Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2380757_0001.png
2020-21
S 699 endeligt svar
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Lovsekretariat
Dato 21-01-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPAYA
Sagsnr.: 2100815
Dok. nr.: 1552794
Medlem af Folketinget Michael Aastrup Jensen (V) har den 11. januar 2021 stillet føl-
gende spørgsmål nr. S 699 til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål S 699:
”Er
det efter ministerens opfattelse hensigtsmæssigt, at man i sager vedrørende pro-
fessionel behandling, pleje og støtte til børn og unge med særlige behov i deres eget
hjem i opgaveudbuddene tillægger pris en større betydning end faglighed, og at dette
dermed kan være medvirkende til at forlænge behandlingsforløb for sårbare børn og
unge?”
Svar:
I forhold til behandling kan jeg oplyse, at det er regionerne, der har ansvaret for, at
respirationsbehandling kan varetages i hjemmet, og det er respirationscentret, der
vurderer, om de pågældende hjælpere er kvalificeret til at varetage respirationsbe-
handlingen. Det er således respirationscentret, der har pligt til at udvælge, instruere
og føre tilsyn med respirationshjælperne. I den forbindelse har de ansvarlige læger på
respirationscentrene et ansvar for at sikre, at de personer, som udøver respirations-
behandling i hjemmet, har de kvalifikationer, der er nødvendige for at udføre be-
handlingsopgaven, og er i stand til at følge den skriftlige instruks, som lægen på respi-
rationscenteret har udarbejdet.
Jeg har bedt Danske Regioner om bemærkninger. Danske Regioner har oplyst føl-
gende:
”Regionerne
indgår aftaler med private leverandører af hjælperhold til patienter med
hjemmerespiratorordninger. Valget af leverandører sker i overensstemmelse med ud-
budsreglerne, hvor der både bliver lagt vægt på kvalitet og pris. Ved et udbud foregår
der en lang udvælgelsesproces, hvor både læger og sygeplejersker - sammen med ad-
ministrationen - er med til at vurdere de indkomne tilbuds kvalitet”.
Herudover har jeg også bedt Social- og Indenrigsministeriet om bemærkning angå-
ende pleje og støtte til børn og unge. Social- og Indenrigsministeriet har oplyst føl-
gende:
”Kommunerne
er forpligtet til at yde hjælp og støtte til alle udsatte børn og deres fa-
milier uanset årsagen til deres behov for støtte og hjælp. Kommunen skal efter ser-
viceloven levere den eller de foranstaltninger, som kommunen vurderer bedst kan
imødekomme borgerens behov. Det er helt afgørende, at alle børn, der har behov for
støtte og hjælp, får det.
Kommunen skal sørge for, at der er de nødvendige tilbud. De kan leve op til dette for-
syningsansvar ved brug af egne tilbud og ved samarbejde med andre kommuner, re-
gioner eller private tilbud.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 504: Spm. om ministeren er enig i, at det er problematisk, når et område som respiratorisk behandling i eget hjem, der f.eks. retter sig mod borgere med ALS, konkurrenceudsættes i et udbud mellem forskellige private aktører, til sundhedsministeren
Hjælpen skal tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den
enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte person.
Afgørelse efter loven træffes på baggrund af faglige og økonomiske hensyn.
De økonomiske hensyn må selvsagt aldrig stå alene, og de må aldrig være på bekost-
ning af, at en borger får den nødvendige hjælp. Kommunen skal levere den eller de
foranstaltninger, som kommunen vurderer bedst kan imødekomme borgerens behov.
Kommunen må derfor aldrig vælge, udsætte, indstille eller reducere en indsats alene
ud fra økonomiske overvejelser. Såfremt man som borger mener, at kommunen ikke
har truffet en lovlig afgørelse, kan kommunens afgørelse påklages til Ankestyrelsen.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Aysu Altuntas
Side 2