Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2404260_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Christiansborg
27. maj 2021
Svar på Social- og Ældreudvalgets spørgsmål nr. 574 (alm. del) af
29. april 2021 stillet efter ønske af Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål
Vil ministeren, med henvisning til artiklen ”Familie fanget i bøvl med nem-id:
Dreng med
Downs syndrom kan ikke få et coronapas” bragt den 29. april 2021 i
Skive Folkeblad, redegøre for, hvorvidt der kan opstå situationer, hvor NemID
ikke kan opnås uden en fuldmagtserklæring, som skal bekræftes med NemID, og
vil ministeren derudover forholde sig til, hvorvidt udviklingshæmmede borgere og
deres familiemedlemmer efter gældende ret skal acceptere at blive videresendt
mellem forskellige myndigheder ved problemer med NemID?
Svar
Første del af spørgsmålet forstås således, at der skal redegøres for, hvorvidt der
kan opstå situationer, hvor en fuldmagtserklæring kræver en NemID-validering af
den person, der afgiver en fuldmagt.
For NemID-løsningen gælder det at børn, når de fylder 15 år, kan få udstedt et
NemID, der kan bruges til den offentlige sektors selvbetjeningsløsninger. Børn og
forældremyndighedsindehaver bliver informeret om dette i et brev, som Digitali-
seringsstyrelsen udsender, når børnene fylder 15 år.
Besiddelsen af NemID beror dog på en række betingelser, som skal være opfyldt,
jf. Bekendtgørelse om udstedelse og spærring af NemID med offentlig digital sig-
natur. Ikke alle borgere kan eller vil have et NemID. Myndighederne skal derfor
også kunne betjene borgere, der ikke er i besiddelse af et NemID.
For så vidt angår muligheden for at varetage andres interesser digitalt, eksisterer
der forskellige digitale fuldmagtsløsninger. Det er blandt andet muligt for borgere
fra de er fyldt 15 år at benytte sig af den fællesoffentlige digitale fuldmagtsløsning,
Digital Fuldmagt. Digital Fuldmagts løsningen forvaltes af Digitaliseringsstyrelsen
og giver mulighed for repræsentation til digital selvbetjening i en lang række of-
fentlige selvbetjeningsløsninger. I forhold til anvendelsen og gyldigheden af en di-
gital fuldmagt afgivet af en person, som endnu ikke er fyldt 18 år, vil det altid være
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om, hvorvidt udviklingshæmmede borgere og deres familiemedlemmer efter gældende ret skal acceptere at blive videresendt mellem forskellige myndigheder ved problemer med NemID, til finansministeren
Side 2 af 3
op til den enkelte myndighed der er ansvarlig for den pågældende selvbetjenings-
løsning at vurdere, om repræsentationsforholdet i praksis kan anvendes.
Såfremt fuldmagtsgiver ikke er digital kan den kommende fuldmagtshaver, an-
mode om fuldmagt i Digital Fuldmagt. Her skal fuldmagtsgiver underskrive et fy-
sisk anmodningsbrev, som returneres til Digitaliseringsstyrelsen, der opretter fuld-
magten på vegne af fuldmagtsgiver på baggrund af det fysisk anmodningsbrev.
Der er derved også muligt, at få oprettet en digital fuldmagt, uden at fuldmagtsgi-
ver har et NemID.
Digitaliseringsstyrelsen har ikke mulighed for at oprette en fuldmagtsanmodning,
hvis fuldmagtsgiver ikke er i stand til at handle fornuftsmæssigt og forstår konse-
kvenserne ved at afgive fuldmagt, eksempelvis som følge af sygdom eller svær
funktionsnedsættelse. I sådanne tilfælde er det de enkelte myndigheder bag de til-
sluttede selvbetjeningsløsninger, der vurderer om fuldmagtsforholdet kan oprettes
baseret på den dokumentation, de får tilsendt fra en kommende fuldmagtshaver.
Det eneste tilfælde, hvor Digitaliseringsstyrelsen kan oprette en digital fuldmagt
uden skriftlig samtykke fra fuldmagtsgiver er, hvis en værge med fuldt værgemål
ønsker at oprette fuldmagt for personen omfattet af værgemålet.
Som oplyst i SOU spørgsmål nr. 479 af 13. maj 2020 gælder det efter forældrean-
svarslovens § 2, at forældremyndighedsindehaver for et barn skal drage omsorg og
kan træffe afgørelse om dets personlige forhold ud fra barnets interesse og behov.
Forældremyndighedsindehaver, der er barnets værge, kan således træffe beslutning
på barnets vegne, indtil det fylder 18 år.
Selvom forældrene skal varetage barnets rettigheder, jf. forældreansvarslovens § 2,
gælder der særlovgivning, som giver barnet specifikke rettigheder, selvom barnet
ikke er fyldt 18 år endnu, eksempelvis inden for sundhedslovgivningen. Netop
fordi der er en række områder, som er reguleret af særlovgivning og hvor en for-
ældremyndighedsindehaver ikke kan råde uden barnets samtykke, er det ikke mu-
ligt for Digitaliseringsstyrelsen at lade forældremyndighedsindehaver oprette en di-
gital fuldmagt for samtlige myndighedsområder. Dette vil kun være muligt, så-
fremt barnet selv er i stand til at afgive et samtykke hertil. Hvis barnet har svære
funktionsnedsættelser, er det ikke muligt at indhente et samtykke fra barnet.
Forældremyndighedsindehaver skal derfor i disse situationer tage kontakt til de
enkelte, relevante myndigheder, eksempelvis på sundhedsområdet, med henblik på
at få tildelt en digital fuldmagt særskilt til de specifikke selvbetjeningsløsninger.
Dette er gældende frem til barnet fylder 18 år, hvor der efter ansøgning kan etab-
leres fuldt værgemål og der derved kan oprettes en digital fuldmagt.
Digitaliseringsstyrelsen er opmærksom på, at der er udfordringer med at søge om
fuldmagt for forældre til unge i aldersgruppen 15-17 år med svære funktionsned-
sættelser, som ikke er i stand til at forstå konsekvenserne ved at give fuldmagt.
Det er en kompleks problemstilling, som går på tværs af myndighedsområder og
lovgivninger. Styrelsen har på den baggrund igangsat et arbejde med at undersøge,
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 574: Spm. om, hvorvidt udviklingshæmmede borgere og deres familiemedlemmer efter gældende ret skal acceptere at blive videresendt mellem forskellige myndigheder ved problemer med NemID, til finansministeren
Side 3 af 3
hvordan ovenstående udfordringer kan imødekommes, herunder i dialog med øv-
rige relevante myndigheder.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister