Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2399744_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3752
Doknr.
419078
Dato
21-05-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 26. april 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 561 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 561:
”Finder ministeren, at Ankestyrelsens vejledning af kommuner vedrørende
overenskomstfortolkninger i forbindelse med udmålingen af lønelementer på
området for Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) forvaltningsretligt er
underlagt notatpligt?
Svar:
Først og fremmest vil jeg gerne pointere, at Ankestyrelsen vejleder
kommunerne på baggrund af Bekendtgørelse om udmåling af tilskud til
ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance efter lov om social
service (Udmålingsbekendtgørelsen).
Med henblik på notatpligt, fremgår det af § 13 i lov om offentlighed i
forvaltningen (Offentlighedsloven), at i sager, hvor der vil blive truffet afgørelse
af en myndighed m.v., skal den pågældende myndighed m.v., når den
mundtligt eller på anden måde bliver bekendt med oplysninger om en sags
faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for
sagens afgørelse, snarest muligt gøre notat om indholdet af oplysningerne eller
vurderingerne. Det gælder dog ikke, hvis oplysningerne eller vurderingerne i
øvrigt fremgår af sagens dokumenter.
Yderligere skal en myndighed m.v. i sager, hvor der vil blive truffet en
afgørelse, endvidere snarest muligt tage notat om væsentlige
sagsekspeditionsskridt, der ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.
Ved siden af § 13 i offentlighedsloven gælder også en ulovbestemt
retsgrundsætning om notatpligt. Den ulovbestemte retsgrundsætning om
notatpligt tilsiger, at der også i sager, der ikke er afgørelsessager, skal gøres
notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt, hvis de relevante oplysninger ikke
allerede fremgår af sagens dokumenter. Det betyder, at en myndighed kan
være forpligtet til uden for afgørelsessager at tage notat om modtagne
oplysninger, når modtagelsen af oplysningerne kan karakteriseres som et
væsentligt sagsekspeditionsskridt.
Den ulovbestemte retsgrundsætning om notatpligt gælder dog kun i
traditionelle administrative sager, der ikke er afgørelsessager, men har en vis
indgribende og væsentlig betydning for borgeren, og hvor det er naturligt og
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 561: Spm., om Ankestyrelsens vejledning af kommuner vedr. overenskomstfortolkninger i forbindelse med udmålingen af lønelementer på området for BPA forvaltningsretligt er underlagt notatpligt, til social- og ældreministeren
2399744_0002.png
ønskeligt, at der stilles krav om, at der tages notat om væsentlige
sagsekspeditionsskridt.
Ved siden af både notatpligten efter § 13 i offentlighedsloven og den
ulovbestemte retsgrundsætning om notatpligt følger det yderligere af god
forvaltningsskik, at en myndighed i visse tilfælde bør gøre notat. Hensigten
med dette er skabe et tillidsfuldt forhold mellem borgeren og myndigheden ved,
at myndigheden sikrer sig bevis og derved undgår tvivl om, hvad der er
foregået og sagt i en sag.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at det i alle tilfælde vil bero på en
konkret vurdering, hvorvidt en given oplysning er omfattet af myndighedens
notatpligt.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2