Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2402189_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3751
Doknr.
424742
Dato
26-05-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 28. april 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 569 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk
(SF).
Spørgsmål nr. 569:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan Brønderslev Kommunes praksis
og
desværre også en række andre kommuners praksis - harmonerer med
ministerens svar på SOU alm. del - spm. 333: at "I alle ordninger med
borgerstyret personlig assistance efter servicelovens § 96, hvor borgeren
indlægges, skal kommunen foretage en konkret og individuel vurdering om det
er hensigtsmæssigt at opsige hjælpere i forbindelse med f.eks. kortere eller
længere hospitalsindlæggelser under hensyntagen til, at borgeren kan
bibeholde et stabilt hjælperteam under og efter endt indlæggelse"? Der
henvises til SOU alm. del -bilag 271.”
Svar:
Jeg har, jf. det i spørgsmålet nævnte bilag, noteret mig det i Brønderslev
Kommunes svar til Ankestyrelsen anførte om, at kommunens
kvalitetsstandarder for kontant tilskud og borgerstyret personlig assistance
bliver brugt som en vejledning til borgerne om, hvilket serviceniveau de som
minimum kan forvente. Desuden oplyser Brønderslev Kommune, at kommunen
altid foretager en konkret og individuel sagsbehandling, og at
kvalitetsstandarderne ikke betyder, at der ikke kan bevilges ydelser ud over
det, der fremgår af kvalitetsstandarderne.
Jeg har endvidere noteret mig det af kommunen oplyste om, at spørgsmålet
omkring medtagning af hjælpere under indlæggelse også bliver behandlet
konkret og individuelt fra borger til borger. Der har været en udbredt
misforståelse ved nogle borger i kommunen, der havde fået indtryk af, at
Brønderslev Kommune opsiger hjælpere, når en borger indlægges. Dette er
aldrig sket og har heller aldrig været formidlet ud til borgerne.
Endelig fremgår det, at det ikke er Brønderslev Kommunes vurdering, at der
sættes skøn under regel, da Brønderslev Kommune ikke sagsbehandler på
baggrund af kvalitetsstandarderne, men på baggrund af en konkret individuel
vurdering sammenholdt med lovgivning.
Det er min vurdering, at den her beskrevne praksis er i overensstemmelse med
det, som jeg har anført i mit svar på SOU alm. del
spm 333 dateret den 5.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 569: Spm. om ministeren kan redegøre for, hvordan Brønderslev Kommunes praksis - og desværre også en række andre kommuners praksis - harmonerer med ministerens svar på SOU alm. del - spm. 333, til social- og ældreministeren
2402189_0002.png
marts 2021. Her fremgår det bl.a., at i alle ordninger med borgerstyret personlig
assistance efter servicelovens § 96, hvor borgeren indlægges, skal kommunen
foretage en konkret og individuel vurdering af spørgsmålet om opsigelse af
hjælpere. Kommunen skal således vurdere, om det er hensigtsmæssigt at
opsige hjælpere i forbindelse med f.eks. kortere eller længere
hospitalsindlæggelser under hensyntagen til, at borgeren kan bibeholde et
stabilt hjælperteam under og efter endt indlæggelse.
Samtidig kan der være særlige behov hos borgeren omkring eksempelvis
kommunikation, som kan nødvendiggøre, at hjælperteamet også under
indlæggelse kan yde støtte til borgeren. Kommunen skal således vurdere, om
det vil være mest hensigtsmæssigt at bibeholde hjælperne under eksempelvis
indlæggelse, så borgeren efter endt indlæggelse fortsat har de fagligt
nødvendige og kvalificerede hjælpere.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
SOU alm. del
svar på spm 333
2