Social- og Ældreudvalget 2020-21
SOU Alm.del
Offentligt
Redegørelse til Social- og indenrigsminister-
iet om Socialforvaltningens beregninger af ad-
ministrationsudgifter til selvejende tilbud
med driftsoverenskomst
Socialforvaltningen har d. 25. juni 2020 modtaget en anmodning
fra Social- og indenrigsministeriet om en redegørelse for
beregning af administrationsudgifter til selvejende tilbud med
driftsoverenskomst med kommunen. Forvaltningens redegørelse
skal både omfatte kommunens generelle principper for beregning
og et konkret medsendt eksempel af herberget Kollegiet Gl. Køge
landevejs budgetskema for 2020 til Socialtilsynet, hvor de
administrative udgifter fremgår som en samlet post.
Socialforvaltningens indledende bemærkninger
Når en selvejende institution indgår driftsoverenskomst med
Københavns Kommune, indgår institutionen aftale på nogle
vilkår, der i vidt omfang ligner dem, der er gældende for
kommunens egne institutioner. Kommunens driftsoverenskomster
med selvejende institutioner vil således bl.a. indeholde
bestemmelser om, at institutionen bliver en del af kommunens
centerstruktur,
at
kommunen
udmelder
et
budget,
som
institutionen skal anvende efter retningslinjer fastsat af
kommunen, og at institutionen skal følge kommunens generelle
regler for drift af institutionerne.
Men selvejende institutioner har også egen bestyrelse som de
refererer til. Derfor er de underlagt kommunens rammer og
regler, men udførelsen af de faglige metoder og indsatser styrer
de i langt højere grad selv. Det giver en stor diversitet og
interessant metodeudvikling på tværs af forvaltningens tilbud.
Ligeledes kan kommunen rumme flere forskellige målgrupper
indenfor samme tilbudstype. F.eks. er der både hjemløsetilbud
i kommunen til unge hjemløse og til de hjemløse, som kun har
brug for ophold i kortere perioder for at komme videre i egen
bolig.
Den selvejende institution opnår som led i indgåelse af
driftsoverenskomsten en økonomisk sikkerhed for, at Københavns
Kommune understøtter driften, og institutionen friholdes
således for den økonomiske risiko for manglende efterspørgsel,
der
påhviler
leverandører
af
tilsvarende
tilbud
uden
driftsoverenskomst. Til gengæld herfor vil den selvejende
institution blive pålagt visse indskrænkninger i sin økonomiske
autonomi, da en del af opgaverne i en sikker drift påhviler
15. august 2020
Sagsnummer
2020-0189308
Dokumentnummer
2020-0189308-1
Regnskab og Kontrakt
Bernstorffsgade 17
1577 København V
EAN-nummer
5798009683380
www.kk.dk
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264030_0002.png
Socialborgmesteren
2/8
forvaltningen og ikke tilbuddet. Herudover kan der være
indsatser, som Socialudvalget beslutter skal være gældende for
alle tilbud på samme område, f.eks. alle herberger, og udføres
af kommunens centerstab, der omfatter alle tilbud, og ikke det
enkelte tilbud.
Københavns Kommune afholder derfor i tilknytning til det
enkelte
tilbud
en
række
udgifter
centralt
til
bl.a.
administrative
funktioner,
boligrådgivere
og
sundhedspersonale,
der
servicerer
alle
herberger
i
forvaltningen. Disse udgifter påvirker ikke den selvejende
institutions driftsbudget, men indgår i den omkostningsbaserede
takst, som kommunen skal benytte til afregning af andre
kommuners borgere, og som forvaltningen skal hjemtage
statsrefusion for. (jf. BEK 1467 af 16.12. 2019)
I det fremsendte budgetskema for Kollegiet Gl. Køge landevej,
fremstår der en samlet administrativ udgift på 4.263.377 kr.
Dette beløb dækker over mange indsatser, som både udføres på
tilbuddet og i forvaltningen. De poster som ikke er klassisk
administration dækker over følgende tre budgetposter:
-
1,7 mio. kr. dækker over boligrådgivere, som hjælper og
vejleder borgerne til at flytte i egen bolig så hurtigt
som muligt. Den udgående boligindsats er prioriteret
højt, da problemerne for mange beboere på herberger
primært handler om at finde en fast bolig (Housing First-
tankegangen).
-
Ligeledes er der afsat 733.892 kr. til et sundhedsteam,
som også udfører en udgående indsats på alle herberger
i forvaltningen til sygepleje, sygehjælp og støtte i det
øvrige sundhedsvæsen.
-
Endelig er der i forvaltningen afsat 57.641 kr. til
kurser til de ansatte på alle herberger.
De resterende 1,77 mio. kr. er fordelt på mere klassiske
administrative poster, både på tilbuddet, i tilbuddets center
og i centralforvaltningen som kan ses i tabel 1 her:
TABEL 1. Administrative udgifter Kollegiet Gl. Køge landevej
Administrationspost i budgetskema (100 %)
4.263.377 kr.
Heraf til boligrådgivere (40 %)
1.703.775 kr.
Heraf til Sundhedsteam (17 %)
733.892 kr.
Heraf til fakultet / kurser (1,4 %)
57.641 kr.
Heraf rest til klassisk administration på
461.910 kr.
tilbuddet inkl. tilsyn fra Socialtilsynet
(10,8 %)
Heraf
klassisk
administration
i
703.099 kr.
tilbudscentret (forvaltningen) (14 %)
Heraf administration i centrale kontorer
603.060 kr.
(beregnet administrativt overhead) (16,5 %
af de 4,2 mio. kr.)
De enkelte budgetposter er gennemgået i bilag 1, hvor der
redegøres for, at:
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
Socialborgmesteren
3/8
-
-
ud af det samlede beløb på kr. 4.263.377, der anføres
som administrationsudgifter, afholder Kollegiet af sit
driftstilskud 389.636 kr. til revision, kontorhold mv.,
jf. pkt. 1B, og 72.274 kr. til Socialtilsyn, jf. pkt. 3.
det resterende beløb, 3.801.467 kr. afholdes direkte af
Socialforvaltningen og påvirker derfor ikke tilbuddets
driftstilskud, men indgår alene i forvaltningens
omkostningsbaserede takstberegning Der er ikke tale om
omkostninger som ville kunne konverteres til et forhøjet
driftstilskud.
Det er centralt i sagen, at taksten (prisen pr. plads) beregnes
på baggrund af kommunens samlede omkostninger, og at det
betyder, at taksten indeholder nogle kommunale omkostninger,
som de enkelte tilbud ikke er belastet af
og som derfor heller
ikke indgår i driftstilskuddet til Gl. Køge Landevej.
Besvarelse af de fremsendte spørgsmål
I spørgsmål nr. 1 og 2 fra Ministeriet anføres Kollegiet
Gl.
Kongevej.
Det antages i besvarelsen, at der menes kollegiet
Gl.
Køge Landevej.
Er det korrekt, at Københavns Kommune har driftsoverenskomst
med Kollegiet Gl. Kongevej? I bekræftende fald bedes
driftsoverenskomsten vedlægges redegørelsen.
Ja, Københavns Kommune har en driftsoverenskomst med Kollegiet
Gl. Køge Landevej. Overenskomsten omfatter et botilbud efter
Servicelovens § 107, midlertidige botilbud, og et herberg efter
Servicelovens
§
110.
Driftsoverenskomsten
er
vedlagt
redegørelsen i bilag 2.
Hvem fastlægger budgettet for de tilbud, som Københavns Kommune
har driftsoverenskomst med - kommunen eller tilbuddet selv?
Spørgsmålet bedes besvaret både generelt og ift. det konkret
omtalte tilbud.
Det er Københavns Kommune, som fastlægger budgettet for de
tilbud, som kommunen har driftsoverenskomst med. I praksis sker
det ved at Socialudvalget har godkendt samarbejdet og den
faglige og økonomiske ramme for tilbuddets indsats, hvorefter
forvaltningen indgår den konkrete driftsoverenskomst med det
pågældende tilbud.
De kommunale tilbud og de selvejende institutioner
driftsoverenskomst behandles budgetmæssigt ens.
med
Hvor stor en del af de administrationsudgifter, der fremgår af
budgetskemaet for Kollegiet Gl. Kongevej, afholdes af den
kommunale forvaltning? Betaler tilbuddet til kommunen eller
trækkes beløbet på forhånd af et evt. driftstilskud? Er dette
generel praksis?
Alle udgifter, der indgår i budgettet, afholdes af Københavns
Kommune, enten som en omkostning, der afholdes ved siden af
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
Socialborgmesteren
4/8
driftstilskuddet, eller som en del af driftstilskuddet, der
tilføres den selvejende institution.
De administrationsudgifter, der fremgår af budgetskemaet,
finansieres fuldt ud af Københavns kommune. Kollegiet afholder
389.636 kr. vedrørende kontorhold, inventar, revision mv. samt
72.274 kr. vedrørende Socialtilsynets tilsyn ud af tilbuddets
anførte administrationsudgifter. Begge udgifter er finansieret
af kommunens driftstilskud.
Øvrige
såkaldte
administrationsomkostninger
afholdes
af
Københavns Kommune og indgår ikke i driftstilskuddet. Opgaverne
bliver derfor også løst af forvaltningen, hvilket betyder, at
der udføres en indsats i samarbejde med tilbuddene. Dette kan
både
være
faglige
indsatser
og
mere
klassiske
administrationsopgaver,
som
IT-drift,
økonomi-
og
regnskabsopgaver.
Dette er generel praksis for selvejende
driftsoverenskomst med kommunen.
institutioner
med
Hvordan
beregner
kommunen
de
direkte
og
indirekte
administrationsomkostninger? Bedes besvaret både generelt og
ift. det konkrete tilbud.
Kommunen beregner direkte og indirekte omkostninger i
overensstemmelse med bekendtgørelse nr. 1017 af 19. august
2017. Dette gælder også for alle § 110-tilbud i kommunen
uanset om de er kommunale tilbud eller drives af selvejende
institutioner med driftsoverenskomst.
Hvis en udgift vedrører alle forvaltningens herberger, bliver
denne udgift fordelt på tilbuddene efter en hensigtsmæssig
fordelingsnøgle f.eks. efter antal pladser eller budgetandele.
Fordelingen bliver godkendt i forvaltningen og efterfølgende af
revisor i forbindelse med påtegning af de omkostningsbaserede
takster for herberger og krisecentre. I nogle tilfælde
konsulterer forvaltningen tilbuddene i forhold til, hvordan
fordelingsnøglen skal beregnes. F.eks. hvis det er en
borgerrettet indsats er fordelingsnøglen baseret på antallet af
pladser. Hvis det er administration, vil fordelingsnøglen
basere sig på budgetandele.
De direkte omkostninger
dækker over opgaver og funktioner, som
kan henføres til herberger generelt eller til det enkelte
tilbud. De direkte omkostninger for Kollegiet Gl. Køge Landevej
indgår i driftstilskuddet, hvis opgaven bliver udført af
tilbuddet. Hvis opgaven bliver udført på centerniveau, er den
direkte omkostning ikke en del af driftstilskuddet, men en del
af budgettet til centerfællesskabet, som understøtter alle
herberger i forvaltningen.
Herudover
beregner
kommunen
de
indirekte
administrationsomkostninger
efter den fastsatte norm på 6 % i
regi af KKR (Kommunekontaktrådet) samarbejdet i Region
Hovedstaden, se bilag 3
styringsaftale og takstmodel til
rammeaftalen i KKR Hovedstaden. Disse omkostninger dækker over
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
Socialborgmesteren
5/8
opgaver og funktioner, som ligger i den øvrige forvaltning, men
som ikke er en del af driftstilskuddet til tilbuddet, fordi det
enkelte tilbud ikke selv udfører opgaverne. F.eks. kan dette
være afregning af mellemkommunale forhold, udvikling af IT og
styring af økonomi og regnskabsregler.
De konkrete administrationsomkostninger, som er anført i
budgetskemaet for kollegiet Gl. Køge Landevej, er alle en del
af de direkte omkostninger. Ud over de klassiske administrative
opgaver er der også opgaver vedrørende boligrådgivere og
sundhedsteam til borgerne på tilbuddet. Boligrådgiverne
medvirker til at understøtte borgerne i udflytning til egen
bolig, mens sundhedsteamet sikrer lægelig og sygeplejefaglig
behandling til hjemløse borgere. Der er tale om omkostninger og
indsatser, som afholdes og udføres af centret. Da der er tale
om omkostninger forbundet med Socialforvaltningens generelle
indsats ift. borgere på herberger, og opgaverne løses af en
bydækkende enhed, indgår herbergets andel af de samlede
omkostninger til indsatserne ikke i driftstilskuddet, men
indgår i den samlede takst for tilbuddet.
Er der andre omkostningselementer i det enkelte tilbuds budget,
der betales til kommunen? Bedes besvaret både generelt og ift.
det konkrete tilbud.
Nej, der er ikke omkostninger, som det enkelte tilbud skal
betale til kommunen, hverken generelt eller konkret. Kommunen
finansierer både driftstilskuddet og de udgifter, der måtte
være på centerniveau.
Hvad ligger der i de administrative opgaver, der varetages af
kommunen for det enkelte tilbud med driftsoverenskomst? Og har
tilbuddet mulighed for at vælge selv at varetage opgaverne?
Bedes besvaret både generelt og ift. det konkrete tilbud.
Generelt for alle tilbud gælder det at kommunen
har en række
administrative opgaver, som nødvendigvis skal løses af
forvaltningen. For herbergsområdet gælder det udgifter der kan
henføres til alle 8 herberger i Socialforvaltningen, og hvor
hjemlen til udgiften findes i Servicelovens § 110 f.eks.
opfølgning på det enkelte tilbuds budget og prognose. I det
konkrete eksempel dækker det de 3,198 mio. kr. som er de direkte
omkostninger ved at drive et herberg i Socialforvaltningen jf.
tabel 2 nedenfor.
Øvrige støttefunktioner i forvaltningen, som er hjemlet i
øvrige paragraffer og som ikke kan henføres til § 110 området,
men som forvaltningen skal varetage under alle omstændigheder
må kun koste 6 % af de direkte omkostninger jf. styringsaftalen
for KKR Hovedstaden
I det følgende er de direkte administrative opgaver beskrevet.
En selvejende institution med driftsoverenskomst med en kommune
skal administrere i overensstemmelse med lovgivningen, herunder
for det sociale område og budget- og regnskabsområdet, samt
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264030_0006.png
Socialborgmesteren
6/8
efterleve
de
beslutninger,
bevillingsområdet.
som
kommunen
træffer
for
Herved svarer kommunens administrative opgaver i forhold til de
selvejende institutioner med driftsoverenskomst i høj grad til
de administrative opgaver for kommunens egne institutioner: der
skal udarbejdes og udmeldes budgetter, der skal følges op på
forbrug
og
indtægter
i
årets
løb
(budgetopfølgning/regnskabsprognoser), og der skal eventuelt
behandles informationer til brug for besvarelse af politiske
spørgsmål.
Nogle selvejende institutioner vælger selv at varetage
udbetaling af løn og anvender eget økonomisystem i stedet for
at lade kommunen varetage opgaverne. Det giver en øget udgift
til administration for tilbuddet, hvis tilbuddet selv varetager
opgaven, da opgaven varetages vederlagsfrit hvis man er en del
af kommunens IT-systemer og processer for budgetopfølgning og
aflæggelse af regnskab.
Uanset om den enkelte selvejende institution er selvstændigt
regnskabsførende eller ej skal der, ved regnskabsårets udgang,
ske indarbejdelse af udgifter og indtægter i overensstemmelse
med det kommunale budget- og regnskabssystem.
Hertil kommer, at kommunen skal udarbejde og følge op på
driftsoverenskomsterne med de selvejende institutioner.
Opgaverne varetages dels af kommunalt ansatte i centrale
støttefunktioner og dels ansatte i den bydækkende enhed, som
har opgaver der kan henføres til den selvejende institution,
f.eks. i forbindelse med den løbende opfølgning på tilbuddenes
prognose og til regnskabsafslutningen. Der er tale om kommunale
opgaver, som ikke kan overtages af den selvejende institution.
Der er således ikke tale om opgaver, som kun er knyttet til den
enkelte institutions drift, men tværgående administrative
opgaver, som forvaltningen løser samlet, enten for alle
herberger (direkte administrative omkostninger), eller for alle
Socialforvaltningens
botilbud
(indirekte
administrative
omkostninger). Specifikt for den selvejende institution med
driftsoverenskomst Kollegiet Gl. Køge Landevej ligger der de
samme administrative opgaver, som for øvrige tilbud på
herbergsområdet, uanset om de er kommunale eller selvejende med
driftsoverenskomst.
I budgetskemaet, som er fremsendt med brevet fra ministeriet,
er anført administrationsomkostninger på i alt 4.263.377 kr.
TABEL 2. Administrative
budgetskema
Udgiftstype
1. Administrationsomkostninger (direkte
omkostninger)
- Heraf afholdes af forvaltningen
- Heraf afholdes af tilbuddet
3.198.407 kr.
389.636 kr.
udgiftstyper
Gl.
Køge
landevej
Beløb i kr.
3.588.043
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264030_0007.png
Socialborgmesteren
7/8
2. Adm. bidrag/andel af central adm. &
ledelse (indirekte omkostning)
3. Tilsynstakst (direkte omkostning)
Administrationsomkostninger i alt
603.060
72.274
4.263.377
I
de
administrative
omkostninger,
som
afholdes
af
forvaltningen, indgår udgiftsposter til boligrådgivning,
sundhedsteam og kurser for personalet på Kollegiet Gl. Køge
landevej og som alle er indsatser der er knyttet til
herbergsområdet, men som er forankret i centret.
Den centrale placering af opgaveudførslen sikrer kontinuitet
ift. den enkelte borger, forsyningssikkerhed ift. ferie og
andet fravær og videndeling på tværs. Socialforvaltningen har
besluttet at centralisere udførelsen, og det enkelte tilbud kan
således ikke vælge at udføre opgaverne selv.
Se gennemgangen af de øvrige budgetposter i bilag 1.
Udgifterne påvirker derfor ikke tilbuddets driftstilskud, men
indgår alene i forvaltningens takstberegning, som skal dække
alle udgifter der kan henføres til § 110 i Serviceloven og
dermed som en udgift for det enkelte tilbud. Det er derfor ikke
opgaver som det enkelte tilbud kan varetage selv.
Kommunens vurdering af sagen
Det er Socialforvaltningens opfattelse, at kommunen forvalter
korrekt og forvalter lovgivningen lige, uanset om det drejer
sig om et selvejende eller et kommunalt tilbud. Derfor vil alle
herberger have de samme fællesudgifter, som Gl. Køge Landevej
kan se i sin omkostningsbaserede takst.
Hver gang Socialudvalget vedtager en besparelse eller en ny
indsats, tager Socialudvalget stilling til, hvilket område der
skal belastes. Og ved hver beslutning søger Socialforvaltningen
at lægge op til den fagligt og økonomisk mest hensigtsmæssige
placering af en indsats. Det kan nogle gange betyde, at alle
tilbud bliver belastet af besparelser, andre gange belaster en
besparelse kun udvalgte områder eller konkrete tilbud. Det
betyder, at finansieringen af de forskellige indsatser ikke
altid tilfalder tilbuddets budget, men også kan tilfalde et
centers budget, hvis det for forvaltningen f.eks. giver bedre
mening at have en fælles udgående indsats til forvaltningens
mange tilbud. F.eks. dækker budgettet til boligrådgivere alle
otte herberger i kommunen, hvor boligrådgiverne opsøger
københavnerborgere på alle herberger med råd og vejledning til
at flytte i egen bolig. Indsatsen er derfor uafhængig af, om
borger bor på et kommunalt tilbud eller et selvejende tilbud,
og er derfor forankret i centret.
Kommunens forståelse af hjemmelsgrundlaget
Beslutningen om at yde tilskud samt administrationen af tilskud
sker med hjemmel i en vedtagelse i Borgerrepræsentationen i
SOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om Københavns kommunes redegørelse i den form, som den blev modtaget pr. 1. september 2020 fra kommunen, til social- indenrigsministeren
2264030_0008.png
Socialborgmesteren
8/8
Københavns Kommune. Grundlaget for at yde et tilskud hviler
således på en beslutning i Borgerrepræsentationen om formål,
den økonomiske ramme, angivelse af modtagerkreds, og hvordan
tilskuddet opgøres.
Hjemmelsgrundlaget for beregning af de omkostningsbaserede
takster findes i bekendtgørelse nr. 1017 af 19. august 2017.
Hertil kommer styringsaftalen, inklusive takstmodel, som er en
del af rammeaftalen indgået i KKR Hovedstaden.
Alle beregninger af de omkostningsbaserede takster for herberg
og krisecentre efter Servicelovens §§ 109-110, skal desuden
revisionspåtegnes hvert år, da der også hjemtages statsrefusion
for kommunens udgifter til herberger og krisecentre.
Som følge af retssikkerhedslovens § 43 forvalter kommunen i
videst muligt omfang de selvejende tilbud på lige fod med
kommunale tilbud, hvis der er samme formål og lovhjemmel i
Serviceloven.
Ligeledes gælder det, at de selvejende tilbud også er underlagt
det samlede regelsæt for budget- og regnskabssystem for
kommuner:
https://budregn.sim.dk/media/37423/23.pdf
Kommunens eventuelle tiltag på baggrund af den konkrete sag
Københavns kommune afholder gerne et møde med Selveje Danmark
og
de
selvejende
institutioner
som
Selveje
Danmark
repræsenterer, med henblik på at opnå en fælles forståelse for
Københavns Kommunes administration af det samlede regelsæt.
Kommunens generelle overvejelser på baggrund af den konkrete
sag
De
stillede
spørgsmål
viser,
at
forskellen
mellem
omkostningsbestemte
takster
og
driftstilskud
kan
skabe
misforståelser om de økonomiske relationer mellem en kommune og
selvejende institutioner med driftsoverenskomst med den
pågældende kommune.
Da der sandsynligvis er tale om tilsvarende spørgsmål for andre
kommuner, kan det overvejes
evt. via KL - at udarbejde en
generel orientering vedrørende de økonomiske forhold mellem
kommunerne
og
de
selvejende
institutioner
med
driftsoverenskomster.