Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2399702_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3752
Doknr.
419078
Dato
21-05-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 26. april 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 556 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 556:
”Kan ministeren bekræfte, at Ankestyrelsen på området for Borgerstyret
Personlig Assistance (BPA) vejleder om, at udmålingen af lønelementer (f.eks.
for rådighedstjeneste og arbejde under rådighedstjeneste) ikke behøver at
følge den overenskomst, kommunen vælger at udmåle grundlønnen efter, og
hvad er i givet fald ministerens reaktion herpå?
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet er der indhentet en udtalelse fra Ankestyrelsen,
som har oplyst følgende:
”Ankestyrelsen vil i det følgende beskrive reglerne for udmåling af det kontante
tilskud i ordninger med kontant tilskud og BPA efter henholdsvis servicelovens §§
95 og 96.
Kommunen skal indledningsvis undersøge, hvilke behov borger har for hjælp og
støtte. På baggrund af denne undersøgelse skal kommunen foretage en udmåling
af hjælp til borgeren. Denne udmåling danner grundlag for det kontante tilskud,
som kommunen skal udbetale.
Reglerne om udmåling af tilskud fremgår af bekendtgørelse nr. 1069 af 30. juni
2020 om udmåling af tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig
assistance efter lov om social service (i det følgende udmålingsbekendtgørelsen).
Efter udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, 1. pkt., skal kommunen ved
beregningen af tilskuddet foretage en konkret vurdering af borgerens behov, og
herunder behov der kan medføre, at det er nødvendigt at ansætte hjælpere med
særlige kvalifikationer herunder en særlig faglig baggrund.
Kommunen skal efter udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 2, ved udmålingen af
tilskuddet til løn pr. time sikre, at der ved beregningen sikres den nødvendige
rummelighed i udmålingen.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm., om Ankestyrelsen har hjemmel til at tolke, hvordan udmålingen af lønelementer, f.eks. for rådighedstjeneste og arbejde under rådighedstjeneste, skal følge den overenskomst, kommunen vælger at udmåle grundlønnen efter, til social- og ældreministeren
2399702_0002.png
Udmålingen skal altså følge borgerens behov, herunder i forhold til hjælpernes
faglige baggrund og i forhold til at sikre, at borger eksempelvis kan ansætte
hjælpere til at varetage opgaverne på de tidspunkter, hvor borgeren har behovet.
Hvis borger eksempelvis har behov for hjælp om natten, skal kommunen udmåle
timer hertil, og kommunen skal ved beregningen af det kontante tilskud tage højde
for, om der er behov for et tidsbestemt tillæg for, at borger kan ansætte en
hjælper til at hjælpe om natten.
Kommunen skal efter udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, 2. pkt., ved
beregningen af tilskuddet som minimum tage udgangspunkt i grundlønnen for
sammenlignelige faggrupper, og kommunen skal anvende samme udgangspunkt
ved beregning af alle elementer af lønnen.
Vejledning nr. 10325 af 12. december 2017 om kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere og borgerstyret personlig assistance omhandler blandt andet også de
rammer, som udmålingsbekendtgørelsen opstiller for udmåling af det kontante
tilskud.
Af vejledningens pkt. 71 og 72 om sammenlignelige faggrupper fremgår:
”71.
Det vil ofte være udgangspunktet, at det arbejde, der udføres i en
ordning med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere eller BPA, er arbejde,
der kan udføres af ikke-faglært personale med den nødvendige oplæring.
Handicaphjælpere vil derfor normalt være ikke-faglært personale. I det
omfang kommunalbestyrelsen vurderer, at borgeren har behov for hjælpere
med særlige faglige kvalifikationer m.v., skal udmålingen til løn dog
foretages ud fra denne vurdering.
Ved udmålingen af tilskud skal kommunalbestyrelsen som minimum tage
udgangspunkt i grundlønnen for sammenlignelige faggrupper, jf.
udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 1. Med sammenlignelige faggrupper
forstås faggrupper ansat på både det private og offentlige område, som
udfører et arbejde, der kan sammenlignes med handicaphjælperens i
forhold til opgaver og ansvar. Der kan være tale om ufaglærte hjælpere,
eller personer med særlige kvalifikationer eller faglig baggrund som f.eks.
social- og sundhedshjælpere, pædagoger, sygehjælpere, plejeassistenter
eller lignende.
72.
Af udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, fremgår det, at
kommunalbestyrelsen skal anvende samme udgangspunkt for beregning af
alle pligtige lønelementer, jf. udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 2, jf. dog
punkterne 71, 73, 74 og 77. Det vil sige, at tillægssatserne, pensionsforhold
m.v. skal anvendes ved beregning af omkostningen til ansættelse af
hjælpere. Det er ikke et krav, at kommunalbestyrelsen skal tage
udgangspunkt i én bestemt overenskomst ved udmålingen. Serviceloven
eller udmålingsbekendtgørelsen indebærer ikke en regulering af
ansættelsesforholdene for hjælperne. Løn- og ansættelsesforholdene for
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm., om Ankestyrelsen har hjemmel til at tolke, hvordan udmålingen af lønelementer, f.eks. for rådighedstjeneste og arbejde under rådighedstjeneste, skal følge den overenskomst, kommunen vælger at udmåle grundlønnen efter, til social- og ældreministeren
2399702_0003.png
hjælperne er et spørgsmål mellem arbejdsgiver og hjælpere.
Kommunalbestyrelsen er dermed i udmålingen af tilskud ikke forpligtet til at
tage højde for borgerens konkrete private aftaler eller særlige
overenskomstmæssige forhold, som ligger ud over rammerne af
udmålingsbekendtgørelsen.”.
Rådighedstimer
Efter udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 3, kan der ved udmåling af tilskud til
løn efter stk. 2 i helt særlige tilfælde udmåles tilskud til dækning af rådighedstimer
til borgeren.
Ved rådighedstimer forstås timer, hvor hjælperen er til stede i borgers hjem, men
hvor der kun undtagelsesvis udføres aktiviteter for borgeren.
Det er Ankestyrelsens vurdering, at kommunen også ved beregning af tilskud til
dækning af rådighedstimer skal følge udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, 2.
pkt. Kommunen skal altså tage udgangspunkt i grundlønnen for sammenlignelige
faggrupper og anvende dette udgangspunkt ved beregningen af tilskuddet.
Ankestyrelsen har på baggrund af en henvendelse fra FOA og Dansk Erhverv
overvejet styrelsens praksis om beregning af tilskud til dækning af rådighedstimer.
Styrelsen er enig med Dansk Erhverv og FOA i, at kommunen også ved
beregning af tilskud til dækning af rådighedstimer skal følge
udmålingsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, 2. pkt. Ankestyrelsen har derfor taget
kontakt til FOA og Dansk Erhverv for at orientere om styrelsens retsopfattelse.
Ankestyrelsen vil sikre, at styrelsens vejledning af kommunerne i øvrigt er i
overensstemmelse med ovenstående.”
Som jeg forstår Ankestyrelsens udtalelse, vejleder styrelsen således alene på
baggrund af serviceloven og udmålingsbekendtgørelsen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3