Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020 - 10570
Doknr.
328855
Dato
03-11-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 29. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 57 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 57:
”Skal ministerens svar på spørgsmål nr. 786 (folketingsåret 2019-20)
forstås således,
at socialtilsynet ikke må føre telefoniske tilsynsbesøg, men skal møde fysisk op, med-
mindre det handler om det økonomiske tilsyn - som tilsynet vel også kigger på ved et
fysisk fremmøde?”
Svar:
Som jeg har oplyst i svar på alm. del spørgsmål 786 (folketingsåret 2019-20), skal so-
cialtilsynet aflægge minimum ét årligt tilsynsbesøg pr. tilbud. Socialtilsynet tilrette-
lægger i øvrigt selv tilsynsarbejdet ud fra en risikobaseret vurdering af forholdene i det
enkelte tilbud.
Et tilsynsbesøg forudsætter fysisk fremmøde på tilbuddet, og det skal således ske
mindst én gang om året. Det forhindrer dog ikke, at socialtilsynene i deres tilsyn også
anvender f.eks. telefonkontakt og skriftlig kontakt.
Afslutningsvist skal det bemærkes, at socialtilsynene under COVID-19 har været hjem-
sendt for en periode, hvor de fysiske tilsynsbesøg også har været sat på pause af hen-
syn til at minimere smittespredning. Socialtilsynene har dog ikke på noget tidspunkt
sat sit arbejde i bero men gennemførte f.eks. virtuelle tilsynsbesøg og var i kontakt
med tilbuddene pr. telefon. Dette har dog været begrundet i den ekstraordinære situa-
tion og er således ikke den normale praksis.
Med venlig hilsen
Astrid Krag