Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3638
Doknr.
416638
Dato
21-05-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 23. april 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 545 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 545:
”Vil
ministeren oplyse, om en familie, der har et barn med omfattende
handicap, der er bevilget praktisk hjælp i weekenderne efter § 44/83 og §
44/84, kan tage hjælpen med, hvis den unge skal på weekendophold med
sportsklubben, Muskelsvindfonden eller lignende?”
Svar:
Som udgangspunkt er det opholdskommunen for et barn eller en ung under 18
år, som har pligt til at yde hjælp, jf. retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 1.
Opholdskommunen har efter servicelovens § 44, jf. § 83 pligt til at sikre, at børn
og unge, der midlertidigt eller varigt har behov for personlig hjælp eller pleje og
praktisk støtte til nødvendige opgaver i hjemmet, kan få tilbud om hjælp til
disse funktioner.
Hjælpen skal medvirke til, at disse personer kan fungere bedst muligt i deres
aktuelle bolig, idet hjælpen skal bidrage til at afhjælpe væsentlige følger af
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
I henhold til § 9 b i retssikkerhedsloven har en person, som opholder sig
midlertidigt uden for opholdskommunen dog ret til personlig og praktisk hjælp
efter § 83 i serviceloven i den kommune, hvor personen midlertidigt opholder
sig, når vedkommende forud for det midlertidige ophold er blevet bevilget
personlig og praktisk hjælp i opholdskommunen.
Den
midlertidige opholdskommunes handleforpligtelse gælder, uanset om
opholdet skyldes familiebesøg, sommerhusophold, højskoleophold eller andet.
Det afgørende er opholdets midlertidige karakter. Et midlertidigt ophold i en
weekend uden for opholdskommunen i forbindelse med et arrangement med
barnet eller den unges sportsklub, Muskelsvindsfonden eller lignende vil derfor
være omfattet af § 9 b i retssikkerhedsloven.
Det er i den forbindelse den midlertidige opholdskommune, som træffer
afgørelse om, hvilken konkret hjælp der er nødvendig for borgeren. Afgørelsen
træffes af den midlertidige opholdskommune i forhold til det lokale
serviceniveau. I det omfang lovgivningen giver borgerne valgmuligheder, vil
dette også gælde for borgere, som opholder sig midlertidigt i kommunen.
1