Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2385469_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Christiansborg
3. maj 2021
Svar på Social- og Ældreudvalgets spørgsmål nr. 501 (Alm. del) af
6. april 2021 stillet efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V)
Spørgsmål
Hvad vil ministeren gøre for at imødekomme problemstillinger, hvor borgere,
hvis ægtefælle er dement, ikke kan få adgang til den demente ægtefælles private e-
boks, fordi e-boksen og nøglekortet er spærret, og derfor skal godkendes via e-
boks?
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes svar på, hvad der bliver gjort for, at
borgere med en dement ægtefælle kan få adgang til ægtefællens digitale post, hvis
ægtefællens nøglekort er blevet spærret, og der derfor ikke er adgang til dennes e-
Boks.
En pårørende til en ægtefælle med demens har mulighed for at søge om værgemål
for ægtefællen, som betyder, at den pårørende kan tildeles læseadgang til ægtefæl-
lens e-boks.
I tilfælde af, at den pårørende ikke ønsker at søge om værgemål, er der mulighed
for at fritage borgere med demens fra digital post, således de fremadrettet i stedet
modtager post fra offentlige myndigheder i fysisk form. Dette fremgår af § 5, stk.
4 i Bekendtgørelse om fritagelse af fysiske personer fra tilslutning til Offentlig
Di-
gital Post m.v. Hvis borgeren skal fritages, men på grund af varig svækkelse eller
lignende tilstand ikke er i stand til at møde personligt i det lokale borgerservice-
center og ikke kan afgive fuldmagt til en eventuel repræsentant, kan den pågæl-
dende kommune træffe afgørelse om administrativ fritagelse uden en underskrevet
erklæring om fritagelse. Ved en fritagelse er det muligt at fremsende post, der er
modtaget 6 måneder tilbage, og som ikke har været læst.
Det er kun muligt for kommunen at træffe afgørelse om fritagelse for den offent-
lige digital post. Ægtefælle skal derfor ligeledes kontakte e-Boks og følge deres
proces for at afmelde aftaler med private virksomheder.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 501: MFU spm. om, hvad vil ministeren gøre for at imødekomme problemstillinger, hvor borgere, hvis ægtefælle er dement, ikke kan få adgang til den demente ægtefælles private e-boks, fordi e-boksen og nøglekortet er spærret, til finansministeren
Side 2 af 2
Pårørende til ægtefæller med begyndende demens kan også benytte sig at frem-
tidsfuldmagter. I den sammenhæng har jeg indhentet svar fra Justitsministeriet,
som jeg kan henholde mig til:
”En fremtidsfuldmagt er et privatretligt
supplement og alternativ til en al-
mindelig aftaleretlig fuldmagt og det offentligt fastsatte værgemål. Ordnin-
gen er frivillig , og det er derfor op til den enkelte at bestemme, om ved-
kommende ønsker at oprette en fremtidsfuldmagt.
Formålet med ordningen er at gøre det muligt for borgerne under betryg-
gende former at påvirke eget liv og fremtidige forhold på trods af f.eks. en
demenssygdom.
En fremtidsfuldmagt kan først sættes i kraft, hvis man bliver syg eller svæk-
ket og mister evnen til at tage vare på egne økonomiske eller personlige for-
hold. Ved at oprette en fremtidsfuldmagt er det muligt at vælge, hvem man
vil have til at repræsentere sig.
Indholdet af en fremtidsfuldmagt bestemmes af fuldmagtsgiveren og kan
”skræddersys” til den enkeltes behov og ønsker. En fremtidsfuldmagt kan
indeholde bestemmelser om økonomiske og/eller personlige forhold. Frem-
tidsfuldmagten kan begrænses til enkelte forhold, men fremtidsfuldmagten
kan også omfatte stort set alle personlige og økonomiske forhold (en gene-
ralfuldmagt). En fremtidsfuldmægtig kan handle inden for de bestemte om-
råder, som er omfattet af fremtidsfuldmagten.
Økonomiske forhold vil f.eks. kunne omfatte adgangen til at indgå beta-
lingsaftaler med banker og indgive ansøgning om offentlige ydelser, og per-
sonlige forhold kan f.eks. omfatte adgangen til at søge om offentlig hjælp,
herunder hjemmehjælp
mv.”
For at udbrede kendskabet til fremtidsfuldmagter er Digitaliseringsstyrelsen i sam-
arbejde med Justitsministeriet i gang med en indsats, som blandt andet omfatter
en gennemskrivning af vejledningssiden på borger.dk og udarbejdelse af en orien-
teringspjece, som skal informere om muligheden for at afgive en fremtidsfuld-
magt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister