Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2264033_0001.png
Bilag 1
Teknisk bilag til
Styringsaftale i
Rammeaftale 2019-2020
Kommuner i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0002.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
I
NDHOLDSFORTEGNELSE
1. Indledning .................................................................................................................................................... 4
2. Aftale om udvikling i udgifter per dag 2019-2020 ....................................................................................... 5
2.1. Styrings- og udviklingstiltag for 2019-2020 .......................................................................................... 5
3. Takstmodel .................................................................................................................................................. 6
3.1. Takstmodellens omkostningselementer .............................................................................................. 6
3.2 Aftale om prisstruktur ........................................................................................................................... 9
3.3 Flere takstniveauer (takstdifferentiering) ............................................................................................. 9
3.4 Tillægsydelser og Abonnementsordninger ............................................................................................ 9
3.5 Beregningsgrundlaget.......................................................................................................................... 10
3.7. Efterregulering .................................................................................................................................... 10
3.8 Ændringer i beregningsgrundlaget ...................................................................................................... 11
3.9 Særlige tilbud og ydelser ..................................................................................................................... 11
4. Principper for samarbejde ......................................................................................................................... 12
4.1 Frister for afregning for brug af tilbud................................................................................................. 12
4.2 Opsigelsesvarsler ................................................................................................................................. 12
4.3 Opkrævning af beboeres egenbetaling i tilbud efter SEL §§ 107 og 108............................................. 12
4.4 Opkrævning af egenbetaling i tilbud efter SEL §§ 109 og 110 ............................................................ 13
4.5 Opfølgningsmekanismer for borgeres placering i takstniveauer ........................................................ 13
4.6 Aftale om etablering og lukning af tilbud og pladser .......................................................................... 14
4.7 Principper for etablering af tilbud ....................................................................................................... 14
4.8 Principper for lukning og omlægning af tilbud .................................................................................... 14
4.9 Fælles aftale om visitation til kommunikationscentre ........................................................................ 15
4.10 Kommuners overtagelse af regionale tilbud ..................................................................................... 15
4.11 Køb og salg af pladser uden for hovedstadsregionen ....................................................................... 15
5. Procedurer og tiltag i forhold til de mest specialiserede tilbud ................................................................ 16
5.1 Nødbremse-modellen .......................................................................................................................... 16
6. Børnehuset og Socialtilsyn ........................................................................................................................ 17
7. Procedurer for fastsættelse og opkrævning af beboeres egenbetaling i tilbud efter Servicelovens §§ 107
og 108 ............................................................................................................................................................ 18
7.1 Handlekommunens opgaver ............................................................................................................... 18
7.2 Tilbud/Driftherrers opgaver ................................................................................................................ 19
7.3 Interne flytninger og klagesager .......................................................................................................... 20
7.4 Handle-/Betalingskommune ................................................................................................................ 20
7.5 Mailingliste til fremsendelse af oplysninger ........................................................................................ 21
8. Hovedstadens fælles visitationsaftale vedrørende kommunikationscentrene ......................................... 22
8.1 Visitationsaftale ................................................................................................................................... 22
2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0003.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
8.2 Arbejdsgange og hensigtserklæringer ..................................................................................................... 22
8.3 Arbejdsgange ....................................................................................................................................... 23
8.4 Hensigtserklæring om arbejdsgange vedrørende kommunikationscentre ......................................... 23
8.5 Samarbejde mellem kommunikationscentre og kommuner ................................................................... 24
8.6 Skabelon til samarbejdsaftaler ............................................................................................................ 24
8.7 Sammenhæng til Rammeaftalen ......................................................................................................... 25
8.8 Fordele ved at indgå samarbejdsaftaler .............................................................................................. 25
8.9 Opmærksomhedspunkter ................................................................................................................... 26
8.10 Eksempler på indhold af samarbejdsaftaler ...................................................................................... 26
9. Samarbejdsmodel vedrørende de mest specialiserede tilbud .................................................................. 27
9.1 Samarbejdsmodel om de mest specialiserede tilbud .......................................................................... 28
9.2 Værktøjskasse med særlige tiltag ........................................................................................................ 29
9.3 Task force ............................................................................................................................................ 30
9.4 Krav til de mest specialiserede tilbud .................................................................................................. 31
3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0004.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
1. I
NDLEDNING
Kommunerne har ansvaret for koordineringen af det specialiserede socialområde og
specialundervisningsområdet. Koordineringen af de to områder omfatter ansvaret for udarbejdelse af en
rammeaftale for det specialiserede socialområde og specialundervisningen. Rammeaftalen består af en
Udviklingsstrategi og en Styringsaftale.
Dette dokument omfatter aftaler, takstmodel samt procedurer på det takstbelagte område til
Styringsaftalen i Rammeaftale 2019-2020.
Formålet med Styringsaftalen er, at den skal være med til at lægge rammerne for kapacitets- og
prisudviklingen i de kommende to år for de omfattede tilbud i kommunerne i hovedstadsregionen og i
Region Hovedstaden.
Desuden har Styringsaftalen til formål at øge bevidstheden om og stillingtagen til de styringsmæssige
konsekvenser af, at kommunerne på det specialiserede socialområde er afhængige af at købe og sælge
pladser på sociale tilbud på tværs af kommunegrænserne og af Region Hovedstaden.
Styringsaftalen skal indeholde følgende elementer:
�½
�½
�½
�½
�½
�½
�½
Aftaler om udviklingen i taksterne for tilbud omfattet af aftalen.
Aftaler om prisstrukturen for de omfattede tilbud.
Aftaler om oprettelse og lukning af tilbud og pladser.
Aftaler om principper for evt. indregning af driftsherrens udgifter ved oprettelse og lukning af
tilbud aftalt i rammeaftaleregi.
Aftaler om frister for afregning for brug af tilbud.
Tilkendegivelse fra kommunalbestyrelserne om overtagelse af regionale tilbud og fastlæggelse af, i
hvilket omfang overtagne tilbud skal stå til rådighed for de øvrige kommuner.
Angivelse af, hvilke konkrete tilbud der er omfattet af Styringsaftalen.
Styringsaftalen skal indgås hvert andet år og senest den 15. oktober samtidig med Udviklingsstrategien.
Herefter har den virkning fra 1. januar det følgende år. Styringsaftalen 2019-2020 er således gældende for
perioden 1. januar 2019 til 31. december 2020 og omfatter takster, der er gældende i denne periode.
Aftalen indgås mellem kommunalbestyrelserne i hovedstadsregionen og med Region Hovedstaden, for så
vidt angår de tilbud, regionen driver. Alle kommuner i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden er
dermed aftalepart i Styringsaftalen uden hensyn til omfanget af deres køb og salg af tilbud. Loven kræver,
at aftalen bliver indgået i enighed.
Styringsaftalen er baseret på den fælles takstmodel, som er udviklet af kommunerne i
hovedstadsregionen og Region Hovedstaden. Styringsaftalen lægger sig dermed i forlængelse af tidligere
drøftelser og aftaler mellem kommunerne. Region Hovedstaden kan løse opgaver for en kommune inden
for rammeaftalens område mod fuld indtægtsdækning beregnet efter Styringsaftalens principper.
Takstberegningen for de
regionsdrevne tilbud
følger principperne i den fælleskommunale takstmodel. Dog
er de indirekte omkostninger beregnet konkret og holder sig inden for rammerne af den kommunalt
aftalte maksimale overheadprocent.
Styringsaftalen er et redskab til at understøtte det kommunale samarbejde i hovedstadsregionen og
samarbejdet mellem kommunerne og regionen. Der er tale om anbefalinger til kommunerne, som skal
understøtte den individuelle dialog mellem brugerkommuner og driftsherrer om både kvalitet og pris,
som er udgangspunktet for køb og salg af pladser.
4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0005.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
2. A
FTALE OM UDVIKLING I UDGIFTER PER DAG
2019-2020
Kommunerne i hovedstadsregionen har i perioden 2011-2018 indgået aftaler om prisudviklingen på de
takstbelagte tilbud inden for det specialiserede socialområde og specialundervisningen. Region
Hovedstaden har indgået aftalerne fra 2014.
Kommunerne i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden har igen indgået en aftale om udviklingen i
udgifter per dag i de takstbelagte tilbud på det specialiserede socialområde og specialundervisning.
Aftalen lyder:
�½
At udgifter per dag i de takstbelagte tilbud på det specialiserede socialområde og
specialundervisningsområdet til og med 2020 maksimalt må stige med pris- og
lønfremskrivningen minus 0,5 procent årligt som gennemsnit i en 6-årig periode i forhold til pris-
og lønniveauet i 2014
Kommunerne i hovedstadsregionen vil fortsat arbejde hen imod, at det gennemsnitlige mål for
overheadprocenten fortsat frem mod 2020 vil være 6 procent.
I takstberegningen for 2018 har kommunerne i gennemsnit anvendt en overheadprocent på 6,2.
Der foretages årlige analyser af udviklingen i udgifter per dag i kommunerne og Region Hovedstaden, som
drøftes i KKR og kommunaldirektørkredsen (K29). Der foretages således dels en takstanalyse, dels en
analyse af tillægstakster.
Driftsherrernes efterlevelse af aftalen om udvikling i udgifter per dag i perioden 2014-2018 fremgår af
Analyse af prisudvikling i takstbelagte tilbud på det specialiserede socialområde og specialundervisning
2014-2018
, so ka fi des på de fællesko
u ale hje
eside
.ra
eaftale-h.dk.
2.1. S
TYRINGS
-
OG UDVIKLINGSTILTAG FOR
2019-2020
KKR Hovedstaden opfordrer hovedstadsregionens kommuner og Region Hovedstaden til fortsat at
fastholde et stort fokus på effektiv ressourceudnyttelse og innovativ udvikling af tilbud og indsatser på det
specialiserede socialområde og specialundervisningsområdet.
Herunder opfordres kommunerne i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden til systematisk at arbejde
med følgende områder:
�½
At kommunerne på myndighedssiden har fokus på at gennemføre styringsmæssige tiltag, som
sikrer effektiv ressourceudnyttelse, herunder grundig udredning og match af tilbud, systematisk
opfølgning på sager i forhold til effekt og økonomi, aktiv anvendelse af kvalitetsstandarder m.v.
At kommunerne har fokus på faglig metodeudvikling og kompetenceudvikling af medarbejderne
på myndighedssiden.
At driftsherrerne har fokus på udvikling og omlægning af tilbud, der imødekommer den
fremtidige efterspørgsel efter fleksible tilbud og indsatser med fokus på borgerens udvikling.
At driftsherrerne arbejder målrettet med anvendelse af differentierede takster inden for de
eksisterende rammer i Styringsaftalen.
At driftsherrerne har fokus på anvendelse af velfærdsteknologi i indsatserne.
At driftsherrerne har fokus på at udvikle tilbuddene, så de kan dokumentere effekterne af
indsatserne.
At driftsherrerne har fokus på faglig metodeudvikling og kompetenceudvikling af medarbejderne.
�½
�½
�½
�½
�½
�½
5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0006.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
3. T
AKSTMODEL
Takstmodellen anvendes til beregning af takster for 2019, og tager udgangspunkt i Bekendtgørelse nr.
1017 om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service samt betaling for unges ophold i
Kriminalforsorgens institutioner af 19. august 2017.
Takstmodellen omfatter alle tilbud på det specialiserede socialområde, specialundervisning,
specialtandpleje og misbrugsbehandling efter Sundhedsloven samt STU (Særligt Tilrettelagt
Ungdomsuddannelse), som kommunerne og Region Hovedstaden har overtaget per 1. januar 2007 og
andre, der efterfølgende er oprettet eller overtaget på lignende vilkår, og hvor der sker salg af pladser til
kommuner.
Grundprincippet for takstfastsættelsen er, at taksterne skal beregnes på baggrund af de samlede
langsigtede gennemsnitsomkostninger og -indtægter i de pågældende tilbud.
3.1. T
AKSTMODELLENS OMKOSTNINGSELEMENTER
KKR Hovedstaden og Region Hovedstaden anbefaler, at driftsherrerne anvender en fælles model til
beregning af takster og efterregulering, der inddeler takstberegningen i de enkelte
omkostningselementer, jf. den model, der fremgår af appendix til Styringsaftalens tekniske bilag 1.
Anvendelse af denne model skal bidrage til at sikre, at alle centrale elementer af takstberegningen indgår i
kommunernes og Region Hovedstadens takstberegninger. Samtidig giver modellen en vis fleksibilitet i
forhold til beregning af de direkte omkostninger, ligesom den vil lette kommunernes og regionens
indberetning af takstoplysninger i forbindelse med de årlige analyser af takstudviklingen.
Der anvendes den samme beregningsmetode ift. omkostninger på alle typer tilbud, medmindre andet er
aftalt. Beregning af omkostninger baseres på budgettet for det år, taksten gælder.
Der er en klar skelnen mellem direkte, indirekte og beregnede omkostninger.
Nedenstående beskrivelse af omkostningselementerne er ikke udtømmende, men angiver retningslinjer
for takstberegningen.
3.1.1 Direkte omkostninger
De direkte omkostninger består af alle de udgifter og indtægter, der direkte knytter sig til den
pågældende aktivitet. Det vil som udgangspunkt sige de udgifter og indtægter, der fremgår af tilbuddenes
budget, men også den andel af budgetbeløbet, der entydigt kan henføres til tilbuddet.
Direkte omkostninger omfatter således:
�½
Løn til personale ansat på tilbuddene (samtlige lønandele, fx pensionsbidrag, feriepenge,
jubilæumsgratialer, atp, AER), samt andel af centrale lønpuljer, som ikke er udmøntet på
budgetteringstidspunktet.
Øvrige personaleudgifter til personale ansat på tilbuddene (uddannelse, udviklingsudgifter,
tjenesterejser, befordring, forsikringer).
Køb (leasing) af varer og tjenesteydelser, som foretages af tilbuddene og afholdes af tilbuddenes
budget.
Tilbuddenes ejendomsudgifter (husleje, varme, el, vand, skatter, afgifter, forsikringer,
vedligeholdelse, snerydning, rengøring).
Transport af brugere, det vil sige den del af brugertransport, der er omfattet af tilbuddenes
transportforpligtelse og som er en del af tilbuddenes budget (fx udflugter og lignende). Befordring
�½
�½
�½
�½
6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0007.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
mellem hjem og tilbud afregnes direkte med den enkelte kommune og indgår således ikke i
takstberegningen.
Administrative udgifter som budgetmæssigt er henført direkte til tilbuddet, det vil sige både løn,
øvrige personaleudgifter, samt køb af varer og tjenesteydelser. Det gælder også tilbuddets udgifter
til konsulentbistand, supervision og rådgivning.
Udgifter forbundet med tilsyn (Socialtilsyn).
Reparation og vedligeholdelse. Her kan budgettet tilpasses det enkelte tilbuds forhold, eller der
kan anvendes en vejledende norm i budgetteringen svarende til 2 procent af de øvrige direkte
omkostninger.
�½
�½
�½
3.1.2 Indirekte omkostninger
De indirekte omkostninger består af de udgifter og indtægter, der er budgetteret i driftsherres budget og
som er nødvendige for driften af tilbuddet, men som ikke direkte og entydigt kan fordeles på det enkelte
tilbud.
Indirekte omkostninger omfatter således:
�½
Andel af løn og øvrige personaleudgifter til personale ansat i centrale støttefunktioner (visitation,
rådgivning, personaleafdeling, økonomiafdeling, jura, kommunikation, politisk og administrativ
ledelse m.m.).
Hertil skal lægges øvrige udgifter der knytter sig til personalet ansat i centrale støttefunktioner (IT-
udstyr, IT-systemer, møbler, inventar, kontorhold, telefon, kantine, ejendomsudgifter - jf.
eksempler på ejendomsudgifter under de direkte omkostninger).
Andel af køb af varer og tjenesteydelser der indgår i driften af tilbuddet, men som foretages af
driftsherre og afholdes på det centrale/fælles budget (fx andel i udviklingsomkostninger, i centrale
IT-systemer og telefonanlæg m.v.).
�½
�½
Kommunerne i hovedstadsregionen vil fortsat arbejde hen imod, at det gennemsnitlige mål for
overheadprocenten fortsat frem mod 2020 vil være 6 procent.
I takstberegningen for 2018 har kommunerne i gennemsnit anvendt en overheadprocent på 6,2.
Region Hovedstaden beregner de indirekte omkostninger konkret og holder sig inden for rammerne af
den kommunalt aftalte maksimale overheadprocent.
Embedsmandsudvalget for Socialområdet og Specialundervisning følger årligt op på eventuelle afvigelser
fra den vejledende norm for beregning af de indirekte udgifter. I forbindelse med opfølgningen vil
driftsherrer, der har besluttet, at de indirekte udgifter skal udgøre en højere procent af de direkte
omkostninger end 7 procent, skulle fremvise dokumentation med forklaringer på og sandsynliggørelse af
behovet for en højere procent.
3.1.3 Beregnede omkostninger
Beregnede omkostninger består af de omkostninger, hvor der ikke er overensstemmelse mellem udgift og
omkostning i budgetåret. Det betyder, at større anskaffelser og bygningsudgifter, der optages i
driftsherres anlægskartotek kun indgår i takstberegningen med de efterfølgende års forrentning og
afskrivning.
De beregnede omkostninger omfatter således:
�½
Beregnede
tjenestemandspensioner
(hvis pensionerne er forsikringsmæssigt afdækket, skal den
beregnede tjenestemandspension anvendes og ikke udgifterne til forsikringsdækningen).
7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0008.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
-
De fremtidige udgifter til tjenestemandspensioner for ansatte tjenestemænd indregnes i
takstgrundlaget med en fast procentdel af lønsummen for de på tilbuddet ansatte
tjenestemænd. Dette gælder uafhængigt af, om pensionerne er afdækket forsikringsmæssigt
eller ej.
Der anvendes en procentsats på 20,3.
Det bemærkes, at det beregnede pensionsbidrag kun skal dække den del af
pensionsforpligtelsen, som ligger efter 1. januar 2007. Pensionsrettigheder, som er opsparet før
denne dato er udlignet ved overførslen af aktiver og passiver fra amt til kommuner og region.
-
-
�½
Forrentning og afskrivning af alle de aktiver,
der medgår til driften af tilbuddet (der medtages ikke
forrentning af likvide midler/driftskapital).
Den enkelte driftsherres regnskabspraksis afgør værdiansættelse og afskrivningsprofil på de aktiver, der
medgår til at levere ydelsen. Der er således ikke forskellige afskrivningsmetoder inden for samme
kommune/region. Det forudsættes til gengæld, at:
�½
�½
�½
Ingen driftsherrer opskriver værdien af aktiver overført fra det tidligere amt, medmindre
værdiforøgelsen kan begrundes i en værdiforøgende renovering eller lignende.
Ingen driftsherrer ændrer regnskabspraksis med det formål at øge takstniveauet.
Aktiver som anskaffes (straksafskrives) over tilbuddets driftsbudget kan ikke indgå i tilbuddets
kapitaludgifter (gælder også forrentning).
Renten på et 20-årigt fast forrentet lån i Kommunekredit anvendes til at beregne forrentningen
af aktiverne. Rentesatsen opgøres per 1. april året forud for takstberegningsåret, så beregningen
kan danne grundlag for den årlige rammeaftaleredegørelse og gælde for taksten det
efterfølgende år.
Kommunekredit har pr. 28. marts 2018 opgjort renten på et 20-årigt fastforrentet lån til 1,37
procent p.a.
Det betyder, at:
�½
�½
Variationen i renteniveauet bliver opfanget med ca. et års forsinkelse, men medfører en øget
prissikkerhed.
Det er
restgælden,
der forrentes. Det vil sige aktivets værdi primo året, før nedskrivningen med
de afskrivninger, der foretages i takstberegningsåret.
3.1.4 Almindelige indtægter
Fra summen af direkte, indirekte og beregnede omkostninger fratrækkes almindelige indtægter, for
eksempel salg af producerede ydelser. Her kan også indgå indtægter fra beboeres egenbetaling af
serviceydelser (kost, rengøring, vask m.v.).
3.1.3 Lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede afdelinger
For de lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede afdelinger, som har en objektiv finansieringsandel,
fratrækkes den objektive finansiering fra takstgrundlaget inden beregning af takst per dag.
3.1.4 Fordeling af omkostningselementer i tilbud med flere takstniveauer
I tilbud med flere takstniveauer skal det omkostningsbaserede budget fordeles ud på de enkelte
takstniveauer. Fordelingen af omkostningerne skal afspejle det reelle ressourceforbrug inden for de
enkelte takstniveauer. Driftsherre kan enten fordele de direkte, indirekte og beregnede omkostninger ud
fra konkrete vurderinger af ressourceforbruget inden for hver enkelt takstgruppe, eller forholdsmæssigt
efter fordelingsnøgler fastsat af driftsherre.
8
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0009.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
Af appendix til Styringsaftalens tekniske bilag fremgår et eksempel på en model til beregning af takster
fordelt på de forskellige omkostningselementer.
3.2 A
FTALE OM PRISSTRUKTUR
Driftsherre skal fastsætte takster for de enkelte ydelser (paragraffer), som driftsherre leverer inden for
Styringsaftalens område. Driftsherre kan dog også fastsætte takster for ydelsespakker, der består af en
eller flere ydelser inden for Styringsaftalens område. Taksten for ydelsespakken skal beregnes på
baggrund af taksten for de enkelte ydelser. Eksempelvis kan driftsherre fastsætte én samlet takst for
Servicelovens §§ 107 og 104 på baggrund af de individuelt beregnede takster for de to ydelser.
Af hensyn til konteringen skal afregningen for ydelsespakken udspecificeres på de enkelte ydelser
(paragraffer).
Taksten for en ydelse eller en ydelsespakke beregnes som en pris per dag eller en pris per time.
Såfremt driftsherre omlægger fra takster for de enkelte ydelser til takster for ydelsespakker i et
eksisterende tilbud vil dette i udgangspunktet kun gælde borgere henvist efter omlægningen. For de
eksisterende borgere i det pågældende tilbud kan omlægningen til ydelsespakker kun ske efter aftale med
pågældende borgeres handle-/betalingskommuner.
3.3 F
LERE TAKSTNIVEAUER
(
TAKSTDIFFERENTIERING
)
Driftsherre kan vælge at inddele en ydelse eller en ydelsespakke i to eller flere takstniveauer, når taksten
for de enkelte niveauer afspejler forskelligt indhold eller omfang af ydelsen eller ydelserne. Driftsherre
skal tilstræbe at holde antallet af takstniveauer på et niveau, der sikrer gennemsigtighed i prisstrukturen.
En inddeling i to eller flere takstniveuaer skal foretages ud fra grupperinger af brugerne med
udgangspunkt i brugernes funktionsevneniveau og behov for ydelser.
Til hvert takstniveau skal der være tilknyttet en beskrivelse af brugergruppens funktionsevneniveau, der
skal tage udgangspunkt i den terminologi og kategorisering af funktionsevneniveauer, der anvendes i
Voksenudredningsmetoden (VUM) eller i socialfaglige metoder som Socialstyrelsens udredningsværktøj
på børnehandicapområdet for tilbud på henholdsvis voksenområdet og børne- og ungeområdet.
Desuden skal der til hvert takstniveau tilknyttes en ydelsesbeskrivelse, der tydeligt angiver omfanget (fx
tidsanvendelse) og tyngden af de leverede ydelser (fx socialpædagogisk støtte, terapi, pleje og omsorg
m.v.).
For tilbud, som er mulige at anvende i større eller mindre grad (fx dagtilbud), kan driftsherre indregne
benyttelsesgraden som en procentvis afvigelse fra taksten. Benyttelsesgraden af dagtilbud kan også
anvednes til inddeling i takstniveauer i botilbud.
3.4 T
ILLÆGSYDELSER OG
A
BONNEMENTSORDNINGER
Betaling for tillægsydelser bør være en undtagelse, der særskilt skal begrundes. Det er aftalt i KKR
Hovedstaden, at der årligt følges op på udviklingen i kommunernes udgifter til tillægsydelser.
Ifølge takstbekendtgørelsen kan kommunale, regionale eller private driftsherrer i stedet for at sælge
ydelser eller ydelsespakker som enkeltydelser indgå aftale om en abonnementsordning med de enkelte
kommunalbestyrelser. Der kan dog ikke indgås aftaler om abonnementsordninger med tilbud efter
Servicelovens §§ 109 og 110. Ved abonnementsordninger forstås, jf. takstbekendtgørelsen, ordninger,
hvor en kommunalbestyrelse køber en generel trækningsret på en konkret ydelse eller ydelsespakke i et
tilbud.
9
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0010.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
I hovedstadsregionen anvendes som udgangspunkt ikke abonnementsordninger. Såfremt et tilbud eller en
driftsherre ønsker at indgå aftale om abonnementsordning med enkelte kommunalbestyrelser, jf.
takstbekendtgørelsen, skal aftalen foreligges til orientering til KKR Hovedstadens Embedsmandsudvalg for
socialområdet og specialundervisning.
Abonnementsordninger må ikke belaste øvrige kommuner, der har borgere i pågældende tilbud,
økonomisk.
3.5 B
EREGNINGSGRUNDLAGET
Taksten beregnes på grundlag af en belægningsprocent i tilbuddet, som fastsættes på baggrund af den
forventede aktivitet i tilbuddet. Den forventede belægningsprocent beregnes som et gennemsnit af
belægningsprocenterne to år forud for budgetåret. For 2019 anvendes gennemsnittet af den faktiske
belægningsprocent i 2016 og 2017.
Såfremt driftsherre har viden, der tilsiger, at belægningen vil blive højere end gennemsnittet af de to
forudgående år, kan driftsherre vælge at anvende en højere belægningsprocent. Har der været tale om en
midlertidig overbelægning, kan denne udelades i beregning af belægningsprocenten. Der kan aldrig
anvendes en belægningsprocent over 100.
Ved takstberegning for kvindekrisecentre, forsorgshjem og på misbrugsområdet skal
belægningsprocenten beregnes på baggrund af antallet af betalende brugere de to forudgående år.
3.5.1. Beregning af belægningsprocent i tilbud med flere takstniveauer
For tilbud med to eller flere takstniveauer beregnes den forventede belægningsprocent på baggrund af
tilbuddets samlede, gennemsnitlige belægning i to år forud for budgetåret, vægtet efter takstniveauernes
andel af det samlede omkostningsbaserede budget. Den beregnede belægningsprocent anvendes på alle
takstniveauer. Af appendix til Styringsaftalens bilag 1 fremgår et eksempel på en model til beregning af
den forventede belægningsprocent i tilbud med flere takstniveauer.
3.6. Kendte og faste takster
Taksterne beregnes for ét år ad gangen og skal gøres kendte, så snart de foreligger og inden den 1. januar
i det år taksterne gælder, og kan ikke siden ændres. Risikoen for, at taksten er fejlbehæftet, påhviler
driftsherren.
Det er aftalt mellem kommunerne i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden, at takster for
kommunalt og regionalt drevne tilbud beregnet efter principperne i Styringsaftalen i udgangspunktet ikke
er til forhandling.
3.7. E
FTERREGULERING
Over- eller underskud inden for 5 procent af tilbuddets omkostningsbaserede budget, der ligger til grund
for takstberegningen, afholdes af driftsherren. Over- eller underskud ud over +/- 5 procent af det
omkostningsbaserede budget skal efterreguleres i taksten for tilbuddet senest to år efter det år afvigelsen
vedrører.
Det er ikke tilladt for tilbud løbende at have overskud inden for 5-procentsgrænsen og på den måde
akkumulere overskud over flere år. Hensatte overskud skal anvendes inden for 5 år efter det år,
overskuddet vedrører.
Overskud under 5 procent kan anvendes til at dække underskud, effektivisere, kvalitetsudvikle eller
lignende på de af driftsherrens tilbud, der er omfattet af takstmodellen i Styringsaftalen. Overskud på et
tilbud, der er omfattet af takstmodellens områder, kan ikke anvendes til at dække underskud på et tilbud,
der ikke er omfattet af takstmodellen.
10
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0011.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
Underskud inden for 5 procent af tilbuddets omkostningsbaserede budget skal for eksempel dækkes ved
effektivisering eller af overskud på andre af driftsherrens tilbud, der er omfattet af takstmodellens
områder.
3.7.1 Beregning af efterregulering
Efterreguleringen beregnes som nettoresultatets afvigelse (summen af afvigelser på udgifts- og
indtægtssiden) fra det omkostningsbaserede budget. Efterreguleringen omfatter alene afvigelser i
tilbuddets direkte omkostninger samt takstindtægterne, mens der ikke medregnes afvigelser på de
indirekte og de beregnede omkostninger.
Såfremt efterreguleringen foretages det første år efter afvigelsen, skal efterreguleringen bero på den
forventede afvigelse. Eventuelle forskelle mellem den forventede afvigelse og den faktiske afvigelse skal
modregnes i efterreguleringen to år efter.
I forbindelse med efterreguleringer skal driftsherrer ved forespørgsel kunne fremvise dokumentation for
takstberegningen, herunder angivelse af, hvornår afvigelsen forventes dækket ind og taksten stabiliseret.
Af appendix til Styringsaftalens bilag 1 fremgår et eksempel på en model til beregning af efterregulering.
Modellen er illustreret med en simulering af efterregulering over en 3-årig periode.
3.7.2 Beregning af efterregulering i tilbud med flere takstniveauer
For tilbud med to eller flere takstniveauer beregnes efterreguleringen af over- og underskud på baggrund
af nettoresultatets afvigelse fra tilbuddets samlede omkostningsbaserede budget. Efterreguleringen
fordeles forholdsmæssigt ud på takstniveauer ud fra deres andel af det samlede omkostningsbaserede
budget.
Af appendix til Styringsaftalens bilag 1 fremgår et eksempel på en model til beregning af efterregulering.
Modellen er illustreret med en simulering af efterregulering over en 3-årig periode.
3.8 Æ
NDRINGER I BEREGNINGSGRUNDLAGET
Budgettet, der indgår i takstberegningen, kan alene reguleres som følge af pris- og lønregulering,
lovændringer og tilpasninger i forhold til efterspørgslen (ændringer i belægningsprocenten eller justering
af målgruppe). Det betyder, at hvis brugerkommunerne ændrer deres efterspørgsel, tilpasses driftsherres
budget hertil. Ved væsentlige ændringer i tilbuddet, hvortil budgettet tilpasses såvel op som ned, skal
driftsherre hurtigst muligt og senest ved budgetvedtagelsen varsle brugerkommunerne om ændringerne
og begrundelserne herfor.
3.9 S
ÆRLIGE TILBUD OG YDELSER
Der er nogle tilbud, som har eller udvikler meget specialiserede ydelser, blandt andet lands- og
landsdelsdækkende tilbud. Samtidig bliver nogle tilbud specielt tilpasset den enkelte bruger eller
midlertidigt tilrettelagt i forbindelse med ventetid til tilbud. I forbindelse med rammeaftalen gives
mulighed for at aftale andre betalingsmodeller end de anbefalede og indgå særaftaler mellem
brugerkommuner og driftsherrer.
Særaftaler giver som udgangspunkt ikke driftsherre ret til at træde ud af aftalen om udviklingen i udgifter
per dag. Driftsherrer, der har indgået særaftaler, bør således fortsat tilstræbe at opfylde aftalen om
udviklingen i udgifter per dag. En særaftale kan, dog ved fremvisning af dokumentation, bruges som
forklaring på afvigelser fra aftalen om udviklingen i udgifter per dag.
11
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0012.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
4. P
RINCIPPER FOR SAMARBEJDE
4.1 F
RISTER FOR AFREGNING FOR BRUG AF TILBUD
Driftsherrerne afregner månedsvis forud, hver den 10. i måneden.
På forudbestilte aflastningspladser meldes afbud senest 14 dage før det aftalte tidspunkt. Afbud senere
end 14 dage før medfører betaling for den bestilte aflastning.
4.2 O
PSIGELSESVARSLER
Der er fastlagt opsigelsesvarsler for de forskellige tilbud. For alle tilbud gælder, at opsigelsesvarslet
bortfalder, hvis en opsagt plads bliver besat med det samme.
�½
�½
�½
�½
�½
�½
Sociale tilbud (botilbud, dagtilbud og beskyttet beskæftigelse): Løbende måned plus 30 dage.
Akutpladser på børneområdet: Løbende måned plus 30 dage.
Aflastning: Løbende måned plus 30 dage. Afbud for bestilt plads senest 14 dage før.
Beskæftigelsescentre og erhvervsmæssig afklaring: Løbende måned plus 30 dage.
Specialtandpleje: Løbende måned plus 30 dage.
Specialundervisning, børn, samt STU: Løbende måned plus 30 dage.
Der er ikke aftalt opsigelsesvarsler for herberger og krisecentre samt misbrugstilbud.
4.2.1 Forlænget varsel ved opsigelse af flere pladser
Når en brugerkommune på samme tilbud vælger at opsige tre eller flere pladser inden for en periode på
tre løbende måneder, eller pladser svarende til indtægter på 20 procent eller mere af tilbuddets
takstbaserede indtægtsbudget, forlænges opsigelsesvarslerne til løbende måned plus seks måneder.
K29 kan aftale længere opsigelsesvarsler på enkelte, særligt sårbare tilbud. Der er for 2019-2020 ikke
aftalt længere varsler på konkrete tilbud.
4.3 O
PKRÆVNING AF BEBOERES EGENBETALING I TILBUD EFTER
SEL §§ 107
OG
108
Handlekommune fastsætter og opkræver beboeres betaling af boligbetaling, varme og el i tilbud efter
Servicelovens §§ 107 og 108 (midlertidige og længerevarende botilbud).
Tilbud/driftherre opkræver beboeres betaling af serviceydelser, herunder kost, rengøring, vask m.v., i
tilbud efter Servicelovens §§ 107 og 108. Tilbud/driftsherre skal i beregningen af takster for de
pågældende tilbud fratrække beboernes betaling af serviceydelser.
For tilbud efter Servicelovens § 108 skal tilbud/driftsherre årligt fremsende de nødvendige oplysninger
(beregning af den omkostningsbestemte boligbetaling, samt oplysninger om udgifter til el og varme) til
brug for handlekommunernes fastsættelse af beboernes egenbetaling af boligbetaling, el og varme.
For tilbud efter Servicelovens § 107 skal tilbud/driftsherre årligt fremsende de nødvendige oplysninger om
den maksimale boligbetaling samt el og varme til brug for handlekommunernes fastsættelse af beboernes
betaling af boligbetaling, el og varme.
Opgavefordelingen mellem handlekommune og tilbud/driftsherre er udarbejdet af hensyn til at sikre mest
hensigtsmæssige sagsgange samt ud fra et hensyn om at fastholde muligheden for at arbejde
rehabiliterende med beboerne i forhold til varetagelse af økonomiske forpligtelser.
12
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0013.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
Handlekommunen kan vælge at uddelegere opkrævning af beboeres betaling af boligbetaling, el og varme
i tilbud efter Servicelovens §§ 107 og 108 til et tilbud/driftsherre, såfremt tilbud/driftsherre vil indgå en
aftale om dette. Betalingen af boligbetaling, el og varme skal fastsættes af handlekommunen. Den af
tilbuddet opkrævede betaling af boligbetaling, el og varme afregnes med handlekommunen konkret og
må ikke modregnes i taksten.
Af afsnit 7 fremgår den nærmere procedure for fastsættelse og opkrævning af beboeres egenbetaling
samt tilbud/dritherres tilvejebringelse af oplysninger for tilbud efter Servicelovens §§ 107 og 108.
4.4 O
PKRÆVNING AF EGENBETALING I TILBUD EFTER
SEL §§ 109
OG
110
Beboerens egenbetaling fastsættes af bekendtgørelse om egenbetaling for midlertidigt ophold i boformer
efter Servicelovens §§ 109 og 110. Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. januar 2018.
Af § 1 i bekendtgørelse
fre går, at
egenbetaling for ophold i boformer efter §§ 109 og 110 i lov om
social service sker af beboerens arbejdsindtægt, pension, kontakthjælp eller anden indtægt
. Ni eauet for
egenbetaling fastsættes i bekendtgørelsen og reguleres én gang om året med pris- og lønudviklingen.
Af bekendtgørelsens § 4 fremgår, at opkrævning af egenbetaling for ophold i boformer efter §§ 109 og
110 foretages af den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold i tilbuddet. Ifølge § 5
kan den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for borgerens ophold i tilbuddet kan træffe afgørelse om
bortfald eller nedsættelse af egenbetaling.
Se bekendtgørelse om egenbetaling for midlertidigt ophold i boformer efter servicelovens §§ 109 og 110
for mere information. Den findes på den fælleskommunale hjemmeside.
4.5 O
PFØLGNINGSMEKANISMER FOR BORGERES PLACERING I TAKSTNIVEAUER
Handlekommune og driftsherre/tilbud har pligt til at rette henvendelse til hinanden, såfremt det vurderes,
at en borger bør flyttes til enten et højere eller et lavere takstniveau.
Én gang årligt skal der i samarbejde mellem handlekommune og driftsherre/tilbud, for eksempel i
forbindelse med opfølgning på handleplaner, foretages en vurdering af borgerens funktionsniveau og
behov for ydelser med henblik på borgerens placering i takstniveau.
Handlekommune og driftsherre/tilbud kan ud fra en vurdering af borgerens funktionsniveau og behov for
ydelser til enhver tid anmode om omplacering af en given borger fra ét takstniveau til et andet.
Den modsatte part skal tilstræbe at oplyse, om man er enig i denne vurdering senest ti hverdage fra, at
der foreligger et tilstrækkeligt oplyst grundlag til vurdering af sagen. For at sikre fremdrift i
sagsbehandlingen skal den modsatte part ved modtagelse af anmodning om omplacering hurtigst muligt
indhente de nødvendige oplysninger om sagen.
I tilfælde af uenighed henstilles til, at handlekommune og driftsherre/tilbud i fællesskab, og i dialog med
borgeren, hurtigst muligt finder alternative løsninger inden for samme tilbud under hensyntagen til
borgerens rettigheder.
Hvis der ikke kan findes en løsning inden for tilbuddet, er det handlekommunens forpligtelse at finde
alternative tilbud til borgeren.
Ved enighed om omplacering fastsættes tidspunktet for iværksættelse af omplaceringen efter konkret
aftale mellem handlekommune og driftsherre/tilbud.
13
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0014.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
4.6 A
FTALE OM ETABLERING OG LUKNING AF TILBUD OG PLADSER
KKR Hovedstaden har ikke indgået konkrete tværkommunale aftaler eller aftale med Region Hovedstaden
om oprettelse og lukning af tilbud og pladser i 2019.
4.7 P
RINCIPPER FOR ETABLERING AF TILBUD
Ved etablering af et nyt tilbud, der forventes at være afhængigt af salg af pladser til andre kommuner, er
det driftsherres ansvar at vurdere behovet for tilbuddet og dimensioneringen af det.
Ved etablering af et nyt tilbud, som vil være afhængig af salg af pladser til andre kommuner, kan
driftsherre indgå aftaler med konkrete kommuner om følgende alternative finansieringsmodeller:
�½
Forpligtende købsaftaler. Herved forstås aftaler, hvor en eller flere kommunalbestyrelser garanterer
for betaling af et bestemt antal pladser i et tilbud i en aftalt periode, hvis pladserne ikke efterspørges
af andre.
Aftaler om delt finansieringsansvar. Herved forstås aftaler, hvor en eller flere kommunalbestyrelser
bidrager til finansieringen af et konkret tilbud, uden at kommunalbestyrelsen selv er driftsherre.
�½
Aftalerne skal indgås med konkrete kommuner og kan ikke forpligte kommuner, som ikke er omfattet af
aftalen.
Desuden kan driftsherre ved etablering af nye tilbud vælge at anvende en lavere belægningsprocent i en
opstartsperiode. Længden af opstartsperioden fastsættes af driftsherre, men må maksimalt være løbende
år plus 12 måneder. Driftsherre skal informere brugerkommunerne om, hvorvidt der anvendes en lavere
belægningsprocent i en opstartsperiode, inden brugerkommunerne visiterer borgere til tilbuddet.
Ved anvendelse af lavere belægningsprocent i en opstartsperiode gælder følgende undtagelser fra det
gældende princip om efterregulering af over- og underskud:
�½
Driftsherre må ikke efterregulere som følge af underskud i forhold til det omkostningsbaserede
budget i opstartsperioden.
�½
Overskud i forhold til det omkostningsbaserede budget på mere end fem procent skal efterreguleres
over for de kommuner, der har anvendt tilbuddet i opstartsperioden.
Efter opstartsperiodens ophør skal driftsherre anvende en estimeret belægningsprocent, der er fastsat ud
fra belægningsprocenten i sammenlignelige tilbud. Denne beregningsmetode må maksimalt anvendes i
tre år efter opstartsperiodens ophør. Herefter skal driftsherre anvende det gældende princip for
beregning af belægningsprocenten.
4.8 P
RINCIPPER FOR LUKNING OG OMLÆGNING AF TILBUD
Driftsherre skal selv afholde alle udgifter forbundet med lukning af tilbud.
Driftsherre kan indregne etableringsudgifterne ved omlægning af tilbud i taksterne fremadrettet fra
næste budgetår efter gældende principper for forrentning og afskrivning, således at de takstændringer,
dette måtte medføre, er kendte på forhånd.
Ved lukning og omlægning af tilbud skal driftsherre i forbindelse med varsling af ændringerne inddrage
brugerkommunerne med henblik på planlægning af overgangsperioden. Planlægningen kan blandt andet
omfatte konkrete planer for ind- og udslusning af borgere.
Ved lukning og omlægning af tilbud har handlekommunen ansvar for at finde alternative tilbud til borgere,
som ikke længere kan rummes i tilbuddet. For at give driftsherre mulighed for at tilpasse kapacitet og
14
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0015.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
indhold i tilbuddet skal brugerkommunerne varsle om forventede markante ændringer i efterspørgslen, så
snart viden herom foreligger.
4.9 F
ÆLLES AFTALE OM VISITATION TIL KOMMUNIKATIONSCENTRE
Hovedstadsregionen har en fælles visitationsaftale vedrørende de kommunikationscentre, som indgår i
rammeaftalen for kommunerne i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden. Visitationsaftalen fremgår
af afsnit 8.
4.10 K
OMMUNERS OVERTAGELSE AF REGIONALE TILBUD
En kommunalbestyrelse kan en gang i hver valgperiode overtage regionale tilbud, der er beliggende i
kommunen. En kommunalbestyrelse, der ønsker at overtage et regionalt tilbud, skal meddele
Regionsrådet dette senest den 1. januar i valgperiodens tredje år.
1
For valgperioden 2017-2021 skal dette
således meddeles senest den 1. januar 2020. Meddelelse herom skal indskrives i Styringsaftalen for
pågældende år. Overtagelse af tilbuddet skal ske senest den 1. januar i valgperiodens fjerde år, dvs. for
valgperioden 2017-2021 den 1. januar 2021.
Når kommunen fremsætter en anmodning om overtagelse, påhviler det regionen at fremkomme med
overtagelsesvilkårene.
2
Af hensyn til overholdelse af varslingsreglerne i forhold til berørte medarbejdere, en hensigtsmæssig
driftstilrettelæggelse og gennemførelse af en god overdragelsesproces er det i rammeaftalen fastlagt, at
overtagelse normalt sker ved et årsskifte, og at kommunens anmodning om overtagelse senest
fremsættes 1. januar året før overtagelsen og gerne i forbindelse med kommunens godkendelse af
rammeaftalen for året før overtagelsen. Anmodning til regionen om overtagelse af tilbud forudsætter
behandling i kommunalbestyrelse/byråd, inden regionen udarbejder det konkrete overtagelsestilbud.
Varsling af medarbejdere kan først bindende ske på grundlag af en endelig indgået aftale om overtagelsen
mellem kommunalbestyrelse/byråd og Regionsrådet.
Rudersdal kommune har inden d. 1. januar 2016 meddelt Region Hovedstaden, at man ønsker at overtage
botilbuddet På Tyringevej i Birkerød, og der pågår en dialog herom mellem kommunen og regionen.
4.11 K
ØB OG SALG AF PLADSER UDEN FOR HOVEDSTADSREGIONEN
Aftaler indgået i rammeaftaler kan kun binde rammeaftalens parter. Det betyder, at rammeaftalen alene
regulerer køb og salg af pladser mellem brugerkommuner og driftsherrer med beliggenhed inden for
samme region.
I forhold til køb og salg af pladser mellem brugerkommuner og driftsherrer med beliggenhed i andre
regioner anbefales det, at der ved hvert køb og salg af pladser udarbejdes konkrete og individuelle
købskontrakter, der regulerer forpligtelsen for såvel brugerkommune som driftsherre. Købskontrakterne
bør indeholde aftaler om forhold som underskudsdeling, takst, afregning, opkrævning af egenbetaling
m.v.
Jf. Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige
andre love.
2
Jf. Bekendtgørelse nr. 782 af 6. juli 2006.
1
15
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0016.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
5. P
ROCEDURER OG TILTAG I FORHOLD TIL DE MEST SPECIALISEREDE TILBUD
I Udviklingsstrategien i Rammeaftale 2019-2020 er ni selvstændige tilbud blevet defineret som de mest
specialiserede tilbud i hovedstadsregionen. Tilbuddene er målrettet målgrupper med helt særlige
karakteristika og behov for specialiseret støtte og behandling og udgør en delmængde af de højt
specialiserede tilbud omfattet af Udviklingsstrategien.
3
De mest specialiserede tilbud er underlagt en særlig samarbejdsmodel defineret som nødbremse-
modellen . Formålet med modellen er at sikre, at de mest specialiserede kompetencer i disse tilbud
bevares og udvikles. Modellen beskrives nedenfor.
5.1 N
ØDBREMSE
-
MODELLEN
Den særlige samarbejdsmodel til at understøtte de mest specialiserede tilbud er underlagt følgende
forudsætninger:
�½
�½
�½
�½
Modellen træder alene i kraft undtagelsesvist, det vil sige, at den ikke automatisk er gældende
for alle tilbud defineret som mest specialiserede.
Modellen er dynamisk og har løbende fokus på udviklingen på det specialiserede socialområde
fagligt, metodemæssigt, behovsmæssigt og økonomisk.
Modellen har fokus på incitamenter, herunder både for brugerkommuner og driftsherrer.
Modellen understøtter en omkostningseffektiv drift og styring af tilbuddene.
Modellen består af følgende overordnede elementer:
1.
Driftsherre for et tilbud, der er defineret som mest specialiseret, har mulighed for at indstille
tilbud, som driftsherre vurderer har behov for en særlig opmærksomhed, for eksempel hvis det
vurderes at være lukningstruet.
På baggrund af indstillingen foretages en grundig afdækning af tilbuddets situation samt
alternativer til tilbuddet.
På baggrund af den grundige afdækning foretages en vurdering af, om der er behov for særlige
tværkommunale tiltag til bevarelse af tilbuddets viden og kompetencer.
Endelig træffes en beslutning om iværksættelse af særlige tiltag.
2.
3.
4.
Den tværkommunale samarbejdsmodel samt de særlige tiltag er nærmere beskrevet i afsnit 9.
3
Kriterierne for udvælgelse af de mest specialiserede tilbud samt de udvalgte tilbud i 2019-2020 kan findes i teksnisk
bilag til Udviklingsstrategien.
16
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0017.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
6. B
ØRNEHUSET OG
S
OCIALTILSYN
Minimum én gang årligt i forbindelse med indgåelse af Styringsaftalen skal kommuner og region drøfte
aktiviteter, drift og finansiering for det kommende år med Børnehuset i regionen, jf. § 50 a i lov om social
service og Socialtilsynet, som godkender og fører tilsyn med sociale tilbud i regionen, jf. § 2, stk. 2 i lov om
socialtilsyn.
Drøftelserne med Socialtilsyn Hovedstaden og Børnehus Hovedstaden vil foregå i regi af
Embedsmandsudvalget for Socialområdet og Specialundervisning. Drøftelserne vil tage udgangspunkt i
årsrapporterne fra henholdsvis Børnehuset og Socialtilsynet.
Derudover vil Socialtilsyn Hovedstaden og Børnehus Hovedstaden en gang årligt levere en status
vedrørende aktiviteter, drift og finansiering til KKR Hovedstaden.
17
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0018.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
7. P
ROCEDURER FOR FASTSÆTTELSE OG OPKRÆVNING AF BEBOERES
EGENBETALING I TILBUD EFTER
S
ERVICELOVENS
§§ 107
OG
108
Denne procedure beskriver ansvars- og opgavefordelingen mellem handlekommune og tilbud/driftsherre i
forbindelse med fastsættelse og opkrævning af beboeres egenbetaling i tilbud efter Servicelovens §§ 107
og 108.
Denne procedure er gældende for tilbud og handlekommuner omfattet af hovedstadsregionens
Styringsaftale i Rammeaftale 2019-2020 på det specialiserede socialområde og specialundervisning.
Proceduren er udarbejdet med udgangspunkt i følgende bekendtgørelser:
�½
�½
Bekendtgørelse om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytteret i
forbindelse med botilbud efter § 108 (BEK nr. 1387 af 12/12/2006).
Bekendtgørelse om lejerrettigheder til beboere i visse tilbud efter serviceloven (BEK nr. 715 af
19/06/2013).
Af bekendtgørelse om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytteret i
forbindelse med botilbud efter § 108 fremgår følgende bestemmelser vedr. fastsættelse og opkrævning af
beboernes egenbetaling i tilbud efter Servicelovens §§ 107 og 108. For § 107-tilbud gælder det, at:
§ 1.
Betaling for ophold i kommunale boformer efter §§ 107, 109 og 110 i lov om social service sker af
beboerens arbejdsindtægt, pension, kontanthjælp eller anden indtægt i overensstemmelse med reglerne i
§§ 2 og 3.
§ 2.
Kommunalbestyrelsen fastsætter betaling for opholdet i botilbuddet, herunder el og varme.
Kommunalbestyrelsen fastsætter endvidere betaling for kost og for andre ydelser, herunder vask, som er
en integreret del af opholdet efter lov om sociale service.
�½
�½
Handlekommune fastsætter og opkræver beboerens betaling af boligbetaling, el. varme i tilbud
efter Servicelovens § 107.
Tilbud/driftsherre opkræver beboerens betaling af serviceydelser, herunder kost, rengøring, vask
m.v. i tilbud efter Servicelovens § 107.
For § 108-tilbud gælder det, at:
§ 4.
Beboere, som har ophold i botilbud efter § 108 beregnet til længerevarende ophold, betaler for
botilbuddet i overensstemmelse med §§ 5-10 og § 17.
§ 8.
Betalingen for el og varme i botilbud fastsættes sådan, at den dækker kommunens udgifter hertil inkl.
udgifter til moms.
Nedenfor beskrives henholdsvis handlekommunens og tilbud/driftsherres opgaver i forbindelse med
ovenstående opgavefordeling.
7.1 H
ANDLEKOMMUNENS OPGAVER
SEL § 107
Handlekommune fastsætter beboerens betaling af boligbetaling, el og varme i tilbud efter Servicelovens §
107, efter betalingsbekendtgørelsens § 2.
18
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0019.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
Ifølge A kestyrelse s
principafgørelse 97-16 om egenbetaling - midlertidigt botilbud - integreret del af
botilbuddet
å handlekommunen
ikke fastsætte borgerens egenbetaling så højt, at den overstiger det
beløb, som handlekommunen betaler til botilbuddet. Kommunen må ikke tjene på de serviceydelser, som
kommunen er forpligtet til at levere efter serviceloven. Handlekommunen skal foretage en vurdering
heraf på baggrund af oplysninger om den maksimale boligbetaling samt el og varme fremsendt af
tilbud/driftsherre.
Den maksimale boligbetaling er ikke det samme som boligbetalingen for et tilbud efter Servicelovens §
108. Boligbetalingen for et tilbud efter § 108 består af en omkostningsbestemt del, som er 10 % af den
maksimale boligbetaling, samt en indtægtsbestemt del.
SEL § 108
Handlekommune fastsætter beboerens betaling af
boligbetaling
i tilbud efter Servicelovens § 108 på
baggrund af følgende:
�½
�½
�½
Oplysninger om den omkostningsbestemte betaling, jf. betalingsbekendtgørelsens § 6,
tilvejebragt af tilbud/driftsherre,
Handlekommunens beregning af den indkomstbestemte betaling, jf. betalingsbekendtgørelsens §
7,
Og under hensyntagen til handlekommunens serviceniveau, for eksempel i form af et vejledende
rådighedsbeløb.
Handlekommunen fastsætter desuden beboerens betaling af
el og varme
i tilbud efter Servicelovens § 108
på baggrund af oplysninger om udgifter hertil, jf. betalingsbekendtgørelsens § 8, tilvejebragt af
tilbud/driftsherre.
Ved anvisning af bolig efter Servicelovens § 108 skal handlekommunen udarbejde et boligdokument til
beboeren, jf. bekendtgørelsen om lejerrettigheder § 4. Dokumentet skal blandt andet udarbejdes på
baggrund af oplysninger om den omkostningsbestemte betaling, jf. betalingsbekendtgørelsens § 6, som
tilvejebringes af tilbud/driftsherre.
I forbindelse med den årlige fastsættelse af beboerens betaling af boligbetaling, el og varme i tilbud efter
§ 108 skal handlekommune varsle beboeren om eventuel forhøjelse af boligbetalingen senest 2 måneder
før, jf. bekendtgørelsen om lejerrettigheder § 9.
Handlekommunen skal fremsende boligdokument og varslingsdokument til beboeren. Handlekommunen
skal vedlægge en klagevejledning til boligdokument og varslingsdokument.
Skabeloner for udarbejdelse af henholdsvis boligdokument og dokument for årlig varsling af ændring i
boligbetalingen kan findes i excel-format på den fælleskommunale hjemmeside: www.rammeaftale-h.dk.
7.2 T
ILBUD
/D
RIFTHERRERS OPGAVER
SEL § 107
Tilbud/driftsherre skal årligt fremsende de nødvendige oplysninger om den maksimale boligbetaling samt
udgifter til el og varme til brug for handlekommunernes fastsættelse af beboernes betaling af
boligbetaling, el og varme.
Den maksimale boligbetaling er ikke det samme som boligbetalingen for et tilbud efter Servicelovens §
108. Boligbetalingen for et tilbud efter § 108 består af en omkostningsbestemt del, som er 10% af den
maksimale boligbetaling, samt en indtægtsbestemt del.
19
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0020.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
Tilbud/driftsherre skal fremsende nødvendige oplysninger for det efterfølgende år senest den 1. oktober.
Oplysningerne baseres på de forventede udgifter. Oplysningerne om den maksimale boligbetaling, el og
varme skal indføres og fremsendes til handlekommune i skabelonen for den maksimale boligbetaling.
Tilbud/driftsherre skal desuden sikre sig, at oplysninger om serviceydelser og priser herfor er tilgængeligt
for handlekommunerne. Oplysningerne skal indskrives i skabelonen for den maksimale boligbetaling.
Skabelon for den maksimale boligbetaling kan findes i excel-format på den fælleskommunale hjemmeside:
www.rammeaftale-h.dk.
SEL § 108
Tilbud/driftsherre tilvejebringer de nødvendige oplysninger til brug for handlekommunes beregning af
den omkostningsbestemte betaling, jf. betalingsbekendtgørelsens § 6, samt betaling for el og varme, jf.
betalingsbekendtgørelsens § 8, i tilbud efter Servicelovens § 108.
Tilbud/driftsherre skal fremsende oplysninger til beboerens handlekommune om den
omkostningsbestemte betaling, el og varme i forbindelse med:
�½
�½
Handlekommunes udarbejdelse af boligdokument ved anvisning af bolig.
Handlekommunes årlige fastsættelse af fastsættelse af betaling for el og varme.
Tilbud/driftsherre skal fremsende nødvendige oplysninger for det efterfølgende år senest den 1.
oktober. Oplysningerne baseres på de forventede udgifter.
Oplysningerne om den omkostningsbestemte betaling, el og varme skal indføres og fremsendes til
handlekommune i skabelonerne for henholdsvis boligdokument og dokument for årlig varsling af ændring
i boligbetalingen. I forbindelse med den årlige fastsættelse fremsendes ét dokument per beboer
indeholdende de nødvendige oplysninger.
Tilbud/driftsherre skal desuden sikre sig, at oplysninger om serviceydelser og priser herfor er tilgængeligt
for handlekommunerne. Oplysningerne skal indskrives i skabelonerne for henholdsvis boligdokument og
dokument for årlig varsling af ændring i boligbetalingen.
Skabeloner for udarbejdelse af henholdsvis boligdokument og dokument for årlig varsling af ændring i
boligbetalingen kan findes i excel-format på den fælleskommunale hjemmeside: www.rammeaftale-h.dk.
7.3 I
NTERNE FLYTNINGER OG KLAGESAGER
I forbindelse med en beboers interne flytning i et tilbud efter Servicelovens § 108, skal der udarbejdes et
nyt boligdokument for den nye bolig til beboeren.
I forbindelse med klagesager skal tilbud/driftsherre på handlekommunens opfordring levere relevant
dokumentation for fastsættelse af egenbetalingen, så handlekommunen kan overholde de gældende
tidsfrister for klagesagen.
7.4 H
ANDLE
-/B
ETALINGSKOMMUNE
I de tilfælde hvor der er forskellig handle- og betalingskommune, vil betalingskommunen af
tilbud/driftsherre blive opkrævet den fulde takst inklusiv udgifter svarende til egenbetalingen af
boligbetaling, el og varme.
Kommuner, som er handlekommune for borgere, som har en anden betalingskommune, skal således sikre
sig, at indtægter fra egenbetalingen af boligbetaling, el og varme tilfalder pågældende
betalingskommune.
20
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0021.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
Tilbud/driftsherre skal i boligdokument og varslingsdokument vedrørende tilbud efter Servicelovens § 108
angive, hvilken kommune, der er betalingskommune for pågældende borger.
7.5 M
AILINGLISTE TIL FREMSENDELSE AF OPLYSNINGER
Til brug for tilbuds/driftsherres fremsendelse af oplysninger til handlekommuner i hovedstadsregionen er
udarbejdet en mailingliste med kontaktoplysninger til handlekommunerne, som kan findes på den
fælleskommunale hjemmeside www.rammeaftale-h.dk.
Handlekommunerne er forpligtiget til at sikre, at oplysningerne på mailinglisten er korrekte. Ændringer til
mailinglisten fremsendes til Fælleskommunalt sekretariat for det specialiserede socialområde, jf.
kontaktoplysninger på hjemmesiden.
21
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0022.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
8. H
OVEDSTADENS FÆLLES VISITATIONSAFTALE VEDRØRENDE
KOMMUNIKATIONSCENTRENE
Siden 2011 har hovedstadsregionen haft en fælles visitationsaftale vedrørende kommunikationscentrene,
som har været omfattet af den årlige Rammeaftale for kommunerne i hovedstadsregionen og Region
Hovedstaden. Pr. 1. januar 2016 trådte en ny visitationsaftale i kraft og den vil fremadrettet være
udgangspunkt for samarbejdet mellem kommunikationscentre og kommuner i hovedstadsregionen.
En arbejdsgruppe har efter ønske fra kommunerne i hovedstadsregionen revideret visitationsaftalen med
henblik på at skabe de bedst mulige rammer for samarbejde, smidighed og effektive forløb.
4
Kommunerne
i hovedstadsregionen kan fortsat vælge mellem at anvende den fælles visitationsaftale eller at indgå
samarbejdsaftaler med kommunikationscentrene i hovedstadsregionen.
Den fælles visitationsaftale omfatter følgende:
�½
Visitationsaftalen
�½
Arbejdsgange og hensigtserklæringer på området
Derudover omfatter aftalen inspiration til samarbejdsaftaler mellem kommunikationscentre og kommune,
herunder en skabelon til samarbejdsaftaler.
8.1 V
ISITATIONSAFTALE
�½
�½
�½
�½
Borgere med
kommunikative og kognitive funktionsevnenedsættelser
i
kan selv henvende sig til et
kommunikationscenter og anmode om en udredning.
ii
Visitationskompetencen ligger til en hver tid hos handlekommunen.
Kommunikationscentre kan iværksætte en udredning.
iii
Forudsat at sagen er fuldt oplyst, forpligter handlekommunen sig til at træffe afgørelse inden for
15 arbejdsdage efter modtaget udredning.
Den fælles visitationsaftale omfatter ydelser efter Lov om Social Service og Lov om
Specialundervisning for voksne (inkl. hjælpemidler).
ii
i
Bemærk at den enkelte kommune kan indgå samarbejdsaftaler med et eller flere konkrete
kommunikationscentre. I dette tilfælde kan samarbejdsaftalen tilsidesætte den fælles
visitationsaftale.
iii
Kommunikationscentrenes iværksættelse af en udredning er baseret på en konkret vurdering af
pågældende borgers situation. Som udgangspunkt iværksættes der ikke en udredning af borgere,
der er udredt inden for løbende 12 måneder medmindre, der er sket væsentlige ændringer i
borgerens situation.
8.2 A
RBEJDSGANGE OG HENSIGTSERKLÆRINGER
Nedenfor er via et flow-diagram opstillet en række beskrivelser af arbejdsgange samt hensigtserklæringer
om arbejdsgange, som det opfordres til at tage udgangspunkt i ved fremtidige samarbejde mellem
kommunikationscentre og kommuner i hovedstadsregionen.
4
Arbejdsgruppen er blevet nedsat af KKR Hovedstadens Embedsmandudvalg for Socialområdet og Specialundervisning,
og er udløbet af KKR Hovedstadens undersøgelse af senhjerneskadeområdet i 2012-2013, samt fra henvendelser fra
kommuner
vedrørende
uhensigtsmæssigheder
ved
den
daværende
visitationsaftale
vedrørende
kommunikationscentre, der var gældende siden 2011.
22
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0023.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
8.3 A
RBEJDSGANGE
8.4 H
ENSIGTSERKLÆRING OM ARBEJDSGANGE VEDRØRENDE KOMMUNIKATIONSCENTRE
1.
Kommunikationscentrets udredning skal kunne danne grundlag for kommunes visitation ved at
udrede borgers vanskeligheder, samt indledningsvist afdække i hvor høj grad en indsats kan
afhjælpe begrænsningen af borgers funktionsnedsættelse.
Kommunikationscentret skalerer udredningens omfang efter borgers behov og vanskeligheder.
Kommunikationscentret kan efter konkret aftale med handlekommune vejlede om konkrete
indsatsforløb. Vejledning om konkrete indsatsforløb skal foretages ud fra princippet om mindst
indgribende indsats.
Kommunikationscentret skal bidrage til at sikre en helhedsorienteret og koordineret indsats for
borger.
Kommunikationscentret gennemfører en grundig udredning som afsæt for en kort og præcis
udredningsrapport. Rapporten skal indeholde formål, mål og den forventede effekt af den
kompenserende indsats samt forslag til lovgivningsmæssig ramme.
Udredningsrapporten skal indeholde navn og kontaktoplysninger på den pågældende
medarbejder på kommunikationscentret, der har foretaget udredningen.
Handlekommune skal oplyse en fast kontaktperson til kommunikationscentret i forbindelse med
en iværksat udredning.
23
2.
3.
4.
5.
6.
7.
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0024.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
8.
Handlekommune skal danne sig et overblik over den samlede sag for borger og sikre
koordination mellem forskellige og samtidige indsatsforløb.
Frister for sagsbehandling og ventetider skal være tilgængelige på kommunikationscentrenes
hjemmesider.
9.
10. Kommunikationscenter og handlekommune skal understøtte en smidig og hurtig elektronisk
kommunikation.
8.5 S
AMARBEJDE MELLEM KOMMUNIKATIONSCENTRE OG KOMMUNER
Skabelonen for samarbejdsaftaler mellem kommuner og kommunikationscentre i hovedstadsregionen
anbefales anvendt som udgangspunkt for fremtidige aftaler i hovedstadsregionen. Formålet hermed er
blandt andet at øge gennemsigtighed og ensartethed i aftalerne, samt at lette kommuner og
kommunikationscentres administration omkring indgåelse af samarbejdsaftaler.
Skabelonen kan ses nedenfor, men kan også findes i et særskilt dokument til anvendelse ved indgåelse af
konkrete samarbejdsaftaler på www.rammeaftale-h.dk.
8.6 S
KABELON TIL SAMARBEJDSAFTALER
24
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0025.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
8.7 S
AMMENHÆNG TIL
R
AMMEAFTALEN
I hovedstadsregionens Styringsaftale i Rammeaftale 2019-2020 indgår en fælles visitationsaftale
vedrørende kommunikationscentre. Ligesom Styringsaftalens øvrige principper for samarbejdet omkring
køb og salg af sociale tilbud, er visitationsaftalen vedrørende kommunikationscentre, et redskab, der skal
understøtte det kommunale samarbejde i hovedstadsregionen og samarbejdet mellem kommunerne og
regionen.
Alle 29 kommuner i hovedstadsregionen og Region Hovedstaden er aftalepart i Styringsaftalen.
Visitationsaftalen vedrørende kommunikationscentre opstiller en række principper for samarbejdet
omkring henvisning og udredning af borgere med
kommunikative og kognitive funktionsevnenedsættelser.
Aftaleparterne har således godkendt at samarbejdet mellem kommuner og kommunikationscentre
omkring disse borgere skal forgå med udgangspunkt i de opstillede principper. Den enkelte kommune har
dog til enhver tid mulighed for at indgå samarbejdsaftaler med et eller flere kommunikationscentre, der
således tilsidesætter principperne i den fælles visitationsaftale.
8.8 F
ORDELE VED AT INDGÅ SAMARBEJDSAFTALER
Erfaringer fra eksisterende samarbejdsaftaler med kommuner i hovedstadsregionen og
kommunikationscentre er, at samarbejdsaftaler mellem kommuner og centre i mange tilfælde vil kunne
bibringe betydelige fordele for begge parter. Nedenfor er nogle eksempler herpå.
�½
�½
�½
�½
De administrative procedure i forbindelse med visitationen af en borger til en ydelse på
kommunikationscenteret forenkles.
Færre transaktioner reducerer mængden af sagsbehandlerressourcer i kommunen og på
kommunikationscentrene og dermed administrative udgifter hertil.
Bidrager til at minimere ventetid for borgeren.
Bidrager til et mere vidende og tillidsfuldt samarbejde mellem kommune og
kommunikationscenter, herunder via etablering af gensidig forventningsafstemning.
25
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0026.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
8.9 O
PMÆRKSOMHEDSPUNKTER
Nedenfor er beskrevet øvrige opmærksomhedspunkter, der bør haves in mente i forbindelse med indgåelse
af samarbejdsaftaler mellem kommuner og kommunikationscentre:
�½
Kommuner har mulighed for at uddelegere myndighedsafgørelser efter Lov om
Specialundervisning for voksne til anden part.
�½
Kommuner har som udgangspunkt
ikke
mulighed for at uddelegere myndighedsafgørelser efter
Lov om Social Service.
8.10 E
KSEMPLER PÅ INDHOLD AF SAMARBEJDSAFTALER
Nedenfor er til inspiration beskrevet nogle eksempler på indholdet af eksisterende samarbejdsaftaler
mellem kommuner i hovedstadsregionen og kommunikationscentre:
Eksempel 1:
Eksempel 2:
Kommunikationscenteret får kompetence til at kunne fortsætte indsatser for borgere i
bestemte målgrupper. Der er udelukkende tale om borgere, som kommunen tidligere
har visiteret til en indsats og dermed vurderet at være omfattet af målgruppen og have
et væsentligt behov for kompensation. Borgerne er visiterede til en indsats og
godkendt til at fortsætte en indsats af kommunen (jf. Lov om Social Service). Ved behov
for fortsat indsats kan kompenserende forløb således iværksættes omgående. Dette
reducerer transaktionsomkostninger og udgifter til genudredninger, ligesom det
reducerer ventetiden for igangsættelse af tilbud for borgerne.
Kommunikationscenteret får uddelegeret visitationskompetence overfor bestemte
målgrupper med afsæt i en fast økonomisk ramme (jf. Lov om Specialundervisning for
voksne). Såfremt antallet af henvendelser fra borgere bosiddende i kommunen stiger
med mere end syv procent skal der ske en drøftelse af rammen og mulige initiativer
mellem parterne.
26
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0027.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
9. S
AMARBEJDSMODEL VEDRØRENDE DE MEST SPECIALISEREDE TILBUD
Rammeaftale 2019-2020 omfatter ni tilbud på henholdsvis børne- og ungeområdet og voksenområdet,
som er defineret som mest specialiserede tilbud, der har behov for en særlig tværkommunal
opmærksomhed. De ni tilbud er udvalgt på baggrund af deres grad af opfyldelse af seks specifikke
kriterier. De ni tilbud er følgende:
Tilbud på børne- og ungeområdet:
�½
Børneungecenter for Rehabilitering
�½
Nødebogård
�½
Sofieskolen.
Tilbud på voksenområdet:
�½
Blindenetværket
�½
Bredegård Døv/blindeafdeling
�½
Jonstrupvang
�½
Rønnegård
�½
Stokholtbuen
�½
Lyngdal.
De seks kriterier samt de ni udvalgte tilbud gennemgås i det tekniske bilag 1 til Udviklingsstrategi.
De mest specialiserede tilbud i hovedstadsregionen er underlagt en særlig tværkommunal
opmærksomhed, som er formuleret i en tværkommunale samarbejdsmodel defineret som
Nødbremsemodellen. Modellen omfatter en række fælleskommunale procedurer og tiltag, som skal
bidrage til at sikre, at disse tilbud får en særlig tværkommunal opmærksomhed, herunder om nødvendigt
at sikre de mest specialiserede kompetencer i disse tilbud bevares og udvikles. Nødbremsemodellen
gennemgås nedenfor.
Opstillingen af kriterier og udvælgelsen af tilbud tager udgangspunkt i en omfattende kortlægning af de
mest specialiserede tilbud foretaget i 2012 og 2013. Afrapporteringen fra kortlægningen kan findes på
www.rammeaftale-h.dk. Derudover foretager den permanente task force årlige revurderinger af de ni
tilbud samt de øvrige tilbud, der er omfattet af
Udviklingsstrategien i Rammeaftalen.
Tilbuddene i Udviklingsstrategi i Rammeaftale 2019-2020 er i
forvejen defineret som højt specialiserede tilbud og er derfor
tilbud, der kræver et stort befolkningsgrundlag og anvendes af
mange kommuner. De mest specialiserede tilbud skal således
betragtes som en delmængde af tilbuddene der følges i regi af
udviklingsstrategien. De lands- og landsdelsdækkende tilbud samt
sikrede afdelinger betragtes ikke som mest specialiserede tilbud,
da disse tilbud er særskilt defineret i bekendtgørelser og i forvejen
har særlige vilkår og finansieringsformer.
27
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0028.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
9.1 S
AMARBEJDSMODEL OM DE MEST SPECIALISEREDE TILBUD
I Rammeaftale 2019-2020 indgår en særlig samarbejdsmodel til understøttelse af tilbud i
hovedstadsregionen, der er defineret som mest specialiserede tilbud. Modellen, der betegnes
Nødbremsemodellen, er nærmere beskrevet i nedenstående oversigt:
Nødbremse-modellen - Samarbejdsmodel om de mest specialiserede tilbud
Grundvilkår
�½
Tilbud, der karakteriseres som mest specialiseret, får ikke automatisk tildelt særlige
vilkår.
�½
Først hvis et tilbud er i vanskeligheder, og efter en grundig afdækning af
problemstillingerne hos tilbuddet, vil det blive vurderet om tilbuddet skal tildeles
særlige vilkår.
�½
De tilbud i hovedstadsregionen, der lever op til kriterierne for mest specialiserede
Målgruppe
tilbud.
�½
Tilbud, der er omfattet af målgruppen, og hvor driftsherre har en særlig bekymring
Udslagsgivende faktor
omkring tilbuddets eksistensgrundlag.
Handling
�½
Samarbejdsmodellen giver driftherre mulighed for at indstille tilbuddet til
behandling i KKR Hovedstadens Embedsmandsudvalg for Socialområdet og
Specialundervisning.
�½
Indstillingen skal omfatte en detaljeret beskrivelse af den særlige problemstilling,
som driftsherre vurderer, at tilbuddet er i, herunder beskrivelser af overordnede
økonomiske data, bl.a. udvikling i belægningen m.v.
�½
På baggrund af driftherres indstilling foretages en vurdering af tilbuddet i forhold til
efterspørgsel, alternativer inden- og uden for regionen, tilbuddets karakter m.v.
�½
Det forudsættes, at driftherre forinden selv har ageret som en økonomisk ansvarlig
leverandør, herunder vurderet følgende muligheder for at løse tilbuddets
økonomiske udfordringer: lukning af pladser, besparelser, organisatoriske
ændringer, der kan nedbringe omkostninger fx samdrift med andre tilbud,
fællesledelse m.m.
�½
Embedsmandsudvalget kan videresende en indstilling til den permanente task force,
og angive særlige fokusområder og opmærksomhedspunkter, som skal indgå i task
forcens grundige afdækning af tilbudets økonomi m.v.
�½
Task forcen igangsætter et afdækningsforløb, og har som led heri mulighed for at
indhente yderligere dokumentation og data om det konkrete tilbud.
�½
På baggrund af den grundige afdækning vurderer task forcen, hvorvidt der er tale om
et tilbud, der fremadrettet skal være til rådighed i hovedstadsregionen for at kunne
tilgodese behov for behandling/tilbud til regionens borgere, og i givet fald, om der er
behov for særlige tiltag. Task forcen indstiller vurderingen til Embedsmandsudvalget
for Socialområdet og Specialundervisning.
�½
Vurderes der at være behov for særlig opmærksomhed, kan task forcen (og
Embedsmandsudvalget for Socialområdet og Specialundervisning) trække på en liste
med mulige tiltag, der kan iværksættes i forhold til det konkrete tilbud.
�½
Embedsmandsudvalget for Socialområdet og Specialundervisning beslutter, om de vil
tilslutte sig task forcens indstilling, herunder forslag til tiltag, eller om udvalget
oplever behov for ydereligere afdækning i regi af task forcen.
�½
Embedsmandsudvalget for Socialområdet og Specialundervisning indstiller
beslutninger om særlige tværkommunale tiltag til KKR Hovedstaden, der træffer den
endelig beslutning om handling i forhold til det konkrete tilbud.
�½
Ved tilbud, hvor Region Hovedstaden er driftsherre, skal Region Hovedstaden indgå i
beslutningsprocessen.
�½
Særlige tiltag vurderes invividuelt i forhold til den konkrete sag og driftsherre.
�½
Inspiration til særlige tiltag kan findes i en værktøjskasse med mulige tiltag, som dog
ikke er en udtømmende liste. Der kan derfor komme andre tiltag i spil. Se nedenfor.
Vurdering
Særlige tiltag
28
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0029.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
Følgende aspekter er udgangspunkt for Nødbremsemodellen:
�½
�½
�½
�½
Modellen træder alene i kraft undtagelsesvist, det vil sige, at den ikke automatisk skal være
gældende for alle de mest specialiserede tilbud.
Modellen er dynamisk og skal løbende tilpasses udviklingen på det specialiserede socialområde
fagligt, metodemæssigt, behovsmæssigt og økonomisk.
Modellen har fokus på incitamenter, herunder både for brugerkommuner og driftsherrer.
Modellen understøtter en omkostningseffektiv drift og styring.
Derudover er det ved omlægning og lukning af de mest specialiserede tilbud relevant at indgå
tværkommunale aftaler om, hvordan det vurderes om eventuelle faglige kompetencer og specialiseret
viden går tabt, samt hvordan denne eventuelle særlige kompetencer eller viden kan bevares eksempelvis
ved overførelse til andet tilbud.
Det centrale i nødbremsemodellen er, at der først, efter en vurdering med afsæt i en grundig afdækning af
tilbuddets økonomi m.v., kan bevilliges særlige vilkår til et tilbud, der opfylde kriterierne for mest
specialiserede tilbud. Det er således først, når tilbuddet oplever problemer, at der kan indgås særlige
aftaler om tværkommunalt samarbejde eller særlige vilkår for pågældende med henblik på at sikre den
forsatte eksistens af et tilbud.
Dette vurderes desuden at medvirke til, at driftsherrer for de mest specialiserede tilbud fortsat har
incitament til at sikre en rentabel drift af tilbuddet
modsat at et tilbud, som er defineret som mest
specialiseret, per automatik har særlige fordele.
9.2 V
ÆRKTØJSKASSE MED SÆRLIGE TILTAG
Nedenfor er oplistet eksempler på en række mulige særlige tiltag, der kan iværksættes for at sikre, at den
særlige viden og kompetencer i et mest specialiseret tilbud bevares. Listen er ikke udtømmende, hvorfor
der i konkrete sager kan forekomme andre tiltag.
�½
Tilbuddet lukker, men der indgås samarbejde mellem kommuner og eventuelt region om at sikre
specialviden og kompetencer i andre tilbud eller tiltag.
Herunder omplacering af konkrete medarbejdere i andre tilbud eller tiltag i hovedstadsregionen.
�½
Samarbejde mellem kommuner og eventuelt region om udvikling af indholdet i tilbuddet.
Herunder vidensdeling om særlige pædagogiske forhold, udskillelse af konsulentydelser, og ændre
organisering af driften.
�½
Forlængede opsigelsesvarsler.
Vil kunne give en forlænget planlægningshorisont i forhold til tilbud til borgerne. Aktuelle
brugerkommuner bør høres inden de pålægges forlængede opsigelsesvarsler.
�½
Lavere budgetteret belægningsprocent.
Dette indebærer reelt en takststigning for tilbuddet.
�½
Anden finansieringsmodel - takstfinansiering kombineret med objektiv finansiering.
En finansieringsmodel, hvor takstfinansiering kombineres med objektiv finansiering kender
kommunerne fra finansieringen af pladser på de landsdækkende sikrede afdelinger.
Modellen omfatter, at den ene del af omkostningerne i tilbuddet betales gennem en takst for
kommunernes forbrug af pladser, mens den anden del dækkes af objektiv finansiering. Den
objektive finansiering er typisk beregnet efter en fordelingsnøgle, eksempelvis antallet af borgere
29
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0030.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
inden for målgruppen. Det er muligt at skrue modellen sammen på flere måder i forhold til
vægtning af de to finansieringselementer i deres indbyrdes forhold.
Fordelen ved denne model er, at den både indeholder et element af aktivitetsafhængig finansiering,
hvilket giver tilbud incitamenter til at tilpasse sit forbrug til takstindtægterne, samt et element af
grundfinansiering, der gør tilbuddet mindre sårbart over for store udsving i aktiviteten og derved
bidrager til en vis driftssikkerhed.
Der bør være stor opmærksomhed på at adskille de to finansieringskilder. Adskilles de ikke kan det
give urealistisk budgetlægning eller manglende kapacitetstilpasning, hvilket kan føre til
efterregulering af den objektive finansiering. Desuden kan der være en risiko for, at kommunerne,
via den objektive finansiering, medfinansierer unødig kapacitet.
�½
Anden finansieringsmodel - forpligtende købsaftaler
Herved forstås aftaler, hvor en eller flere kommunalbestyrelser garanterer for betaling af et
bestemt antal pladser i et tilbud i en aftalt periode, hvis pladserne ikke efterspørges af andre.
Aftalen indgås typisk mellem driftsherre og konkrete kommuner, og er ikke forpligtende for
kommuner uden for aftalen.
Fordelen ved denne model er, at tilbuddet sikres fuld finansiering, selvom der ikke er fuld
belægning. Den umiddelbare risiko ved modellen er, at man holder hånden kunstigt under et tilbud,
i stedet for at finde mere hensigtsmæssige og varige løsninger.
�½
Anden finansieringsmodel - aftaler om delt finansieringsansvar
Herved forstås aftaler, hvor en eller flere kommunalbestyrelser bidrager til finansieringen af et
konkret tilbud uden, at kommunalbestyrelsen selv er driftsherre. Aftalen indgås typisk mellem
driftsherre og konkrete kommuner, og er ikke forpligtende for kommuner uden for aftalen.
Fordelen ved denne model er, at finansieringen af tilbuddet er spredt ud på flere hænder, hvilket
mindsker risikoen for den enkelte kommune. En udfordring ved modellen kan være at sikre
incitament for andre kommuner til at indgå i delt finansieringsansvar, uden at det udfordrer den
lige adgang til tilbuddet for alle kommuner.
9.3 T
ASK FORCE
Den permanente task force består af centrale nøglepersoner på både børne- og ungeområdet og
voksenområdet, herunder fagpersoner fra både myndigheds- og driftsherrekommuner samt Region
Hovedstaden. Der etableres faste procedurer omkring arbejdet i den permanente task force.
Procedurerne skal blandt andet kunne imødekomme en række opmærksomhedspunkter og hensyn,
herunder:
�½
�½
�½
at et tilbuds opfyldelse af kriterierne i et år ikke er lig med en varig opfyldelse,
at de mest specialiserede tilbud løbende og systematisk skal revurderes,
at nyetablerede tilbud og øvrige tilbud omfattet af KKR Hovedstdens Udviklingsstrategi løbende
og systematisk skal vurderes i forhold til kriterierne.
Task forcen samles med en fast årlig kadence og på to på forhånd fastsatte datoer i løbet af året, således
at eventuelle driftsherrer ved, hvornår det vil være hensigtsmæssigt at indstille tilbud. Derudover vil task
forcen kunne samles i forbindelse med akutte behov for vurdering af tilbud, jf. samarbejdsmodellen.
Desuden vil task forcen årligt eller hver anden år foretage en vurdering af behov for og efterspørgsel efter
de mest specialiserede tilbud blandt alle kommuner i hovedstadsregionen. Dette kan blandt andet ske
30
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264033_0031.png
Teknisk bilag til Styringsaftale i Rammeaftale
2019-2020
KKR Hovedstaden
samtidig med indhentning af oplysninger til udviklingsstrategien. Der vil således løbende blive foretaget
en vurdering af de tilbud, der i pågældende år opfylder kriterierne for mest specialiserede tilbud, og en
vurdering af nyetablerede tilbud og øvrige tilbud omfattet af Udviklingsstrategien i Rammeaftalen.
9.4 K
RAV TIL DE MEST SPECIALISEREDE TILBUD
Der er opstillet en række krav til de tilbud, som lever op til kriterierne for de mest specialiserede tilbud.
Formålet med kravene er at tydeliggøre, at der med den særlige opmærksomhed, som de mest
specialiserede tilbud kan få, hvis de kommer i vanskeligheder, også følger en forpligtelse til at udvikle
tilbuddene, stille viden og ekspertise til rådighed, samt at dokumentere indsatserne.
Der stilles således følgende krav til de mest specialiserede tilbud i hovedstadsregionen:
�½
�½
Tilbuddet skal efterstræbe at være på forkant og løbende udvikle sig i forhold til målgruppernes
behov, metoder, velfærdsteknologi, kommunernes efterspørgsel efter ydelser og pladser m.v.
Tilbuddets viden, ekspertise og pladser skal være tilgængelig for alle kommuner i
hovedstadsregionen, og der må ikke gives forrang til borgere fra driftsherres egen kommune eller
geografisk nærområde.
Tilbuddet skal levere synlig og offentlig tilgængelig dokumentation og effekt af indsatserne i
tilbuddet.
�½
Den nedsatte task force kan medtage ovenstående krav i forbindelse med løbende vurderinger af de mest
specialiserede tilbud.
31