Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3644
Doknr.
416874
Dato
21-05-2021
Folketingets Social-og Ældreudvalg har d. 23. april stillet følgende spørgsmål
nr. 549 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 549:
”Mener
ministeren, det kan øge fagligheden i sagsbehandlingen, hvis
Ankestyrelsen stopper sin nuværende rotationsordning blandt de ansatte, så
de enkelte medarbejdere kan blive i det samme kontor med den samme type
sager i længere end 2 år?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra
Ankestyrelsen, der oplyser følgende:
”Ankestyrelsen
har ikke et generelt rotationsprincip, men en mobilitetsordning,
der gælder for styrelsens fuldmægtige. I alt ca. en femtedel af styrelsens
medarbejdere er fuldmægtige omfattet af mobilitetsordningen.
Mobilitetsordningen blev indført med virkning fra den 1. august 2018 og
omfatter fuldmægtige ansat fra denne dato og frem. Ordningen indebærer, at
fuldmægtige i løbet af de første 6-7 års ansættelse rokerer mellem tre
forskellige fagområder.
Baggrunden for ordningen er at sikre, at medarbejderne løser opgaver, der
hvor behovet for medarbejderressourcer er størst, samtidig med at de i løbet af
deres ansættelse opbygger brede kompetencer, hvilket styrker deres faglighed
og understøtter en helhedsorienteret tilgang til sagerne.
Ordningen administreres ved at koordinere styrelsens behov for ressourcer på
de enkelte sagsområder med medarbejdernes ønsker til faglig udvikling.
Ordningen skal ses i sammenhæng med, at både nyansatte og medarbejdere,
der rokerer, modtager faglig oplæring efter en ensartet metode på alle
styrelsens fagområder.
Mobilitetsordningen er på den måde med til at understøtte, at Ankestyrelsen
kan leve op til sine mål både for sagsbehandlingstid og kvalitet, samtidig med
at Ankestyrelsen kan tiltrække og fastholde højt kvalificerede medarbejdere.”
På baggrund af ovenstående mener jeg ikke, at der er grund til at tro, at et
ophør af den nuværende mobilitetsordning blandt fuldmægtige i Ankestyrelsen
1