Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2402190_0001.png
Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 333
Offentligt
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 1719
Doknr.
396608
Dato
05-03-2021
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 9. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 333 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 333:
”Vil ministeren, jf. ministersvaret på SOU alm. del
- spørgsmål 256
(folketingsåret 2018-19, 1. samling), fra den 19. februar 2019 tage initiativ til at
etablere en klar hjemmel, som sikrer, at handicaphjælpere efter en individuel
vurdering kan følge borgere med en BPA ordning ved indlæggelse, så de er
ligestillet med andre patienter, og vil ministeren endvidere præcisere, at en
fratagelse af hjælp under indlæggelse er omfattet af varslingsreglerne efter
servicelovens § 3a?”
Svar:
Som det også fremgår af SOU alm. del
svar på spm. 256, så følger det af
sektoransvarlighedsprincippet, at det er sundhedssystemets ansvar, at
patienten tilbydes den nødvendige og rette behandling og hjælp i forbindelse
hermed, når borgere indlægges som patienter på sygehuset.
Det betyder bl.a., at det er regionerne, der har ansvar for at stille det
nødvendige personale til rådighed ved indlæggelse og behandling m.v. på et
sygehus.
Således afgjorde Ankestyrelsen også i deres principafgørelse 66-16, at
kommunen ikke er forpligtet til at yde støtte efter servicelovens § 96 om BPA
ved borgerens indlæggelse og behandling m.v. på et sygehus. I den konkrete
sag, havde borgeren behov for hjælp hele døgnet, og Ankestyrelsen
vurderede, at kommunen ikke var forpligtet til at yde hjælp til forflytninger under
behandling på sygehuset med henvisning til sektoransvarlighedsprincippet. Det
fremgår også af principafgørelsen, at kommunen dog kan fastsætte et
serviceniveau, der giver mulighed for, at borgeren medtager sine hjælpere ved
behandling på sygehuset.
Tilsvarende har kommunerne ikke pligt til at yde støtte efter servicelovens § 95
om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere ved borgerens indlæggelse og
behandling m.v. på et sygehus.
I alle ordninger med borgerstyret personlig assistance efter servicelovens § 96,
hvor borgeren indlægges, skal kommunen foretage en konkret og individuel
vurdering af spørgsmålet om opsigelse af hjælpere. Kommunen skal således
vurdere, om det er hensigtsmæssigt at opsige hjælpere i forbindelse med f.eks.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 569: Spm. om ministeren kan redegøre for, hvordan Brønderslev Kommunes praksis - og desværre også en række andre kommuners praksis - harmonerer med ministerens svar på SOU alm. del - spm. 333, til social- og ældreministeren
2402190_0002.png
kortere eller længere hospitalsindlæggelser under hensyntagen til, at borgeren
kan bibeholde et stabilt hjælperteam under og efter endt indlæggelse.
Samtidig kan der være særlige behov hos borgeren omkring eksempelvis
kommunikation, som kan nødvendiggøre, at hjælperteamet også under
indlæggelse kan yde støtte til borgeren. Kommunen skal således vurdere, om
det vil være mest hensigtsmæssigt at bibeholde hjælperne under eksempelvis
indlæggelse, så borgeren efter endt indlæggelse fortsat har de fagligt
nødvendige og kvalificerede hjælpere.
Kommunen må ikke nedsætte eller frakende hjælp efter servicelovens §§ 95
eller 96 uden at træffe en begrundet afgørelse herom. Det følger af
servicelovens § 3 a, at der gælder et varsel på 14 uger, hvis kommunen træffer
afgørelse om nedsættelse eller frakendelse af bevilget hjælp efter
servicelovens §§ 95 eller 96. I disse varslingssager har Ankestyrelsen otte uger
til at behandle klagen, hvis kommunens afgørelse påklages.
Varslingsreglerne gælder kun ved frakendelse eller nedsættelse af hjælpen.
Jeg er opmærksom på, at organisationer på området, f.eks. BPA-netværket,
fremhæver, at der kan være udfordringer med reglerne, som de er i dag. Før
der tages en beslutning, er der dog behov for at se nærmere på
udfordringerne, ligesom eventuelle merudgifter forbundet med eventuelle
ændringer vil skulle afdækkes.
På den baggrund har jeg igangsat et internt arbejde i Social- og
Ældreministeriet omkring et generelt gennemsyn af reglerne om servicelovens
hjælperordninger. I dette interne arbejde vil indeværende problemstilling blive
inddraget.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1
SOU alm. del
svar på spm. 256
2