Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2400873_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3746
Doknr.
419535
Dato
25-05-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 28. april 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 568 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 568:
”Hvordan vil ministeren sikre, at en kommune ikke i fremtiden kan
overse
samtlige advarselstegn i en sag som den om den unge kvinde fra Skive-egnen,
som blev holdt fanget i halvandet år af sin kæreste?
Der henvises til artiklen fra Tv2.dk den 12. oktober 2020, ”Hun bad om hjælp
igen og igen, men kommunen overhørte hende
her er historien om kvinden,
ingen hjalp”.”
Svar:
Som jeg tidligere har tilkendegivet i mit svar på SOU alm. del - spm. 42 om
samme sag, ser jeg med stor alvor på, at kvinden ikke har fået hjælp trods sine
nødråb. Jeg er bekendt med, at Skive Kommune har erkendt, at kommunen
skal lære af sagen, og har iværksat retningslinjer, som skal støtte kommunens
medarbejdere i at hjælpe borgere, som bliver udsat for vold. Retningslinjerne er
lavet i dialog med den nationale enhed mod vold, Lev Uden Vold.
Kommunerne har pligt til at reagere, når en borger kontakter kommunen og
oplyser, at hun er udsat for vold og trusler og ønsker at komme på krisecenter.
Der er igangsat flere initiativer, som skal bidrage til at sikre, at kommunerne
ikke overser voldsramte borgeres nødråb.
Med aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 har regeringen og partierne bag afsat
midler til, at Socialstyrelsen kan tilbyde undervisningsforløb til fagpersoner i at
anvende risikoværktøjer til at foretage vurderinger af borgernes risiko for
henholdsvis at blive udsat for og udøve vold. Initiativet skal styrke brugen af
risikoværktøjer for de fagpersoner, som møder voldudsatte og voldsudøvende
borgere. Ved at foretage en vurdering af om der er risiko for gentagen vold kan
fagpersonen vurdere, om der er brug for en akut og vidtgående indsats, der
kan sikre borgerens og eventuelle børns sikkerhed.
Ydermere er der med aftalen afsat midler til at styrke den tidlige, forebyggende
indsats mod vold i nære relationer. Som en del af et samlet initiativ
videreudvikles en tidligere afprøvet interventionsmodel. Modellen er et
samarbejde mellem et rådgivningstilbud, kommunen og politiet, som henvender
sig både til voldsudsatte og voldsudøvere. Med modellen lykkedes det i
forbindelse med politiets involvering i husspektakler mv. at motivere de
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 568: Spm. om, hvordan vil ministeren sikre, at en kommune ikke i fremtiden kan overse samtlige advarselstegn i en sag som den om den unge kvinde fra Skive-egnen, som blev holdt fanget i halvandet år af sin kæreste, til social- og ældreministeren
2400873_0002.png
involverede til at indgå i rådgivningsforløb og derved få hjælp på et tidligere
stadie end ellers. Videreudviklingen af modellen har særligt fokus på at styrke
samarbejdet med kommunerne.
Disse initiativer kan være med til at sikre, at historier som denne ikke gentager
sig, og at kommunerne reagerer hurtigt, når de bliver opmærksomme på, at der
er tegn på vold i et hjem. Det betyder ikke, at vi er færdige med at styrke
indsatsen mod vold. Jeg ser gerne, at vi forsætter dialogen om, hvordan vi kan
styrke den samlede indsats på området.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2