget d. 18. maj 2021 og har ikke at gøre med de
kritikpunkter, som rejses i henvendelsen.
Som jeg læser henvendelsen, er der tale om tre overordnede kritikpunkter.
I det første kritikpunkt stilles der spørgsmål ved mine udtalelser omkring
årsager til anbringelser af børn og unge. Her skulle jeg ifølge henvendelsen i et
svar til Torsten Gejl have givet urigtige oplysninger om årsagerne bag
”tvangsanbringelser”.
Spørgsmålet fra Torsten Gejl på samrådet
lød: ”Mit
andet spørgsmål handler
om det udemærkede spørgsmål, Karina Adsbøl rejste, nemlig hvor mange
procent af de børn, som bliver anbragt, har egentlig været udsat for de ting,
som ministeren hele tiden refererer
til?”
Hertil svarer jeg:
”Ud af de 14.100 børn, som var anbragt uden for hjemmet i
2018, var der indikationer på omsorgssvigt for de 81 pct. af dem. Altså over
11.000 af dem. Og som jeg sagde, for mig er omsorgssvigt ikke kun alvorligt og
problematisk, hvis det er vold eller alkohol eller incest. Det er det jo også, hvis
det på andre måder er forældre, der omsorgssvigter deres børn, som lader
børnene stå med et alt for stort et ansvar, lader børnene være de voksne,
isolerer børnene, voldsomt, nogle af de her forfærdelige historier, vi jo alle
sammen kender. Så altså bare for at sige, at i 81 pct. af tilfældene, da er der
indikationer på omsorgssvigt.”
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen Tal og realiteter vedrørende årsager til anbringelser fra en gruppe mødre til ikke-anbragte børn med sociale handicap, til social- og ældreministeren
2406972_0002.png
Det svar kan jeg helt stå ved. Således var der, som det fremgår af tabel 1
nedenfor, ca. 14.100 børn og unge i alderen 0-17 år, som var anbragt uden for
hjemmet på et tidspunkt i løbet af 2018, og heraf var der indikationer på
omsorgssvigt hos ca. 11.400 børn og unge svarende til 81 pct.
Tabel 1
Anbragte børn og unge med indikationer på omsorgssvigt, 2018
Antal
Alle anbragte børn og unge
Med indikationer på omsorgssvigt
Uden indikationer på omsorgssvigt
14.106
11.435
2.671
Pct.
100
81,1
18,9
Anm.: Børn og unge anbragt uden for hjemmet på et tidspunkt i løbet af 2018, hvor der var indikationer på
omsorgssvigt eller manglende kompetencer hos forældrene. Alderen er opgjort som 0-18 år ultimo 2018.
Opgørelsen er baseret på sagsbehandlernes indberetninger til anbringelsesstatistikken, jf. bilag 1.
Kilde: Social- og Indenrigsministeriets beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Opgørelsen i tabel 1 stammer fra et internt notat, som det daværende Social-
og Indenrigsministerium udarbejdede som led i forberedelsen af regeringens
udspil
Børnene Først.
Jeg har i den forbindelse orienteret mig i tallene vedrørende
anbringelsesårsager, der er vedlagt som bilag sammen med henvendelsen til
udvalget (henvendelsens bilag 2). Her må jeg lægge til grund, at kritikken beror
på en misforståelse, idet der er tale om to forskellige opgørelser.
Jeg må også bemærke, at det ikke er helt korrekt, når det i henvendelsen er
gengivet, at Torsten Gejl på samrådet spørger til
”tvangsanbringelser”
af børn
og unge. Som det fremgår af citatet ovenfor, beder Torsten Gejl mig på
samrådet forholde mig til anbringelser af børn og unge generelt, dvs. også de
børn og unge, som er anbragt med samtykke.
Jeg vil dog gerne medgive, at man kan have forskellige opfattelser af, hvad
omsorgssvigt er. Det er også det, jeg er inde på, når jeg på samrådet svarer
Torsten Gejl, at omsorgsvigt i min optik skal ses i et bredt perspektiv. Således
kan omsorgssvigt for mig blandt andet også handle om manglende
forældrekompetence generelt.
Jeg mener også, jeg i svaret er tydelig omkring, at der er tale om
”indikationer
på omsorgsvigt”, men det kan i sagens natur være vanskeligt at have samtlige
forbehold mv. omkring en statistisk opgørelse med i et mundtligt svar.
Til udvalgets orientering har jeg vedlagt en detaljeret oversigt over, hvordan det
daværende Social- og Indenrigsministerium har afgrænset
”indikationer
omsorgssvigt” som opgjort i tabel 1 ovenfor, jf. bilag 1. I den forbindelse skal
jeg også for en god ordens skyld gøre opmærksom på, at der i denne
opgørelse er brugt en lidt anden afgrænsning, end der er brugt i den opgørelse,
som det daværende Social- og Indenrigsministerium oversendte til udvalget d.
15. januar 2021. De to opgørelser tegner dog et stort set identisk billede.
Som det andet kritikpunkt i henvendelsen stilles der spørgsmål ved min
tolkning af de undersøgelser mv., der for mig at se viser, at der i dag er for
mange børn og unge, som bliver anbragt for sent.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen Tal og realiteter vedrørende årsager til anbringelser fra en gruppe mødre til ikke-anbragte børn med sociale handicap, til social- og ældreministeren
2406972_0003.png
Her vil jeg også gerne stå ved, at de undersøgelser mv., der ligger, overbeviser
mig om, at der i dag er for mange børn og unge, der bliver anbragt for sent. For
eksempel, når vi ser, at der blev anbragt syv gange
1
så mange 16-årige som 1-
årige, 2-årige eller 3-årige i 2019, som er det seneste år der ligger data for
2
.
En række undersøgelser viser samtidig, at sent anbragte generelt klarer sig
dårligere end tidligt anbragte på en række centrale parametre: De trives
dårligere som unge voksne, færre får en uddannelse, flere modtager
kontanthjælp som voksne, og flere får en strafferetlig dom
3
. Dette på trods af,
at de tidligt anbragte børn generelt har de mest udsatte mødre
4
.
Vi ser også, at der forud for en anbringelse af et barn eller en ung i langt de
fleste tilfælde er forsøgt med forebyggende indsatser eller foranstaltninger,
uanset barnets eller den unges alder på anbringelsestidspunktet
5
.
Dette understøttes af udsagn fra Socialpædagogernes fagforening og Børns
Vilkår. Socialpædagogernes fagforening fortæller, at deres medlemmer
oplever, at man ofte først anbringer, når man kan se, at de mindre indgribende
indsatser ikke virker, hvilket betyder, at anbringelsesstederne først får børnene
i deres varetægt, når de er så skadet, at arbejdet med at hjælpe dem er langt
mere komplekst
6
. Børns Vilkår giver også udtryk for, at de ser mange sager,
hvor kommunerne i årevis sætter ind med utilstrækkelig hjælp i stedet for at
anbringe barnet
7
.
Det peger for mig alt sammen i retning af, at vi bør anbringe flere børn og unge
i en tidligere alder, end vi gør i dag. At en anbringelse ikke skal ses som sidste
udvej, men som en forebyggende indsats mod omsorgssvigt.
Jeg er selvfølgelig opmærksom på, at forskellene på, hvordan tidligere
anbragte børn og unge klarer sig, også kan være forklaret af andre faktorer end
selve alderen på anbringelsestidspunktet, og at vi ikke har videnskabelig
evidens for effekten af at blive anbragt tidligt frem for sent i barndommen.
Den manglende evidens i videnskabelig forstand skal ses i lyset af, at det aldrig
med sikkerhed vil kunne fastslås, hvordan et barn udsat for omsorgssvigt ville
have klaret sig, hvis det var blevet anbragt tidligt i barndommen frem for sent,
og omvendt. At sikre en høj grad af evidens på området ville således kræve
gennemførelse af såkaldte randomiserede forsøg, hvor nogle omsorgssvigtede
børn tilfældigt udvælges til at blive anbragt tidligt, mens andre udvælges til at
blive anbragt sent. Sådanne forsøg er det af etiske grunde ikke muligt at
gennemføre.
Her vil jeg også
som jeg tidligere har gjort
gerne advare imod, at vi som
politikere bruger det faktum, at der i videnskabeligt forstand ikke findes evidens
på et område, som en undskyldning for ikke at handle og gribe ind, for
eksempel over for omsorgssvigt af børn.
Det nævnes på samrådet den 22. oktober 2020, at der anbringes næsten fem gange så mange 16-årige som
étårige eller toårige, hvilket baserer sig på tal fra 2018.
2
Social- og Ældreministeriets egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
3
VIVE (2020) Tidligere anbragte unge
18 år og på vej mod voksenlivet og Social- og Indenrigsministeriet
(2020) Velfærdspolitisk Analyse nr. 23
Tidligere anbragte som unge voksne.
4
VIVE (2020) Tidligere anbragte unge
18 år og på vej mod voksenlivet og Socialpolitisk Redegørelse 2020:
Kapitel 4
Karakteristik af anbragte børn og unges forældre.
5
Social- og Indenrigsministeriet (2020) Velfærdspolitisk Analyse nr. 22
Forløb op til en anbringelse.
6
https://socialpaedagogen.sl.dk/arkiv/2021/03/anbringelser-skal-ud-af-skammekrogen/
7
https://bornsvilkar.dk/nyheder/kommunens-oekonomi-trumfer-alt-for-ofte-barnets-bedste/
1
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 589: Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen Tal og realiteter vedrørende årsager til anbringelser fra en gruppe mødre til ikke-anbragte børn med sociale handicap, til social- og ældreministeren
2406972_0004.png
Som et tredje kritikpunkt beskriver forældrene i henvendelsen, at de oplever at
få utilstrækkelig støtte fra kommunerne samt en bekymring for, at regeringens
ønske om flere tidligere anbringelser vil medføre, at flere børn med socialt
handicap anbringes, selv om deres udfordringer kunne være løst med rettidig
og relevant hjælp fra det offentlige.
Her vil jeg gerne understrege, at det med aftalen om
Børnene Først
har været
vigtigt for regeringen og aftaleparterne at sende et klart signal om, at de
forebyggende og familiestøttende indsatser i serviceloven vil blive videreført i
Barnets Lov.
Det er heller ikke fremover intentionen, at børn og unge skal
anbringes uden for hjemmet, hvis børnenes og familiens behov kan tilgodeses
gennem målrettet hjælp og støtte i hjemmet.
Familier, der har behov for hjælp på grund af en funktionsnedsættelse hos
barnet, skal have den rette indsats. Det bliver der ikke ændret på i den
kommende
Barnets Lov,
som også vil videreføre princippet om, at afgørelser
om hjælp og støtte skal ske med afsæt i en konkret og individuel vurdering af
det enkelte barns og familiens behov
uanset baggrunden for støttebehovet.
I forhold til anbringelsesområdet er det også en vigtig pointe i forhold til aftalen,
at vi vil styrke kvaliteten i indsatsen hele vejen rundt om barnet og familien.
Barnet skal have en stærkere stemme i sin egen sag, ligesom vi vil styrke
sagsbehandlingen, blandt andet gennem opkvalificering af sagsbehandlerne og
gennem forbedrede rammer for arbejdet med de vanskelige anbringelsessager.
Eksempelvis vil det som led i udmøntningen af aftalen blive sikret, at der skal
være to sagsbehandlere inde over svære og tunge sager, når der konkret er
behov for at foretage en vurdering af, om det er relevant at anbringe et barn
uden for hjemmet.
Samlet set er det min og regeringens klare ambition, at vi med den reform, vi
med meget bred politisk opbakning nu sætter i gang, får løst nogle af de store
udfordringer, der har præget anbringelsesområdet, og samtidig får skabt en ny
og bedre ramme for de samlede indsatser til børn og unge med særlige behov
og deres familier.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1. Sagsbehandlernes indberetninger om udslagsgivende årsager til
anbringelsesstatistikken.
4