Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2370555_0001.png
Social- og ældreminister Astrid Krags talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Samråd om forholdene på
døgninstitutioner og opholdssteder
08-04-2021
Kl. 13.00-14.30
FT 1-133
12 min (2305 ord)
Besvarelse af samråd T og X
Social- og Ældreudvalget
Samrådsspørgsmål T
Hvad er ministerens holdning til forholdene på de danske
opholdssteder og institutioner for anbragte børn, efter det er
kommet frem i artiklen Magtanvendelser mod anbragte børn
og unge bliver ikke indberettet” bragt på TV2 den 4. marts
2021, og TV2-dokumentaren
”Nødråb fra børnehjemmet” fra
2021, at magtanvendelser mod anbragte børn langt fra altid
bliver indberettet til myndighederne, selv om loven kræver
det, og at der generelt er et stort skyggetal? Og hvad tænker
ministeren konkret, at der kan gøres for at sikre, at
magtanvendelser registreres og oplyses til de sociale tilsyn?
Samrådsspørgsmål X
Hvad er ministerens holdning til, at svigt og magtmisbrug
over for anbragte børn fortsat finder sted på danske
opholdssteder og døgninstitutioner, selv om statsministeren,
der har kaldt sig ’børnenes statsminister’ i august 2019 gav
en officiel undskyldning til Godhavnsdrengene og andre
børnehjemsbeboere, som har været udsat for vold og svigt?
Og hvordan mener ministeren, at regeringens udspil til
Børnene Først vil løse udfordringer med svigt og
magtmisbrug over for udsatte børn?
Det talte ord gælder
1
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8. april 2021, om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
[Indledning]
Tak for ordet og muligheden for at drøfte et emne, som
ligger mig og regeringen meget på sinde: Hvordan vi
sikrer, at udsatte børn og unge får den bedste støtte og
omsorg og at alle børn og unge vokser op i et trygt hjem.
I samrådsspørgsmålene T og X bliver jeg bedt om at
forholde mig til forholdene på opholdssteder og
døgninstitutioner efter TV-2
dokumentaren ”Nødråb fra
børnehjemmet”, samt
hvordan regeringens udspil
”Børnene Først” forholder sig til de problemstillinger, som
dokumentaren sætter fokus på.
Børnene Først og ambitionerne på anbringelsesområdet
Lad mig starte med at slå fast, at børn og unge
naturligvis ikke skal anbringes på anbringelsessteder,
hvor de ikke kan få den rette støtte og omsorg.
Dokumentaren viser desværre, at der er en række
døgninstitutioner og opholdssteder, hvor der har været
gjort unødig brug af magtanvendelse, samtidig med at
magtanvendelserne ikke er blevet indberettet som de
skal.
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8. april 2021, om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Samtidig viser den, at der er institutioner hvor
kvaliteten af indsatsen og personalets faglighed ikke
er god nok.
Dette er ikke godt nok. Vi skylder de udsatte børn og
unge at tage os bedre af dem, når de bliver anbragt
uden for hjemmet. Ellers er det et dobbelt svigt
.
Men det er ikke ens betydende med, at vi ikke generelt
skal sætte tidligere ind, så alle børn kan få en chance
for en tryg og stabil barndom.
Vi skal både sørge for, at flere af de allermest udsatte
børn, som har behov for et nyt hjem får det, og vi skal
sørge for bedre kvalitet og mere stabilitet i
anbringelserne.
Det er ikke et enten/eller. Det er et både/og.
At give alle børn retten til et trygt hjem er en stor og
markant ambition. Der er mange problemer og
udfordringer, det viser dokumentaren også.
Vi løser ikke dem alle på én gang med ét udspil. Men
med Børnene Først tager vi et markant første skridt.
Flere og tidligere anbringelser
Statistikkerne viser, at de fleste anbringelser i dag sker
blandt store børn. Vi anbringer næsten syv gange så
mange 16-årige som etårige, toårige eller treårige.
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8. april 2021, om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
I dokumentaren ser vi fx en ung dreng, der bliver anbragt
efter at han har begået et væbnet røveri i en lokal butik.
For mig at se vidner det om en dreng, der skulle have haft
noget mere hjælp tidligere. Meget tidligere endda.
Man er som ung kommet ud på et alvorligt sidespor, når
man begår et våbnet røveri(!). Der må formentlig have
været en lang række skridt, inden det ender med væbnet
røveri, hvor voksne omkring barnet burde have grebet ind
og sørget for hjælp.
Vi ved, at dem der anbringes første gang som teenagere,
klarer sig dårligere end dem, der har været anbragt som
små. De får en kortere uddannelse, er oftere på
kontanthjælp og kæmper mere med kriminalitet og
misbrug end tidligt anbragte.
Vi vil med regeringens udspil sikre, at børn, der har brug
for at få et nyt hjem, får det tidligere end de får det i dag.
Derfor foreslår vi fx også, at det automatisk skal vurderes,
om søskende til anbragte børn også skal anbringes, når
anbringelsen skyldes omsorgssvigt fra forældrene.
Ligesom der skal gælde et følg-eller-forklar princip, hvis
kommunen vælger kun at anbringe ét barn i en
søskendeflok i de tilfælde, hvor anbringelsen skyldes
problemer hos forældrene.
Mere ro og stabilitet i anbringelserne
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8. april 2021, om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
I dokumentaren så vi nogle unge mennesker, der i den
grad mangler stabilitet og ro. En af de unge dreng har
været anbragt fire forskellige steder på tre år.
Vi vil med Børnene Først sikre, at der bliver færre skift i
anbragte børns liv og voksne, man kan stole på.
Kvalitet handler selvfølgelig om faglighed, men i høj grad
også om, at der er tryghed og stabilitet.
Vi vil styrke anbragte børn og unges retssikkerhed ved at
give dem ret til en second opinion, så de får mere at
skulle have sagt i deres egen sag.
Konkret foreslår vi, at anbragte børn og unge over 10 år
får en second opinion hos Ankestyrelsen, hvis kommunen
mod barnet eller den unges vilje beslutter, at der skal ske
skift af anbringelsessted eller hjemgivelse.
Derudover vil vi have færre forskellige
myndighedspersoner i barnets liv. Alt for mange udsatte
børn efterlades med ansvaret for at skabe sammenhæng
i eget liv og sag, når sagsbehandleren ofte skiftes ud.
Vi skal sikre mere kontinuitet for børnene og færre
sagsbehandlerskift, så barnet eller den unge ved, hvor de
kan henvende sig, hvis de ikke trives.
Vi foreslår med Barnets Lov et nyt princip om færrest
mulige voksne (myndigheds)personer omkring barnet.
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8. april 2021, om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Barnets stemme og rettigheder
Regeringen vil med Barnets Lov sætte barnets
rettigheder først.
Børn skal anerkendes i deres egen ret
og som selvstændige individer med egen stemme og
rettigheder som man ikke kan forbigå.
For mig var det meget nedslående at se, at de børn og
unge der var modige nok til at tale højt i dokumentaren,
generelt havde en oplevelse af, at de ikke blev lyttet til
eller troet på.
Børn og unges mening, håb og drømme skal bæres med
ind i sagsbehandlingen, så de oplever, at de anbringes et
sted der giver mening, og hvor matchet er bedst.
Det er helt centralt, at børn og unge oplever, at de
bliver troet på, lyttet til og taget alvorligt.
Særligt når de råber højt om noget så alvorligt som vold
og magtanvendelser.
Hvad jeg så i dokumentaren var en overdreven brug af
magtanvendelser og et for nogle af de ansatte trist
børnesyn. Og det er simpelthen ikke i orden.
Opholdssteder og døgninstitutioner har udsatte børn og
unge i deres varetægt. Dem skal vi passe særligt på.
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8. april 2021, om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Der skal selvsagt altid være mindst mulig brug af magt
over for børn og unge.
En magtanvendelse må kun bruges undtagelsesvist og
må ALDRIG erstatte omsorg og en socialpædagogisk
indsats.
Derfor blev jeg også rigtig glad, da jeg så resultaterne af
den nyligt offentliggjorte evaluering af
voksenansvarsloven.
Voksenansvarsloven trådte i kraft i 1. januar 2017 og
sætter rammerne for adgangen til at anvende magt og
foretage indgreb overfor anbragte børn og unge.
Evalueringen viser, at anbringelsessteder og socialtilsyn
generelt oplever, at voksenansvarsloven har bidraget til et
øget fokus på at undgå magtanvendelse, samt har haft en
positiv betydning for håndteringen af magtanvendelse og
konfliktsituationer.
Evalueringen viser også, at voksenansvarsloven
overordnet set har givet en sådan klarhed over ansvar og
handlemuligheder, at personalet kan handle i
overensstemmelse med lovens indhold og intentioner.
Evalueringen peger også på, at magtanvendelse og
andre indgreb i selvbestemmelsesretten generelt først
forekommer, når alle muligheder for frivillig medvirken er
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8. april 2021, om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
afprøvet, og at det ikke erstatter omsorg og en
socialpædagogisk indsats.
Nu skal vi så sikre os, at dette er tilfældet på ALLE
anbringelsessteder.
I dag er reglerne sådan, at i de tilfælde hvor man som led
i varetagelsen af den daglig omsorg er nød til at anvende
magt, skal der ske en indberetning og registrering af
magtanvendesen.
Dette af hensyn til barnet eller den unges retssikkerhed.
Desværre ved vi fra den fra evalueringen af
voksenansvarsloven, at indberetningsskemaerne som
oftest ikke indeholder en udtalelse fra barnet eller den
unge, som der ellers er mulighed for.
Vi vil derfor sikre os, at barnets eller den unges
opfattelse af en konkret magtanvendelse bliver hørt og
indgår i indberetningen.
Dette vil vi gøre ved at stille et nyt krav om, at det
fremgår af indberetningen, hvorfor der ikke er en
udtalelse fra barnet eller den unge.
Det skal fremgå klart, om barnet eller den unge ikke har
ønsket at udtale sig eller ikke har haft mulighed for det.
Vi vil også stille et nyt krav om, at der ifm. med en
anbringelse skal udleveres skriftligt materiale til
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8. april 2021, om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
børnene og deres familier om deres rettigheder og
klageadgange.
Magtanvendelser som ikke bliver indberettet til
socialtilsynet
Jeg vil gerne understrege, at ALLE institutioner og
opholdssteder SKAL indberette magtanvendelser både til
socialtilsynene og til den anbringende kommune.
Ligesom en kommune SKAL underrette socialtilsynet,
hvis de bliver opmærksomme på problematiske forhold
på et anbringelsessted.
Det er ikke til diskussion. Det står klart i loven. Jeg er
derfor dybt forarget over, at nogle tilbud ikke indberetter
magtanvendelser, som de skal.
Det siger sig selv, at socialtilsynene ikke kan føre et
ordentligt tilsyn, hvis ikke de får de oplysninger, de har
brug for.
Alle
ikke mindst sagsbehandlere og socialpædagoger -
bør reagere, hvis der er anbringelsessteder, de mener,
ikke har en ordentlig kvalitet, eller hvis de f.eks. har en
mistanke om, at magtanvendelser ikke i indberettes
korrekt.
Derfor vil jeg også meget gerne fremhæve
whistleblowerordningen, der giver beboere, pårørende,
ansatte og andre mulighed for anonymt at rette
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8. april 2021, om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
henvendelse, hvis de oplever bekymrende forhold i et
tilbud.
Vi ved, at ordningen bliver brugt, og vi ved, at
socialtilsynene får værdifulde oplysninger via ordningen,
som de nok ikke ville have fået ellers.
Med et sådan værktøj kan jeg ikke se, at der er
undskyldninger for, at bekymringer ikke deles med
tilsynet.
Socialtilsynets reaktion på anmeldelser
Når der så kommer indberetninger til socialtilsynet om
f.eks. svigt eller overdrevent brug af magt over for børn
og unge, er det selvsagt helt nødvendigt, at de tages
alvorligt.
Socialtilsynet skal ved alle henvendelse om bekymrende
forhold tage stilling til, hvilken reaktion henvendelsen
giver dem anledning til.
Socialtilsynet har dog ikke pligt til at melde tilbage til den,
der har henvendt sig, om, hvordan de har håndteret
henvendelsen.
Man skal derfor lige holde sig for øje, at der godt kan
være igangsat en alvorlig tilsynsmæssig proces.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8. april 2021, om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Også selv om det udefra og for de kommunale
sagsbehandlere ser ud, som om der ikke sker noget.
Tilbuddet vil kun i helt ekstraordinære tilfælde skulle
lukkes med det samme.
Det hører også med til historien, at flere af de tilbud, der
indgår i dokumentaren, fordi de har fået påbud, i dag
faktisk er lukket. Det gælder fx opholdsstederne Fredsø
og Nelton.
Jeg vil dog gerne understrege, at hvis et opholdssted eller
en institution gentagne gange ikke har rettet op på meget
alvorlige forhold, så skal det have konsekvenser.
Så skal man simpelthen ikke have lov til at drive en
institution eller et opholdssted.
I forhandlingerne om styrkelse af socialtilsynet ser vi også
på, hvordan vi kan give socialtilsynene flere muskler. For
det tyder disse og andre sager klart på, der er behov for.
Regeringen har foreslået, at vi styrker socialtilsynet på
flere punkter bl.a. ved, at et tilbud ikke kan skifte adresse
- og dermed socialtilsyn
for at undslippe overhængende
sanktioner.
Og ved at det skal være mulig at sætte et tilbud under
skærpet tilsyn også i situationer, hvor det ikke er muligt at
fastsætte et meget konkret påbud.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8. april 2021, om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Kvaliteten på opholdssteder og institutioner og bedre
anbringelser
Når børn og unge anbringes overgår omsorgen fra
forældre til personalet på opholdsstederne og
døgninstitutionerne.
Det siger sig selv, at det skal være mennesker med rette
kompetencer og hjertet på det rette sted, der skal passe
på vores udsatte børn og unge.
Vi skal sørge for, at der er voksne omkring barnet, som
forstår barnets eller den unges behov og kan støtte det i
hverdagen.
Det er et svigt, at nogle af de børn og unge, der har
allermest brug for omsorg og stabilitet i deres liv, får så
hård en behandling, som vi så det i dokumentaren.
Det vidner om, at der desværre er nogle opholdsstederne
og døgninstitutionerne, hvor kvaliteten ikke er god nok.
Det skal der rettes op på.
Vi er lige nu i gang med en større evaluering af hele det
specialiserede socialområde og blandt andet
opholdssteder for anbragte børn og unge. Her kigger vi
netop også på uddannelsesniveau og kompetencer hos
medarbejderne.
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8. april 2021, om forholdene på de danske opholdssteder og institutioner for anbragte børn, til social- og ældreministeren
Afslutning (opsummering)
For at opsummerer til sidst: Vi vil i regeringen både
sørge for, at flere af de allermest udsatte børn, som
har behov for et nyt hjem får det, og vi vil sørge for
bedre kvalitet og mere stabilitet i anbringelserne.
Vi skal sætte ind med hjælpen tidligt, og det betyder,
at der er børn, der skal anbringes tidligere, end de
bliver i dag.
Med Barnets Lov vil vi give børn stemme mere vægt
og indflydelse på egen sag. Og så skal vi have et
moderne børnesyn, der afspejler sig i loven såvel som
i behandlingen af børn og unge.
Derudover følger vi op på evalueringen af
voksensansvarsloven ved fx at sætte krav om, at det
skal fremgå klart af indberetningsskemaerne,
hvorfor
der ikke er en udtalelse fra barnet eller den unge.
Børnene Først løser ikke alle problemer. Men vi
mener, at det er et ambitiøst skridt i den rigtige retning.
Hertil kommer evalueringen af det specialiserede
socialområde, som skal sikre et langsigtet kvalitetsløft
af det specialiserede socialområde, herunder også
børneområdet.
13