Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
2264032_0001.png
âëâäâë
KØBENHAVNS KOMMUNE
Socialforvaltningen
Overenskomst
mellem
Københavns Kommune
0g
bestyrelsen for den selvejende institution
Kollegiet
0m driften af
botilbud for hjemløse mænd
§1
Aftalens parter
Driftsoverenskomsten er indgået mellem Socialforvaltningen i
Københavns Kommune (herefter kaldet ”Kommunen” og bestyrelsen
for den selvejende institution Kollegiet (herefter kaldet
”institutionen”) beliggende Gl. Køge Landevej 137, 2500 Valby.
Institutionens hjemsted er Københavns Kommune.
§2
Formål 0g målgruppe
Institutionens formål er at være et midlertidigt tilbud om overnatning
samt at tilbyde aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp med
henblik på i videst muligt omfang at opnå forbedring af brugernes
livssituation.
Institutionens målgruppe er:
o Personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller
som ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har behov for
botilbud og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og
efterfølgende hjælp.
c Personer, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer har behov for
ophold i en midlertidig boform.
17-09-2009
Sagsnr.
2009-113053
Dokumentnr.
2009-548511
DU Udsatte grupper,
misbrug og bolig
Bernstorffsgode 17, 2.
sol
1592 København V
Telefon
331 73325
E-moil
[email protected]
WVWNkKdk
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264032_0002.png
§3
.Hjemmelfar institutionens tilbud
Institutionens tilbud er etableret i henhold til §§ 107 0g 110, i 10V om
social service.
§4
Antal pladser
Antallet af pladser fastsættes i forbindelse med udmeldingen af
institutionens budget.
Ændring af pladsantal og type forudsætter forhandling mellem
bestyrelsen og Kommunen.
§5
Optagelse af borgere
Optagelse i institutionen kan ske efter henvisning fra offentlige
myndigheder eller ved borgerens egen henvendelse til institutionen.
Optagelse i tilbud efter §§ 107 i lov om social service foretages efter
aftale med Kommunen.
Ved optagelse i tilbud efter § 110 i lov om social service træffer
forstanderen afgørelse om optagelse kan finde sted.
§6
Registrering 0g statistik
Institutionen registrerer brugere ved ind- og udskrivning efter den til
en hver tid gældende ordning, som Kommunen anviser.
Institutionen skal registrere, journalisere, planlægge og indberette om
brugernes forhold efter gældende retningslinier i lovgivningen og
Kommunens bestemmelser.
Institutionen skal indberette Lønstatistik i henhold til gældende
overenskomster og aftaler, herunder bidrage med personaledata til
brug for forhandlinger, overenskomstberegninger m.v.
Institutionen er herudover forpligtet til at føre registrering og statistik
efter Kommunens nærmere bestemmelse, og i overensstemmelse med
gældende lovgivning herom.
Side 2 af 2
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264032_0003.png
§7
Brugernes egenbetaling
Brugernes egenbetaling fastsættes i forbindelse med Borgerrepræ-
sentationens Vedtagelse af Kommunens budget.
Institutionen forestår opkrævning af egenbetalingen i overensstem-
melse med servicelovens retningslinjer.
§8
Institutionens ledelse og drift
Institutionens bestyrelse har det overordnede ansvar for institutionens
ledelse og drift.
Forstanderen har ansvaret for institutionens daglige drift - herunder
ansvaret for den socialpaedagogiske- og personalemæssige ledelse.
Den overordnede ledelse og den daglige drift udøves i overensstem-
melse med institutionens vedtægter.
Institutionens forstander indgår i Centerledelsen i det center, som
institutionen er en del af i forhold til den Centerstruktur, der er fastlagt
for institutionsområdet i Kommunen.
Centerledelsen indgår samarbejdsaftaler med Kommimen om
resultatkrav omfattende de institutioner, der er repræsenteret i
centerledelsen.
§9
Ansættelse og afskedigelse af personale
Bestyrelsen ansætter og afskediger personale inden for de rammer, der
er fastsat i institutionens budget.
Bestyrelsen kan bemyndige forstanderen til at ansætte og afskedige
personale, herunder frivillige medarbejdere, ligeledes inden for
budgettets rammer.
Ansættelse og afskedigelse af forstanderen kræver Kommunes
godkendelse.
Det påhviler bestyrelsen i stillingsopslag og ved ansættelse af
forstanderen at tage forbehold for Kommunens godkendelse.
Ved forstanderens fratræden eller orlov skal institutionen straks give
Kommunen skriftlig besked herom. Kommunen skal godkende en
eventuel konstitueret forstander.
Side 3 af 3
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264032_0004.png
§ 10
Løn 0g personaleadministration
Løn- og andre ansættelsesvilkår for institutionens personale fastsættes
i henhold til de af Kommunernes Landsforening efter forhandling med
de for institutionens personale forhandlingsberettigede personale-
organisationer fastsatte bestemmelser.
Såfremt ingen organisation dokumenterer forhandlingsretten,
fastsaettes løn- og ansættelsesvilkår af Kommunen.
Beregning, udbetaling og anvisning af løn m.v. til institutionens
personale varetages af institutionen.
§11
Budget 0g regnskab
Kommunen afholder institutionens driftsudgifter, udarbejder
institutionen budget, og udmelder institutionens budget efter
retningslinjer fastsat af Kommunen.
Institutionen anvender det udmeldte budget efter retningslinjer, som er
fastsat af Kommunen.
Kommunen anviser forud a conto rater af budgettet.
Kommunen fører kontrol med budgettets overholdelse i henhold til
Kommunes retningslinjer herfor. Institutionen skal derfor føre løbende
regnskab med udgifter og indtægter i henhold til retningslinjer fastsat
af Kommunen.
Projekter der forudsættes gennemført med ekstern finansiering kan
alene iværksættes efter aftale og godkendelse fra Kommunen.
Proj ektregnskabet holdes adskilt fra driftsoverenskomstregnskabet.
Afholdelse af udgifter udover budgettet forudsætter forudgående
godkendelse fra Kommunen.
Institutionen afleverer årsregnskab herfor til Kommunen i henhold til
Kommunens retningslinjer herfor, og foretager samtidig a conto
tilbagebetaling af eventuelt overskud. Regnskabet skal godkendes af
Kommune. Regnskabet revideres i henhold til Kommunens
retningslinjer herfor.
Der foretages hvert år endelig afregning mellem institution og
Kommunen, når Kommunen har godkendt årsregnskabet.
Side 4 af 4
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264032_0005.png
§ 12
Ekstraardinære udgifter
Udgifter som Kommunen udreder til institutionens 0m- eller
tilbygning, til ekstraordinær vedligeholdelse eller til ekstraordinær
anskaffelse af inventar, betragtes som lån og kan sikres ved pant i
institutionens ejendom, såfremt institutionens bestyrelse er
bemyndiget til at optage lån i ej endommen.
Låneaftalen bør indeholde bestemmelser om lånets ned- eller
afskrivning, pantsætning samt om andre lånevilkår.
Udgifter, som kommunen efter særlig aftale måtte udrede til ordinær
vedligeholdelse eller ordinær anskaffelse af inventar, betragtes som
driftstilskud (udvidelse af driftsbudget).
§ 13
F armuererlige dispositioner
I overenskomstperioden må institutionen ikke uden Kommunens
forudgående samtykke afhænde, pantsætte, udlåne eller udleje
institutionens faste ejendom(me) og inventar eller benytte
ejendommen(e) og inventaret til andet formål end forudsat i
nærværende overenskomst.
Institutionen må ikke uden forudgående samtykke træffe beslutning
om optagelse af lån - ej heller ved mellemregning med andre
institutioner - eller ændringer i lånevilkår eller forpligte sig ved
kautioner eller anden økonomisk garanti eller foretage ændring af
vilkår for eventuelle eksisterende garantiforpligtelser eller lignende.
De driftsmidler, der stilles til rådighed af Kommunen, må kun
anvendes i overensstemmelse med institutionens formål.
Hvis institutionen modtager midler fra legater eller private fonde, der
ønskes anvendt inden for institutionens generelle virksomhed, er det
en forudsætning, at det sker inden for institutionens hovedformål.
Sådanne midler vil ikke medføre en reduktion af den kommunale
driftsstøtte, og disponeringen heraf bogføres derfor på institutionens
balancekonti efter Kommunens retningslinjer.
Nærværende driftsoverenskomst og institutionens vedtægter kan af
Kommunen kræves tinglyst servitutstiftende på institutionens faste
ejendom.
Renteindtægter af egenkapital skal fremgå af regnskab.
Side 5 af 5
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264032_0006.png
§l4
Institutionen forpligter sig til at følge de generelle retningslinjer om
særlige emner, som Kommunen fastsætter for drift af institutionerne,
feks. retningslinjer for reklamer, sociale klausuler, miljø, mv.
Institutionen er ikke forpligtet til at indgå i Kommunens
indkøbsaftaler.
Institutionen forpligter sig til at overholde Kommunens IT w
sikkerhedsregulativ.
Institutionen skal forsikre sig ved tilsvarende forsikringsniveau som
de kommunale institutioner.
§ 15
Tilsyn
Kommunen fører tilsyn med indholdet i tilbuddet og den måde
opgaverne udføres på, jf retssikkerhedslovens § 16, og tilsyn i forhold
til den enkelte person, jf servicelovens § 148 og det generelle
driftsorienterede tilsyn med personale, bygninger og økonomi jf.
servicelovens § 148 a.
Som led i udførelsen af tilbuddet skal Kommunen have adgang til at
bese institutionen og til at tale med brugere og personale, samt have
adgang til de nødvendige oplysninger, der er nødvendige for at udføre
tilsynet.
§ 16
Farvaltningsloven og ojjfentlighedsloven gælder
Ved varetagelsen af de opgaver, der er omfattet af
driftsoverenskomsten, er institutionen omfattet af reglerne i
forvaltningsloven og offentlighedsloven, jf. retssikkerhedslovens § 43
stk. 2.
Ved opgavevaretagelsen betragtes institutionen i forhold til
forvaltningslovens og offentlighedslovens regler som hørende til
samme forvaltning som Socialforvaltningen i relation til videregivelse
og indhentelse af oplysninger vedrørende enkeltpersoner, jf.
retssikkerhedslovens § 43 stk. 3. At der i denne relation efter loven er
tale om samme forvaltning er relevant i forhold til forvaltningslovens
§ 27 om tavshedspligt, § 29 om forbud mod indhentelse af oplysninger
om ansøgere, § 31 om forpligtelsen til på begæring at videregive visse
oplysninger, 0g § 32 om forbud mod at skaffe sig oplysninger, der
ikke har betydning for opgavevaretagelsen.
Side 6 af 6
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264032_0007.png
§ 17
Misligholdelse
I tilfælde af institutionens ophør, likvidation, betalingsstandsning,
åbning af forhandlinger om akkord eller lignende forringede
økonomiske forhold eller hvis Kommunen skønner, at der foreligger
væsentlige aendringer i institutionens ejerforhold, bestyrelse eller
daglige ledelse, herunder institutionens hel eller delvise fusion med
anden virksomhed, kan Kommunen opsige aftalen uden varsel.
Beløb, som institutionen har modtaget af Kommunen i henhold til
denne overenskomst kan af Kommunen kræves tilbagebetalt i tilfælde
af misligholdelse af bestemmelserne i overenskomsten, love,
bekendtgørelser, cirkulærer og vejledninger. Kommunen kan videre
rejse erstatningskrav og opsige denne aftale med øjeblikkelig
virkning.
Institutionen kan ikke optage eller ændre vilkår for eksisterende lån,
afhænde, pantsætte, udleje, udlåne eller foretage andre økonomiske
dispositioner af større betydningen uden samtykke fra Kommunen.
§ 18
Institutionens ophør
I tilfælde af at bestyrelsen træffer beslutning om institutionens
nedlæggelse skal formuen efter godkendelse af Kommunen, anvendes
til et socialt eller sundhedsmæssigt formål fortrinsvist i Københavns
Kommune.
§ 19
Opsigelse
Før driñsoverenskomsten eventuelt ønskes opsagt af en af parterne
skal der så vidt muligt optages en forhandling mellem parterne med
henblik på at drøfte muligheder for et eventuelt fortsat samarbejde.
Overenskomsten kan opsiges af begge parter med et varsel på 10
måneder til den l. i en måned.
Umiddelbart efter en opsigelse skal der optages forhandling mellem
parterne om den mest hensigtsmæssige, socialpaedagogiske og
økonomiske måde at afvikle samarbejdet på i opsigelsesperioden.
Side 7 af 7
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264032_0008.png
§ 20
Overenskomstændringer
Driftsoverenskomsten kan ændres efter aftale mellem parterne uden at
opsigelse finder sted.
§ 21
Ikrafttrædelse
Denne overenskomst erstatter den hidtidige overenskomst.
Overenskomsten har virkning fra l. januar 2009.
§ 22
Institutionens vedtægt
Der er for institutionen oprettet vedtægt, der den 1 - marts 1989 er
godkendt af Kommunen.
Dato 26/10-09 Dato (ZHDK 2 D é 7
For bestyrelsen For Københavns Kommune
,Å .
Æter/ze
Side 8 af 8