Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2403996_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2021 - 3638
Doknr.
416638
Dato
27-05-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 23. april 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 541 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL).
Spørgsmål nr. 541:
”Vil ministeren oplyse, om en familie med et barn med handicap, der i hjemmet
er bevilget omfattende praktisk hjælp jf. servicelovens paragraf 44/84 plus
hjælp i skolen jf. folkeskoleloven, kan være sikker på, at kunne få den
bevilgede og nødvendige hjælp med hjem, hvis barnet bliver syg, bliver
udtrættet eller har så mange smerter, at barnet er nødt til at forlade skolen, før
skoledagen er planlagt til at slutte?”
Svar:
Ifølge Børne- og Undervisningsministeriet er den personlige assistance, der
efter folkeskoleloven skal tilbydes elever for at overvinde praktiske
vanskeligheder, knyttet til barnets behov for praktisk hjælp for at kunne
gennemføre undervisningen. Den eller de personer, der varetager den
personlige assistance i skolen, vil således ikke som udgangspunkt kunne følge
barnet hjem og/eller passe barnet i hjemmet, hvis barnets skoledag må
afbrydes, hvis barnet bliver syg, får smerter eller udtrættes.
Der vil til gengæld være mulighed for, at barnet og familien kan få hjælp efter
serviceloven i den beskrevne situation. Hvis barnet på grund af
funktionsnedsættelsen har et tilbagevendende fravær som følge af sygdom, og
derfor et behov for pasning på tidspunkter, hvor jævnaldrende er i skole, vil
barnet og forældrene således kunne tilkendes hjælp efter serviceloven i det
tidsrum, hvor barnet ellers ville være alene hjemme.
Hvis eleven eller familien både får praktisk hjælp efter folkeskoleloven og
serviceloven, er der ikke noget til hinder for, at det konkret kan aftales med
kommunen, at den eller de personer, der yder praktisk hjælp i skolen, kan være
de samme som yder hjælp i hjemmet og kan følge barnet hjem efter skole, hvis
fx eleven ofte må afbryde skoledagen som følge af en kronisk sygdom.
Som det fremgår af den fælles udmelding om fleksibilitet i brug af hjælpere fra
bl.a. Social- og Ældreministeriet og Børne- og Undervisningsministeriet fra
marts 2019, som er vedlagt som bilag til dette svar, kan der lokalt aftales
konkrete løsninger og modeller for samarbejde mellem de forskellige
forvaltninger og skolen, der betyder at den, der varetager den personlige
assistance i skolen, kan følge barnet hjem og stå for evt. støtte i hjemmet i den
forbindelse.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 541: Spm., om en familie med et barn med handicap, der i hjemmet er bevilget omfattende praktisk hjælp plus hjælp i skolen, kan være sikker på, at kunne få den bevilgede hjælp med hjem, hvis barnet er nødt til at forlade skolen, før skoledagen er planlagt til at slutte, til social- og ældreministeren
2403996_0002.png
Jeg kan endvidere oplyse, at det er kommunerne, som efter en konkret og
individuel vurdering tildeler hjælp efter serviceloven. Den hjælp som visiteres
skal være tilstrækkelig til, at dække barnet eller den unges behov. Hvis en
familie med et barn eller en ung med handicap oplever et kontinuerligt problem
med, at den bevilgede hjælp til barnet eller den unge ikke dækker barnet eller
den unges støttebehov skal kommunen overveje om der bør visiteres
yderligere hjælp.
Jeg er dog meget opmærksom på de særlige udfordringer, som børn, der har
et omfattende behov for praktisk hjælp i løbet af dagen, kan have med at få
hverdagen til at hænge sammen. Som jeg tidligere har tilkendegivet, vil
spørgsmålet om, hvordan vi kan skabe bedre sammenhæng og større
fleksibilitet i indsatserne for familierne derfor også indgå som et element i mine
og regeringens generelle overvejelser om udvikling af handicapområdet. Jeg
ser frem til løbende at drøfte disse overvejelser med Folketingets øvrige
partier.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Bilag 1. Fælles udmelding om mulighederne for fleksibilitet i brug af hjælpere
for børn med nedsat funktionsevne.
2