Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2380951_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samråd om observation i eget hjem
SOU
alm. del
samrådsspørgsmål Z
Den 22. april 2021 kl. 13-14
SOU
Ca. 10 min.
Besvare samrådsspørgsmål Z
-
Samrådsspørgsmål Z stillet efter ønske fra Henrik Vinther
(RV) og Kristian Hegaard (RV):
”Finder
ministeren det rimeligt, at kommunerne udsætter
mennesker med handicap for længerevarende overvågning i
deres eget hjem, herunder overvågning af intime situationer, som
led i en observation af deres hverdag forud for vurdering af
behovet for hjælp, og kan ministeren oplyse, hvorvidt dette er i
overensstemmelse med serviceloven, proportionalitetsprincippet,
legalitetsprincippet, Handicapkonventionen og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention?”
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/4-21 om, at mennesker med handicap udsættes for længerevarende overvågning i deres eget hjem, til social- og ældreministeren
[Indledning]
Jeg vil gerne starte med at takke for samrådsspørgsmålet og
anledningen til at drøfte kommunernes brug af observation af
borgerne i deres hjem som led i sagsoplysningen.
Emnet for samrådet rammer nemlig ned i centrum af den meget
væsentlige diskussion omkring manglende tillid og retssikkerhed
på handicapområdet, som vi har haft den seneste tid.
For det er jo klart, at den borger, der bliver observeret i hjemmet,
som led i vurderingen af et hjælpebehov, nemt vil kunne opfatte
det som et udtryk for manglende tillid fra kommunens side.
Tillid mellem borger og kommune er afgørende for et frugtbart
samarbejde om hjælpen til borgeren og for borgerens oplevelse af
retssikkerhed. Og dermed bliver tillid også en helt grundlæggende
forudsætning for, at velfærdssamfundet fungerer efter hensigten.
En hensigt, der ganske enkelt handler om, at samfundet træder til
med støtte til dem, der har brug for det, så det ikke bliver en kamp
at få hjælp.
Tilliden og retssikkerheden på handicapområdet har lidt et knæk,
og den skal genopbygges.
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/4-21 om, at mennesker med handicap udsættes for længerevarende overvågning i deres eget hjem, til social- og ældreministeren
Det er vi allerede i gang med i regeringen. Vi har løftet velfærden i
kommunerne med mere end tre mia. kr. i de seneste to
kommuneøkonomiaftaler. Og vi har igangsat evalueringen af det
specialiserede socialområde, som skal danne grundlag for en
specialeplanlægning på området og dermed bl.a. sikre, at
mennesker med handicap får den hjælp, de har behov for.
Der er også taget nogle mere konkrete initiativer i form af opgøret
med sparekonsulenter i kommunerne, midler til flere
borgerrådgivere og oprettelsen af partnerskabet om tillid og
retssikkerhed på handicapområdet.
Men det ændrer ikke på, at vi lige her og nu står med nogle
borgere derude, som føler sig overvåget af deres kommuner som
led i vurderingen af deres hjælpebehov.
Derfor er jeg også glad for, at vi i dag får lejlighed til en grundig
snak om brugen af observation i hjemmet som led i kommunernes
sagsoplysning.
[Rimeligheden af brug af overvågning]
Jeg bliver i første del af spørgsmålet spurgt, om jeg finder det
rimeligt, at kommunerne udsætter mennesker med handicap for
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/4-21 om, at mennesker med handicap udsættes for længerevarende overvågning i deres eget hjem, til social- og ældreministeren
længerevarende overvågning i deres hjem, også i intime
situationer, som led i observation af deres hverdag forud for
vurderingen af behovet for hjælp.
Her må jeg helt ærligt sige, at nogle af de beskrivelser af brugen
af observationer i hjemmet, som vi har kunnet læse i medierne
den senere tid, forekommer grænseoverskridende og urimelige.
Det må aldrig være et stopur, der afgør, hvilken hjælp en borger
får
og observationer i borgerens hjem må aldrig få karakter af
snagen i private forhold, som ikke har betydning for vurderingen af
hjælpebehovet.
Det er også klart, at jo længere tid en observation strækker sig
over, og jo tættere den kommer på intime situationer, jo mere
indgribende vil den også uvægerligt blive oplevet af borgeren.
Og jo mere indgribende noget opleves, jo mere
grænseoverskridende og urimeligt forekommer det også. Særligt,
fordi man let kommer til at føle, at man hele tiden skal forklare og
forsvare sit hjælpebehov over for observatøren
altså oplevelsen
af mistænkeliggørelse.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/4-21 om, at mennesker med handicap udsættes for længerevarende overvågning i deres eget hjem, til social- og ældreministeren
Det fører mig frem til at sige, at kommunerne helt grundlæggende
skal behandle borgerne ordentligt og respektfuldt i alle faser af et
sagsforløb. Det gælder naturligvis også den del af sagsforløbet,
der handler om at få oplyst sagerne.
God dialog og konstruktivt samarbejde mellem den borger, der
søger om hjælp, og det offentlige system, er nemlig en
forudsætning for, at der kan etableres et tillidsfuldt forhold baseret
på gensidig respekt.
Borgeren og systemet skal indgå i et samspil med hinanden frem
for at være modspillere.
[Lovligheden af brug af observationer]
I andet led i spørgsmålet bliver jeg spurgt, om brugen af
observationer er i overensstemmelse med serviceloven,
proportionalitetsprincippet, legalitetsprincippet,
handicapkonventionen og menneskerettighedskonventionen.
En kommune skal naturligvis, før den træffer afgørelse om hjælp
til en borger, sørge for at afklare hjælpebehovet, og det skal gøres
ud fra en konkret og individuel vurdering i hvert enkelt tilfælde.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/4-21 om, at mennesker med handicap udsættes for længerevarende overvågning i deres eget hjem, til social- og ældreministeren
2380951_0006.png
Loven angiver ikke, hvordan sagsoplysningen skal ske, og stiller
derfor heller ikke krav om, at afgørelsen skal baseres på
observationer. Men omvendt er der ikke noget lovgivningsmæssigt
til hinder for brug af observationer under nogle nærmere angivne
rammer, som jeg kommer ind på lige om lidt.
Det ændrer dog ikke på, at kommunen, som jeg også sagde før,
helt indiskutabelt skal behandle det enkelte menneske ordentligt.
Derfor skal observationer også foregå med en grundlæggende
respekt for den enkeltes værdighed og ret til privatliv.
Retten til privatliv er sikret i både FN’s Handicapkonvention og
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Den konventionssikrede ret til privatliv betyder imidlertid ikke, at
kommunen aldrig kan anvende observationer som en del af
sagsoplysningen.
Men det betyder, for det første at observationer kun må anvendes,
når det er nødvendigt
det vil sige, at kommunen ikke med
rimelighed kan indhente oplysningerne på en anden måde, som er
mindre indgribende over for borgeren.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/4-21 om, at mennesker med handicap udsættes for længerevarende overvågning i deres eget hjem, til social- og ældreministeren
2380951_0007.png
F.eks. er en observation ikke nødvendig, hvis oplysningerne
kunne være indhentet ved at tale med borgeren og de personer,
der allerede yder støtte til borgeren eller ved at indhente en
sagkyndig udtalelse fra f.eks. en læge.
Og det betyder for det andet, at indgrebet i privatlivet
det vil sige
observationen
skal være proportional med det formål, som der
er med at lave den.
Heri ligger bl.a., at observationen ikke må vare længere end højst
nødvendigt for at opnå formålet.
Hvis observation i nogle timer, en dag eller nogle få døgn er nok,
må observationen selvfølgelig ikke vare i flere uger.
I både nødvendighedskravet og proportionalitetskravet ligger, at
man selvfølgelig ikke må læse borgerens
private sms’er
eller
tjekke hvilke sider, borgeren har besøgt på internettet.
Det er ikke nødvendigt for en vurdering af hjælpebehovet. Det er
en krænkelse af borgerens ret til privatliv. Og det hører ingen
steder hjemme, så det skal stoppes nu.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/4-21 om, at mennesker med handicap udsættes for længerevarende overvågning i deres eget hjem, til social- og ældreministeren
Observationen skal tilrettelægges i dialog med borgeren, så både
borger og kommune er bekendt med årsagen til observationen og
dens formål.
Observationer kan altså være i overensstemmelse med
lovgivningen, men det vil afhænge af en konkret og individuel
vurdering i den enkelte sag, om det er tilfældet.
[Tiltag til at løse problemet]
Som jeg også nævnte indledningsvis, har vi et vigtigt arbejde
foran os med at sikre, at mennesker med handicap ikke oplever
systemet som en modspiller.
Men desværre er det netop dén oplevelse, mange borgere har, i
forbindelse med kommunernes brug af observationer.
Derfor ser jeg også frem til at modtage resultaterne af
undersøgelsen fra Ankestyrelsen, så vi kan komme til bunds i
problemet.
Jeg har selv sat undersøgelsen i gang, og jeg ser den som et
nødvendigt første skridt. For vi har brug for mere viden, før vi
skrider til handling. Ikke bare om omfanget af brugen af
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/4-21 om, at mennesker med handicap udsættes for længerevarende overvågning i deres eget hjem, til social- og ældreministeren
observationer, men også om baggrunden for, at kommunerne
tilsyneladende i stigende grad bruger dette redskab i
sagsoplysningen.
Jeg vil ikke lægge mig fast på nogen løsninger, før vi har
resultatet af analysen. Men omvendt udelukker jeg heller ikke
nogen handlemuligheder på nuværende tidspunkt.
For jeg er enig i, at vi har brug for at følge op på de problemer, der
er derude. Derfor vil jeg også være åben for at se på forskellige
veje til at understøtte, at vurderingen af støttebehovet altid sker
med respekt for det enkelte menneske.
[Afrunding]
Til sidst vil jeg blot igen understrege, at det ikke skal være en
kamp at få hjælp, og systemet skal ikke opleves som en
modspiller.
I forhold til brugen af observationer vil Ankestyrelsens
undersøgelse forhåbentlig gøre os klogere, så vi kan iværksætte
de rette initiativer, så sagsbehandlingen bliver mere værdig.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 535: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/4-21 om, at mennesker med handicap udsættes for længerevarende overvågning i deres eget hjem, til social- og ældreministeren
Men arbejdet slutter ikke her, for som jeg også indledte med at
sige, handler det helt generelt om at få genoprettet tilliden og
styrket retssikkerheden.
Og den dagsorden er vi i fuld gang med at løfte ved velfærdsløftet,
evalueringen af det specialiserede socialområde og en række af
mere konkrete tiltag for at få tilliden tilbage og sikre, at mennesker
med handicap får den hjælp, de har ret til og behov for.
Tak for ordet.
9